Benify-erbjudanden på Samsung-TV [utbruten tråd]

Permalänk
Viking

Är det någon här som lyckats få sin QN95B att köra i 4k 120Hz+ i fullt färgdjup med dator (RTX 3000/4000)?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Chrillthebill:

Jag köpte i alla fall detta: https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/hemelektronik/tv-...

Supernöjd! Sitter riktigt bra på min vägg nu. <Uppladdad bildlänk>

Stämmer det som Jula hävdar att den endast bygger ut 9mm?
Isf väldigt intressant!

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Isf väldigt intressant!

Det stämmer - OM man har tillräckligt korta distanser. Min sitter snarare 4-5cm från väggen men det ser fortfarande riktigt smalt ut.

Edit: man fick med 4 olika sorters skruv till väggfästet. Den skruven som passade var relativt lång vilket innebar att 9mm inte skulle vara möjligt, om inte jag gjort något fel då…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Isf väldigt intressant!

Skrivet av Chrillthebill:

Det stämmer - OM man har tillräckligt korta distanser. Min sitter snarare 4-5cm från väggen men det ser fortfarande riktigt smalt ut.

Edit: man fick med 4 olika sorters skruv till väggfästet. Den skruven som passade var relativt lång vilket innebar att 9mm inte skulle vara möjligt, om inte jag gjort något fel då…

Blir väl som vanligt något liknande detta.
9mm*

*med exakt denna modell av TV

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Hur var 75" QN95:an packad för er som beställde en? Var det inga tunna frogolitskydd fastklistrade på skärmkanterna? Och var överdragsskyddet öppet nertill?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anothersheep:

Hur var 75" QN95:an packad för er som beställde en? Var det inga tunna frogolitskydd fastklistrade på skärmkanterna? Och var överdragsskyddet öppet nertill?

Packad som ny, som alla andra TV. Kartong, frigolit på sidor, ovansida och botten, tunna överdragskyddet var helt runtomkring.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anothersheep:

frigolit på siderna men inga små fastklistrade utan bara de stora i lådan. Plastfilter på skärmen att dra bort. men den vita skyddsplasten som låg över skärmen blottade halva nedre delen på höger sida. Så visst kan den varit öppnad eller bara slarvigt packad.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Packad som ny, som alla andra TV. Kartong, frigolit på sidor, ovansida och botten, tunna överdragskyddet var helt runtomkring.

Skrivet av YEAHYEAH:

frigolit på siderna men inga små fastklistrade utan bara de stora i lådan. Plastfilter på skärmen att dra bort. men den vita skyddsplasten som låg över skärmen blottade halva nedre delen på höger sida. Så visst kan den varit öppnad eller bara slarvigt packad.

Tack för svar. Blev fundersam eftersom jag sett någon YT-film med en Q90 med skumgummiskydd på skärmkanterna, och en TCL83 jag hade hem hade dem. Den upplevdes bättre packad. Nåja! Montering ikväll, ska bli kul att se vad den går för! Inte minst jämfört med TCL83:an jag hade hem tidigare i år.

Permalänk

leverans av qn800b 65" imorgon. är det verkligen INGEN ANNAN här som köpt 8k modellen? jag börjar känna mig som om jag gjort bort mig

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Då sitter min 75” QN95B äntligen på väggen med Samsungs egna slim fit wall mount. Blev riktigt bra! Är också nöjd med trycket i bilden, speciellt på dagtid med mer ljus i rummet

Permalänk

Hallå allesammans.
Jag beställde en 75" till min mor och har precis monterat upp den men jag måste säga att fjärrkontrollen till den är en katastrof, ingen möjlighet att med enkelt knapptryck byta kanal, ändra volym eller ens siffror för att slå in kanal direkt. Däremot är där FYRA st oanvändbara reklamknappar.
Finns det någon vänlig själ här som har förslag på en bra och enkel standard kontroll innan hon tvingar mig att sätta dit den gamla skräptvn igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scrollhjul:

Hallå allesammans.
Jag beställde en 75" till min mor och har precis monterat upp den men jag måste säga att fjärrkontrollen till den är en katastrof, ingen möjlighet att med enkelt knapptryck byta kanal, ändra volym eller ens siffror för att slå in kanal direkt. Däremot är där FYRA st oanvändbara reklamknappar.
Finns det någon vänlig själ här som har förslag på en bra och enkel standard kontroll innan hon tvingar mig att sätta dit den gamla skräptvn igen?

Samsung säljer "vanliga" som även jag funderat på. Kostnad runt 400kr. om du köper original
https://www.hifiklubben.se/samsung-tm1240a-fjarrkontroll/samt...

