Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Ny Luft/Luftvärmepump Tips och råd sökes!

Permalänk
Medlem

Ny Luft/Luftvärmepump Tips och råd sökes!

Hej,

Den befintliga Luft/Luft värmepumpen har börjat ge upp och nu är det dags att kika efter en ny. Söker därför tips och råd om vilka märken och modeller man skall titta extra på i denna djungel.

Tänker att det säkert finns folk här som även har koll på denna tekniken?

Den ska monteras i ett Radhus på 116kvm byggt 1977.
Gärna energieffektiv men det är väl dom flesta nu.
Har det väldigt varmt inne på sommaren (21C ute när denna text skrivs, Enligt Verisure larm har vi 26C inomhus) så vill ha bra kylkapacitet.
Även tvärtom på vintern, väldigt kallt så vill även köra värme då.

Har möjlighet att montera maskineriet själv då min far har Kylcert.

Tacksam för tips!

Allt gott!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Hej,

Den befintliga Luft/Luft värmepumpen har börjat ge upp och nu är det dags att kika efter en ny. Söker därför tips och råd om vilka märken och modeller man skall titta extra på i denna djungel.

Tänker att det säkert finns folk här som även har koll på denna tekniken?

Den ska monteras i ett Radhus på 116kvm byggt 1977.
Gärna energieffektiv men det är väl dom flesta nu.
Har det väldigt varmt inne på sommaren (21C ute när denna text skrivs, Enligt Verisure larm har vi 26C inomhus) så vill ha bra kylkapacitet.
Även tvärtom på vintern, väldigt kallt så vill även köra värme då.

Har möjlighet att montera maskineriet själv då min far har Kylcert.

Tacksam för tips!

Allt gott!

Min bror och min mor har båda monterat en Daikin i sina hus, båda är mycket nöjda och märker stor skillnad sen innan.
https://www.daikin.se/sv_se/kunder.html

Kommer tyvärr inte ihåg vilka modeller dom valt, men som märke är Daikin bra enligt deras leverantör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Har möjlighet att montera maskineriet själv då min far har Kylcert.

Tacksam för tips!

Allt gott!

Aldrig hört talas om kylcert? Vad är det för certifiering?

Det finns ju lite olika jämförelsesidor för 2022, hur opartiska de är vet jag dock inte.

https://www.konsumentguiden.se/hem-och-hushall/hem-inredning/...
https://www.bast-i-test.se/tester_pa_basta/luftvarmepumpar.ht...
https://www.test.se/luftvarmepump/
https://www.bygghemma.se/reportage-och-guider/bast-i-test-luf...

Själv resonerar jag så att man nog inte kan gå fel om man väljer något av de etablerade märkena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmacy:

Aldrig hört talas om kylcert? Vad är det för certifiering?

Det finns ju lite olika jämförelsesidor för 2022, hur opartiska de är vet jag dock inte.

https://www.konsumentguiden.se/hem-och-hushall/hem-inredning/...
https://www.bast-i-test.se/tester_pa_basta/luftvarmepumpar.ht...
https://www.test.se/luftvarmepump/
https://www.bygghemma.se/reportage-och-guider/bast-i-test-luf...

Själv resonerar jag så att man nog inte kan gå fel om man väljer något av de etablerade märkena.

Certifierad kyltekniker gissar jag på. Annars får du inte hantera gasen osv.
https://www.polarpumpen.se/kunskapsbanken/varmepump-kunskapsb...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Vi köpte Daikin Caldo är mycket nöjda.
Hade även en ÅF för Mitsubishi hemma men han var så dryg så det gick bort, dock är ju de också i toppklass.

Om du har tänkt att integrera med t.ex home assistant så har mitsubishi ett snällare api än daikin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Certifierad kyltekniker gissar jag på. Annars får du inte hantera gasen osv.
https://www.polarpumpen.se/kunskapsbanken/varmepump-kunskapsb...

Ajuste, det är väl viktigt att kylslingan blir rätt installerad. Tack!

Permalänk
Medlem

Kör själv Daikin Stylish inomhus och tycker de är lite snyggare än genomsnittet iaf, har funkat bra i några år. Kollade på lite olika när det begav sig och tyckte Daikin verkade vettiga iaf.

Permalänk
Medlem

Kör med Mitsubishi Hero, 35:a på som täcker hela nedanplan och 25:a som täcker ovanplan (halvtrappa upp till sovrummen och hall), nere i källaren behövs det lixom inte. Skitsmidigt att kunna styra båda med app, så att det är svalt och skönt när man kommer hem (om man varit bortrest osv). Bästa investeringen!

Mitsubishi Hero

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Flera grannar som har Daikin som är nöjda, själva valde vi IVT807 i slutändan, bra garantier från IVT.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Upplever att de stora märkena som Daikin, Mitsubishi, Panasonic bl.a är riktigt bra i regel.

