Snabbkoll: Använder du bildsynkronisering i spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är ju precis det man gör.

Därav min kommentar om att det skiljer något mellan människor som ser det respektive inte ser det.

jag ser ju klart och tydligt när skärmen delas upp så dära vid ex tearing när det är låg fps, stör iof inte mig men det "finns" ingen tearing när jag ligger på ca 200fps högre eller mer än vad min skärm klarar av. Är absolut inget jag ser och jag märker av det utan problem annars.

om jag låser spelet till ca 120fps då märker jag direkt att något inte stämmer i sådant spel. som om jag vadar i knädjupt vatten och det går segt/tungt att ta sig fram, eller att jag går på tapetklister eller att nån håller i min jacka/tröja bakifrån och håller mig tillbaka i min framfart.

så om spelet spottar ut hög fps då är det att köra utan adaptiv sync, men om det är kass fps ja då e ju det på.

faktum är att när jag testade wz2 på min ps5:a så var det exakt den känslan. fattar itne hur folk kan spela wz2 på konsol, är mäkta imponerad när de faktiskt "plockar mig" då det känns så mycket sämre på en konsol kontra på en välpolerad pc.

Skrivet av Roger W:

Nå, rent tekniskt så får du ju tearing även även när man ligger på framerates långt över vad skärmen klarar
Men som du är inne på så syns det inte lika tydligt, så man kanske inte märker det längre.

mm måste vara så, för inget jag märker i höga fps.

edit; var tvungen att editera så rogers inlägg var taggat å allt, konstigt trodde jag kopierade hela taggen... aja

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Har en 60 Hz skärm från 2013 utan några sådana finesser. Kör oftast med Adaptive Vsync d.v.s. Vsync stängs av automatiskt när FPS droppar under 60.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Kör med helt klart! Upplever flicker under 45-50 FPS(Freesync), men runt 45-50 FPS är inte önskvärt av andra anledningar tänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Det är ju med mitt 7900XTX som skärmen/TV:n inte fungerar med VRR, inte mitt RTX 3070.

Gsync spökade bara lite i webbläsaren men det är inget ovanligt med OLED och är säkert exakt samma sam med VRR/Freesync (gamma-skiftningar när frekvensen förändras, grått blir lite ljusare t.ex. under en "frame")

Nåja, den fanns på listan över modeller kompatibla med G-Sync i alla fall.

Kändes relevant att få någon slags data på hur mjukvaru-"G-Sync" beter sig, men är ju skönt om det bara är relaterat till OLED-teknologin som du säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Nå, rent tekniskt så får du ju tearing även även när man ligger på framerates långt över vad skärmen klarar
Men som du är inne på så syns det inte lika tydligt, så man kanske inte märker det längre.

Jag betalar inte tiotusentals kronor för att hålla mig med entusiastgrejer bara för att sen sitta med tearing, hur lite det än kan tyckas vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag betalar inte tiotusentals kronor för att hålla mig med entusiastgrejer bara för att sen sitta med tearing, hur lite det än kan tyckas vara.

För info: det du svarade på där var inte hans text, utan ett försök av honom att citera min tidigare text

Jag håller generellt med för övrigt: jag vill inte behöva tänka på tearing alls, så är gsync som gäller.
Vsync däremot kan absolut vara laggigt, men man kan minska på det genom att sätta en frame rate cap som någon nämnt tidigare.
I praktiken är det dock svårt att helt bli av med lagg eller få små stutters, så variabel sync is the way to go
(enda nackdelen är väl att variabel synk inte är kompatibelt med ULMB, men det kan jag leva med)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag betalar inte tiotusentals kronor för att hålla mig med entusiastgrejer bara för att sen sitta med tearing, hur lite det än kan tyckas vara.

mm du har en poäng, men för mig så är det så att jag betalar inte tiotusentals kronor för att få samma sega känsla som en långsam dator eller en konsoll. iof så kör jag itne på en 144hz utan en 390hz så kanske har nått med det att göra, men hög fps dvs låg latens över att jag får tearing, inte för att jag ser det men ändå

Skrivet av Roger W:

För info: det du svarade på där var inte hans text, utan ett försök av honom att citera min tidigare text

Jag håller generellt med för övrigt: jag vill inte behöva tänka på tearing alls, så är gsync som gäller.
Vsync däremot kan absolut vara laggigt, men man kan minska på det genom att sätta en frame rate cap som någon nämnt tidigare.
I praktiken är det dock svårt att helt bli av med lagg eller få små stutters, så variabel sync is the way to go
(enda nackdelen är väl att variabel synk inte är kompatibelt med ULMB, men det kan jag leva med)

mm precis

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Jag har ingen Gsync eller Freesync än, men ska skaffa en skärm med G-sync (har Nvidia kort).