Visa signatur

==Ryzen 5800x==16gb ram 3200Mhz cl14==ASUS 550-F== Gigabyte 3070 oc == LG UltraGear 27GP950 27" Gaming 4K UHD IPS==Lumia 930, Samsung S6, Moto X Style, LG G6, Sony xperia xz1 compact, LG V30,Sony xz3,Iphone xs max, Sony xperia 5ii,Samsung S22 Ultra==LG 55EG910V,LG C8 65"==AuneX1s,THX AAA 789==JBL 305==,Hifiman4xx, DT 1990 Pro==

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fedge:

Då sitter min 75” QN95B äntligen på väggen med Samsungs egna slim fit wall mount. Blev riktigt bra! Är också nöjd med trycket i bilden, speciellt på dagtid med mer ljus i rummet<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Damn, det där var SLEEK! Snyggt jobbat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scrollhjul:

Hallå allesammans.

Håller med om att den är helt värdelös men volym- och kanalbyte är väl ändå ganska enkelt i förhållande till allt annat den saknar? Jag vill ha en dedikerad knapp för ingångsbyte och en för alla inställningar. Utvecklare av idag älskar ju av nån bisarr anledningen att saker kräver så många steg det bara går så det är säkert därför kontrollen blivit så avskalad så man ska tvingas utföra 10 steg för att ändra nåt.

Permalänk
Skrivet av merdique:

Håller med om att den är helt värdelös men volym- och kanalbyte är väl ändå ganska enkelt i förhållande till allt annat den saknar? Jag vill ha en dedikerad knapp för ingångsbyte och en för alla inställningar. Utvecklare av idag älskar ju av nån bisarr anledningen att saker kräver så många steg det bara går så det är säkert därför kontrollen blivit så avskalad så man ska tvingas utföra 10 steg för att ändra nåt.

Problemet är min mor, hon är en teknikfob, hon behöver enkla och gärna stora knappar. Försöker jag förklara gränssnitt och appar och sådant kommer hon bara titta på mig som jag vore dum i huvudet. Det enda hon kommer göra med tvn är att titta på traditionella kanaler så det är rätt tråkigt att den medföljande fjärrkontrollen inte är designad för det. Men, den kan ladda upp sig själv med solceller!

Permalänk
Medlem

När det ändå diskuteras om kontrollen; Jag har problem med att lära in min soundbar kontrollens IR-signal så att jag kan höja och sänka volymen med tv-dosan.. misstänker att det är för att dosan kör blåtand, men jag har inte lyckats bekräfta det på något vis. Googlat en del och det ska gå att forcera dosan att använda IR men jag lyckas inte alls. Någon som lyckats med liknande problematik ? Soundbaren kan enbart stängas av och på med CEC och manualen hänvisar till dess ”IR learning” funktion för att styra volymen med alternativ dosa därav att detta är mitt enda alternativ :/.

Är för övrigt nöjd med tvn, ännu mer sett till priset man betalade. Något jag dock är besviken på är operativsystemet och dess prestanda. Förvånansvärt segt och laggigt emellanåt för att vara en 2022-modell. Gick från en LG C7 och hade förväntat mig ett snabbare system. Om man stänger av Samsung plus+ så ska det bli märkbart bättre men har ej testat ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fedge:

Då sitter min 75” QN95B äntligen på väggen med Samsungs egna slim fit wall mount. Blev riktigt bra! Är också nöjd med trycket i bilden, speciellt på dagtid med mer ljus i rummet<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Absolut snyggt och så, men jag fattar inte varför det är sån hype med slimmade väggfästen

Är det sånt man skryter om när man har vänner på besök eller vad har jag missat? Bildkvalitet och vettig vinkel till soffan är ju det viktigaste, platt på väggen är ju oftast inte optimalt

Permalänk
Medlem

Fick hem tvn idag.. QN90B,

Men tyvärr såg den ut såhär

https://postimg.cc/gallery/g0GK444

Permalänk
Medlem
Skrivet av leeggee:

Ojdå, påpekade du det vid leverans med fraktbolaget? Om du skrev under så kan det innebära att du godtog utan fraktskada tex.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Absolut snyggt och så, men jag fattar inte varför det är sån hype med slimmade väggfästen

Är det sånt man skryter om när man har vänner på besök eller vad har jag missat? Bildkvalitet och vettig vinkel till soffan är ju det viktigaste, platt på väggen är ju oftast inte optimalt

Well, vissa av oss prioriterar både och. Har man ett 75" stort åbäke till TV vill jag få det att se så snyggt ut som möjligt i resten av rummet också, för att bidra till en helhet som ser genomtänkt ut. Mina två cents iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Ojdå, påpekade du det vid leverans med fraktbolaget? Om du skrev under så kan det innebära att du godtog utan fraktskada tex.

Ingenting jag tänkte på när dem bar in tvn då jag inte la märke till att dem hade satt något över hålet… inte så jag tänkte på det då..

Permalänk
Medlem
Skrivet av leeggee:

Ja, det kändes helt klart inte bra

Syns det något på själva skärmen och skyddsplasten också?

