Nvidia före AMD med Starfield-stöd

Permalänk
Melding Plague

Nvidia före AMD med Starfield-stöd

Trots att AMD är stor samarbetspartner för Bethesdas storspel Starfield, lyckas det gröna laget vara först med att släppa drivrutiner med stöd för spelet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om AMD släpper sina lagom till spelsläpp så spelar väl detta ingen roll..

Permalänk
Moderator
Moderator
Citat:

När AMD släpper drivrutiner med ordentligt Starfield-stöd återstår att se, men att vara tvåa på bollen när man står som officiell hårdvarupartner ser inte speciellt bra ut.

Då spelet inte släppts än känns det som en väldigt underlig detalj att lägga någon som helst vikt vid.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Om AMD släpper sina lagom till spelsläpp så spelar väl detta ingen roll..

AMD kanske väljer att göra det ordentligt istället för att vara först ut, de har ju fortfarande ett par dagar på sig

Permalänk
Medlem

Får man vara gnällig och fråga varför detta är en nyhet när spelet inte släpps förrän om en vecka?

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte heller grejen med att SweC försöker få det här till någonting konstigt nu när spelet inte ens har släppts?

Permalänk
Medlem

Clickbait

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara så att spelet redan är optimerat för AMD om de är en samarbetspartner?
Då ska det väl inte vara nödvändigt med nya drivers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

AMD kanske väljer att göra det ordentligt istället för att vara först ut, de har ju fortfarande ett par dagar på sig

AMD, Drivrutiner, Ordentligt? Bra skämt

Permalänk
Medlem

Igår bestämde jag träff med min bror på ett café kl 17:00.
Jag gick dit redan kl 12:00 och väntade i 5 timmar på att han skulle komma.
Jag är bättre än min bror.

Permalänk
Medlem

Tror några har lite att skriva om.. spelet är ute om en vecka, ingen bryr sig om Nvidia är först ut så länge släpper en uppdatering innan månaden är slut....

Skrivet av str8forthakill:

AMD, Drivrutiner, Ordentligt? Bra skämt

Bättre än nvidia som inte klarade av att släppa fungerande drivrutiner 2 månader i rad till min lapptop med ett 3070 under ett helt år förra året så va varannan release rent av trasig och spel crashade efter 5-30min.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Typiskt SweClockers dessa dagar som tydligen bara vill ha klick. Nyhetsvärde hittar man på annat håll

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Ojdå, verkar behöva öppnas en ny tub copium för AMD-fansen här.

Lustigt, men inte förvånande, att AMD stallar med drivrutiner. Och jo, releasen är 1/9 för alla som förköpt så att vänta till releasen innebär bara att de inte har någon tid att rätta till eventuella problem.

Detta är också ett huvudskäl till att jag hänger kvar vid Nvidia, ingen hårdvara i PC-världen är bättre än sina drivrutiner.

Antar att pengarna gick till Bethesda istället för teamet som fixar drivrutinerna… 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem

drivers som släpps för spel brukar ju generellt inte göra något endå

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Och jo, releasen är 1/9 för alla som förköpt så att vänta till releasen innebär bara att de inte har någon tid att rätta till eventuella problem.

Har en magkänsla av att AMD har haft tillgång till spelet under ganska lång tid så eventuella fel bör vara åtgärdade redan när drivrutinerna släpps, även om det blir den 1/9. Detta är verkligen en non-issue.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ojdå, verkar behöva öppnas en ny tub copium för AMD-fansen här.

Lustigt, men inte förvånande, att AMD stallar med drivrutiner. Och jo, releasen är 1/9 för alla som förköpt så att vänta till releasen innebär bara att de inte har någon tid att rätta till eventuella problem.

Detta är också ett huvudskäl till att jag hänger kvar vid Nvidia, ingen hårdvara i PC-världen är bättre än sina drivrutiner.

Antar att pengarna gick till Bethesda istället för teamet som fixar drivrutinerna… 🤷‍♂️

Lite kul när AMD kläms till lite kan jag tycka, speciellt sett till hur de vägrar officiellt DLSS stöd. Historiskt har jag föredragit AMD men ingen tvekan om att Nvidia vet vad de gör. Pascal och framförallt 1080Ti var fantastisk, verkligen inte missnöjd med NVDA i portföljen och ett 4090 i datorn. Skulle väl vara ett FE möjligen, ihop med ett Fractal Design North....

Samtidigt väntade jag mig en artikel om Nvidias rapport från igår, efterhandeln slutade på strax över 500 dollar. Just nu står den i premarket runt 504 dollar. Nu vet jag inte hur stort allmänintresset här är men redaktionen brukar ju köra sådanna artiklar och dagen är långt ifrån slut. Denna artikel lär nog mest få upp pulsen på läsarna.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Sveklockarn:

Ojdå, verkar behöva öppnas en ny tub copium för AMD-fansen här.

