Apple håller låda klockan 19:00 

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ja PowerBook hette de säkert då. De var svindyra och man kunde få en iPod för typ halva priset vid köpet.
Deras dator gick på strax under 20 000kr med alla grejer, min egen laptop gick på under 2000kr på tradera.

Så skillnaden då och nu är kanske inte så stor. Såklart de som köper en dyrare dator får en bättre. Min poäng är dock att 25 000kr för en laptop till studenter inte är ett chockpris, de har kostat så mycket innan.
*edit*
Min mp3 spelare i samma tidpunkt tror jag kostade 199kr, deras iPod kanske 1000kr vid rea. (jag minns ej)
Alla vet dock att precis som vid datorn var iPoden grymt mycket bättre och har man råd så...

Min Powerbook 12" 1GHz jag köpte 2003 när jag gick i gymnasiet gick på 21k tror jag. (Men då köpte jag med mer ram och större disk). iBooken däremot var nog på runt halva priset. Året 2004 när jag började på BTH kan jag säga att det var få som körde iBooks dock och av de som körde Macar körde powerbooks.

iPoden var klart överlägset andra Mp3-spelare då ingen annan mp3-spelare när ipoden kom hade faktiskt en så pass fysiskt liten mekanisk disk. Vilket gjorde att den var samma fysiska storlek som min tidigare Rio men istället för typ 32MB inbyggt+kort på några hundra mb och förde över data genom serieporten rymde iPoden 20?GB och hade ett firewire-interface på 400Mbit. Det fanns ipod-alternativ som också hade mekaniska diskar, men de spelarna var ofta större för de körde 2.5" disk istället för 1.8" som Apple gjorde.

La till screenshot
Permalänk
Medlem

Givetvis är headsetet det enskilt mest intressanta, hur dom ska sälja in sin egen spin på det och presentera det som framtidens plattform. 15" MBA fyller väl ett syfte, men det är en 2" större variant av en dator som redan finns till ett pris som kan bli högre än 14" MBP M1.

Permalänk
Medlem

15" Air, sweet hello new work laptop

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Datavetare

Vem kunde gissa att det skulle bli världens bästa 15" laptop

Väntant, men ändå en besvikelse att den kommer med M2 och inte M3...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Fast ultra säger du?.. jag sitter ju faktiskt i rätt många möten - måste ju behövas?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk

Billigare än förväntat, men jag väntar på de svenska priserna för att få chocken över vår svenska krona och svära över att allt är så dyrt i sverige.

Jag gillar inte påstående som upp till X gånger snabbare osv och sedan nämna bästsäljande pc. Bästsäljande PC på amazon är säkert en 3999kr dator, såklart inte Apple jämförde emot denna. Min poäng är dock man inte vet vad de jämförde emot.

Sedan prata om världens bästa laptop är som att prata om världens bästa bil utan ta hänsyn till vad bilen ska användas till? Dragracing, barmfamiljen med 5st barn, eller köra på skogsvägar och man bör ha en markhöjd på 1 m.
I vissa avseenden är macbooken säkert bäst, andra framförallt när man vill montera i eget ram och ssd inte.

Permalänk
Medlem

Så skönt att jag köpte en Mac Studio förra året istället för att invänta Mac Pro. Det där priset är inte som när jag köpte mina Powermacs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Så skönt att jag köpte en Mac Studio förra året istället för att invänta Mac Pro. Det där priset är inte som när jag köpte mina Powermacs.

Är också supernöjd med min Mac Studio. Med den svaga kronan nu kommer den nya studion antagligen bli kanondyr här med.. Lär nog inte hålla samma pris som M1 Studion, även fast de hävdade att den skulle ha samma pris som m1:an.

Mac pro:n såg ju saftigt dyr ut.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Pro.... hahahaha kan inte ens köra de stora CAD programmen men en 20 år gammal x86 laptop kan. hahahahaha

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Är också supernöjd med min Mac Studio. Med den svaga kronan nu kommer den nya studion antagligen bli kanondyr här med.. Lär nog inte hålla samma pris som M1 Studion, även fast de hävdade att den skulle ha samma pris som m1:an.

