Veckans fråga: Vilken nedladdningshastighet betalar du för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Telia 100/100 för 549kr/mån. Högsta hastigheten som är tillgänglig p.g.a. stenålders infrastruktur (Telianät)

Kan få Tele2 Coax 1200/100 för samma kostnad.. frågan är om det är värt att gå från fiber för hastigheten?

Skippa Tele2 så slipper du deras värdelösa support, skräprouter och alla problem med fiberkoax.

650/50 men har tyvärr inte riktig fiber. Rabatterat pris i ett år, kommer nog sägas upp när det blir ordinariepris då jag är missnöjd.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk

Jag bor i en hyresrätt där Telia har monopol.
Helt sjukt. 499kr för 100/100 ink tv.
Dock så är det 299kr första året som tar slut i oktober.
Jag vill inte ens ha tv kanaler. Aldrig använt dom heller.

Permalänk

Ny anslutning från Telia idag 250/250 inklusive TV
499kr

Visa signatur

Magi: Vill du att din telefon ska se ut som ny? Då måste du ta bort skärmskydd på din enhet. När skärmskyddet har tagits bort kommer du att se displayen på din telefon som en helt ny telefon.

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

Skippa Tele2 så slipper du deras värdelösa support, skräprouter och alla problem med fiberkoax.

650/50 men har tyvärr inte riktig fiber. Rabatterat pris i ett år, kommer nog sägas upp när det blir ordinariepris då jag är missnöjd.

Tror att jag gick igenom 3-4 routrar på två år när jag hade Comhem, fick inte i närheten av hastigheten jag "betalade för"(ingick i brf avgiften) och då var det ändå så lågt som 100/10, när jag ringde supporten så sa de att det inte var något fel på det(fungerade mystiskt som tänkt när jag var i samtalet och skulle testa, men aldrig annars, hade så klart dokumenterat mina egna tester också).

Nu har jag 1000/100 från Söderhamn Nära för 599, monopol här, men har inte haft några problem hittills.

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vickevire88:

Jag bor i en hyresrätt där Telia har monopol.
Helt sjukt. 499kr för 100/100 ink tv.

Kan sätta något på att din hyresvärd skär ett par hundra mellan på den kostnaden i kickback från Telia.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Allexz:

Men nej, vi börjar med 250Mbit för onlinegaming som använder allt mellan 3KB/s till 25KB/s

Du glömmer bort spelnedladdningar som är en stor del av datat som krävs för spel.

Patchar är rutinmässigt på flera gigabyte. Om du faktiskt vill spela moderna spel och inte bara vänta på att ladda ner uppdateringar är en snabb uppkoppling ett krav. Vid 100 Mb/s så tar det över en timme att ladda ner 50 GB (storlek på ett "normalstort" AAA-spel), vilket man ändå får se som en minstanivå på hastighet, eller, som man brukade säga, där välfärden börjar. (Vid 100 megabit).

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaW D Coy:

ja innan när jag kollade på det så hade telia det för 900kr+ så var inte så intressant. men när bahnhof kom med detta så var det direkt köp då jag gick upp 100kr bara från 1/1gbit linan jag hade hos dom innan. Skrev fel innan där betalar 349kr för 10/10gbit nu

@RaW D Coy

Vi testade med 10Gbit linan förr men det va så dåliga svars tider, vad ligger du på?

När vi bytte till 250 så ligger vi runt 2-5ms.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6400MHz cl30 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

Jag har 300/100 för 249 kronor/månad från Tele2. Det abonnemanget finns inte att välja längre utan lägsta är 500/100 för 399kr.

För övrigt samma pris som nästa steg uppåt som är 600/100. Märkligt intervall och högst oklart varför någon skulle välja 500/100 över 600/100 till samma pris.

Jag ligger kvar på 300/100 så länge det går.

Permalänk
Medlem

300/100, har inget speciellt behov av att uppgradera till snabbare (och dyrare) än så.

Permalänk
Skrivet av Henrico:

Kan sätta något på att din hyresvärd skär ett par hundra mellan på den kostnaden i kickback från Telia.

