Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Tack för klargörande! Kanske ska ta ut en pressbil ID.4 GTX och testa själv

Om man tittar på amerikansk info så verkar det bero på om batteriet kommer från SK eller LG, där LG har det lägre värdet, givet att båda är av större typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Bilen laddar i 135 kW. Först var det 125 kW men sen kom en uppdatering så den kör i 135 kW. Uppgifterna på min sajt kommer från ev-database.org där man hänvisar till Fastneds test: https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/360013336618-Vol...

Jag har mailat min kontakt på Volkswagen för att reda ut röran men jag tror att det har med regionsbegränsningar att göra. Om ID.4 GTX numera laddade i 175 kW i Sverige borde vi ha hört det, och VW borde definitivt ha det på sin hemsida. Så hur mycket det än smärtar mig att säga så är det jag som visar fel.. Det finns även ett par fel för vissa bilar för AC-laddning där bilarna i Sverige kommer med 11 kW AC som standard men visar 6,6 kW då det är standard i andra länder. Förhoppningsvis är dessa problem lösta innan månaden är slut, det är en pengafråga... som vanligt.

Tror dom varit försiktiga med att yttra sig. Laddhastighet beror på vilken batterityp man har. AWD-bilarna peakar 175kw medan RWD peakar på runt 145 men har en mycket flack och fin laddkurva och laddar därmed mycket snabbare från 10-80. Håller över 100kw upp till över 70%.

Kruxet är att vissa AWD-bilar i början levererades med batteriet som ger max 145kw, och t.om på det batteriet tror jag egentligen bara dom "lovade" 135, från 125 på mjukvara 2.x (om jag inte minns helt fel).

Kan alltså vara att de bara vill gå ut med lägsta garanterade peak med lite säkerhetsmarginal så får de som peakar 175 en glad överraskning (tills de inser att kurvan är sämre). Men det är bara en gissning.

Permalänk
Medlem

Hmmm ...
Familjen vill ha Merca, så det lutar åt en sådan, EQE 350 Special Edition (med luftfjädring om budgeten tillåter).
Någon här inne som har en sådan och kan ge lite IRL feedback, plöjer tuben för info, men där är det sällan svenska förhållanden (typ vinter med is på hela bilen osv) som kommer upp.
Laddningen är den bra? Maxeffekt har jag förstått inte direkt säger sanningen, det är mer laddkurvan som är avgörande.
Nu räknar jag med att väldigt sällan behöva ladda hemifrån, men ändå.
All input uppskattas 👍

Själv kan jag inte riktigt släppa EV6an, men Mercan är bra "fin" (som i bra bil, inte till utseendet ...) alltså, det får man medge

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWIB:

Hmmm ...
Familjen vill ha Merca, så det lutar åt en sådan, EQE 350 Special Edition (med luftfjädring om budgeten tillåter).
Någon här inne som har en sådan och kan ge lite IRL feedback, plöjer tuben för info, men där är det sällan svenska förhållanden (typ vinter med is på hela bilen osv) som kommer upp.
Laddningen är den bra? Maxeffekt har jag förstått inte direkt säger sanningen, det är mer laddkurvan som är avgörande.
Nu räknar jag med att väldigt sällan behöva ladda hemifrån, men ändå.
All input uppskattas 👍

Själv kan jag inte riktigt släppa EV6an, men Mercan är bra "fin" (som i bra bil, inte till utseendet ...) alltså, det får man medge

För att göra en EQE likvärdig i utrustning som exempelvis en EV6 GT-line, fordras helt andra pengar.
EQE:n är en tysk bil, således gjord för att stöta mot älgar och hantera vinterförhållanden. Det är nog inga problem med såna saker.
Den här första generationen rena elbilar från Mercedes är bara halvsnäppet upp utseendemässigt från en iX med M-sport, och med motsvarande AMG-lull...tycker jag. 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Tror dom varit försiktiga med att yttra sig. Laddhastighet beror på vilken batterityp man har. AWD-bilarna peakar 175kw medan RWD peakar på runt 145 men har en mycket flack och fin laddkurva och laddar därmed mycket snabbare från 10-80. Håller över 100kw upp till över 70%.