Mac pro:n såg ju saftigt dyr ut.

Jag satt och väntade på Mac Pron, men då min Macbook Pro plötsligt fick ett batteri som expanderade för ett år sedan valde jag att sluta vänta och köpte studion. Oerhört glad över detta öde då nu efteråt

Kronan väldigt tråkig just nu ja. Men jag kunde under min studietid ha råd med Powermacs.
Det är inte samma Apple idag som för 20år sedan.

Permalänk
Skrivet av DST:

Pro.... hahahaha kan inte ens köra de stora CAD programmen men en 20 år gammal x86 laptop kan. hahahahaha

Var hörde du det?
När det gäller cadprogram så är de ofta svindyra, t.ex Autodesk som en bra version går på runt 50 000kr per år. Vilket leder till att många som ej jobbar som cadare installerar programvaran på en dator som många får låna. Så om ens jobbdator ej fixar den cad man vill ha spelar ingen roll, för man har ändå programmet installerat på en annan dator.
Några av Autocads programvaror finns till Apple men ej alla.

*edit*
Blablabla. Kan inte svenska Applestore ge mig priserna nu! Jag är så nyfiken på 15" macbooken.

Permalänk
Medlem

Denna presentation är det värsta svammel & mumbojumbo jag sett än så länge, blir definitivt inte nåt från apple närmsta tiden (funderade på att uppdatera musikdatorn men fortsätter med win.pc ser man & den nu gammla macen för 1 program bara)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Var hörde du det?
När det gäller cadprogram så är de ofta svindyra Autodesk som en bra version går på runt 50 000kr per år. Vilket leder till att många som ej jobbar som cadare installerar programvaran på en dator som många får låna. Så om ens jobbdator ej fixar den cad man vill ha spelar ingen roll, för man har ändå programmet installerat på en annan dator.
Några av Autocads programvaror finns till Apple men ej alla.

varken nx eller catia(dassault) funkar med arm... var jag har hört. well är caddare å senast jag tittade in på detta ämnet så var det ett halvår sen. Autocad e rena skräpet, vissa använder det men är inte det program som företag använder sig utav. för länge sen körde porsche med autocad, med det var närjag gick i gymnasiet cirka 99-02. folk som sitter å hempular typ är i princip de som kör med autocad å dylika mindre cad program. men de stora cad (siemens/ dassault) företagen droppade stöd för mac, och vill du köra det så måste du emulara men det funkar apkasst å i många fall funkar inte alls.

apple e pro för sådana dära pros som riktar sig för kodning/underhållning... inte pro för riktiga pro

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

varken nx eller catia(dassault) funkar med arm... var jag har hört. well är caddare å senast jag tittade in på detta ämnet så var det ett halvår sen. Autocad e rena skräpet, vissa använder det men är inte det som är det företag använder. folk som sitter hempular typ. men de stora företagen droppade stöd för mac, och vill du köra det så måste du emulara men det funkar apkasst å imånga fall funkar inte alls.

apple e pro för sådana dära pros som riktar sig för kodning/underhållning... inte pro för riktiga pro

Nu är jag närmare CAD än kodare men att hävda att något skulle vara mer pro än något annat yrke är ju bara fånigt. Hade det inte varit för kodare så hade vi fortfarande suttit med papper och penna och ritat.

