Krönika: Är det roligare att fylla spelbiblioteket än att spela?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Finns det något tråkigare än se andra spela?

Att se på sammanställningar av folk som är riktigt duktiga är fantastiskt, men att se någon spela live kan jag inte förstå direkt heller

Jag bara försöker säga att vissa saker har ändrats i folks beteende generellt, många tycker det är bekvämt att bli matade med halvmediokert innehåll. Typ som en modern variant av linjärtv med lite inbillad direktkontakt

Permalänk
Medlem

Har 9,3% av GOGs bibliotek.
Det är bara ett fåtal jag köpt till fullpris. Många är till 50%, men de flesta är köpta på ännu högre rea.
Har satt det som regel sedan en tid tillbaka. Ska jag köpa något så gör jag det bara om jag kan få det för en spottstyver. Kan nämnas att många spel som sagt är gamla och har kunnat handlas billigt pga detta.

Att man skulle tappa spellusten bara för att man har för många spel tror jag inte riktigt på. Utan det är nog inte konstigare än att man behöver en paus från spelandet. Jag hade en lång period precis nu nyligen då jag knappt spelade något, utan istället så ägnade jag mig åt att ta tag i att levla upp mina programmeringsskills. Men nu har jag börjat spela en hel del igen.
Där emot kan jag erkänna att jag pga backloggen lättare väljare en lättare svårighetsgrad eller fuskar. Fuskade i Sunless Sea, fuskar även nu friskt i Sunless Skies...

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Gratisspelen är ju inga problem. Det är ju liksom ett klick på något som man kanske är intresserad av. Men du har ju inte investerat något så du får ju aldrig ågren om du inte hittar tid att lira dem.

De jag köper brukar jag iaf hitta tid att testa.

allkeyshop är det fritt från pengatvätt/stulna nycklar?

Jag har köpt många spel och lirat genom dom tills jag ledsnat att spela vidare.
Nu har jag kämpat i ca 50 timmars tid att få tag på en Gauss Minigun i FO76, vilket var värt mödan då den är riktigt skön att ha med sig. Dock är ammot jobbig att tillverka samt väger mer än bly...

Hur som helst.

AllKeyShop är som Pricerunner/Prisjakt, jämför sajter som säljer nycklar.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

126 spel på steam och säkert kring 40 till om man lägger ihop spelen från övriga spelaffärer. Har nog spelat de flesta men långt ifrån klarat alla. Det var länge sen jag började med att endast köpa spel om jag faktiskt ska spela dem. Ibland frestas man för mycket av ett lågt pris ändå och klickar hem något som man aldrig kommer röra men det är ytterst sällan…

Visa signatur

Chassi;Mobo;CPU;RAM;PSU:GPU
NZXT H7 Flow, Asus CH x670E;Ryzen 7 7700X;G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ DP 13 1000W;MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Jag gillar Epic games gratisspel, för då kanske man får något spel man aldrig skulle köpt själv som kan vara skoj.

Visa signatur

Corsair 4000D | AMD Ryzen 5600X | Hyper 212 Evo v2 | Gigabyte Aorus Elite v2 | Gigabyte RTX 3060 Ti | Rog Strix 650W | Hårddiskar WD m2 1 TB + 3 TB WD 5400 rpm + 2 TB Seagate 7200 rpm| 16 GB RAM | Bildskärm MSI Optix MAG274QRF-QD|

Permalänk
Medlem

Om spelen är bra brukar jag spela klart och gärna mer än ett varv, jag gillar new game plus.

Har i närtid (typ 2 år kanske) spelat dessa.

Metro Exodus Enhanced
Spiderman 1 + 2
Dying Light 2
CP2077
Death stranding
Days Gone
Jedi Survivor
Last of us part 1
Plague Tale Innosence
Plague Tale Requiem
Portal RTX (Massa varv)
Returnal
Witcher 3
Hogwarts legacy (Ett varv, och det var med näppe att jag orkade, generisk dynga om man inte kan Harry Potter säger jag)
Diablo 2
Diablo 4

Samt lite multiplayer som Warzone, Fortnite, Alien Fireteam, World war Z

Sen har jag en del spel jag köpt men inte spelat klart för att jag helt enkelt inte gillar dom men ändå kommit rätt långt i flera som Chernobylite, FH5 och God of war.