Kolla på Id.furkans clip jag postade länkar till ovan. Han har en RWD id4 1st max som peakar på 175kW med 3.2-mjukvaran... Inte heller speciellt flack kurva och går ned under 100 redan vid 50%.

Sedan har jag hört skvaller om att det finns OLIKA byggen av 3.2 som beter sig olika, så det känns som förvirringen är total och du kan mycket väl ha rätt med någon mjukvara.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Vad stämmer om DC Laddningshastigheten på VW ID.4 GTX?

Läser jag på Volkswagens egna hemsida under bygg min bil står det:
<Uppladdad bildlänk>

Men läser jag på t.ex Elbilsmagasinet står det:
<Uppladdad bildlänk>

Har även hört prat om 175 kW men nu blev jag osäker, vad stämmer egentligen?

Skrivet av ghoti:

Undrar samma.

135 var max i början men när de började leverera bilar med nyare mjukvara (ca våren 2022?) utlovades ca 170 på GTX-modellerna. Eventuellt får de äldre snabbare laddning med den nya mjukvaran, det var i alla fall vad som sades innan. Jag får den om några veckor och det vore ju schysst om jag sen fick tillfälle att ladda på eviny som visar laddkurva i appen men det dröjer nog till senare i höst.

Skrivet av Chippen2188:

Bilen laddar i 135 kW. Först var det 125 kW men sen kom en uppdatering så den kör i 135 kW. Uppgifterna på min sajt kommer från ev-database.org där man hänvisar till Fastneds test: https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/360013336618-Vol...

Jag har mailat min kontakt på Volkswagen för att reda ut röran men jag tror att det har med regionsbegränsningar att göra. Om ID.4 GTX numera laddade i 175 kW i Sverige borde vi ha hört det, och VW borde definitivt ha det på sin hemsida. Så hur mycket det än smärtar mig att säga så är det jag som visar fel.. Det finns även ett par fel för vissa bilar för AC-laddning där bilarna i Sverige kommer med 11 kW AC som standard men visar 6,6 kW då det är standard i andra länder. Förhoppningsvis är dessa problem lösta innan månaden är slut, det är en pengafråga... som vanligt.

Skrivet av Henrico:

Med 3.2 ska även gtx ha 175kW i Sverige. Id4 max 1st klarar det också efter 3.2 upgrade. Min kollega med ny gtx (2 månader gammal) bekräftade det också. Min 18 månader gamla gtx som fortfarande är på 3.0 (uppgraderad från 2.3) når bara 125w. Däremot svårt att hitta laddare som klarar över 125w. Han hade bara sett det på ionity hittils tydligen.

Id.furkan är en härlig nörd som gjort en hel del roliga härligt nördiga clip om uppdateringar på Id4. Däremot ser det ut som laddkurvan fortfarande är rätt dålig när man går över ca 40% soc tyvärr.

https://youtu.be/JiVOr0E20GM
https://youtu.be/VPtbhPNHHQo
https://youtu.be/a9mg3A7Jr5A

Edit: jag har nog 135W på min med 3.0 också. Jag har inte använt Ionity sedan förra sommaren... 😁

Edit2: vw i Sverige är ofta helt clueless och har sämre koll på uppdateringarna och innehåll än om man följer Youtube och vwidtalk-forumet för övrigt. Jag har helt gett upp det här med uppdateringar och försöka vara proaktiv. Nu ska de tydligen ha bilen i två dagar när de byter till vinterdäck då uppdateringen från 3.0 Ota tydligen är komplicerad... Antar att det betyder att vi som var testkaniner för 3.0 ota fick nåt som vara helt b0rken.. 🤣

Skrivet av Lidodido:

Tror dom varit försiktiga med att yttra sig. Laddhastighet beror på vilken batterityp man har. AWD-bilarna peakar 175kw medan RWD peakar på runt 145 men har en mycket flack och fin laddkurva och laddar därmed mycket snabbare från 10-80. Håller över 100kw upp till över 70%.