I nuläget kör jag på en 40" TV och får köra Vsync för slippa tearing!

Ny 34" skärm med Gsync står på inköpslistan typ nästa år! Vet bara inte vilken än.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Bildexpert 📺

Finns många som hävdar att "med synkmetod NNN märker jag direkt av högre input lag, så det kör jag inte".

Vad gäller faktiskt input lag som latens, alltså en fördröjning med enheter av tid – millisekunder – finns ingen rimlighet baserat på hur vi varseblir vår omgivning som tyder på några extra millisekunder skulle göra någon som helst skillnad. Jag tror att ifall man genomför ett RCT-test och verkligen testar hur många millisekunder extra latens som krävs innan...

(1) ...man som individ märker en fördröjning...
(2) ...kan påvisa en mätbar skillnad på spelresultat likt sämre hit ratio eller liknande...

...så lär normalfördelningen landa mycket högre än vad många tror. Den totala systemlatensen från inmatningsdon, spelmotor och skärm lär komma väldigt högt innan (1) och (2) inträffar. Kanske en normalfördelning på så mycket som 50–80 ms om jag får nördpostulera? Då kommer inte de där enstaka, ofta teoretiskt framräknande millisekundrarna inte göra någon praktisk skillnad.

Däremot märker man snabbt distinkta skillnader mellan olika synkmetoder för det påverkar renderingen med rytmen och kadensen i spelflödet, vilket kan påverka sådant som koordinationen. Spelet kan både känns subjektivt annorlunda än vad man är van med när vi bryter spelens mönsterbeteende, och det kan vara faktiska skillnader i antal renderade FPS och den exakta timingen i renderingen. Vilket i sin tur handlar om hur de inviduella spelen fungerar under olika kombinationer av synkmetod, olika GPU:er och även olika skärmar.

Byter vi synkmetod märker man att något med spelet är annorlunda och detta annorlunda beskrivs då väldigt ofta med slasktrattstermen "input lag". 🤓

Det kan förstås också vara precis tvärtom. Att man inte märker någon skillnad alls. Vanligt exempel är högre frekvenser med V-sync: off (med tearing) där det kan blir svårt att märka av tearingen eftersom den blir spatialt mildare och temporalt kortare. Då är det vanlig åsikt att man vid exempelvis 120+ FPS inte märker av någon skillnad med adaptiv synk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

mm du har en poäng, men för mig så är det så att jag betalar inte tiotusentals kronor för att få samma sega känsla som en långsam dator eller en konsoll.

Fast man ju inte samma känsla eftersom man kör kvalitetsinställningar som ingen konsol kan uppnå.

Runt 85-90 FPS skiljer det sig redan eoner i upplevelse mot konsol, sen är ju e-sportspel någonting som inte har särskilt mycket med potentialen i toppsegmentets grafikhårdvara att göra. Såg nyligen Overwatch [2?] i ca 400 FPS, fick anstränga mig för att kolla p.g.a. de extra linjerna och artefakterna/flimret i bilden.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är min skärm men jag har en freesync premium skärm, 390Hz acer, som inte gillar inte det.

Får problem med att stutter och att spelet hänger får micro frysningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vanligt exempel är högre frekvenser med V-sync: off (med tearing) där det kan blir svårt att märka av tearingen eftersom den blir spatialt mildare och temporalt kortare. Då är det vanlig åsikt att man vid exempelvis 120+ FPS inte märker av någon skillnad med adaptiv synk.

Jag tror att det är just slumpmässigheten som uppstår som är en bidragande orsak, precis som med väldigt små ljud som egentligen skulle varit "ohörbara" (genom att hjärnan filtrerar bort dem) men som blir hörbara för att de regelbundet ändras och/eller återkommer.