Har haft Panasonic NE9PKE i snart 7 år. Fungerar perfekt och tack vare att den var så billig betalade den sig på 2-3 år. Jag tittade på felstatistik från något försäkringsbolag innan jag köpte och vet att den placerade sig bra. Har 100 kvadrat radhus som inte behöver så mycket uppvärmning, så den är troligen för liten för dig.

Morsan har Mitsubishi Kirigamine, i 140 kvm villa och den funkar riktigt bra.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Kör med Mitsubishi Hero, 35:a på som täcker hela nedanplan och 25:a som täcker ovanplan (halvtrappa upp till sovrummen och hall), nere i källaren behövs det lixom inte. Skitsmidigt att kunna styra båda med app, så att det är svalt och skönt när man kommer hem (om man varit bortrest osv). Bästa investeringen!

Mitsubishi Hero

Har också en Mitsubishi Hero hemma sen förra våren. Sjukt nöjd.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Flera grannar som har Daikin som är nöjda, själva valde vi IVT807 i slutändan, bra garantier från IVT.

Jag tror faktiskt att IVT är Bosch grejor. IVT är ett märke som gillas av svenskar så de väljer att märka dem så.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Permalänk
Medlem

Nån som har toshiba signature och har nån erfarenhet av den?

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem

Vi kör en Toshiba Haori 35 på vår nedervåning, går fint och gör sitt jobb bra. Lite roligare innedel, enligt sambon då
Kanske finns någon inställning jag inte grävt efter, men hade velat att den stannar när den inte behöver jobba. Nu blåser den men värmer/kyler inget om den inte behöver.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

Vi kör en Toshiba Haori 35 på vår nedervåning, går fint och gör sitt jobb bra. Lite roligare innedel, enligt sambon då
Kanske finns någon inställning jag inte grävt efter, men hade velat att den stannar när den inte behöver jobba. Nu blåser den men värmer/kyler inget om den inte behöver.

Hur är ljud volymen? Speciellt när den inte jobbar som du nämner.

Skrev fel
Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen en Mitsubishi Sumo. Jävligt nöjd.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av cerb1980:

Hur är ljud volymen? Speciellt när den inte jobbar som du nämner.

Skulle säga rätt tyst, om man har så den blåser i olika riktningar hör man det på nära håll när den vinklar om luften. Men det stängde ja av så den blåser längs taket nu mot och förbi kaminen. Då hörs den i princip inte.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

När vi renoverade bottenvåningen för tre år sedan valde vi en Mitsubishi Hero då vi hade en av föregångarna innan som blivit lite trött efter nästan 15år.
Den är tyst i både inomhus och utomhusenheten samt filtren är väldigt lätta att komma åt vid rengöring.

https://mitsubishielectric.se/produkt/hero/

Nu har det kommit en ny version sedan vi köpte, Mitsubishi Hero 2.0 MSZ-LN25VG2W och den verkar ha fått bäst i test 2022

Permalänk
Medlem

Har en Mitsubishi LN35 här hemma, sjukt bra värmepump och även uppkopplad så man kan styra den från mobilen, eller koppla upp den till Tibber som sen kan smartstyra den o.s.v.
LN35 är nog samma som Hero ungefär, har jag för mig. Lite annorlunda innedel typ.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Tror det blir en toshiba signature 35 mest pga av frugan tycker om utseendet. Kul o höra allas erfarenheter. Har valt mellan mitsubishi Kaiteki o denna ovanstående. Verkar vara likartade men betalar 4000kr mer för Toshibas utseende.

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem

Tar också gärna emot tips och idéer! Vad bör man tänka på och speciellt, vad bör man tänka på när det gäller val av firma att utföra installation?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Tar också gärna emot tips och idéer! Vad bör man tänka på och speciellt, vad bör man tänka på när det gäller val av firma att utföra installation?

När jag köpte luftvärmepump nu i vintras behövde vi en stor en, när man frågade de som höll på när vi var på Hem och Villamässan lät det "Det är Mitsubishi som gäller", och då vi har stort hus fanns det inte så mycket att välja på ändå, blev en Mitsubishi Hero 2.0 LN50, finns även i mindre varianter LN25/LN35. Jag kollade även på hur hur effektiva de är vid lägre temperaturer och där var Hero 2.0 klart bäst.

När det gäller firma så brukar deras standardinkopplingsavgift vara liknande, däremot kan det skilja om det behöver dras extra långt, vi satte våran utedel runt hörnet, tror det blev 12m istället för de 5m som ingick, och då tickade meterpriset iväg rätt friskt, vilket gjorde att de som vara lite dyrare normalt men hade billigare per extra meter blev billigare i slutändan. Se också till att de gör sitt jobb rätt och att inte din elektriker fixar något de gjort dåligt så du får betala extra till elektrikern, min elektriker hittade att de dragit för klen kabel mellan utedelen och innedelen då vi matade den med ström från insidan (ovanligt att göra?), så de fick komma tillbaka och fixa. Hade som tur var en schysst elektriker.

