Ny Luft/Luftvärmepump Tips och råd sökes!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Benställning är att föredra framför väggfästen för att inte få in ljud i form av stomvibrationer där hela väggen är högtalaryta. Även om väggfästen mm är avfjädrade i många fall så är det ändå liten del som tar sig in olika vägar (inte minst att det kan sprida sig in efter rörledningar mm.)

Största problemet är obalans i fläktar och när kompressor kör i dom lägre varven att man få mycket lågfrekvent ljud/infraljud som man kanske inte hör direkt men som ändå gör en tröttare och det märks "vad skönt" när det hela stannar igen. Det kan också finnas resonanser i kompressor högre upp i varvtal (typiskt vintertid) som också lätt tar sig genom väggen med en väggupphängd stativ

- Alla system med snurrande komponenter finns det alltid ett kritiskt varvtal där amplituden på vibrationer ökar drastiskt inom ett smalt varvtalsområde och i de flesta fallen försöker man hålla sig en bit under det (och somliga fall en bit över det, som turbopumpar för högvakum med med 1000 varv i sekunden (man vill ha vingbladshastiget runt 500 m/s) och passagen genom den kritiska området är lite scary och man försöker passera förbi den så fort det går), men med större motorer och tunga rotorer kan detta inte alltid undvikas vara en punkt inom kompressorns varvtals-arbetsområde och då hörs det extra mycket genom en väggfäste.

En modern inverterpump så kan kompressorn snurra upp till 100 varv i sekunden (främst vintertid) och det ger definitivt grundtoner tillsammans med dess övertoner som mycket väl kan vara störande genom en husvägg när man har väggfäste.

Just att fläktar inte verkar vara tillräckligt väl dynamisk balanserade verkar vara genomgående problematik på uteenheter och är exemplarberoende om problemet är mer eller mindre för en viss maskin. - Noggranare balansering är tydligen en kostnad man inte vill ta i samband med tillverkning...

Tack för ett utförligt och bra svar - uppskattas!

Har sett i en annan tråd om luftvärmepumpar att du verkar ha hygglig koll.
Vad rekommenderar du för något?
Känns som om den initierade ofta nämner
* Daikin
* Panasonic
* Mitsubishi
* Samsung
utan någon inbördes rankning...

Permalänk
Medlem

Skulle säga att ingen av japanerna eller koreanerna är direkt dålig. En viktigare fråga är nog hur innerdelarna passar i övrigt i rummet och om man har möjlighet med golv-innerdel i stället för tak-innerdel.

Vintertid är golv-innerdel som också kan blåsa längs efter golvet att föredra då tak-innerdel ofta har svårt även på högsta fart att trycka ned värme till golvet och det blir stor temperaturskiktning som blir värre ju kallare det är ute (typ 7 grader vid fötterna och 27 grader på taknivå när det är -18 grader C ute) . - varm luft stiger uppåt med rätt avsevärd lyftkraft och även om det trycker på ganska hårt nedåt av innerdelens fläktar så vänder det och stiger upp igen långt innan golvnivå (snarare knä och midjenivå) om det är stora temperaturskillnader...

Permalänk
Medlem

Var noggrann med att ta en modell gjord för nordiska klimat. Jämför gärna scop-värden.

Men vill du ha ett rakt förslag så är det toshiba som gäller. Gjorde mina efterforskningar tidigare i år och skaffade en daisekai 25 som är suverän och drar närmast obefintligt med energi hittills för kylning. Anledningen till valet är att jag hittade upprepade rekommendationer från service-folk som sa att toshiba var märket att ha och som orsakade minst strul och klagomål.

Jag hade undvikit Mitsubishi av motsatt skäl.

Permalänk
Medlem

Titta framförallt på kapaciteten vid typ -15 - -18 grader C gentemot din boyta - det är inte så många som levererar sådär jättemycket vid dom temperaturer - men det finns bättre och sämre och framförallt om du börja titta på sidoinports-enheter till lägre pris och det är mellaneuropeiska enheter som de säljer till mer attraktiv pris (det kanske bara är en siffra/bokstav som skiljer sig på maskinbeteckningen) då dessa är tämligen värdelösa om det kryper under -10 grader C.

- En sak till som är viktigt att kontroller är om dessa har +10 C gradersläge eller kan ställas till +10 grader i sin ordinarie temperaturområde vid tillfällen när man tex. skall vara borta en period från hemmet i resa. Det finns förvånansvärt många modeller som inte klarar det och kanske kan ställas som lägst typ 14 grader C och med energisparlägen mm. når ned till +12 grader typ.

märken som marknadförs att kunna användas i sommarstugor har ofta det läget mer markerat men är lätt att missa när man köper L/L-VP till permanentboende med lite större kapacitet och man kanske upptäcker det långt senare.

---

Att det är norden/kanada-anpassat är absolut det viktigaste att försäkra sig när man jämför mellan modeller från mer spridda köpställen utanför de traditionella vägarna i sverige och särskilt om priset är lägre än brukligt för samma (som man trodde) modell-serie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Skulle säga att ingen av japanerna eller koreanerna är direkt dålig. En viktigare fråga är nog hur innerdelarna passar i övrigt i rummet och om man har möjlighet med golv-innerdel i stället för tak-innerdel.