Ett sånt exempel från verkliga livet var när jag hörde brandvarnaren hos en granne tre våningar upp, trots lägenhetsdörrar mellan, ingen förbunden ventilation, öppna fönster eller dylikt, och kunde slå larm till räddningstjänsten i tid. Ljudet var ju egentligen inte hörbart med några normala definitioner, men var såpass avvikande och återkommande att jag kunde förnimma ett ljud som inte passade in i de normala bakgrundsljuden.

Därför är min hypotes att den visuella upplevelsen kan skilja sig åt mellan individer baserat på deras perception, på något sätt, vilket gör det märkbart för en men omärkbart för en annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Vet inte om det är min skärm men jag har en freesync premium skärm, 390Hz acer, som inte gillar inte det.

Får problem med att stutter och att spelet hänger får micro frysningar.

har nog samma skärm som dig, men har inga konstigheter med freesync på å det just nu men ett 1080ti som faktiskt buggar med freesync skärmen ibland då den inte riktigt syncar i warzone2 om jag inte väljer att oxå inljudera windowed+ fullscreen i nvidia drivrutinerna.

hade inga som helst problem med att bara aktivera fullskärms alternativet med 2080ti å över inkluderat rdna2 och 3. testa med en annan kabel till att börja med. kan ju vara kass skärm du fått.

sen kan du även kolla om ditt system är friskt, dvs om det inte blir så att du får mega hack/spikes pga throttling/flaskhals i systemet, freesync går ju ner till 48fps var det väl sen blir det upp till standard frekvensen under den tiden du har hacket/den tiden du är under 48fps.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag tror att det är just slumpmässigheten som uppstår som är en bidragande orsak

Tror du är på rätt spår när det gäller tearing: om man har väldigt mycket högre frekvens än skärmen klarar, så kommer tearingen troligen "hoppa" runt väldigt slumpartat på ett flertal ställen på skärmen samtidigt, vilket gör att den tenderar att "försvinna i bruset". Har man däremot en framerate som konsekvent ligger nära skärmens frekvens så kan tearen bli väldigt tydlig då man har en tear på ungefär samma ställe på skärmen.

Skrivet av Laxpudding:

Finns många som hävdar att "med synkmetod NNN märker jag direkt av högre input lag, så det kör jag inte".

Vad gäller faktiskt input lag som latens, alltså en fördröjning med enheter av tid – millisekunder – finns ingen rimlighet baserat på hur vi varseblir vår omgivning som tyder på några extra millisekunder skulle göra någon som helst skillnad.

Nja, där håller jag inte helt med: Om man tar tex "worst case" scenarios på PC om man jämför ett spel med hög framerate och testar osynkat mot aktiverad vanlig vsync i 60hz och dåliga inställningar för buffring, så kan det ligga 3+ buffrade frames som skapar ett extra inputlag på uppemot 50ms, och det vet jag att man kan känna, då jag gör det själv
Dvs det finns praktiska fall där det är påtagligt skillnad...
Men det finns förstås massor av exempel på hårklyverier och placebo också

Skrivet av Laxpudding:

Däremot märker man snabbt distinkta skillnader mellan olika synkmetoder för det påverkar renderingen med rytmen och kadensen i spelflödet, vilket kan påverka sådant som koordinationen. Spelet kan både känns subjektivt annorlunda än vad man är van med när vi bryter spelens mönsterbeteende, och det kan vara faktiska skillnader i antal renderade FPS och den exakta timingen i renderingen. Vilket i sin tur handlar om hur de inviduella spelen fungerar under olika kombinationer av synkmetod, olika GPU:er och även olika skärmar.

Nu är jag kanske kapten självklar, men du kan inte ha ändringar i framerate/kadens/rytm/timing i renderingen utan att även inputlagget påverkas
Förstår jag dig rätt i att du menar att det ofta inte är själva inputlagget som faktiskt får oss användare att reagera?
Isåfall, vad är det vi faktiskt känner för skillnad?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det måste skilja något betydande i den visuella perceptionsförmågan mellan folk som är helt obesvärade av att köra utan synkronisering respektive såna som mig som inte kan spela utan synkronisering. V-sync med alla dess brister är ju rena drömmen i jämförelse med osynkat, men har tack och lov haft G-Sync sedan 2015.