Kruxet är att vissa AWD-bilar i början levererades med batteriet som ger max 145kw, och t.om på det batteriet tror jag egentligen bara dom "lovade" 135, från 125 på mjukvara 2.x (om jag inte minns helt fel).

Kan alltså vara att de bara vill gå ut med lägsta garanterade peak med lite säkerhetsmarginal så får de som peakar 175 en glad överraskning (tills de inser att kurvan är sämre). Men det är bara en gissning.

Skrivet av Henrico:

Kolla på Id.furkans clip jag postade länkar till ovan. Han har en RWD id4 1st max som peakar på 175kW med 3.2-mjukvaran... Inte heller speciellt flack kurva och går ned under 100 redan vid 50%.

Sedan har jag hört skvaller om att det finns OLIKA byggen av 3.2 som beter sig olika, så det känns som förvirringen är total och du kan mycket väl ha rätt med någon mjukvara.

Jag kör en ID4 GTX som är exakt ett år gammal nu med programvara 3.0, jag har som högst fått ut 187kW. Men som sagt så vid 50% dippar den under 100kW.

Men det är ju under perfekta förhållanden, så länge det inte finns förvärmning av batterier inför laddning kan man drömma om att träffa dom hastigheterna varje gång. Normalt brukar vara att sen börjar på 145-165kW om man har väldigt låg SOC.

Jag tycker själv jag märkt att Teslas stationer håller runt 145kW från 1-40% SOC medans IONITY ger högre effekt i början men trappas av tidigare av nån anledning.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Jag kör en ID4 GTX som är exakt ett år gammal nu med programvara 3.0, jag har som högst fått ut 187kW. Men som sagt så vid 50% dippar den under 100kW.

Men det är ju under perfekta förhållanden, så länge det inte finns förvärmning av batterier inför laddning kan man drömma om att träffa dom hastigheterna varje gång. Normalt brukar vara att sen börjar på 145-165kW om man har väldigt låg SOC.

Amen to that... Jag måste säga att jag är mer besviken på bristen av förvärmning och den inte helt imponerande laddkurvan än att klara 125, 145 eller 185 kW under de första minuterna från 20-30% typ. Förhoppningsvis blir det bättre med 3.2 och senare mjukvaror... 2026 eller nåt sånt.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Läst mycket dåligt om etron Q8 55 som var på kartan så har inte ens varit och tittat på den, någon kallade den en sminkad gris.

Tror nog du skall titta på den och bilda dig en egen uppfattning, för någon sminkad gris är det inte.
Stora nackdelen är ju plattformen och tillkommande förbrukning, komforten är däremot top notch med luftfjädringen.
Sen kanske lastutrymmet inte räcker för dig då även det blir lite begränsat med plattformen, men den sväljer en del.

Sen har den även bland dom bästa ladd kurvorna där den håller nästan max (ca 180 kW) upp till 80% vilket gör att laddningen inte är ett problem trotts plattform.

Föregångaren E-tron 55 är en av de absolut skönaste bilar jag kört och vad jag vet så skall inte denna vara sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Amen to that... Jag måste säga att jag är mer besviken på bristen av förvärmning och den inte helt imponerande laddkurvan än att klara 125, 145 eller 185 kW under de första minuterna från 20-30% typ. Förhoppningsvis blir det bättre med 3.2 och senare mjukvaror... 2026 eller nåt sånt.