Jag har även enstaka jag inte fastnade för alls (Planet Zoo som egentligten känns trevligt, men inte orkat sätta mig in i)

Jag köper inte bara för att det är Rea och det mesta som köps spelas igenom flera varv.

Returnal är nog favioritspelet av alla dessa, absolut guld. Även Death Stranding var löjligt oväntat bra.

Permalänk

Jag köper mer DLC till spel jag redan spelar regelbundet.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem

Har inte riktigt det här problemet men visst är det lockande med reor. På just Steam har jag kategoriserat mina spel typ avklarade spel, testat, multiplayer. Det gör att jag får lite bättre koll. Har lite över 400 spel men har klarat typ hälften vilket är rätt bra då det inkluderar massa olika spel som i många fall varit gratis alternativt väldigt billiga.

Har inte heller något krav att jag behöver klara samtliga men ambitionen är åtminstone att testa samtliga. Har köpt ett spel på rean som jag började spela direkt

Permalänk
Medlem

Nej jag spelar allt jag köper. Spel är dyrt.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag slutar räknar spelbiblioteken från de olika tjänster r jag har. Jag till och med återgått till gamal AC Unity med vackert moddat utseende på 4K, en av de bästa AC spel blev bättre. Och fick ner Dooms DLC grattis. Tillbacks till det gamla, Star Wars Survivor uppehållas

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

För min del är det inte som många andra beskriver, att man inte har tid som man hade förr. Har jag tid för 8 timmar youtube om dagen, efter jobb, så har jag med andra ord hur mycket tid över som helst. Energi däremot, är en riktig bristvara, och det som orsakar att det blir en backlog. Antalet spel är inget som bidrar alls. Vid något tillfälle bestämde jag mig att bara kasta backlogen och börja på nytt, för att se om det hjälpte beslutsångesten men finner ändå inte energin att påbörja och än mindre avsluta ett spel, oftast. Det blir korta spurter då och då, inte mycket mer. Det är så det är att vara gammal, antar jag?

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag har handlat på tok för mycket på rea genom åren och en del har varit bottennapp.

När jag var kanske 10 eller nåt spelade jag FF7 för första gången, jag slog det till slut för första gången för ett par månader sen medan jag var sjukskriven.
Men återstår gör Morrowind, Oblivion och Skyrim... Och STALKER serien.
Darksiders spelen, har knappt börjat med ettan.
Horizon zero dawn, har startat men har redan sett en bra let's play av det och känner inte intresset.
Jag har knappt tagit mig halvvägs genom Witcher 1 och vill inte röra W2 eller W3 innan det är klart, fast det inte behövs. :S

Skulle nog rekommendera att bara hoppa över Witcher 1 innan 2 och 3 om du har svårt att ta dig igenom det ändå, det sker ett helt enormt kliv i kvalitet mellan 1an och 2an/3an.

Permalänk
Medlem

> Är det roligare att fylla spelbiblioteket än att spela?

Det tycker inte jag iaf.
Spelar mestadels samma spel, om och om igen.

Visa signatur

Kontor MacBook Pro 16" M4 Pro, 48GB, 512GB, Predator X38, TB4 dock
UHD ProArt 4070TiS, i5-13600K (U12A), 32GB 3200, Prime Z790 mATX, 2xNVMe, Prime 650 Platinum, Torrent Compact
QHD 1080Ti, i5-8400, ROG B360 mATX, 16GB, 2xSSD, 750W PSU, nåt Fractal-chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jag har nästan slutat köpa spel. Som undantag köpte jag faktiskt Slay the Spire idag, efter att ha spelat drygt 660 timmar... på Game Pass. Men just nu kör jag inget annat på Game Pass, så 99 kr/i mån för ett spel som på rean kostar 88 kr på Steam känns ju inte så rimligt.

Utöver det har jag börjat köra Terraria i multiplayer precis; det kostade väl 10-15 euro (14 just nu), för 4 kopior.
Har 153 spel på Steam varav en stor majoritet är ospelade. Men till mitt försvar så är ganska många från bundles där det var samma pris oavsett om man vill ha allt eller inte.