Svårt att sakna något man inte känner till. Sedan så syns tearing mindre ju högre uppdateringsfrekvens. Först efter att ha utnyttjat freesync och sedan testat utan förstod jag vilken misär jag ovetandes levt i. Men jag trodde ju att det var normalt att det var så det skulle se ut. Nu är det dock big no no utan.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Svårt att sakna något man inte känner till. Sedan så syns tearing mindre ju högre uppdateringsfrekvens. Först efter att ha utnyttjat freesync och sedan testat utan förstod jag vilken misär jag ovetandes levt i. Men jag trodde ju att det var normalt att det var så det skulle se ut. Nu är det dock big no no utan.

Ja, det där är en välsignelse och en förbannelse. Typ som när jag köpte min första IPS och TN-paneler såg ut som en solblekt Kalle Anka i jämförelse, omöjligt att gå tillbaka till en sämre teknik när man en gång sett ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

har nog samma skärm som dig, men har inga konstigheter med freesync på å det just nu men ett 1080ti som faktiskt buggar med freesync skärmen ibland då den inte riktigt syncar i warzone2 om jag inte väljer att oxå inljudera windowed+ fullscreen i nvidia drivrutinerna.

hade inga som helst problem med att bara aktivera fullskärms alternativet med 2080ti å över inkluderat rdna2 och 3. testa med en annan kabel till att börja med. kan ju vara kass skärm du fått.

sen kan du även kolla om ditt system är friskt, dvs om det inte blir så att du får mega hack/spikes pga throttling/flaskhals i systemet, freesync går ju ner till 48fps var det väl sen blir det upp till standard frekvensen under den tiden du har hacket/den tiden du är under 48fps.

Flaskhalsar vette tusan, senast jag provade det var med en 13600KF klockad till 6Ghz och ett 6900XT.

Och spelar man spel lika valorant så bör det inte dippa något nämnvärt då FPS alltid är över 240 oavsett vad man än gör.

stänger jag freesync så rullar spelet bättre än aldrig någonsin och utan tearing(iaf inte vad jag kan se)

Men freesync är ju igång per default, det var likaså när jag spelade ghost recon breakpoint där jag också hade framerate som snittade över 200(tror min avg fps i benchmarken låg på 228 fps på ok inställningar.

Stänger man av det igen så är det lugnt. testat olika drivare etc, trodde först det var min gamla 10920X som var klockad till 5.1Ghz som var flaskhalsen(vilket det också var, men inte problemet)

jag har givit upp det, måste vara skärmen som spökar då det alltid varit så.

Permalänk
Saknad Hedersmedlem

Kör G-Sync överallt det går då jag kör Nvidia i dagsläget. Både Compatible och modul, beroende på skärm då.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Roger W:

Nja, där håller jag inte helt med: Om man tar tex "worst case" scenarios på PC om man jämför ett spel med hög framerate och testar osynkat mot aktiverad vanlig vsync i 60hz och dåliga inställningar för buffring, så kan det ligga 3+ buffrade frames som skapar ett extra inputlag på uppemot 50ms, och det vet jag att man kan känna, då jag gör det själv
Dvs det finns praktiska fall där det är påtagligt skillnad...
Men det finns förstås massor av exempel på hårklyverier och placebo också

Problemet där är ju själva buffringen. Olika spel buffrar olika mycket. Ökad latens blir ett resultat av den buffringen, så visst, semantiskt kan man kalla allt för "mer input lag". Men då är vi tillbaka på det där med slasktratten av termer. När man kan beskriva problemet i detalj snarare än bara "mer input lag" kommer man också närmare en lösning.

Citat:

Nu är jag kanske kapten självklar, men du kan inte ha ändringar i framerate/kadens/rytm/timing i renderingen utan att även inputlagget påverkas
Förstår jag dig rätt i att du menar att det ofta inte är själva inputlagget som faktiskt får oss användare att reagera?
Isåfall, vad är det vi faktiskt känner för skillnad?