Japp exakt. På vintern brukar max effekt vara runt 70kW tyvärr… dock har jag kommit på att om man kör sådär 20-30km/h över laglig fart på svensk motorväg sista milen eller så innan laddaren och även bromsar aggressivt så regenereringen jobbar på max så får man upp över 100+ kW i laddeffekt även på vintern, så man kan ”manuellt förvärma” batterierna, dock måste man bryta lagen för att göra det.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Japp exakt. På vintern brukar max effekt vara runt 70kW tyvärr… dock har jag kommit på att om man kör sådär 20-30km/h över laglig fart på svensk motorväg sista milen eller så innan laddaren och även bromsar aggressivt så regenereringen jobbar på max så får man upp över 100+ kW i laddeffekt även på vintern, så man kan ”manuellt förvärma” batterierna, dock måste man bryta lagen för att göra det.

Räcker det alltså inte att bara köra vanlig motorvägsfart? När jag körde ID.Buzz i vintras lom jag upp i 180 kW bara av att köra bilen, 3.2 var i den.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Räcker det alltså inte att bara köra vanlig motorvägsfart? När jag körde ID.Buzz i vintras lom jag upp i 180 kW bara av att köra bilen, 3.2 var i den.

Inte på vintern, alla långresor runt nollan eller minusgrader resulterade allt som oftast i 50-70kW när man kom till en laddstation. Jag kör oftast Göteborg - Stockholm så är ju mycket 110-120 km/h, men hjälper inte alls verkar det som.

Så jag började experimentera efter att jag var trött på 40-50 minuter laddstopp bara för att ta mig den sträckan. Förvärmning hade gjort så mycket för bilen, är den absolut största minusposten bilen har idag enligt mig. Stör mig mer på det än den helt orimligt trasiga mjukvaran.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Oj konstiga siffror på Model y när jag provkörde en föra sommaren så fick jag en förbrukning på 14,2kwh/100km med blandad körning på både landsväg i 70km/h och motorväg 120km/h. Hur är deras förbrukning så hög ?

Om jag förstått rätt så har de mätt hur mycket energi som gått åt att ladda bilen efter att de kört cykeln, laddning sker med Typ2 22kW.
Model Y sticker verkligen ut.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Kolla på Id.furkans clip jag postade länkar till ovan. Han har en RWD id4 1st max som peakar på 175kW med 3.2-mjukvaran... Inte heller speciellt flack kurva och går ned under 100 redan vid 50%.

Sedan har jag hört skvaller om att det finns OLIKA byggen av 3.2 som beter sig olika, så det känns som förvirringen är total och du kan mycket väl ha rätt med någon mjukvara.

1st innebär ju tidigt byggd bil, förmodligen att den har AWD-batteriet då. Man tog vad man kom över då 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

1st innebär ju tidigt byggd bil, förmodligen att den har AWD-batteriet då. Man tog vad man kom över då 🙂

Eller snarare tvärt om att man använde batterier i gtx senare. 1st fanns ju i över ett år innan gtx så man kanske körde ett enklare pack i Id4 pro.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Om jag förstått rätt så har de mätt hur mycket energi som gått åt att ladda bilen efter att de kört cykeln, laddning sker med Typ2 22kW.
Model Y sticker verkligen ut.

Fast var har det med räckvidden och förbrukningen att göra ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Testat flera lite dyrare elbilar nu. Initialt mest för att det kändes rätt att göra så inför köp även fast jag var säker på att det skulle bli model x.

Helt ångrat mig nu, vad sysslar Elon med egentligen? Han har tagit bort parkeringssensorerna vilket gör att flera funktioner i bilen inte fungerar längre. Tydligen planerar Tesla att försöka få allt att köras via kamerorna men det fungerar inte i dagsläget. Bilen har därför, åtminstone tillfälligt, tappat funktioner. Helt orimligt i så dyr bil. Självkörningen var inget att hänga i julgranen heller.

Visst, "cockpiten", i model x är ju väldigt clean och nice. Sen 0-100 på 2,6 är ju lite kul, och läskigt. Men mer vill man ha för det priset, som tex heads up display och fungerande parkeringsfunktioner.