Det är kommunen jag hyr av.
Det är dom som har förhandlat fram paketet.
Det är det enda alternativet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Ja, känns som ISP:erna kör lite som försäkringsbolagen dock, det är svindyrt att stanna kvar och de vägrar sänka priserna om man inte bytte leverantör. Ownit skulle ha mer än 200 kr i månaden även om de inte ens behövde byta utrustning första två åren på avtalet i och med att de var befintlig leverantör. Tittade på avtalet och det var 110 kr/månad till och med från Tele2. (Dessutom varken installationsavgift eller indexuppräkning under avtalsperioden, riktigt bra faktiskt.)

Tyckte även att Ownit erbjöd både sämre router och TV-box, samt att deras kanalpaket var lite mindre och appen var inte heller lika bra. En stor del som gör Tele2 bättre ur BRF-synvinkel är att tv-box och router hör till lägenhetsinnehavaren och är en del av tjänsten. D.v.s flyttar en hyresgäst ut så beställer nästa en ny (eller refurbad) box, Ownit så hängde boxarna med lägenheterna MEN hade 12 månaders garanti, vilket ju är rätt sunkigt när man har ett avtal på fem år. D.v.s det kostar potentiellt boende pengar att köpa ny TV-box om den dör under avtalet.

Tycker det är lite märkligt att inte fler både BRF eller Hyresrätter inkluderar bredband, det här med öppna nät känns rätt beigt då det blir svindyrt i jämförelse och det är väl försvinnande få idag som inte värdesätter bredband/tv i sin lägenhet.

Ja just boxen och routern var inte mycket att hänga i granen, mina är inte ens uppackade utan ligger i kartongerna i källaren.
Men för de som inte kan ställa in en egen router så är den väl okej, den kan hantera bandbredden men lämnar en del annat att önska.
Som du skriver så är det ganska dåligt att både router och box tillhör lägenheten, men hade vi haft kvar Tele2 så ville de fortsätta på det gamla stjärnnätet istället för att använda sig av det befintliga ethernet nätverket.

Vi har tidigare haft bredbandet via Ownit, de ville först ha 199kr per månad för tjänsteb men efter en del påtryckning och förhandlande så landade de betydligt lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vickevire88:

Det är kommunen jag hyr av.
Det är dom som har förhandlat fram paketet.
Det är det enda alternativet.

Finns ju en överhängande risk för att de är usla på att förhandla och prioriterar enbart att de ska få så lite jobb med det som möjligt.

Skrivet av Dem8n:

Ja just boxen och routern var inte mycket att hänga i granen, mina är inte ens uppackade utan ligger i kartongerna i källaren.
Men för de som inte kan ställa in en egen router så är den väl okej, den kan hantera bandbredden men lämnar en del annat att önska.
Som du skriver så är det ganska dåligt att både router och box tillhör lägenheten, men hade vi haft kvar Tele2 så ville de fortsätta på det gamla stjärnnätet istället för att använda sig av det befintliga ethernet nätverket.

Ja, mina ligger i kartong också. Men många vill ju bara ha något enkelt så är ju bra om det funkar.

Här bytte Tele2 bara rakt av till sina switchar. De drog om fiber till single mode som är deras standard. (vilket var kalasbra för då kunde vi i föreningen används ownits gamla multimode för förenings-IT)

Citat:

Vi har tidigare haft bredbandet via Ownit, de ville först ha 199kr per månad för tjänsteb men efter en del påtryckning och förhandlande så landade de betydligt lägre.

Vår säljare lämnade lite att önska kan jag säga. Hon förhandlade överhuvudtaget inte trots att vi till och med visade de andra offerterna....

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Telia 100/100 för 549kr/mån. Högsta hastigheten som är tillgänglig p.g.a. stenålders infrastruktur (Telianät)

Kan få Tele2 Coax 1200/100 för samma kostnad.. frågan är om det är värt att gå från fiber för hastigheten?

Coax är stenålders, det var hett för 25 år sedan, Telias infrastruktur är världsledande, men tyvärr är de dyra.

Permalänk
Medlem

Telenor 250/300 betalar 439. Känner mig våldtagen varje gång jag betalar räkningen men har inget val.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Skrivet av Pantburk:

@RaW D Coy

Vi testade med 10Gbit linan förr men det va så dåliga svars tider, vad ligger du på?

När vi bytte till 250 så ligger vi runt 2-5ms.

beror väll vart man mäter mot men här är 3 olika mätpunkter då är det 1-2ms

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Sötast
Skrivet av pv2b:

Du glömmer bort spelnedladdningar som är en stor del av datat som krävs för spel.