Största problemet med v-sync: on är när man inte kan hålla bufferten igång och måste vänta in nästa synksvep. Där blir den plötsliga förändringen i antal FPS den stora faktorn som stör och bryter immersion och/eller koordination. När v-sync fungerar väl kan man hålla rätt låga frekvenser, säg välgjorda 30 FPS på konsoler. Så långe man inte bryter dessa FPS är det ett konstant flyt och koordinationen blir konsekvent.

Adaptiv synk har problemet att kadensen eller timingen per bildruta blir varierande. Det är kännbar skillnad när vi har 50 FPS mot när det är 90 FPS vilket kan påverka koordinationen negativt för en del. Där lär vissa RTS-spel vara känsligare för den varierande timingen stör koordinationen med cursorn. Att själva grafikrenderingen i spelet varierar är mindre störande, men skillnaden i timing påverkar var cursorn landar där feltryck kan uppstå. Då kan man hellre välja bort adaptiv synk så att cursorn arbetar med skärmens konstanta frekvens och koordinationen därmed blir konskekvent.

Detta landar ju någonstans kring tycke och smak. Samt olika spel med olika behov. Vissa kombinationer av spel, GPU (inkl drivrutiner) och även olika skärmar ger olika resultat. Placebo/nocebo? Ja, kanske, men då är det mer att någon kör "...jag kör NNN för jag har hört det är bäst" eller "...NNN var skräp i spel AAA och därför tänker jag inte testa det i spel BBB". Svaret är att man måste prova sig fram vad som matchar kombinationen av mjuk- och hårdvara samt personliga preferenser. Tänker mig att just denna personliga anpassning är en stor anledning till att man kör PC för spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

När v-sync fungerar väl kan man hålla rätt låga frekvenser, säg välgjorda 30 FPS på konsoler. Så långe man inte bryter dessa FPS är det ett konstant flyt och koordinationen blir konsekvent.

Ett viktigt skäl till att 30 FPS funkar på konsoler är handkontrollen, där det inte märks att inputen är såsig eftersom du inte har t.ex. en musmatta som referenspunkt för hur mycket och hur snabbt handen rört sig.

Skrivet av Laxpudding:

Adaptiv synk har problemet att kadensen eller timingen per bildruta blir varierande. Det är kännbar skillnad när vi har 50 FPS mot när det är 90 FPS vilket kan påverka koordinationen negativt för en del.

Snabbt varierande framerate känns ospelbart även med synkronisering, är även märkbart i spel som RDR2 där frameraten sjunker neråt säg 70 FPS istället för 95 FPS över kanske 20-30 sekunder som det tar att rida över "gränsen" till ett extra krävande område, men den känslan försvinner ju också relativt snabbt jämfört med titlar när det mer eller mindre konstant går mellan 60-120 FPS. Det senare är ju väldigt ovanligt och är oftast den typen av problem som finns nära releasen av en titel, och knepet för att bli av med den svajiga känslan är alltid att cappa på ett så lågt värde att skillnaden blir liten.

Skrivet av Laxpudding:

Detta landar ju någonstans kring tycke och smak. Samt olika spel med olika behov. Vissa kombinationer av spel, GPU (inkl drivrutiner) och även olika skärmar ger olika resultat. Placebo/nocebo? Ja, kanske, men då är det mer att någon kör "...jag kör NNN för jag har hört det är bäst" eller "...NNN var skräp i spel AAA och därför tänker jag inte testa det i spel BBB". Svaret är att man måste prova sig fram vad som matchar kombinationen av mjuk- och hårdvara samt personliga preferenser. Tänker mig att just denna personliga anpassning är en stor anledning till att man kör PC för spelen.

Folk som spelar vissa typer av spel drar alldeles för stora växlar efter att ha läst artiklar som förklarar hur suboptimal en viss sak är för (vanligtvis) e-sportspel, men de där typiskt 20-30 millisekunderna det brukar handlar om är ett mycket för litet fönster för att koordinationen i händerna skulle hinna åtgärda det ändå.

Permalänk
Medlem

Har tyvärr inte variabel sync på skärmen.

Kör vsync, tycker att 120hz gör att det funkar tillräckligt bra. Med 60hz är det lite för mycket fördröjning för endel spel.