Vintertid är golv-innerdel som också kan blåsa längs efter golvet att föredra då tak-innerdel ofta har svårt även på högsta fart att trycka ned värme till golvet och det blir stor temperaturskiktning som blir värre ju kallare det är ute (typ 7 grader vid fötterna och 27 grader på taknivå när det är -18 grader C ute) . - varm luft stiger uppåt med rätt avsevärd lyftkraft och även om det trycker på ganska hårt nedåt av innerdelens fläktar så vänder det och stiger upp igen långt innan golvnivå (snarare knä och midjenivå) om det är stora temperaturskillnader...

Absolut bästa platsen att husa innerdelen vore i vårt burspråk som är mitt i huset och vetter ut mot alla de övriga rummen i den
öppna planlösningen vi har i vårt hus.
Här är en bild med lite mått på hur det ser ut:
https://postimg.cc/CZz5756d/15cf8c17

En konventionell tak-innerdel blir för stor då utrymmet mellan taket och burspråket bara mäter 25 cm.
Alternativet vore en golv-innerdel men som bilden visar så står där en soffa.
Från väggen till soffans rygg möter det ca 53 cm och soffan har rätt höga ben så den är ca 18 cm ovanför golvet.
Eftersom golv-innerdelen blåser luften längs med golvet resp vinklat uppåt så är den stora frågan hur pass mkt soffan kommer vara i vägen o ta upp verkan från värmen/kylan??

Permalänk
Medlem

Försökt sätta mig in i Luftpumparnas värld. Lär mig allt eftersom. Begärt in offerter men hör ingenting av en del firmor.

Fick hembesök och offert av en firma. En setup med en pump med split och två inneenheter. "LVP Fujitsu AOYG-14KBTA2 / 2X ASYG-07KMCC"

Fick råd av andra att undvika den pumpen då den "endast" arbetar ner till minus 15 så just nu avvaktar jag att säljaren ska komma tillbaks från semester.

Under den väntan har andra frågor dykt upp vid samtal med andra firmor. "Split är värdelöst. Satsa på två pumpar istället" säger en firma.

Tanken var och är att ställa pumpen "mittemellan" ute. Vill säga. 10-12 meter åt vardera hållet för att nå inneenheterna. Åt ena hållet runt ett hörn. Då säger en firma, "med den längden kyls mediet ner och blir värdelöst". Står maxlängd 30 meter på den pumpmodellen. Så den borde ju klara av att transportera mediet för uppvärmning på den sträckan kan jag tycka. (?)

Om man satsar på två pumpar. Drar de då mer ström än en pump med split eller jobbar en pump med split mer så det motsvarar två pumpar?

En firma sa att luftvärmepumpar endast är för att komplettera befintlig uppvärming medans andra firmor fnyser åt det.

Där står jag. Många oformulerade frågor för i min okunskap kan jag inte ens ställa vettiga frågor.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

En firma sa att luftvärmepumpar endast är för att komplettera befintlig uppvärming medans andra firmor fnyser åt det.

Klarar 180kvm med en pump ner till kanske -10 utan andra element.
Innan jag hade pump så gick jag runt med täcke inomhus och frös... nu kan jag ha t-shirt.
Men det funkar inte om du stänger dörrar, längst ut i hörnen eller är allergisk mot högt fläktljud.
Tänker nog skaffa ytterligare en pump i framtiden för kyla på ovanvåning och ev köra den på vintern också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Försökt sätta mig in i Luftpumparnas värld. Lär mig allt eftersom. Begärt in offerter men hör ingenting av en del firmor.

Fick hembesök och offert av en firma. En setup med en pump med split och två inneenheter. "LVP Fujitsu AOYG-14KBTA2 / 2X ASYG-07KMCC"

Fick råd av andra att undvika den pumpen då den "endast" arbetar ner till minus 15 så just nu avvaktar jag att säljaren ska komma tillbaks från semester.

Under den väntan har andra frågor dykt upp vid samtal med andra firmor. "Split är värdelöst. Satsa på två pumpar istället" säger en firma.

Tanken var och är att ställa pumpen "mittemellan" ute. Vill säga. 10-12 meter åt vardera hållet för att nå inneenheterna. Åt ena hållet runt ett hörn. Då säger en firma, "med den längden kyls mediet ner och blir värdelöst". Står maxlängd 30 meter på den pumpmodellen. Så den borde ju klara av att transportera mediet för uppvärmning på den sträckan kan jag tycka. (?)

Om man satsar på två pumpar. Drar de då mer ström än en pump med split eller jobbar en pump med split mer så det motsvarar två pumpar?

Där står jag. Många oformulerade frågor för i min okunskap kan jag inte ens ställa vettiga frågor.

Min erfarenhet oxå.
Måste vara oerhört lukrativt att arbeta med luftvärmepumpar när man sonika kan skita i presumtiva kunder och inte ens återkoppla!

Tipsar om https://www.varmepumpsforum.com/ där det verkar finnas en hel del kompetens hos medlemmarna