Kollade Slay the Spire gameplay på Youtube och det såg ju riktigt kul ut faktiskt.
Hur kan man läsa en krönika om för stora backlogs för att sedan fylla på den?! Fy fan för dig.....

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tBiorrith:

Hur kan man läsa en krönika om för stora backlogs för att sedan fylla på den?! Fy fan för dig.....

... va?
Att köpa ett spel jag kör dagligen och börja spela ett spel jag köpte förra året ökar väl knappast på backloggen. Och även om jag skulle ha köpt nya spel i onödan så vet jag inte hur "fy fan för dig" är rätt respons.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Aldrig nånsin att jag skulle köpa nåt spel som jag "kanske ska spela nångång i framtiden", har väl bättre saker att lägga mina surt förvärvade pengar på. Har väl dock samlat på mig några av Epics gratis-gejms, men det är ju en helt annan femma det.

Permalänk
Medlem

Har en buffert på 4-5 ospelade spel. Spelar ett åt gången ganska hardcore när det beger sig.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Skulle nog säg att det främsta skälet till att spel i min spelkatalog blir ospelade är att dom helt enkelt är för dåliga och/eller för ointressanta. Nästan varje gång jag ändå testar något nytt spel så får jag känslan av att dom verkar gjorda för folk med obegränsad fritid med ändlös crafting, meningslösa side quests, open world utan innehåll osv. Då blir det istället att jag spelar om några äldre spel som jag vet faktiskt kan leverera någon underhållning utan en massa "tjafs". Får lite samma känsla som när man tittar på en TV-serie där hälften av avsnitten känns som ren utfyllnad för att komma upp i ett visst antal timmar i längd men där kan man åtminstone snabbspola.

Som alltid, detta är mina åsikter och YMMV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

... va?
Att köpa ett spel jag kör dagligen och börja spela ett spel jag köpte förra året ökar väl knappast på backloggen. Och även om jag skulle ha köpt nya spel i onödan så vet jag inte hur "fy fan för dig" är rätt respons.

Jag ber om ursäkt. Sarkasm är svårt att framföra i text utan smileys. Det var mig själv jag syftade på
som köpte ännu ett spel, och detta medan jag läser en krönika om att köpa för många spel.
Hur som så fastnade jag stenhårt och har spelat i 3 timmar nu. Så, fy fan för dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Skulle nog säg att det främsta skälet till att spel i min spelkatalog blir ospelade är att dom helt enkelt är för dåliga och/eller för ointressanta.

Jo, kvantiteten av spel har ju formligen gått i taket samtidigt som de tekniska bitarna är ett urlakat plagiat med tydliga ålderskrämpor och att setting/story som verkar ha skrivits som ett klassprojekt av någon mellanstadieklass. Inte för att grafiken gör det till ett bra spel, men om någon har en så bra story att den är värd att sälja så förutsätter jag att det är högre grafisk nivå än någon solblekt Kalle Anka-tidning i Quake-motorn.

Mitt favoritexempel på bristfälligt innehåll är Anthem från EA, ett unikt och roligt spel på många sätt med hög grafisk nivå som ändå faller fullständigt platt av att man aldrig utvecklade storyn (eller end-game) utan absolut skulle trycka ut ett AAA-spel på 15 månader. Folk som tvingas jobba 90 timmar/veckan kanske inte blir mer kreativa heller å andra sidan.

Jag har ju fördomen att den som inte har något att komma med släpper ett halvdassigt spel med 3D-grafik från 2010 alternativt pixelgrafik, och att 95% av spelen på Steam är direkta moneygrabs av studios som aldrig haft avsikten att göra något vettigt av det. Man ser ju också att det är påfallande många små studios som släpper vad som till synes är exakt samma spel med en setting som är så minimalt justerad det går med så lite jobb som möjligt. Praktexemplet är simulator-spel.

