Följ Black Week på SweClockers

Stilren, tyst och framtidssäker speldator för max 15 000

Permalänk
Medlem

Stilren, tyst och framtidssäker speldator för max 15 000

Efter ett par år med bärbar dator så är det nog dags att bygga ihop en ny stationär speldator.

Viktiga faktorer är stilrenhet (därav det dyrare chassit), relativt tyst och framförallt en framtidssäker maskin. Jag behöver ingen monster-prestanda men vill kunna spela Baldurs Gate 3 utan att kompromissa i 1440p.

Maxpris runt 15000, men gärna billigare. Det var längesen jag hade bra koll, men har plockat ihop ett paket jag tror är vettigt. Är det något som kan optimeras, eller kan jag får mer bang for the buck?

Köper helst allt från samma ställe inklusive byggnation.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde ett försök att kräma ur lite mer grafikprestanda (särskilt i 1440p) med ett billigare chassi, som förhoppningsvis uppfyller dina önskemål om stilrenhet.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/Lx0aAdCR3o4fL8tJpcNnHkIUlWo/kohler

Permalänk
Medlem

Jag personligen hade valt en annan CPU-kylare om ett utav dina större mål är att datorn ska vara tyst. Tex. Noctua NH-U12S eller liknande.

Visa signatur

Datorer är kul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kohler:

Efter ett par år med bärbar dator så är det nog dags att bygga ihop en ny stationär speldator.

Viktiga faktorer är stilrenhet (därav det dyrare chassit), relativt tyst och framförallt en framtidssäker maskin. Jag behöver ingen monster-prestanda men vill kunna spela Baldurs Gate 3 utan att kompromissa i 1440p.

Maxpris runt 15000, men gärna billigare. Det var längesen jag hade bra koll, men har plockat ihop ett paket jag tror är vettigt. Är det något som kan optimeras, eller kan jag får mer bang for the buck?

https://www.inet.se/kundvagn/bild/7xsaAdfcIyrStSVCuyxqhk7PIco/speldator

Undvik åtminstone M2-disken. Lämnade tillbaka en sån bara häromdagen. Den throttlar och blir väldigt seg (märktes i spel bl a).

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5600X Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Gigabyte GTX 2060
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av kohler:

https://www.inet.se/kundvagn/bild/7xsaAdfcIyrStSVCuyxqhk7PIco/speldator

Ett alternativ med optimeringar på ditt bygge. Om ändringarna:
Förstår saken med chassit, har själv FD North. Dock är Lancool 216 ett väldigt bra chassi. Om inte det är stilrent nog så får man bita i det sura äpplet och gå över budget på mellanskillnaden till North. Dvs. vid denna budget tycker jag det är svårmotiverat att gå ner i prestanda på andra delar pga utseende.
Nätagg för 50 kr mindre men ändå högre effekt.
Billigaste TLC SSDn jag kan se där, hade kört på den.
Något billigare moderkort utan att tappa funktion. Annorlunda I/O, din sak att avgöra vad som behövs där.

Stora besparingen (1000 kr) blir chassit, skulle man ta North igen blir totalen samma ditt bygge (men då med bättre SSD och högre effekt på nätagg). Tänk på att man behöver en 120 mm PWM fläkt för utblås bak om man köper North.
Däremot är RX 7600 inte ett "framtidssäkert 1440p kort". Så skulle överväga alternativet med var man kan spara pengar, alternativt gå upp lite i budget, och ta minst ett 6700 XT.
Gällande Baldurs Gate 3 så det senaste jag sett är att det blir kraftigt flaskhalsat av CPU from akt 3 (spelar inte själv, bara sett på DuTuben).

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7800X3D, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

Slänger in ett till bygga själv-alternativ för sakens skull.

Permalänk
Medlem

Tack för fin feedback!

Även om jag känner mig förälskad i Fractal Design North känns rimligt att ta ett billigare alternativ som är "good enough", om det innebär en prestandabump inom samma budget-utrymme. Jag har tagit inspiration från flera svar och utifrån detta komponerat ihop ett nytt förslag.

Var otroligt längesen jag byggde dator själv, men tanken väcktes nu, då det ju går att spara in en hel del där också. Får tänka över saken!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/oiQaAdtdS1rDqbVBsAVsRdOlhHk/utifran-feedback