Kört Nio el7, Kia ev6 gt line, model x, model y samt bmw ix 50. Bmw blåser de andra av stolen på typ allt utom design där jag ändå tycker model x vinner.

Någon som har någon av bilarna och har lite input innan man helt bestämmer sig?

Jag är inne på min andra BMW iX. Skulle nog vilja påstå att det finns ganska få saker som är dåligt med den, egentligen är den inte dålig på något jämfört mot andra elbilar. Den går mycket snålt för sin vikt och håller även en mycket låg förbrukningsprofil i högre hastigheter 110km/h++.

Som dragbil spelar den i princip i egen division med sina 2500kg och har kört husvagn och minigrävare på maxvikt och den är som ett j*vla tåg, går hur stadigt som helst och man glömmer snabbt bort att man har 2,5T på kroken och det märks knappt när man accelererar heller. Kollegen har en likadan och körde sin 2000kg husvagn med max packning 200mil under semestern och kunde köra 30mil i stöten.

Designen är ju minst sagt speciell, första gången jag såg modellen så tänkte jag ALDRIG i livet men allt eftersom jag utvärderade och insåg att det är trots allt en elbil som är mer eller mindre bra till riktigt bra på allt (Möjligen inte priset då ).

För att vara lite kritisk så är infotainment OSet, precis som alla andra tyska bilar - riktigt omodernt och tråkigt. Det är ju tyvärr så att BMW iDrive 8 är bara en ytterligare iteration från första generationens iDrive. I praktiken är det en gloriferad radio med navigator med några valbara pre-set inställningar som de flesta andra bilar. Bara tråkigt, Tesla har ju något helt annat. Det är dock ganska rappt och laggfritt, finns ju trots allt fortfarande nya bilar i miljonklassen idag som har tydligt menylagg vilket är rätt sjukt att det förekommer år 2023.

En annan feature som jag tror iX fortfarande är helt ensam om på marknaden är att det går att använda iPhone 11 eller nyare (krävs U1 chip) som fullvärdig bilnyckel med full funktion med keyless start/öppning/låsning och att det även fungerar 100% även om batteriet i telefonen skulle vara urladdat vilket har såklart hänt några gånger. Otroligt skönt att ha en mindre sak med sig i fickorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Vi är på jakt efter en liten andrabil.

Kraven är rätt få:

  • 15 mil i räckvidd även vintertid.

  • Plats för två vuxna och två barn (utan packning), så de kan sitta hyfsat bekvämt.

  • Kosta runt 200-250k

Krav från frun:
Inte skitful. Skitfula bilar, enligt henne, är: zoe och leaf.

Kikat lite på:

  • BMW i3 och i3s

  • Kia e-soul

Lutar mest åt en i3s av någon anledning.

Så min fråga är egentligen om ni har några andra förslag?

Nu är inte baksätena de bästa i dessa lite mindre bilar. Trånga för vuxna, men kanske kan fungera för mindre barn (dock inte barn mitt i tonåren, iaf. inte på långresor), men tre roliga små charmiga elbilar som vi själva valde mellan var Fiat 500e, Mini Cooper SE och Honda E.

Alla tre är skitsnygga (även om det var körglädjen som var viktigast för mig, och det har de alla tre). Är nog inte bara jag som tycker det, för denna trio är ju kända som just lite designikoner och som "Life style"-bilar. Misstänker att de kan vara något som även din fru går igång på.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Jag skulle inte jämföra bz4x och MX-30 på det sättet. De har fått kritik för helt olika saker. MX-30 fick kritik för att den var designad för olika segment utan enhetlighet. Skulle den ha fått namnet Mazdra 3E (eller liknande) och varit en liten sedan med motsvarande egenskaper och pris på 300-350tkr så skulle ingen knappast ha klagat. Det skulle ha varit en konkurrent till Nissan Leaf och Hyundai Ioniq (originalet), och det skulle ha varit helt okej.

