Permalänk
Medlem

Homevolt batteri till villa

Vi har solceller sedan några år tillbaka och jag har funderat över att skaffa en batterilösning till huset. Nu lanserade precis Tibber som vi har som elleverantör Homevolt tillsammans med en batteritillverkare. Verkar intressant att batteriet ska kunna verka ”smart” och automatiskt, och Tibbers tjänst fungerar ju väl. Har dock svårt att avgöra om det är värt priset (förbeställde ett 13.3 kWh batteri, totalpris efter avdrag 67k). Vi har en solcellsanläggning på 9.4 kW och förbrukar ca 5.5 kWh/år. Någon annan som är insatt i villa-batteri marknaden eller funderar på Homevolt? Synpunkter och åsikter? 🙂

https://tibber.com/se/store/produkt/homevolt

Permalänk
Medlem

5.5 kWh/år låter jävligt slösaktigt

Har ett mindre batteri på strax över 5kwh i stugan. Räcker gott och väl om man styr energikrävande utrustning till timmarna då solceller jobbar (tvätt, diskmaskin, etc).

Permalänk
Medlem

Hade ju varit intressant o se nån kalkyl på förväntad livstid och garanti på produkten.

Edit " 10 års garanti levereras visade det sig efter en googling ^^

Vilken garanti gäller om jag köper en Homevolt?

Garantin gäller i 10 år och 80 % av köpsumman.

FAQ om Homevolt

Det enda jag undrar är den faktiska förväntade återbetalningstid på denna produkt eller liknande produkt?
Solceller vet vi ju alla som investerat hur det ser ut men gissar att dessa har en hel del variabler som spökar till det i kalkylen om när det eventuellt betalar sig? (Obs rena spekulationer från min sida)

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

5.5 kWh/år låter jävligt slösaktigt

Har ett mindre batteri på strax över 5kwh i stugan. Räcker gott och väl om man styr energikrävande utrustning till timmarna då solceller jobbar (tvätt, diskmaskin, etc).

Vi har fjärrvärme så det är därför förbrukningen är så låg 🙂 Har dock precis installerat en luftvärmepump för kyla, så vi kan värma huset själva också.

Frågade Tibber om ö-drift, och det kommer tyvärr inte stödjas initialt, men kan eventuellt komma i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zAjben:

Vi har fjärrvärme så det är därför förbrukningen är så låg 🙂

Du menar 5000 kWh per år? 5,5 kWh per år är verkligen ingenting och mycket mindre än ett kylskåp Ditt batteri skulle alltså räcka i över två år utan att laddas

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Även med elpriser som skjuter högt och lågt känns batteri som en tveksam investering. Särskilt med så låg kapacitet och förbrukning.
Antag att batteriet håller i 10 år som garantin säger.
Då behöver du spara in 6700:- per år.
Din förbrukning kostar med senaste årens priser 10-15k per år, det ska alltså klara av att halvera den kostnaden i runda slängar.
Ska det dessutom ses som investering fullt ut får du jämföra med att sätta de pengarna i en indexfond eller liknande.

Sen kan de ju finnas andra värden som att ha en reserv om strömavbrott är vanligt osv, men rent ekonomiskt, nej, jag tror inte på det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Glöm inte att kolla med ditt försäkringsbolag vad som gäller för batterilager, kan bli dyrt om de börjar brinna.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Du menar 5000 kWh per år? 5,5 kWh per år är verkligen ingenting och mycket mindre än ett kylskåp Ditt batteri skulle alltså räcka i över två år utan att laddas

Då måste jag verkligen köpa ett!

Skämt åsido, du har helt rätt. 5500 kWh per år. Inte lätt att hålla koll på enheterna..

Skrivet av Json_81:

Även med elpriser som skjuter högt och lågt känns batteri som en tveksam investering. Särskilt med så låg kapacitet och förbrukning.
Antag att batteriet håller i 10 år som garantin säger.
Då behöver du spara in 6700:- per år.
Din förbrukning kostar med senaste årens priser 10-15k per år, det ska alltså klara av att halvera den kostnaden i runda slängar.
Ska det dessutom ses som investering fullt ut får du jämföra med att sätta de pengarna i en indexfond eller liknande.

Sen kan de ju finnas andra värden som att ha en reserv om strömavbrott är vanligt osv, men rent ekonomiskt, nej, jag tror inte på det.

Hrm, det låter ju inget vidare faktiskt. Får ta mig en funderare!

Skrivet av iFraja:

Glöm inte att kolla med ditt försäkringsbolag vad som gäller för batterilager, kan bli dyrt om de börjar brinna.

Det behöver jag göra i så fall! Tack!