Permalänk
Medlem

Installation av ny BIOS version

Hej!

Jag har en fråga kring installation av ny BIOS version, rekommenderar ni att man installerar senaste versionen när det står "Beta version" på den eller är det inte bra?

Ska man vänta eller installera den senaste versionen som ej står "Beta version" för att vara säker på att inte få några problem?

Tack på förhand,

Mvh
Hulamaan

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7700 8-Core Processor, 3801 Mhz, 8 Core(s), 16 Logical Processor(s), Pure Rock 2 Black, ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, Kingston FURY Beast RGB DDR5 5600MHz 64GB, ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4070 Ti Super, Kingston FURY Renegade PCIe M.2 NVME SSD 1TB, Kingston NV2 NVMe SSD 1TB, Fractal Design ION Gold 850W Fully Modular Power Supply & Phanteks Eclipse G500A DRGB Mid Tower (vit)

Permalänk
Medlem

Idagsläget var försiktig med BETA Bios från ASUS, med risken att nya ändringar inte hjäper och garantin försvinner. Asus är i hetmolnen just nu pga vara emot sina Kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulamaan:

Hej!

Jag har en fråga kring installation av ny BIOS version, rekommenderar ni att man installerar senaste versionen när det står "Beta version" på den eller är det inte bra?

Ska man vänta eller installera den senaste versionen som ej står "Beta version" för att vara säker på att inte få några problem?

<Uppladdad bildlänk>

Tack på förhand,

Mvh
Hulamaan

Nej du ska inte uppgradera till deras beta då dom avsäger sig allt som kan hända med datorn om du läser deras text för bioset.

https://www.youtube.com/watch?v=wZ-QVOKGVyM

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundstrom.emil:

Idagsläget var försiktig med BETA Bios från ASUS, med risken att nya ändringar inte hjäper och garantin försvinner. Asus är i hetmolnen just nu pga vara emot sina Kunder.

Skrivet av vinylens:

Nej du ska inte uppgradera till deras beta då dom avsäger sig allt som kan hända med datorn om du läser deras text för bioset.

Det gäller inte i Sverige, garantin kommer gälla ändå.

källa:
https://www.sweclockers.com/nyhet/36356-gamers-nexus-spyr-gal...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av vinylens:

Skrivet av suhrim:

Det gäller inte i Sverige, garantin kommer gälla ändå.

källa:
https://www.sweclockers.com/nyhet/36356-gamers-nexus-spyr-gal...

Garanti är inte lika viktigt i Sverige (eller EU) som på andra ställen i världen och speciellt då i USA som inte har nått direkt konsumentskydd i lag för vi har alltid en lagstadgad reklamationsrätt på 3 år och den kan inte avtalas bort utan en garanti kan bara erbjuda bättre villkor än reklamationsrätten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Okej lite grann det jag misstänkte!
Då installerar jag den senaste officiella versionen av BIOS

tack för er hjälp!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7700 8-Core Processor, 3801 Mhz, 8 Core(s), 16 Logical Processor(s), Pure Rock 2 Black, ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, Kingston FURY Beast RGB DDR5 5600MHz 64GB, ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4070 Ti Super, Kingston FURY Renegade PCIe M.2 NVME SSD 1TB, Kingston NV2 NVMe SSD 1TB, Fractal Design ION Gold 850W Fully Modular Power Supply & Phanteks Eclipse G500A DRGB Mid Tower (vit)

Permalänk
Medlem

En annan fråga jag har hört många youtube kanaler där dom pratar om hur Asus moderkort skapar problem där den skickar för mycket voltage till CPU och kan relatera till att den grillar CPUn och skadar moderkortet.

Vet någon hur stort problem detta är och iså fall vilka moderkot är det detta sker? Man blir lite orolig att detta ska ske för sin egna dator..

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hulamaan:

En annan fråga jag har hört många youtube kanaler där dom pratar om hur Asus moderkort skapar problem där den skickar för mycket voltage till CPU och kan relatera till att den grillar CPUn och skadar moderkortet.

Vet någon hur stort problem detta är och iså fall vilka moderkot är det detta sker? Man blir lite orolig att detta ska ske för sin egna dator..

