5.1 högtalare i spel via PC

Permalänk

5.1 högtalare i spel via PC

Hej,

Har ett Logitech z-906 som är kopplat till min Samsung TV via Toss Link och därifrån vidare till min PC via HDMI.

När jag startar en film på min PC så blir ljudet 5.1 surround och "dolby digital" lampan på högtalaren lyser.
Men när jag startar ett spel så funkar endast ljudet som stereo. Har försökt googla men blir inte riktigt helt klokt.

Någon som har en någorlunda lösning eller svar?

Visa signatur

Chassi: Master Cooler Haf X-----Moderboard: Sabertooth Z77-----PSU: Corsair HX 650W-----CPU: Intel I5 2500k @ 4,5Ghz)-----CPU-Cooler: Noctua NH-U12P SE2-----GPU: Gigabyte 680 Winforce OC-----RAM: Ripjaws 16GB 1600mhz-----SSD: Samsung 830-----HDD: 1TB WD

[URL="http://www.inwaves.se[/URL]

Permalänk
Medlem

Kan det bero på inställningarna i spelet?

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Moderator
Moderator

Det är (mer eller mindre) endast DTS och Dolby Digital som fungerar för surround över TOSLINK.
Det är att byta till analoga kablar som gäller för annan användning, tyvärr.

Från första bästa wikipedia-rad..
"Unlike HDMI, TOSLINK does not have the bandwidth to carry the uncompressed versions of Dolby TrueHD, DTS-HD Master Audio, or more than two channels of PCM audio."

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Analoga kablar mellan dator och Z906 är lösningen. Jag har haft Z906 själv i många år.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Rekordmedlem

En tv får pga kraven i hdcp bara skicka vidare diskret surround via hdmi arc om den tar emot signalen via hdmi.
För att tvn ska få sända ut diskret surrondlud via toslink måste ljudet tas emot via tunerdelen så det går aldrig att få ut det som du kopplat utan ljudet måste gå direkt mellan signalkälla och ljudsystem och inte via tvn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag är inte något orakel på ljud, men tror att ditt ljudkort (i ditt fall grafikkortet i datorn?) måste också kunna avkoda surroundljud live också. Det är inte samma sak som att spela upp surroundljud från en film.

Jag själv hade detta problem för en herrans massa år sedan när jag inte lyckades få ut surroundljud från spel (medan filmsurround fungerade) ur toslink på mitt moderkort. Köpte då ett dedikerat ljudkort med toslink som klarade av detta.

Permalänk
Rekordmedlem

Ja ska man ha diskret surroundljud via digitalutgång från spel på en pc bör man ha stöd för Dolby Digital Live eller DTS Connect, har man inte det så måste man ansluta diskret analogt eller i vissa fall 2 kanaligt (digitalt eller analogt) via matriskodning om spelet har stöd för det.

Jag är inte helt säker på om man eventuellt kan komma runt Dolby Digital Live eller DTS Connect kraven genom att använda ac3filter, det är möjligt at man kan konfa upp det men jag har aldrig provat det för spel men det finns en del diskussioner om hur man kan göra det den vägen om man söker på ämnet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.