Permalänk
Medlem

Lyfter denna tråd snarare än att skapa en ny.
Står inför inköp av en luftvärmepump till mitt hus på 120 m2 med öppen planlösning.
Ska investera i en sådan och undrar vad förståsigpåarna menar är "da shit" och som man ska ha gällande fabrikat?
En annan frågeställning jag måste ta i beaktning är om utedelen ska monteras på vägg eller om det är en benställning som är att föredra?
Vad mer ska jag ta ställning till innan jag bestämmer mig?

Är idel öra för all input jag kan få i ämnet!

Permalänk

Jobbade som kyltekniker ett tag, Daikin rekommenderas starkt, riktigt bra pumpar som enligt min erfarenhet sällan strular och när det väl gör det har de väldigt bra kundservice. Till exempel hade de problem med vibrationer på många pumpar tillverkade 2018, då skickade de direkt ut min firma att felsöka och åtgärda runt 1500 pumpar i hela Sverige utan tjafs

EDIT: Såg nu att tråden är gammal men kan ju vara nyttigt för nästa person som letar värmepump ändå

Visa signatur

Min burk: GPU: Gigabyte RTX 3070 Aorus Master, CPU: Ryzen 7 7700X, Moderkort: ASUS TUF B650M, Chassi: Phanteks Enthoo Evolv mATX, Skärm: Gigabyte G34WQC

Permalänk
Medlem

Kör Panasonic året om.
Rengör filtrena varje vecka och ångtvättar innedelen två gånger om året.
Funkar perfekt.

Det du bör tänka på att är vattenmängden från pumpen. Det kan bli upp till 20 liter per dag under vintern, så bäst är att ställa den där det finns dränering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Kör Panasonic året om.
Rengör filtrena varje vecka och ångtvättar innedelen två gånger om året.
Funkar perfekt.

Det du bör tänka på att är vattenmängden från pumpen. Det kan bli upp till 20 liter per dag under vintern, så bäst är att ställa den där det finns dränering.

Tack för inputen!!

Just Panasonic HZ25XKE verkar vara en luftvärmepump som placerar sig bra i de testar jag lyckats googla mig fram till. Huruvida de (testerna) sedan är objektiva eller ej vet jag inte men den pumpen verkar lovordas lite överallt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Flera grannar som har Daikin som är nöjda, själva valde vi IVT807 i slutändan, bra garantier från IVT.

Skrivet av NidoKing:

Jag tror faktiskt att IVT är Bosch grejor. IVT är ett märke som gillas av svenskar så de väljer att märka dem så.

Ja IVT är Bosch och är man hyfsat händig är det skitbra. Bosch tillverkar reservdelar i många många år. Min IVT är från 2006 tror jag och plåten som motorn är monterad på sprack januari 2019. Fläktbladen slogs då sönder. Hittade sprängskiss och reservdelar, ny plåt och nya fläktblad för 800 kr. Bytte på en timme och den kör fortfarande!

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Benställning är att föredra framför väggfästen för att inte få in ljud i form av stomvibrationer där hela väggen är högtalaryta. Även om väggfästen mm är avfjädrade i många fall så är det ändå liten del som tar sig in olika vägar (inte minst att det kan sprida sig in efter rörledningar mm.)

Största problemet är obalans i fläktar och när kompressor kör i dom lägre varven att man få mycket lågfrekvent ljud/infraljud som man kanske inte hör direkt men som ändå gör en tröttare och det märks "vad skönt" när det hela stannar igen. Det kan också finnas resonanser i kompressor högre upp i varvtal (typiskt vintertid) som också lätt tar sig genom väggen med en väggupphängd stativ

- Alla system med snurrande komponenter finns det alltid ett kritiskt varvtal där amplituden på vibrationer ökar drastiskt inom ett smalt varvtalsområde och i de flesta fallen försöker man hålla sig en bit under det (och somliga fall en bit över det, som turbopumpar för högvakum med med 1000 varv i sekunden (man vill ha vingbladshastiget runt 500 m/s) och passagen genom den kritiska området är lite scary och man försöker passera förbi den så fort det går), men med större motorer och tunga rotorer kan detta inte alltid undvikas vara en punkt inom kompressorns varvtals-arbetsområde och då hörs det extra mycket genom en väggfäste.

En modern inverterpump så kan kompressorn snurra upp till 100 varv i sekunden (främst vintertid) och det ger definitivt grundtoner tillsammans med dess övertoner som mycket väl kan vara störande genom en husvägg när man har väggfäste.

Just att fläktar inte verkar vara tillräckligt väl dynamisk balanserade verkar vara genomgående problematik på uteenheter och är exemplarberoende om problemet är mer eller mindre för en viss maskin. - Noggranare balansering är tydligen en kostnad man inte vill ta i samband med tillverkning...