Problemet med MX-30 var att de försökte marknadsföra den som ett alternativ till Tesla Model 3. De gjorde den för stor och för dyr i övrigt, och satsade inte tillräckligt på laddning och batteri.

Bra kommentar. Även om MX30 inte är en bil för mig, så tror jag den hade lyckats riktigt bra om man marknadsfört den så som du beskriver (samt fixat trefas AC-laddning för bilarna här i Norden och Europa).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadoro:

Tycker Tesla känns så plastiga och billiga, men sköna att köra.
Kia EV6 AWD GT Line har verkligen allt.

Märkligt hur olika det kan vara.

Nu har jag iofs. inte testkört EV6, men väl syskonet Ioniq 5. Extremt mycket billigare känsla i interiör och mycket plastigare än de flesta normala bilar. Tesla är ju väldigt lite plast jämfört med de flesta bilar. Mycket äkta metall i inredningen (istället för en massa billig silvrig plast i Ioniq 5), och äkta trä på instrumentbrädan (inte plast som är fejkat att se ut som trä som i Honda E och andra bilar). Däremot så även jag älskar den minimalistiska designen på interiören i M3/MY, så kan jag förstå att de med andra designpreferenser inte uppskattar den. Men plastig? Nej, det kan jag faktiskt inte alls köpa.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Intressant. Att Model Y är något snålare än ID4 låter rimligt, däremot är det där förbrukningar som om man åker rejält över motorvägshastighet i testet. Att E-tron samtidigt bara drar 25.5 gör att jag inte tror på deras testmetod. Har aldrig fått en E-tron att dra så lite, och aldrig en Model Y att dra så mycket.

Skrivet av Felixark:

Oj konstiga siffror på Model y när jag provkörde en föra sommaren så fick jag en förbrukning på 14,2kwh/100km med blandad körning på både landsväg i 70km/h och motorväg 120km/h. Hur är deras förbrukning så hög ?

De har inte gjort riktiga tester som tar hänsyn till aerodynamik, etc. De har bara testat syntetiskt i en konstruerad labbmiljö/labbänk.

Bättre att lita på de som gör verkliga långtester och kör bilarna i verkligheten, som tex. Björn Nyland, Guiden om elbilar, mm.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Jag är inne på min andra BMW iX. Skulle nog vilja påstå att det finns ganska få saker som är dåligt med den, egentligen är den inte dålig på något jämfört mot andra elbilar. Den går mycket snålt för sin vikt och håller även en mycket låg förbrukningsprofil i högre hastigheter 110km/h++.

Som dragbil spelar den i princip i egen division med sina 2500kg och har kört husvagn och minigrävare på maxvikt och den är som ett j*vla tåg, går hur stadigt som helst och man glömmer snabbt bort att man har 2,5T på kroken och det märks knappt när man accelererar heller. Kollegen har en likadan och körde sin 2000kg husvagn med max packning 200mil under semestern och kunde köra 30mil i stöten.

Designen är ju minst sagt speciell, första gången jag såg modellen så tänkte jag ALDRIG i livet men allt eftersom jag utvärderade och insåg att det är trots allt en elbil som är mer eller mindre bra till riktigt bra på allt (Möjligen inte priset då ).

För att vara lite kritisk så är infotainment OSet, precis som alla andra tyska bilar - riktigt omodernt och tråkigt. Det är ju tyvärr så att BMW iDrive 8 är bara en ytterligare iteration från första generationens iDrive. I praktiken är det en gloriferad radio med navigator med några valbara pre-set inställningar som de flesta andra bilar. Bara tråkigt, Tesla har ju något helt annat. Det är dock ganska rappt och laggfritt, finns ju trots allt fortfarande nya bilar i miljonklassen idag som har tydligt menylagg vilket är rätt sjukt att det förekommer år 2023.

