Använde ångerrätt på Cleverbuy- paket borta

Permalänk
Medlem

Använde ångerrätt på Cleverbuy- paket borta

Köpte en telefon på Cleverbuy i Tyskland. Jag ångrade mitt köp och skickade tillbaka telefonen. Tyvärr försvann paketet med telefon på väg till Tyskland. DHL ”letade” i 30 dagar och kunde komma fram till att paketet var borta. Cleverbuy ville göra en egen utredning i Tyskland och det har nu gått två månader sedan den svenska utredningen var klar. Cleverbuy menar att DHL inte vill avsluta utredningen än och så länge de inte gör det kan jag inte få tillbaka mina pengar. Snart har DHL Tyskland undersökt i 3 månader. Finns det något jag kan göra?

Permalänk
Medlem

Skickade du tillbaka den på eget bevåg eller med retursedel från Cleverbuy (alltså deras avtal med transportören)?

Permalänk
Medlem

Jag skickade med retursedel från Cleverbuy.

Permalänk
Medlem

Du använde en retursedel antar jag ? Köper man själv frakten så är det du och DHL som har ett avtal, men vid retursedel så är det bolaget, i detta fall Cleverbuy och DHL som har ett avtal, tyvärr i båda fallen så är det du som kund som står för risken vid en retur så de där är lite rävigt minst sagt om man använt retursedel , svårt göra så mycket då, man blir beroende hur deras avtal ser ut ,

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Du använde en retursedel antar jag ? Köper man själv frakten så är det du och DHL som har ett avtal, men vid retursedel så är det bolaget, i detta fall Cleverbuy och DHL som har ett avtal, tyvärr i båda fallen så är det du som kund som står för risken vid en retur så de där är lite rävigt minst sagt om man använt retursedel , svårt göra så mycket då, man blir beroende hur deras avtal ser ut ,

Okej, jag förstår. Man blir maktlös. Och ja, jag använde Cleverbuys retursedel. Fick mail från Cleverbuy igår att de satt in sin advokat i ärendet. De kan naturligtvis skriva vad som helst, men de har i alla fall än så länge inte meddelat att jag inte får någon återbetalning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Du använde en retursedel antar jag ? Köper man själv frakten så är det du och DHL som har ett avtal, men vid retursedel så är det bolaget, i detta fall Cleverbuy och DHL som har ett avtal, tyvärr i båda fallen så är det du som kund som står för risken vid en retur så de där är lite rävigt minst sagt om man använt retursedel , svårt göra så mycket då, man blir beroende hur deras avtal ser ut ,

Enligt svensk konsumentlagstiftning så är det säljaren som har ansvaret för varan vid en retur, från det att den är inlämnad till transportör (förutsatt att varan inte är dåligt paketerad eller felaktigt adresserad eller dylikt).

Från Konsumentverket:

Citat:

Ansvaret för varan
När konsumenten har ångrat köpet ska varan skickas tillbaka till dig inom 14 dagar från den dag konsumenten meddelat dig att hen ångrat sig.

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) menar att det är du som företag som ansvarar för varan vid returen från det att konsumenten lämnat den till transportören. Konsumenten kan alltså inte hållas ansvarig om varan skadas eller försvinner under transporten, såvida inte du kan bevisa att konsumenten varit vårdslös, exempelvis genom otillräcklig paketering eller felaktig adressering.

Om transportören inte anmärkt på vare sig paketering eller retursedel är det svårt att argumentera för att konsumenten varit vårdslös.

I detta fall är det väl dock inte helt säkert att säljaren lyder under svensk konsumentlagstiftning, utan snarare kanske annan europeisk (tysk lagstiftning). Enligt EU-direktiv om konsumenträttigheter så är Artikel 13 av intresse, då den stipulerar att konsumenten utan dröjsmål ska återbetalas om denne styrkt att varan har återsänts:

Citat:

Artikel 13

1. Näringsidkaren ska, utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar från och med den dag då näringsidkaren underrättats om konsumentens beslut att i enlighet med artikel 11 frånträda avtalet, betala tillbaka alla belopp som konsumenten har betalat, inklusive, där så är tillämpligt, leveranskostnaderna.

Näringsidkaren ska verkställa ersättningen enligt första stycket med samma betalningsmedel som konsumenten använt vid den inledande transaktionen, om inte konsumenten uttryckligen accepterat ett annat betalningsmedel och under förutsättning att konsumenten inte får vidkännas några kostnader till följd av ersättningen.