Patchar är rutinmässigt på flera gigabyte. Om du faktiskt vill spela moderna spel och inte bara vänta på att ladda ner uppdateringar är en snabb uppkoppling ett krav. Vid 100 Mb/s så tar det över en timme att ladda ner 50 GB (storlek på ett "normalstort" AAA-spel), vilket man ändå får se som en minstanivå på hastighet, eller, som man brukade säga, där välfärden börjar. (Vid 100 megabit).

Både och... Att patchar numera är stora är ren lathet av spelutvecklarna. För att spara devtid så orkar man inte ens skapa en riktig patch och istället skickar om hela spelet varje gång... Det är så vidrigt och tafatt betéende.

Pubg som exempel:

Spelstorleken var låt säga 34GB
De la till en motorcykel.
"Patch"Storleken var 34GB

Efter patch var spelet: 34GB.

Om man bara gjort som man gjorde förr och skickade förändringarna istället för hela spelet så hade AAA-världen inte varit så jävla löjlig. Men man får exakt det man betalar för

Förr så skickade man ut installers med ny patchdata, så som i exemplet ovan så hade man fått en uppdatering på kanske 100MB.
Men visst, jag håller med fullständigt. Att tanka såna megapatcher på 0.5 hade varit riktigt tråkigt.

Permalänk
Medlem

250/250. Ingår i brfavgiften.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Allexz:

Både och... Att patchar numera är stora är ren lathet av spelutvecklarna. För att spara devtid så orkar man inte ens skapa en riktig patch och istället skickar om hela spelet varje gång... Det är så vidrigt och tafatt betéende.

Pubg som exempel:

Spelstorleken var låt säga 34GB
De la till en motorcykel.
"Patch"Storleken var 34GB

Efter patch var spelet: 34GB.

Om man bara gjort som man gjorde förr och skickade förändringarna istället för hela spelet så hade AAA-världen inte varit så jävla löjlig. Men man får exakt det man betalar för

Förr så skickade man ut installers med ny patchdata, så som i exemplet ovan så hade man fått en uppdatering på kanske 100MB.
Men visst, jag håller med fullständigt. Att tanka såna megapatcher på 0.5 hade varit riktigt tråkigt.

Möjligen, men utvecklare blir inte bättre på att skriva små spel för att du har 10 Megabit hemma, det är användarna som får anpassa sig till verkligheten.

Och varför inte? Det är ingen större skillnad i kostnad för en ISP att leverera 10, 100 eller 1000 Megabit som länkhastighet över fiber eller koppar, det är bara artificiell segmentering. (Ja, det kostar så klart om någon trycker fullt i gigabit hela dagarna och nätterna, men det är inte därför det kostar mer.)

Gigabit är inte ens nytt, det kom ut i 1998.

Permalänk
Sötast
Skrivet av pv2b:

Möjligen, men utvecklare blir inte bättre på att skriva små spel för att du har 10 Megabit hemma, det är användarna som får anpassa sig till verkligheten.

Och varför inte? Det är ingen större skillnad i kostnad för en ISP att leverera 10, 100 eller 1000 Megabit som länkhastighet över fiber eller koppar, det är bara artificiell segmentering. (Ja, det kostar så klart om någon trycker fullt i gigabit hela dagarna och nätterna, men det är inte därför det kostar mer.)

Gigabit är inte ens nytt, det kom ut i 1998.

Först så sa jag inget om att göra spel mindre, jag nämnde bara optimering av patcher.

Har man en franchise med miljontals sålda kopior och du genererar miljoner downloads:
Låt säga 52.000.000 downloads på en filstorlek av 2GB istället för 55GB med en ny patch varje månad så genererar det oerhörda mängder trafik, vilket tvärtom från artificiell segmentering skapar ett artificiellt behov av att utöka hårdvara och tjänster utan realistiska behov av att göra så för att det sparar ett företag 5000kr per patch.

Mängden energi och slösad trafik ökar den reella kostnaden enormt och om 6 månader får man ett brev av telia att man åter igen ska lägga på 89:- på sin bredbandsanslutning.

Hade varit exakt lika absurt att ladda upp 4K i 50.000kb/s till alla filmer å serier man strömmar på netflix.
Man hade omedelbart sänkt fibernoder runt hela världen.

Kollar man geografiska ställen i alla länder som endast har en väldigt dålig uppkoppling och även då en begränsad sådan så hade man aktivt utelåsts ett stort antal kunder världen runt.