En annan feature som jag tror iX fortfarande är helt ensam om på marknaden är att det går att använda iPhone 11 eller nyare (krävs U1 chip) som fullvärdig bilnyckel med full funktion med keyless start/öppning/låsning och att det även fungerar 100% även om batteriet i telefonen skulle vara urladdat vilket har såklart hänt några gånger. Otroligt skönt att ha en mindre sak med sig i fickorna.

Min Mach E har PAAK också dvs phone as a key.
Så då finns det två bilar som har det nu, coolt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

De har inte gjort riktiga tester som tar hänsyn till aerodynamik, etc. De har bara testat syntetiskt i en konstruerad labbmiljö/labbänk.

Bättre att lita på de som gör verkliga långtester och kör bilarna i verkligheten, som tex. Björn Nyland, Guiden om elbilar, mm.

WLTP ska ju ta hänsyn till aerodynamik (vet inte hur det går till, men har läst saker om vindtunneldata från testcykeln. Kanske beräknas?) men oklart om ADAC gjort det. Eftersom det är största faktorn som driver upp förbrukningen i högre hastigheter borde det stämma.

Tycker dock största missen är att man mäter hur mycket man lyckats ladda i ADAC-testet, om det nu stämmer. Avvikelse i WLTP kan ju bero rätt mycket på laddförluster med andra ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Min Mach E har PAAK också dvs phone as a key.
Så då finns det två bilar som har det nu, coolt!

Fast de kör väl inte samma lösning via Apples Car Key som nämns? Finns massvis med tillverkare som har phone as key men kör sina egna lösningar, vad jag kan hitta har Ford inte stöd för Apples lösning iaf. En fördel med Apples lösning är just att telefonen inte måste vara igång eller ha batteri för att fungera, så om man skulle få slut på batteri så fungerar nyckeln i flera timmar efter det så man kan komma in i bilen och ladda telefonen medan man kör hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Min Mach E har PAAK också dvs phone as a key.
Så då finns det två bilar som har det nu, coolt!

Nu vet jag inte om du/ni talar specifikt om Apples egna lösning, men Tesla har ju haft (sin egna) lösning med telefonen som nyckel (som jag tolkar det om man översätter Phone as a key) sedan urminnes tider.

Fanns från start när jag köpte min allra första elbil, Tesla M3, redan 2019 (och troligen fler år tidigare på andra marknader innan den började säljas i Sverige). Men Tesla kanske inte räknas in av dig, eller inte uppfyller kraven som du anser med begreppet "phone as a key"?

Oavsett så är det en oerhört smidig lösning!

Något som jag saknar varje gång jag använder någon av våra två andra bilar som man måste släpa med en gammaldags nyckel till. Man märket först hur riktigt smidigt det är när med en telefon/app-nyckel när man "tvingas" använda bilar med äldre typer av nyckellösningar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Oavsett så är det en oerhört smidig lösning!

Något som jag saknar varje gång jag använder någon av våra två andra bilar som man måste släpa med en gammaldags nyckel till. Man märket först hur riktigt smidigt det är när med en telefon/app-nyckel när man "tvingas" använda bilar med äldre typer av nyckellösningar.

Köper absolut att det är en smidig lösning som man uppskattar, men av alla saker som man väger fram och tillbaka vid bilbyte så har nog inte bilnyckeln varit med alls för mig Jag kanske ha onormalt stora fickor men jag märker inte direkt av att jag har en bilnyckel med mig, och den behöver ju aldrig upp ur fickan heller

Däremot en välfungerande app för kyla m.m. i ren allmänhet är absolut något jag uppskattar.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nu vet jag inte om du/ni talar specifikt om Apples egna lösning, men Tesla har ju haft (sin egna) lösning med telefonen som nyckel (som jag tolkar det om man översätter Phone as a key) sedan urminnes tider.

Fanns från start när jag köpte min allra första elbil, Tesla M3, redan 2019 (och troligen fler år tidigare på andra marknader innan den började säljas i Sverige). Men Tesla kanske inte räknas in av dig, eller inte uppfyller kraven som du anser med begreppet "phone as a key"?