Det verkar vara ett generellt problem hos Asus och det bästa man kan göra är nog att lägga deras prylar på hyllan tills de kommer med en seriös lösning på sina biosproblem, just nu bör man nog inte använda nått av deras am5 moderkort för oavsett om man kan reklamera eller inte så blir det ju strul om det händer nått och de borde komma med en lösning snabbt om de inte ska solka ner varumärket ännu mer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulamaan:

Det är endast ett fåtal som haft problem men vill du vara säker så kolla med t.ex. hwmonitor att din Soc spänning är max 1.3V, då ska det vara säkert enligt AMD. Är den över 1.3V bör du ställa ner den manuellt alternativt uppdatera BIOS.
Asus rekommenderar att uppdatera till deras senaste beta BIOS och garantin gäller, som du ser på ditt screenshot så finns inte den förvirrande garantivarningen på senaste beta bioset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det är endast ett fåtal som haft problem men vill du vara säker så kolla med t.ex. hwmonitor att din Soc spänning är max 1.3V, då ska det vara säkert enligt AMD. Är den över 1.3V bör du ställa ner den manuellt alternativt uppdatera BIOS.
Asus rekommenderar att uppdatera till deras senaste beta BIOS och garantin gäller, som du ser på ditt screenshot så finns inte den förvirrande garantivarningen på senaste beta bioset.

Testade och fick följande resultat enligt nedan. Jag tolkar det som att det är rätt inställt så som du skriver ovan?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

1. Är det lätt att ta reda på vilken spänning Soc ska på alla moderkort?
2. Med deras senaste bios, är det bättre att ställa spänningen manuellt?
3. Kan spänningen ändras även med senaste bios om det är satt manuellt?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulamaan:

Testade och fick följande resultat enligt nedan. Jag tolkar det som att det är rätt inställt så som du skriver ovan?

<Uppladdad bildlänk>

Ja det där är helt ok. Låt hwmonitor stå på någon timme medans du använder datorn som du normalt gör och titta sen så att SOC inte stigit över 1.3V i den högra kolumnen som är det max uppnådda värdet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

1. Är det lätt att ta reda på vilken spänning Soc ska på alla moderkort?
2. Med deras senaste bios, är det bättre att ställa spänningen manuellt?
3. Kan spänningen ändras även med senaste bios om det är satt manuellt?

1. Soc på max 1.3V gäller för AMD 7000 CPUer oavsett moderkort.
2. Ställa in spänningen manuellt bör du endast göra om den ligger över 1.3V i auto. Lämpligt är att ställa den på 1.25V t.ex. för att ha lite marginal upp till 1.3V. Har du tid över så kan du försöka ställa den så lågt som möjligt innan du märker att datorn blir instabil.
3. Den ska inte ändras men det är beta bios så det säkraste är ju att dubbelkolla med hwmonitor eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundstrom.emil:

Det där är deras standard-disclaimer för beta-versioner av deras BIOS. Till LTT (se senaste WAN Show) har de sagt att den texten är på gång att uppdateras för att tydliggöra att garantin inte ryker.

Sedan är det ju givetvis problematiskt att de ens har haft en sådan formulering tidigare för beta-versioner. Intressant nog postas dock deras beta-BIOS direkt av deras BIOS-utvecklare på olika forum länkade till Google Drive, så känns som att de skulle ha väldigt svårt att hävda att folk ens sett och godkänt något sådant.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Ja det där är helt ok. Låt hwmonitor stå på någon timme medans du använder datorn som du normalt gör och titta sen så att SOC inte stigit över 1.3V i den högra kolumnen som är det max uppnådda värdet.

Jag testade att ha den uppe under hela kvällen igår, spelade spel och surfade mm och den verkar hålla sig inom samma V som bilden visade innan för mig. Så förhoppningsvis betyder detta att jag borde vara säker.

Men ska fortsätta monitera detta framöver, för att se ifall nåt ändrar sig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulamaan:

Jag testade att ha den uppe under hela kvällen igår, spelade spel och surfade mm och den verkar hålla sig inom samma V som bilden visade innan för mig. Så förhoppningsvis betyder detta att jag borde vara säker.

Men ska fortsätta monitera detta framöver, för att se ifall nåt ändrar sig.

Topp!