Permalänk
Medlem

Kör de något bootleg minecraft soundtrack som bakgrundsmusik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Nu är jag närmare CAD än kodare men att hävda att något skulle vara mer pro än något annat yrke är ju bara fånigt. Hade det inte varit för kodare så hade vi fortfarande suttit med papper och penna och ritat.

säg det till industriledande cad/ingenjörs företagen inte mig... win/x86 är ju det som de själva valt att supporta.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Skrivet av DST:

varken nx eller catia(dassault) funkar med arm... var jag har hört. well är caddare å senast jag tittade in på detta ämnet så var det ett halvår sen. Autocad e rena skräpet, vissa använder det men är inte det som är det företag använder. folk som sitter hempular typ. men de stora företagen droppade stöd för mac, och vill du köra det så måste du emulara men det funkar apkasst å imånga fall funkar inte alls.

apple e pro för sådana dära pros som riktar sig för kodning/underhållning... inte pro för riktiga pro

Jag är ej cadare, men använder cad. Och det jag vet är att cad är ett otroligt brett område.
Först det folk främst tänker på med dessa modeller.
Men det används även för att skapa elkraftritningar, husbyggnadsritningar etc.
Och Revit är ganska stort inom BIM.

Det jag stör mig på främst är att man behöver ha så många olika program. Det skapar stora problem när de är så dyra. 50 000kr per år är inte så mycket för en som jobbar med cad, men för en som jobbar som utvecklare och ska ha en drös andra dyra program så blir det väldigt mycket.

Där vi som ej är cadare hittar på lösningar för att minska ner kostnaden, som att dela på en laptop som ej är någons primära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

säg det till industriledande cad/ingenjörs företagen inte mig... win/x86 är ju det som de själva valt att supporta.

Gnäll på de företagen istället för Apple då, eller skippa helt enkelt att gå in i den här tråden över huvud taget.
Cad är knappast det enda som har något med "Pro" att göra

Permalänk
Medlem

Mac os hela skiten luktar stor telefon! lika illa som win 8 var en gång.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Vilka guitar hero skills Greg har då. haha

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixton:

Gnäll på de företagen istället för Apple då, eller skippa helt enkelt att gå in i den här tråden över huvud taget.
Cad är knappast det enda som har något med "Pro" att göra

apple kan inte eg kalla det för pro om det som konstrueras i världen görs på en x86/win maskin... hur kan det dära överprisade konsollen/överkokta surfplatthårdvaran kosta så sjukt mycket när det inte kan köra allt som en vanlig pc kan.

Kommer ta tid att koda om till arm, å det lär la komma men apple vågar helt enkelt inte. Det funkar knappt på x86/win som det är å apple vet att det skulle funka ännu sämre på deras maskiner om de inte hjälper till vilket de inte gör.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

apple kan inte eg kalla det för pro om det som konstrueras i världen görs på en x86 med win maskin... hur kan det dära överprisade konsollen/överkokta surfplatthårdvaran kosta så sjukt mycket när det inte kan köra allt som en vanlig pc.

Kommer ta tid att koda om till arm, å det lär la komma men apple vågar helt enkelt inte. Det funkar knappt på x86/win som det är å apple vet att det skulle funka ännu sämre på deras maskiner om de inte hjälper till vilket de inte gör.

Så CAD är det enda som är PRO, jesus vilket storhetsvansinne ni verkar ha i den branchen.
Apple vågar inte, förväntar ni er att Apple ska tvinga bolagen att utveckla för Mac, eller till och med göra jobbet åt de?

Och sen om det knappt ens fungerar på x64 så förstår jag att de inte heller kommer att lägga ner tid på att släppa något till Mac heller

Permalänk
Medlem

Little Dragon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Mac os hela skiten luktar stor telefon! lika illa som win 8 var en gång.

Finns ingen som tvingar dig att uppgradera hos Apple. Kör Ventura på mina MacBooks här! Big Sur supportas även fortfarande.

I övrigt är Diablo IV det enda spelet jag väntar på till macOS. Death Stranding har jag till PS4:an samt redan fått gratis hos Epic.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Chibariku:

Nu är jag närmare CAD än kodare men att hävda att något skulle vara mer pro än något annat yrke är ju bara fånigt. Hade det inte varit för kodare så hade vi fortfarande suttit med papper och penna och ritat.

