Dator från 2016. Uppgradering eller nyköp?

Permalänk

Dator från 2016. Uppgradering eller nyköp?

Min dator är från 2016 och börjar kännas långsam. Jag har inte spelat de mest krävande spelen de senaste åren men jag börjar komma ikapp backloggen och med det ökar såklart kraven.
Till exempel går Baldurs Gate 3 överlag på ultra, men i vissa områden blir det tydliga problem.

Jag kan antagligen fortfarande bygga ihop en dator själv, men det känns bekvämt att slippa den här gången.
Jag är oavsett helt blank på vad som gäller nu med nya komponenter och generationer så har börjat söka efter tips.

Förutsättningar

  • Jag har idag en 3440x1440 (100Hz) skärm från 2016 som jag tänkt behålla en tid framöver.
    ASUS 34" ROG SWIFT PG348Q G-Sync IPS Curved

  • Jag spelar främst RPG/äventyr/XCOM-stil och egentligen aldrig PVP/online, men jag vill kunna köra max grafik inställningar på de "nyare" spelen i genren (tex Baldurs Gate 3, Starfield (Fallout x, Elder Scrolls x etc), No Man's Sky, Cyberpunk osv). Och gärna åtminstone några år framåt.

  • Jag gör inte mycket annat med datorn som kräver resurser, ingen ljud- eller videoredigering, streaming, grafiskt arbete eller programmering. Enkla grejer i enklare grafiska program, scriptmoddning av spel, grundläggande exceltrassel och liknande kan förekomma.

  • Jag är inte intresserad av överklockning, avancerad vattenkylning eller liknande tekniska djupdykningar.

  • Jag är inte intresserad av RGB eller genomskinliga chassin. Enkelt och diskret ska det vara.

  • Jag vill gärna ha en "tystare" dator så gott det går.

  • Jag har hittills inte uppgraderat mina datorer ofta utan kört med det jag har tills de inte längre orkar med. Jag är rätt säker på att nästa dator får samma behandling (5+ år brukstid).

  • Budgetmässigt finns 30-35 tusen, men självklart vill jag inte bränna pengar "bara för att jag kan".

Frågor

  1. Är några av komponenterna nedan värda att behålla för en uppdradering eller är det lika bra att köpa allt nytt?

  2. Är färdigbyggda datorer (tex Inet) ett vettigt alternativ eller slöseri med pengar?

  3. Från tipsen i de andra köptrådarna har jag svårt att se vilka komponenter som egentligen "krävs" nu för tiden. Klarar man sig bra med "tredje tier" processor och grafikkkort idag eller beror tipsen här helt enkelt på satt budget? (tex Starfields recommended specs är ju knappt ens tredje tier?).

Min nuvarande dator (länkar till Inets produktinfo)
Corsair Carbide 600Q
Corsair RM850i 850W
ASUS Z170 MAXIMUS VIII HERO/ALPHA
Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance
ASUS GeForce GTX 980 Ti 6GB STRIX DC3 OC
Samsung 950-series PRO 256GB M.2 NVMe
Samsung 850-Series EVO 1TB
Corsair Hydro H110i GT

Permalänk

Något sånt här kanske? Det är upp till dig om du vill köra Nvidia eller AMD för din GPU men jag tog en 4080 med tanke på att du har en GSync skärm.
Med X670 får du PCI-E gen 5 fast det kostar några hundralappar extra, om du vill spara lite och nöja dig med PCI-E gen 4 så kan du gå för en B650 vilket kanske är mer rimligt då PCI-E gen 5 M.2 diskar är rätt dyra(vilket också är varför jag valde en PCI-E gen 4 M.2 disk i bygget.)

Du kan fortsätta köra på ditt nuvarande chassi då maxlängd för grafikkort för ditt chassi är 370 mm och 4080 TUF är på 348 mm.

Om det är möjligt så kan du undersöka och se om det går att få nya delar för att få din AIO att lira med AM5.

EDIT: Glömde nämna att ditt nätaggregat räcker för bygget ovan så du behöver inte köpa ett nytt!

Lägga till info.
Permalänk

Tack för tipsen!

Hade inte tänkt på att jag har g-sync, där kanske jag har ett argument för Nvidias högre priser.
Har rotat igenom mina reservdelar och är rädd för att jag har slängt alla extra kablar till nätagget så kan eventuellt inte återanvända det heller...

Jag lutar nog åt att köpa allt nytt trots allt, men tack för hjälpen

Fick en onödig idé, skapade en ny tråd 😆
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1696561-vattenkylt-409...