Sen är ju priset ofta 25-35€ ändå, istället för de 5-7€ som den lilla mängden underhållning mer realistiskt är värd, och givetvis är det Early Access varje gång så att utvecklaren kan låtsas som att de jobbar på det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tBiorrith:

Jag ber om ursäkt. Sarkasm är svårt att framföra i text utan smileys. Det var mig själv jag syftade på
som köpte ännu ett spel, och detta medan jag läser en krönika om att köpa för många spel.
Hur som så fastnade jag stenhårt och har spelat i 3 timmar nu. Så, fy fan för dig

Ah, nu när du säger det är det rätt tydligt.
Jo, det är lätt att fastna. Jag upplevde mig hata alla datorspel med kort tills jag körde 3 minuter hos en kompis (som pushat för att jag ska testa ett tag).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Jag såg att det fanns en co-op mod också. Ska lära mig spelet lite mer innan jag försöker hitta någon att spela med.

https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=238407...

Permalänk
Medlem

Jag uppskattar Epics gratisspel dels för att de fått mig att prova sånt som är bra, men jag aldrig skulle testat annars. Och dels för att de har fått mig att sluta hoarda spel på Steam. Men backloggen (för plattformarna gemensamt) ligger på strax under 100 och den minskar inte...

Visa signatur

* i7-4790K * EVGA GeForce GTX 1070 Ti 8GB * Asus Z97-E * 32GB DDR3 * SuperNOVA 750 G2 * Fractal Design R5 * NH-U14S * Samsung 850/860/970 EVO 0.5/1/2TB

Permalänk
Medlem

Stor igenkänning, samlat på mig en stor samling av spel genom reor och gratiserbjudanden och så fort man går in i spelbiblioteket blir man så utmattad att man klickar ner det lika fort.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Jag har som devis att aldrig köpa ett spel som jag inte klarar. Jag bröt i och för sig nyligen mot det med Doom Eternal. Det berodde på att de har gjort det alldeles för svårt, åtminstone för någon som kontrollerar det med mus och tangentbord med alla svingande hopp där man ska byta riktning i luften. Några få sådana hade jag klarat av, men inte hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Jag har äntligen - vid 38 års ålder - slutat att köpa spel på rea jag ska spela "sen". Har ingen tid. Bättre att köpa när de väl ska spelas. Då har priset antagligen sjunkit ännu mer än vid rean.

Samma här. Grejen för mig är att det är drömmen om hur nice det _ska_ bli att spela spelet. Illusionen av minnena av spelsessionerna från förr. "Köper jag bara detta spel, så kommer jag hinna få tid att spela det". Right....

Paradoxen i att när jag var ung fanns inga gratisspel från Epic etc, då satt man på tid men inga pengar. Nu sitter man på pengar men ingen tid.

Jag tror jag sålde min PS4:a med en backlog på många tiotals spel. Redan nu har jag 10 köpta spel i PS5-backloggen men har precis som DerpMcDerp lyckats ta mig ur "beroendet" att köpa. Nu köper jag ingenting som inte direkt ska spelas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLINKY95:

Jag har bara 27 spel på Steam.

Jag har efter exakt 20 år bara 16 spel, varav CoD Modern Warfare 2 är enda spelet som jag inte fick med då jag reggade några cs/hl-spel som jag köpt i begynnelsen. De flesta spelen av dem hade jag inte velat ha ens, jag menar vem fan spelar Ricochet eller Team Fortress?

Permalänk
Medlem

Händer än vid 56 att jag köper ett spel som jag absolut "ska ha o spela" för att sen komma på att jag inte har tid än för det pga jag sitter fast i ett annat eller för att spela något äldre spel för nostalgitrippen. Men nu ska jag ta tag i de sex-sju spelen jag har väntandes på bättre tider ...... Vänta...... va länge sen jag spelade igenom Crysis serien...... Kanske ja skulle....

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Jag tror mer det handlar om att man tappat intresset av att spela. Eller snarare, man tror man gillar något som man gillat förut.
Jag har märkt av detta själv. Det är väldigt lockade i att köpa och spela ett AAA spel som ser bra och flashigt ut. De får ju också mycket mer uppmärksamhet online i form av diskussioner och reklamer.
Ett tips är att prova ett spel som är helt annorlunda från det man normalt spelar. Kika in något bra indiespel. Det behöver inte vara action-äventyr som du spelat 90% av ditt liv. Prova något helt annat.
Smak och intressen kan ändras med tiden. Men vi stannar oftast kvar med sådant vi är vana med.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Blir ju automatiskt att man har massa spel som man inte spelar, spelar de jag köper och sen köper jag ett nytt och spelar det, till slut har man hundratals spel som bara är där...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]