Att MacOS blir allt populärare bland programmerare är något Microsoft är rejält obekväma med då de är väldigt medveten hur kritisk Windows/Visual Studio var på 90-talet för att göra Windows till det klart största desktop OS:et.

Utvecklingen av WSL, VS Code, .NET Core för Linux/MacOS och för ARM64 är trevligt för oss som primärt kör på andra OS än Windows. Men tvivlar på att vi får det stödet för Microsoft är "snäll", vi får det för Microsoft inser att de annars snabbt kommer tappa en stor del av marknaden då t.ex. "Cloud" är i praktiken "Linux-only" samtidigt som MacOS snabbt växer bland utvecklare (innan WSL2 var MacOS ett långt bättre alternativ än Windows för att utveckla mot Linux, nu är det bara "bättre" men tycker ändå att WSL2 är en superprodukt).

Får se hur bra/dåligt det kommer gå för Apple att lyfta MacOS som en spel-plattform. Sedan Metal 3 är det långt enklare att ta DX12/Vulkan baserade spel till MacOS, framtiden får utvisa om spelmarknaden bryr sig. Unity fungerar lysande på "Apple silicon" (både editor och produkter byggda på tekniken), Unreal Engine 5 fungerar OK-ish (editor behöver mer puts, produkter byggda på tekniken fungerar bra).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixton:

Så CAD är det enda som är PRO, jesus vilket storhetsvansinne ni verkar ha i den branchen.
Apple vågar inte, förväntar ni er att Apple ska tvinga bolagen att utveckla för Mac, eller till och med göra jobbet åt de?

Och sen om det knappt ens fungerar på x64 så förstår jag att de inte heller kommer att lägga ner tid på att släppa något till Mac heller

pro är när det kan köra alla pro applikationer... sen får du ta det som du vill, men ärligt talat, vad är viktigast, att din film/foto är tjustigt eller att din produkt är rätt konstruerad?

Jag har problem med att det inte kan köra program som en gammal skräp x86 kan.. då kan det inte klassas som en pro, eller hur?

apple vågar inte få dålig kritik från ingenjörer och dess bransch, därför de inte pushar å hjälper till. om de hade velat ha de stora företagen på sin plattform så hade de sträckt ut handen, eller hur?

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

pro är när det kan köra alla pro applikationer... sen får du ta det som du vill, men ärligt talat, vad är viktigast, att din film/foto är tjustigt eller att din produkt är rätt konstruerad?

Jag har problem med att det inte kan köra program som en gammal skräp x86 kan.. då kan det inte klassas som en pro, eller hur?

Och jag har problem med att Windows inte kan köra min Mac-program, så därmed så är inte CAD några "pro" program alls, riktiga arbetare använder stenar och kottar....
Helvete vad insnöad du är på att gnälla på Apple, men det ser man på din inläggshistorik också så jag lägger ner det här med dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Denna presentation är det värsta svammel & mumbojumbo jag sett än så länge, blir definitivt inte nåt från apple närmsta tiden (funderade på att uppdatera musikdatorn men fortsätter med win.pc ser man & den nu gammla macen för 1 program bara)

Tycker Apples alla event utspelar sig på samma sätt som denna. Allt är unikt, nytt eller förbättrat och fungerar helt sömlöst utan några som helst problem.

sen får man ändå ge Apple att det oftast brukar fungera rätt bra inom deras egna ekosystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixton:

Och jag har problem med att Windows inte kan köra min Mac-program, så därmed så är inte CAD några "pro" program alls, riktiga arbetare använder stenar och kottar....
Helvete vad insnöad du är på att gnälla på Apple, men det ser man på din inläggshistorik också så jag lägger ner det här med dig

när jag kan köra mina cad program på en apple då kan jag kalla det för en pro maskin, just nu är det en kraftfull smartphone

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Cyberz:

Vilka guitar hero skills Greg har då. haha

Hur länge tror du han övade?

Väldigt fint.