Permalänk
Medlem

V-sync for the win!
Har alltid kört det, och lär stanna med det då jag använder TV som monitor till burken!

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Kör freesync för det mesta, då jag har grafikkort och skärm som stödjer det. Finns ingen anledning att köra v-sync då, tycker jag.

Permalänk
Medlem

Absolut, kör alltid med G-Sync Ultimate aktiverat.

Permalänk
Medlem

Det beror helt på hur många FPS jag får. Om den blir låst till 144 fps med vsync på, då använder jag det, inte annars.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Finns många som hävdar att "med synkmetod NNN märker jag direkt av högre input lag, så det kör jag inte".

Vad gäller faktiskt input lag som latens, alltså en fördröjning med enheter av tid – millisekunder – finns ingen rimlighet baserat på hur vi varseblir vår omgivning som tyder på några extra millisekunder skulle göra någon som helst skillnad. Jag tror att ifall man genomför ett RCT-test och verkligen testar hur många millisekunder extra latens som krävs innan...

(1) ...man som individ märker en fördröjning...
(2) ...kan påvisa en mätbar skillnad på spelresultat likt sämre hit ratio eller liknande...

...så lär normalfördelningen landa mycket högre än vad många tror. Den totala systemlatensen från inmatningsdon, spelmotor och skärm lär komma väldigt högt innan (1) och (2) inträffar. Kanske en normalfördelning på så mycket som 50–80 ms om jag får nördpostulera? Då kommer inte de där enstaka, ofta teoretiskt framräknande millisekundrarna inte göra någon praktisk skillnad.

Däremot märker man snabbt distinkta skillnader mellan olika synkmetoder för det påverkar renderingen med rytmen och kadensen i spelflödet, vilket kan påverka sådant som koordinationen. Spelet kan både känns subjektivt annorlunda än vad man är van med när vi bryter spelens mönsterbeteende, och det kan vara faktiska skillnader i antal renderade FPS och den exakta timingen i renderingen. Vilket i sin tur handlar om hur de inviduella spelen fungerar under olika kombinationer av synkmetod, olika GPU:er och även olika skärmar.

Byter vi synkmetod märker man att något med spelet är annorlunda och detta annorlunda beskrivs då väldigt ofta med slasktrattstermen "input lag". 🤓

Det kan förstås också vara precis tvärtom. Att man inte märker någon skillnad alls. Vanligt exempel är högre frekvenser med V-sync: off (med tearing) där det kan blir svårt att märka av tearingen eftersom den blir spatialt mildare och temporalt kortare. Då är det vanlig åsikt att man vid exempelvis 120+ FPS inte märker av någon skillnad med adaptiv synk.

Jag skulle märka det direkt om du hade två skärmar en med G-sync och en utan. Den med G-sync, musen känns som att man spelar med en kontroll, dvs. rörelser höger-vänster känns inte på samma sätt som med den avaktiverat. Nämner dock att jag har spelat FPS spel i mer än 20 år.
Ibland när jag installerar om drivers så glömmer jag stänga av det och stör mig på rörelsen direkt både med musrörelsen samt ADS när man siktar på någon. Tracking är helt off för mig.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
RYZEN 7 7800X3D Corsair 32GB 6000 MHz ASUS B650-E
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung 32" Odyssey G80SD OLED

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Jag skulle märka det direkt om du hade två skärmar en med G-sync och en utan. Den med G-sync, musen känns som att man spelar med en kontroll, dvs. rörelser höger-vänster känns inte på samma sätt som med den avaktiverat. Nämner dock att jag har spelat FPS spel i mer än 20 år.
Ibland när jag installerar om drivers så glömmer jag stänga av det och stör mig på rörelsen direkt både med musrörelsen samt ADS när man siktar på någon. Tracking är helt off för mig.

Japp – med adaptiv synk kommer en varierande timing och varierande periodicitet i skärmuppdateringen som är distinkt annorlunda från det som är inpräntat efter 20 år av spelande på skärm som arbetar med en fast och statisk frekvens. Denna typ av förändring, detta annorlunda, beskrivs ofta som "input lag" fast det inte handlar om någon faktiskt ökad latens. Mer att det vanedjur många av oss är reagerar på ändringen.