Oavsett så är det en oerhört smidig lösning!

Något som jag saknar varje gång jag använder någon av våra två andra bilar som man måste släpa med en gammaldags nyckel till. Man märket först hur riktigt smidigt det är när med en telefon/app-nyckel när man "tvingas" använda bilar med äldre typer av nyckellösningar.

Det är appen Fordpass som har PAAK funktionalitet, dvs det fungerar både på Android och Apple. Jag har dock alltid med mig nyckeln då det skulle kunna hända att batteriet i telefonen dör. Hur som så går det även att aktivera/starta en Ford Mach E med login på dörren (sifferkod) samt startkod i menysystemet så det går även utan PAAK och nyckel om det är konfigererat korrekt.

Jag räknade inte in Tesla, my bad. Då är det tre.

Permalänk
Medlem

Har någon med MEB-plattformen (VW ID.3/4/5, Audi Q4, Skoda Enyaq) fått uppdatering till 3.2.1 ännu? Min är inbokad för den om några veckor, men jag hittar ingen info om vad det innebär. Enligt bokningen har det något med batterihanteringssystemet att göra, men på återförsäljaren visste de inget desto mera om det. Jag hoppas ju lite på att det ska vara preconditioning före laddning, men jag vet inte desto mera...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Det är appen Fordpass som har PAAK funktionalitet, dvs det fungerar både på Android och Apple. Jag har dock alltid med mig nyckeln då det skulle kunna hända att batteriet i telefonen dör. Hur som så går det även att aktivera/starta en Ford Mach E med login på dörren (sifferkod) samt startkod i menysystemet så det går även utan PAAK och nyckel om det är konfigererat korrekt.

Jag räknade inte in Tesla, my bad. Då är det tre.

Lösningen som PAAK via Fordpass använder är inte det som pratades om för iX dock, det är Fords egna lösning. Lösningen som Ford använder är det många med bolag som kör , Tesla, Polestar, Volvo, Zeekr, Lincoln, Lucid osv. Nackdelen är som sagt att det är helt beroende på att telefonen fungerar och har batteri samt att appen sköter kommunikationen.

Finns många fler som använder den lösningen som BMW kör på iX där det är en standard av digital nyckel som används istället för ett eget påhitt via en app.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Köper absolut att det är en smidig lösning som man uppskattar, men av alla saker som man väger fram och tillbaka vid bilbyte så har nog inte bilnyckeln varit med alls för mig Jag kanske ha onormalt stora fickor men jag märker inte direkt av att jag har en bilnyckel med mig, och den behöver ju aldrig upp ur fickan heller

Däremot en välfungerande app för kyla m.m. i ren allmänhet är absolut något jag uppskattar.

Hade inte köpt en bil idag där jag inte kan använda telefonen som nyckel, när jag går hemifrån är det hemnycklar och mobilen jag har med mig i fickorna. Förhoppningsvis skall vi eliminera hemnycklar snart både till lägenheten och till soprum i föreningen mm så då är det bara mobilen kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Lösningen som PAAK via Fordpass använder är inte det som pratades om för iX dock, det är Fords egna lösning. Lösningen som Ford använder är det många med bolag som kör , Tesla, Polestar, Volvo, Zeekr, Lincoln, Lucid osv. Nackdelen är som sagt att det är helt beroende på att telefonen fungerar och har batteri samt att appen sköter kommunikationen.

Finns många fler som använder den lösningen som BMW kör på iX där det är en standard av digital nyckel som används istället för ett eget påhitt via en app.

Lösningen går alltså ut på att man lägger in nyckeln i Apple Wallet och inte är beroende av en app för att låsa upp bilen, Apple har information om det här: https://support.apple.com/en-us/HT211234

Förhoppningsvis kan det komma till fler bilar snart, jag är lite förvånad över att ingen hoppar på tåget, är dom rädda att man inte ska använda deras egna appar då eller?

Visa signatur