Fraktbolaget står för sådant, så de ska bara skicka om (så länge det finns i lager)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ja, det kändes helt klart inte bra

Syns det något på själva skärmen och skyddsplasten också?

Fraktbolaget står för sådant, så de ska bara skicka om (så länge det finns i lager)

Jag startade aldrig tvn. Sålde min gamla tv och skulle installera denna tvn idag och då såg jag detta när jag började lyfta av emballaget, men som jag kunde se/känna så fanns det en repa i tvn också, dvs det hade gått igenom skyddsplastet.

Så f*cking irriterande. Nu står man utan tv också, kul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av leeggee:

Jag startade aldrig tvn. Sålde min gamla tv och skulle installera denna tvn idag och då såg jag detta när jag började lyfta av emballaget, men som jag kunde se/känna så fanns det en repa i tvn också, dvs det hade gått igenom skyddsplastet.

Jag fick byta en 82" två gånger men Samsung var enkla att ha att göra med. Det enda jag vill minnas att jag klagade på var att de behöver hänta och kontrollera den gamla innan de skickade nya. Har för mig att jag förhandlade bort det andra gången.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av leeggee:

Jag beställde en sparkcykel till sonen för en månad sen, men efter två mosade lådor står vi fortfarande utan… känns som att fraktbolagen slarvar mer

Hoppas du får en snabb ny leverans och att det inte blir några problem

Det är såklart extra superviktigt att dubbelkolla emballage på så här dyra paket innan man accepterar mottagande

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicata:

Samsung säljer "vanliga" som även jag funderat på. Kostnad runt 400kr. om du köper original
https://www.hifiklubben.se/samsung-tm1240a-fjarrkontroll/samt...

Kopior finns för typ 70spänn och uppåt på amazon.se.. BTW så funkade min 14år gamla Samsung fjärr från min gamla plasma på QN95B oxå, source-knappen funkar så man kommer direkt till source-valet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

leverans av qn800b 65" imorgon. är det verkligen INGEN ANNAN här som köpt 8k modellen? jag börjar känna mig som om jag gjort bort mig

Jag beställde QN900B för att utvärdera som datorskärm, eller snarare skärmar då tanken är att se om en skärm kan ersätta flera 4K skärmar. Går väl så där så här långt beroende på en kombination av Samsungs usla firmwares, "HDMI-begränsningar" och dithering. Samtidigt så funderar det bättre än väntat i vissa avseenden, t.ex. har Samsung lyckats oväntat bra med betrakningsvinklarna och fått till haloing/blooming rätt bra också trots att jag har en armlängd till TVn.

För mer normalt användande är det väl kanske svårt att rekommendera 8K till väsentligt högre pris, men till samma pris som 4K så är det en annan femma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag beställde en sparkcykel till sonen för en månad sen, men efter två mosade lådor står vi fortfarande utan… känns som att fraktbolagen slarvar mer

Hoppas du får en snabb ny leverans och att det inte blir några problem

Det är såklart extra superviktigt att dubbelkolla emballage på så här dyra paket innan man accepterar mottagande

Absolut!

MEN, eftersom dem hade satt en liten extra bit av papp och då när det var spänt som tusan så var det ingenting man såg..

https://i.imgur.com/YxCCgK4.png

Den satt lixom så, med dem två spända som tusan.

Permalänk
Skrivet av improwise:

Jag beställde QN900B för att utvärdera som datorskärm, eller snarare skärmar då tanken är att se om en skärm kan ersätta flera 4K skärmar. Går väl så där så här långt beroende på en kombination av Samsungs usla firmwares, "HDMI-begränsningar" och dithering. Samtidigt så funderar det bättre än väntat i vissa avseenden, t.ex. har Samsung lyckats oväntat bra med betrakningsvinklarna och fått till haloing/blooming rätt bra. För mer normalt användande är det väl kanske svårt att rekommendera 8K till väsentligt högre pris, men till samma pris som 4K så är det en annan femma.

jag hade hellre köpt qn90b, men den fanns ju inte till dunderrea i 65" när jag kollade första gången, bara 55 och 75", sen var den rean slut när jag kollade andra gången, så fick bli qn800b istället. 12800kr är väl okej ändå. vad jag inte gillar med den är att den verkar ta upp lite mer reflektioner än min gamla tv dagtid, från fönsterna som är ish bakom soffan. annars har jag inget att anmärka på, foten var väl kanske inte den bästa menmen. jag är nöjd iaf

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av leeggee:

Absolut!

MEN, eftersom dem hade satt en liten extra bit av papp och då när det var spänt som tusan så var det ingenting man såg..

https://i.imgur.com/YxCCgK4.png

Den satt lixom så, med dem två spända som tusan.

Oj wow. Ja då är det ju medvetet dolt!

Visa signatur