Nu handlar också mycket om spelen och inställningarna i övrigt. Om du kör G-sync aktiverat och kör till exempel ett spel där renderad FPS är högre än skärmens högst frekvens, säg 300–400 FPS på en 240 Hz-skärm, då kör du inte längre adaptiv synk utan något annat. Spelet kanske defaultar till buffrad v-sync i det läget och det är vad som är problemet du egentligen märker av.

Edit (tappade knorren): Det har varit en hel diskussioner genom åren om just situationer som beskrivet ovan. Någon har testat G-Sync/Freesync och avfärdat det som värdelöst. "Det gav mig input lag". Men när man går igenom hur de konfigurerat sin spel kör de spelen i en situation där adaptiv synk inte kan applicera, eller ännu värre, ett läge där man får en state change mellan adaptiv synk och det som spelet nu defaultar till när man kliver över skärmens frekvens. Till exempel 200–300 FPS med adaptiv synk på en 240 Hz-skärm kan vara det sämsta av två världar – beroende på spel, GPU, skärm och övriga inställningar.

Adaptiv synk fyller ett syfte i en viss situation. Testar man det i fel situation blir det sämre än bara annorlunda. Så länge man pratar "input lag" kommer man aldrig till botten av vad som är orsaken.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Japp – med adaptiv synk kommer en varierande timing och varierande periodicitet i skärmuppdateringen som är distinkt annorlunda från det som är inpräntat efter 20 år av spelande på skärm som arbetar med en fast och statisk frekvens. Denna typ av förändring, detta annorlunda, beskrivs ofta som "input lag" fast det inte handlar om någon faktiskt ökad latens. Mer att det vanedjur många av oss är reagerar på ändringen.

Nu handlar också mycket om spelen och inställningarna i övrigt. Om du kör G-sync aktiverat och kör till exempel ett spel där renderad FPS är högre än skärmens högst frekvens, säg 300–400 FPS på en 240 Hz-skärm, då kör du inte längre adaptiv synk utan något annat. Spelet kanske defaultar till buffrad v-sync i det läget och det är vad som är problemet du egentligen märker av.

Jag har testat allt tro mig. Kollat på Blurbusters och andra tips, men märker av det ändå. Bästa sättet att förklara det är att man inte kan göra krokiga flicks eller rörelse. Alla rörelsen man gör blir raka på något sätt när man spelar. Så t.ex om jag har 3 personer framför mig och en är snett bakom mig, men på en backe eller något högre. Det är omöjligt för mig att sikta och träffa han där. Det har jag inga problem med G-Sync off, men jag är väl annorlunda

Tack för bra förklaringar som vanligt

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
RYZEN 7 7800X3D Corsair 32GB 6000 MHz ASUS B650-E
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung 32" Odyssey G80SD OLED

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Jag har testat allt tro mig. Kollat på Blurbusters och andra tips, men märker av det ändå. Bästa sättet att förklara det är att man inte kan göra krokiga flicks eller rörelse. Alla rörelsen man gör blir raka på något sätt när man spelar. Så t.ex om jag har 3 personer framför mig och en är snett bakom mig, men på en backe eller något högre. Det är omöjligt för mig att sikta och träffa han där. Det har jag inga problem med G-Sync off, men jag är väl annorlunda

Tack för bra förklaringar som vanligt

Jag tror dig!

Kompletterade svaret ovan, men kortfattat: det du upplever kan beror på att den varierande periodiciteten hos adaptiv synk förändrar responsen mot din intrimmade koordination. Och det är inte fel. Bara hur ditt muskelminne fungerar.

Men det kan också vara så att du inte egentligen alls kör adaptiv synk och det du upplever är ett beteende som sker när man är utanför synkspannet med adaptiv synk. Du kanske inte längre kan få till krokarna i rörelserna därför att spelmotorn nu hamnar i ett läge där den kör trippelbuffrad v-sync på halva skärmfrekvensen. Ja, extremfall, men inte omöjligt.

Just detta med renderad FPS över skärmens Hz är att orsaken till många kör adaptiv synk med en cap på antal FPS som ligger 3 FPS under skärmens Hertz.

