Permalänk
Medlem

Solceller - hjälp mig räkna!

Jag är lite sugen på att skaffa solceller, men jag tycker det är jättesvårt att hitta en vettig kalkyl för om det faktiskt lönar sig. De flesta jag hittat visar inte hur dom räknar (och det lilla dom visar verkar ofta vara glädjesiffror).

Jag hittade Solcellskollen och dom visar åtminstone det mesta av deras uträkning och ger en lite parametrar att skruva på.

Men då ser kalkylen i stället riktigt dyster ut. Vi bor i Värmland, har normal taklutning i riktning mot väster, 13MWh/år och 10kW anläggning. Med deras förvalda priser och ett lån på 3.5% som finansiering blir slutsumman -3 958 kr efter 25 år... Ingen toppeninvestering direkt.

Är det här verkligheten (att om man måste låna till dagens räntor lönar det sig inte) eller var räknar den fel?

Permalänk
Medlem

Lägg på i kalkylen att tak och fasad kan slitas fortare p.ga. håltagning för kablar och annan montering och tiden det tar att beställa och vara med när hantverkarna kommer så blir kalkylen ännu lite sämre.

Men glöm inte att räkna in värdeökning på fastigheten heller.

Kom på ytterliggare en rad som påverkar.
Permalänk
Medlem

Det viktiga del att tänka på är ju att du i princip inte tjänar pengar på solceller, utan du sparar pengar jämfört med alternativet att köpa in från elnätet. Vad har du för kostnader för el idag, och hur räknar du på att dina kostnader utvecklas framåt?

Själv sitter jag med vindandelar och har en väldigt förutsägbar elkostnad i åratal framåt. Jag har fått offert på 11 000kwh anläggning för 153 000. Att gå över till solceller skulle spara ca 1,5kronor per kwh (elavtal samt elnätskostnad), dvs ca 15 000kr om året.

15 000 kr (besparing) / 153 000 (pris) ger 9,8% "avkastning" per år. Rätt hyggligt, jämförbart med börsen i stort. Det är dock utan att ha räknat på finansiering, och då äts en stor del av besparingen upp så jag avvaktar i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zulbat:

Lägg på i kalkylen att tak och fasad kan slitas fortare p.ga. håltagning för kablar och annan montering och tiden det tar att beställa och vara med när hantverkarna kommer så blir kalkylen ännu lite sämre.

Men glöm inte att räkna in värdeökning på fastigheten heller.

Det med värdeökningen är intressant. Visst kanske någon är villig att betala mycket mer för boendet tack vare solcellerna, men om huset saknar solceller så finns ju fortfarande möjlighet för köparen att köpa in solceller själv efteråt. Värdet borde ju inte öka mer än solcellerna kostar iaf.

Om jag skulle köpt ett hus skulle jag nog värdera begagnade solceller i huset till ~50-70% av nypriset av solceller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik831:

Det viktiga del att tänka på är ju att du i princip inte tjänar pengar på solceller, utan du sparar pengar jämfört med alternativet att köpa in från elnätet. Vad har du för kostnader för el idag, och hur räknar du på att dina kostnader utvecklas framåt?

Själv sitter jag med vindandelar och har en väldigt förutsägbar elkostnad i åratal framåt. Jag har fått offert på 11 000kwh anläggning för 153 000. Att gå över till solceller skulle spara ca 1,5kronor per kwh (elavtal samt elnätskostnad), dvs ca 15 000kr om året.

15 000 kr (besparing) / 153 000 (pris) ger 9,8% "avkastning" per år. Rätt hyggligt, jämförbart med börsen i stort. Det är dock utan att ha räknat på finansiering, och då äts en stor del av besparingen upp så jag avvaktar i dagsläget.

Ja, precis! Finansieringen är där kalkylen brister. Amortering (eller avskrivning) och det faktum att du inte kan använda all el själv (så besparingen blir mindre än 15 000 kr i ditt exempel) gör att jag har svårt att få ihop det. Lägger du på ränta på det är risken att man t o m går minus…

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av zulbat:

Lägg på i kalkylen att tak och fasad kan slitas fortare p.ga. håltagning för kablar och annan montering och tiden det tar att beställa och vara med när hantverkarna kommer så blir kalkylen ännu lite sämre.

Men glöm inte att räkna in värdeökning på fastigheten heller.

På vilket sätt slits taket fortare på grund av håltagning för kablar? Det är första gången jag hör det.
Allt annat pekar mot att taket håller mycket längre med paneler då det exponeras extremt lite och det finns många bilder på tak som haft paneler 15+ år där taket fortfarande ser nytt ut under.

Gör man kabeldragningen rätt så förlänger man taket med många år.

Skrivet av fredrik831:

Det med värdeökningen är intressant. Visst kanske någon är villig att betala mycket mer för boendet tack vare solcellerna, men om huset saknar solceller så finns ju fortfarande möjlighet för köparen att köpa in solceller själv efteråt. Värdet borde ju inte öka mer än solcellerna kostar iaf.

Om jag skulle köpt ett hus skulle jag nog värdera begagnade solceller i huset till ~50-70% av nypriset av solceller.

Stämmer nog i vissa fall med värdeökningen men jag tror att i de flesta fall så ökar det alltid husets värde med solpaneler. Om det finns dokumenterat, besiktat & att det är bra gjort så tycker många det är värt mer pengar än att behöva göra egen research, stå i kö på att få en anläggning samt slippa krånglet med om det skulle bli nedslag på besiktning.

Jag kanske är partisk då vi själv har solpaneler men jag vet inte om jag hade skaffat paneler idag med tanke på hur billig elen är just nu och hur mycket räntorna har gått upp.

TS, Solcellskollens kalkyl är ganska vettig. Det man får tänka på också är att skattereduktionen på 60 öre endast är giltig för så många kWh du har sålt, upp till antalet kWh som du har köpt in.
När vi valde paneler så tog vi i så att det täckte hela taket men idag hade jag nog valt om så att det med lite marginal täcker årsförbrukningen. Svårt att säga hur det lönar sig i det långa loppet.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Ja, precis! Finansieringen är där kalkylen brister. Amortering (eller avskrivning) och det faktum att du inte kan använda all el själv (så besparingen blir mindre än 15 000 kr i ditt exempel) gör att jag har svårt att få ihop det. Lägger du på ränta på det är risken att man t o m går minus…

Jag tror inte de flesta kalkylverktygen ens nämner vilken modell de använder för att ta fram årsproduktionen, men det kan leda till enorma skillnader i slutresultat. Solcellskollen verkar vara en av de bättre där du kan ändra lite parametrar, men till och med där står det inte vilken modell de använder. Det är bra att de har med växelriktarbytet efter 10-20 år