Uppgradering av SSD på stationära och laptopen

Permalänk

Uppgradering av SSD på stationära och laptopen

Tjenare!

Jag vill uppgradera min SSD i stationära från 1 TB till minst 2 TB. I laptopen vill jag uppgradera från 512 GB till minst 1 TB.

Den som just nu sitter i stationära (på AM4) är en Corsair Force MP510 som rullat på (eller rättare sagt stått still eftersom det är en solid state drive) i c:a 4 år. (Jag har även en 500 GB SATA-SSD och en 500 GB HDD däri som är halvfulla. Jag hade velat pensionera HDD:n och ev. flytta över det som finns där till SATA-SSD:n.)

Laptopen är en Thinkpad T480s.

Mina främsta funderingar är:

- Vore det vettigt att uppgradera endast stationära och flytta över Corsair Force:en till laptopen? Eller bör jag satsa på nytt till båda?

- Jag ska försöka hålla ut till AM6-tider med att skaffa ny stationär plattform. Hade ni ägnat någon tanke på att i framtiden flytta över disken till nya systemet eller hade ni tittat enbart på PCIE 3.0?

Datan är på ett sätt extremt viktig för mig eftersom det är min musik som jag gör, men på ett sätt inte eftersom det hamnar direkt på Onedriven.

Jag vill inte snåla men inte göra något ogenomtänkt heller. Värt att nämna är att jag skulle kunna besöka Micro Center i Philadelphia om ett par veckor och göra inköp, och det vore ju skoj att för en gångs skull shoppa nånting i en butik när man är utomlands. Deras utbud: https://www.microcenter.com/category/4294945779,4294818519/ss...

Några generella köpråd i övrigt vad gäller diskar att välja?

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Hejsan,
Jag tycker det verkar väldigt rimligt att flytta över SSD från din stationära till din laptop, det är ju fortfarande en snabb SSD och borde inte vara något problem. Jag har gjort liknande själv med min laptop.

Jag gillar idén av att flytta över den nya SSD I framtiden till ditt nya system, men det är fortfarande en del år kvar till AM6 och då har SSDs högst sannolikt också utvecklats. Men då kan man ha den som en sekundär drive tillsammans med en ny drive. Jag skulle personligen inte stressa (använda mycket extra pengar) för mycket över det.

Också om du är öm om din data på dina SSD skulle jag aldrig lita på bara en SSD, än hur fancy den är, och spara det olika ställen. Men det verkar det som om du gör på Onedrive.

Det låter som en kul idé att handla på microcenter I USA, jag tror inte priserna varierar så mycket från i Sverige dock. Kom ihåg att USA tar man skatt efter priset vissa ställen. Jag har också själv handlat på en Microcenter en gång I New York, och då verkade det som om säljarna var kunniga om man hade några frågor.

Om det är fler frågor så är det bara att fråga på