Permalänk
Medlem

Sitter på en 240Hz panel med inbyggd G-sync modul och har kört G-sync aktivt i alla sorters spel de senaste åren. Kommer ifrån en bakgrund i den tidiga E-sporten i mina tonår(40bast idag) i Quake serien på CRT skärmar där man manuellt låste FPS & Hz (120/120 i Quake3Arena som exempel). Trots alla konstens regler där de flesta inom e-sport titlarna ALDRIG kör med G-sync går jag emot strömmen. För mina åldrande ögon ser jag en enorm vinst i att se hela frames vilket ger mig mer klarhet i spelen än att låta grafikkortet rendera fler FPS än vad skärmen kan rita upp och således se tearing. Kan absolut förstå logiken bakom att alltid se den senaste uppritade bilden på skärmen trots att den inte är hel, men för mig ser det riktigt hackigt ut i jämförelse med G-sync. G-sync korrekt inställt för mig ger ingen märkbar (läs: se bar) skillnad i latenser. Har själv varit testare för gaming gear företag i snart 25år och varit med och testat fram allt ifrån sensorer i möss till optiska brytare vs mekaniska diton. Och latenser är något jag rent historiskt varit känslig för, men här upplever jag inte alls de många beskriver som input delay.

Reglerna jag följer är alltid densamma: G-sync aktivt, V-sync aktiv(I NVCP inte i spelen) och låsa MaxFPS strax under vad din max Hz är på skärmen. Vanliga V-sync kickar således ALDRIG in då du aldrig går över G-sync intervallet och latenserna hålls därför väldigt låga och inte alls långt ifrån att köra utan G-sync. V-sync i samarbete med G-sync har ett helt annat syfte - saxxar in blurbusters text om det hela här under:

"G-SYNC + V-SYNC “On”:
This is how G-SYNC was originally intended to function. Unlike G-SYNC + V-SYNC “Off,” G-SYNC + V-SYNC “On” allows the G-SYNC module to compensate for sudden frametime variances by adhering to the scanout, which ensures the affected frame scan will complete in the current scanout before the next frame scan and scanout begin. This eliminates tearing within the G-SYNC range, in spite of the frametime variances encountered.
Frametime compensation with V-SYNC “On” is performed during the vertical blanking interval (the span between the previous and next frame scan), and, as such, does not delay single frame delivery within the G-SYNC range and is recommended for a tear-free experience

En annan detalj jag tycker man sällan ser i recensioner om just skärmar är variabel overdrive, vilket skärmar med integrerad G-sync modul ifrån Nvidia har. Att ställa sin gaming skärms overdrive i ett fast läge efter sett lite UFO tester av en recensent ger inte så mycket om inte skärmen klarar hålla samma nivå vid olika FPS. Spelar du ett spel i 60 FPS kan det se väldigt annorlunda ut emot när du spelar ett spel i 200 FPS. Helt plötsligt kan skärmen introducera overshoot eller ghostning då din overdrive är inställd för optimala förhållande dvs när du når hög FPS. Däremot om du har variabel overdrive så tweakas strömmen för att anpassas efter vilket FPS du har i spelet och skärmen kan därför hålla samma nivå av ghosting eller overshoot osv vad du har för FPS. Absolut inte alltid perfekt, men desto mer effektivt än utan.

När det sedan gäller familjens TV där konsol spel avnjuts så har vi VRR igång och ALLM (Auto Low Latency mode). Vilket jag fortfarande tycker är fantastiskt då konsol spelen oftast körs i lägre FPS. I diverse spel på tex, PS5 så släpps 60 FPS låsen vilket jag och sonen upptäckte i b.la Miles Morales (Spider-man). Som sagt för mina ögon är det underbart.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-A GAMING | PowerColor Radeon RX 7800 XT 16GB Hellhound | AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 280mm | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600 MHz LPX | Corsair 780T Big Tower Vit | Pure Power 12 M 1000W 80 Gold | WD BLACK SN750 SE 1TB NVMe™ SSD | Kingston NV2 2TB | Segate Barracuda 3TB | Alienware AW2721D 27" G-Sync 1440P@240hz |
It aint about power, it's about balance!