Vilket säkert redan görs med cod patcher på 80GB när vissa sitter på 200GB traffic limits.

Att ha "slösa" som mentalitet tycker jag är en sjukt tråkig inställning oavsett om det gäller att utnyttja fiber, vatten eller cement när man bygger.

Har tidigare jobbat på företag som sålt metalldetaljer till kund och sedan slängt 80% av råprodukten och sagt "jaja, kunden som betalar höhöhö" det visar inte bara hur inkapabel man är att generera extra vinst på redan utförda affärer men även att man i grund och botten är [[Påhopp]].

Idag jobbar jag med IT-infrastruktur och jobbar i kritiska miljöer. Att t.ex patcha alla klienter på alla nätverk samtidigt i en sjukhusmiljö kan orsaka driftstörningar som ingen är intresserad av....

Jag måste gå mitt i meningen nu så blir kanske kort avslut...

Permalänk
Medlem

Telia 30 ADSL (får ut 12)

599kr

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gwaniiz:

Telia 30 ADSL (får ut 12)

599kr

Wow, trodde inte ADSL existerade längre utan att dom ersatt det med 4G/5G. Kanske vore ett alternativ om du är i behov av snabbare internet (på bekostnad av latens) och inte har möjlighet att få fiber?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Wow, trodde inte ADSL existerade längre utan att dom ersatt det med 4G/5G. Kanske vore ett alternativ om du är i behov av snabbare internet (på bekostnad av latens) och inte har möjlighet att få fiber?

Ska faktiskt gå över till 4G/5G inom kort! Telia har meddelat att dom kommer koppla bort ADSL i september/oktober.

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem

Bahnhof 100/100 genom Telia Öppen Fiber.

Telia Öppen Fiber suger, då det hela tiden håller på att höja avgiften för Bahnhof. Från 1 juli kostar det 499 kr!

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | CPU: Intel Core i7-10700K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15 | Memory: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 SUPER OC 8GB GDDR6 | SDD: Samsung 980 1 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe | HDD: 2 x WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB | Audio: Sound Blaster X-Fi Titanium | Case: Corsair 7000D AIRFLOW | PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2 | Monitor: ASUS TUF Gaming VG27BQ | OS: Windows 11 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

100/10 från Tele 2, gammalt comhem hus. Gruppavtal brf ingår i avgift. Brf betalar ca 100 kr mån per lgh. Jag betalar 100 extra i månaden för att få 200/10, men det ska jag avsluta omedelbums efter bindningstiden på ett år, har kommit fram till att det är så sällan jag har användning för snabbare internet. Som många påpekat är det spelmanicken xbox tanka spel och uppdateringar som är segt, men jag har gott om tid.

Permalänk
Medlem

har 600 via "comhem" men kanske byter ner till 500 i oktober då det blir den hastigheten i BRF för alla.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

1000 Mbit/1000 Mbit/s via Netatonce. Är medlem i en Fiberförening på landsbygden. Vi har haft dem som leverantör sedan 2015 och det fungerar bra.

Komplettering
Visa signatur

OS:Windows 11 24H2 Pro for Workstations Insider Preview 64-bit Build 26217.5000|CPU: Intel Core i9 11900K|GPU: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC |Moderkort: Asus ROG Maximus XIII Extreme Z590 med American Megatrends Inc bios 2001 |Kingston SFYRD2000G 2TB, PCIe 4|Samsung 990 Pro 1 TB, PCIe 4|Samsung 980 Pro 1 TB, PCIe 4|2 st Samsung 980 1 TB, PCIe 3 i raid0 |RAM: Kingston Fury Beast 64GB DDR4-3600|PSU: Corsair HX1500i|Monitor: SAMSUNG ODYSSEY G5 C34G55T 34" DisplayPort 1.4|Chassi: Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem

Vi har 800/800 från netatonce via lokala fiberföreningen

Hade inget annat val(förutom 100/100 eller spendera miljoner) men fick en kompetent person på luren när installationen hade gått fel så det var trevligt

Permalänk
Medlem

Kom på att jag tryckte i fel. Hade 100 när vi flyttade in strax innan pandemin men höjdes till 250 när många satt hemma och jobbade. Allt sköts av bostadsrättsföreningen och fungerar flawless.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

När jag läser tråden blir jag förvånad över att så många verkar tycka att det räcker med 100 Mbit.

Permalänk
Medlem

Tele2 1200/100

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia