Diverse olika spel kraschar efter 5-30 minuter och BSOD visas frekvent.

Permalänk

Diverse olika spel kraschar efter 5-30 minuter och BSOD visas frekvent.

Hej! Jag är relativt ny till det mesta med datorers hård- och mjukvara. Min dator är den första jag byggt ihop (med hjälp av förälder) nu under sommaren (10onde Juni var den färdigbyggd) med alla komponenter nyköpta. Datorn har fungerat i stort sätt felfritt fram till början av denna vecka då spel som Rdr2 började frysa sig och krascha, ibland helt utan fel-meddelande och andra gånger med ett "ERR_GFX_STATE: Game error. Please reboot and restart the game" meddelande. Under veckan har det blivit att när jag spelar det (rdr2) kraschar det efter 2-10 min varje gång.
Även andra spel som Sims 4 kraschar efter 2 till 30 minuters spelande, helt utan felmeddelande från EA.
Mindre krävande spel som Roblox har även problem med att det kraschar efter en lite längre tid och leder till att datorn behöver startas om.
Innan spelen kraschar finns det dock inga problem med prestandan, det kan vara att det laggar till i en sekund men annars fungerar grafiken som vanligt.

Jag har som sagt även börjat få BSOD meddelanden där datorn tvingas startas om eftersom "Ett problem har uppstått på enheten". Fick även ett BSOD-meddelanden när jag startade datorn idag efter att den varit avstängd hela dagen.

Förutom spelkrasch och BSOD så fungrar datorn precis som vanligt, inget som t.ex youtube eller discord går trögt eller stänger ner sig.

Jag har:
Startat om datorn.
Aldrig överklockat.
Försökt testa att internet inte är överbelastat (Spel kraschade även när jag var den enda som använde sin dator).
Uppdaterat till senaste versionen av Windows 11 Home.
Uppdaterat drivrutiner för både inbyggt grafikkort och mitt Nvidia till senaste.
Sökt efter aktuella hot i Windows-säkerhet "Skydd mot virus och hot". (Inga hot hittades)
Kört "sfc /scannnow" i kommandotolken och fått tillbaka "Windows Resource Protection did not find any integrity violations.".
Kört Rockstar Games som administratör.
Testat några spel-specifika lösningar för Rdr2 från Youtube.
Uppdaterat och reparerat Sims 4.
Ominstallerat Roblox.

Specifikationer:
Operativsystem: Windows 11 Home
Skärm: MSI Optix G2412 170 Hz
Processor: AMD Ryzen 5 7600X
Processorkylare: DeepCool AG400
Moderkort: MSI Pro B650-P WIFI
Minne: Corsair Vengance 32GB
Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 3050 8GB
SSD/Hårddisk: Kingston NV2 M.2 1TB och Seagate Barracuda Compute 2 TB
Nätaggregat: Corsair RM750e 750W
Övriga komponenter:
Tangentbord:
Trust GXT 834 Callaz TKL Gaming
Mus: Mission SG Caladrius
Headset: Logitech G335 Wired

När det kommer till lagring har jag Sims 4 och Rdr2 på en HDD:n (med 1.67 TB ledigt just nu.) Och Robloxplayer på SSD:n (med 820 GB ledigt just nu.)

Tacksam för all hjälp och alla tips jag kan få.

Hade missat några detaljer på specifaktionerna.
Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X | MSI Pro B650-P WIFI | Corsair Vengance 16x2GB | GTX 1650 | Kingston NV2 M.2 1TB, Seagate Barracuda Compute 2TB | DeepCool AG400 | Corsair RM750e 750W || MSI Optix G2412 170 Hz | Trust GXT 834 | SG Caladrius | Logitech G335 Wired | Windows 11 Home

Permalänk
Medlem

Grattis till första datorbygge, tråkigt när det strular bara.
Att hitta lösningen på en BSOD kan vara svårt då det kan bero på många olika saker, men det ska dyka upp en felkod vid BSOD så du bör kunna avgränsa sökandet lite.

Börja med att googla något i stil med "event viewer last blue screen" och följ en guide hur du kan ta fram rapporten/felkoden och börja där.

Testa en sak i taget, eventuellt öppna datorn och se att alla kablar sitter som de ska, testa att ta bort en ramsticka.
https://download.msi.com/archive/mnu_exe/mb/PROB650-PWIFI.pdf ( sida 28 ) för att se att de sitter korrekt etc.

Permalänk
Medlem

Finns ett program som heter whocrashed som hjälpt mig flera gånger att lista ut vad orsaken är vid bsod

Visa signatur

here we go!