2. Utan hinder av punkt 1 ska näringsidkaren inte vara skyldig att ersätta förhöjda leveranskostnader om konsumenten uttryckligen valt leverans av annat slag än den minst kostsamma standardleverans som erbjuds av näringsidkaren.

3. Såvida inte näringsidkaren har erbjudit sig att hämta varorna får näringsidkaren vid köpeavtal hålla inne med återbetalningen tills han har fått tillbaka varorna, eller tills konsumenten har styrkt att han har skickat tillbaka varorna, beroende på vad som inträffar tidigast.

Så enligt detta direktiv torde inte säljaren kunna vänta flera månader på olika utredningar innan återbetalning görs.
Vidare så verkar det dock vara nationell lagstiftning som avgör vem som äger risken vid återsändning av varor.

Citat:

5.5.5. Risk vid återsändande av varor till näringsidkaren

Direktivet reglerar inte vem som är ansvarig för oavsiktlig skada eller förlust i samband med återsändandet av varor om konsumenten frånträder avtalet. Även denna fråga regleras således av nationell lagstiftning, som till exempel kan föreskriva att den som står för risken i samband med återsändande av varor är konsumenten i de fall då risken har övergått till konsumenten i samband med leverans i enlighet med artikel 20.

Så enligt svensk konsumentlagstiftning så är det säljaren, frågan är då vad tyska dito säger, ifall den svenska inte är applicerbar här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Enligt svensk konsumentlagstiftning så är det säljaren som har ansvaret för varan vid en retur, från det att den är inlämnad till transportör (förutsatt att varan inte är dåligt paketerad eller felaktigt adresserad eller dylikt).

Från Konsumentverket:
I detta fall är det väl dock inte helt säkert att säljaren lyder under svensk konsumentlagstiftning, utan snarare kanske annan europeisk (tysk lagstiftning). Enligt EU-direktiv om konsumenträttigheter så är Artikel 13 av intresse, då den stipulerar att konsumenten utan dröjsmål ska återbetalas om denne styrkt att varan har återsänts:
Så enligt detta direktiv torde inte säljaren kunna vänta flera månader på olika utredningar innan återbetalning görs.
Vidare så verkar det dock vara nationell lagstiftning som avgör vem som äger risken vid återsändning av varor.

Så enligt svensk konsumentlagstiftning så är det säljaren, frågan är då vad tyska dito säger, ifall den svenska inte är applicerbar här?

Jag har råkat ut för liknande problem med en annan tysk firma och då var de tydligen så att jag ansvarade för risken vid retur, men ja de blev aldrig rättsligt och löstes efter en del strul med transportbolaget, men klart intressant det du hänvisar till, i den research jag gjorde vid tidpunkten var problemet just de där med retursedel, om de är sådär så har man ju helt plötsligt bra mycket mer på fötterna ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Så enligt svensk konsumentlagstiftning så är det säljaren, frågan är då vad tyska dito säger, ifall den svenska inte är applicerbar här?

Vid den senaste större uppdateringen av svensk konsumentlagstiftning skrevs en del om att den då anpassades till / harmoniserades med övriga EU. Med utgångspunkt i detta så är knappast orimligt att tro att Tysklands konsumentlagstiftning liknar den svenska, men visst kan fortfarande vissa saker skilja. Förslagsvis kontaktar man Konsument Europa för att få säkra besked.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Så nu är fallet avslutat. Jag var i kontakt med Konsument Europa och de föreslog kortreklamation. Jag tog kontakt med AMEX och de ville hjälpa mig, men vi kom fram till att eftersom köpet var gjort via Paypal kopplat till Amex så skulle jag först prova där. Den 23/6 gjorde jag en reklamation via Paypal. Igår den 13/7 avgjordes ärendet där och jag fick tillbaka alla mina pengar. Jag la fram mina bevis och Cleverbuy fick möjlighet att lägga fram sina bevis. Cleverbuy lämnade dock inte fram något alls.

Tack för all respons här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av museo12:

Så nu är fallet avslutat. Jag var i kontakt med Konsument Europa och de föreslog kortreklamation. Jag tog kontakt med AMEX och de ville hjälpa mig, men vi kom fram till att eftersom köpet var gjort via Paypal kopplat till Amex så skulle jag först prova där. Den 23/6 gjorde jag en reklamation via Paypal. Igår den 13/7 avgjordes ärendet där och jag fick tillbaka alla mina pengar. Jag la fram mina bevis och Cleverbuy fick möjlighet att lägga fram sina bevis. Cleverbuy lämnade dock inte fram något alls.

Tack för all respons här!

Härligt!
Därför jag ofta betalar utlandsköp med Paypal.
3 veckor var relativt snabbt agerat.