Det kan ju också vara så, om man kan förmå sig till lite rationellt tänkande istället för att leka polariseringsivrare, att det här inte på något sätt är ett problem och helt saknar nyhetsvärde. Att försöka dra till med att alla som tycker så är fanboys är rejält löjligt och säger mer om dig själv än det gör om andra.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Nyhetsvärde hittar man på annat håll

Ge mig ett tips / dina favoriter plx

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara för mig hur man släpper drivrutiner till ett specifikt spel?

Vad är det som gör att det här specifika spelet tvingar kernel att prata med hårdvara på ett exotiskt sätt?

Permalänk
Medlem

"När AMD släpper drivrutiner med ordentligt Starfield-stöd återstår att se, men att vara tvåa på bollen när man står som officiell hårdvarupartner ser inte speciellt bra ut."

Åh, vilken frisk fläkt med lite ytlighet! Vad som faktiskt spelar roll, att drivrutinerna finns där när spelet släpps är inte det som är i fokus. Det som är i fokus är att det ska se bra ut, först ska man vara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

AMD, Drivrutiner, Ordentligt? Bra skämt

Skrivet av Sveklockarn:

Ojdå, verkar behöva öppnas en ny tub copium för AMD-fansen här.

Lustigt, men inte förvånande, att AMD stallar med drivrutiner. Och jo, releasen är 1/9 för alla som förköpt så att vänta till releasen innebär bara att de inte har någon tid att rätta till eventuella problem.

Detta är också ett huvudskäl till att jag hänger kvar vid Nvidia, ingen hårdvara i PC-världen är bättre än sina drivrutiner.

Antar att pengarna gick till Bethesda istället för teamet som fixar drivrutinerna… 🤷‍♂️

Vilket trams, bättre kan ni.

Grattis till Nvidia iallafall, ska bli intressant att se hur deras drivrutin står sig när spelet faktiskt släppts. Tror dock av erfarenhet att Bethesda kommer att bjuda på mer launchproblem än vare sig AMD eller Nvidia.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Skrivet av Dallen:

Typiskt SweClockers dessa dagar som tydligen bara vill ha klick. Nyhetsvärde hittar man på annat håll

Herr Stray har sannolikt krav på sig från ägaren Mr Edin och hans Mor att producera ett visst antal artiklar per dag. Se bara på vilka krav Linus Sebastian har på sina anställda. Klicken ska in, det är det enda som betyder något; unika visningar...

Permalänk
Medlem

Pinsamt av AMD. Vidrigt hur dom blockerar DLSS och Ray Tracing.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Direkt så dyker Nvidia fanboysen upp och ska klanka ned på AMD.
Precis som att Nvidia inte har problem med sin hårdvara där grafikkort slutar fungera eller delar av vramet patchas bort.
Båda lagen har sina problem. Ingen är perfekt.

Med det sagt så ser jag inte någon nytta med att rusha ut speciella drivrutiner till ett osläppt hus.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Kan de vara så att de väntar med release av drivrutinerna tills spelet släpps då de lanserar FSR3 samtidigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Pinsamt av AMD. Vidrigt hur dom blockerar DLSS och Ray Tracing.

Blockerar DLSS? Det är väl Nvidia som blockerar DLSS från att kunna köras på AMDs hårdvara medan mjukvarulösningar från AMD fungerar hos konkurrenterna Nvidia och Intel. Var exakt samma historia med Physx som gick att köra på AMD-kort tills Nvidia fixade "problemet".

Vem är det egentligen som är boven här?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Smurfn:

Blockerar DLSS? Det är väl Nvidia som blockerar DLSS från att kunna köras på AMDs hårdvara medan mjukvarulösningar från AMD fungerar hos konkurrenterna Nvidia och Intel. Var exakt samma historia med Physx som gick att köra på AMD-kort tills Nvidia fixade "problemet".

Vem är det egentligen som är boven här?

Just när det gäller DLSS så är AMD inte intresserade av att vara en del av det och sätter även stop för det i sina spel. Denna gången är det AMD som är boven.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem

Går det ens att dra några slutsatser som i artikeln innan spelet är utgivet och testat?
Då de utvecklats i samarbete så kanske stödet redan är bra men det finns även de som spekulerat i om Starfield är lanseringstitel för FSR3.
Jag avvaktar med att dra några slutsatser innan spelet finns på marknaden men jag räknar även med att spelet lär ha fullt med buggar som kommer ta tid att ordna till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sasfoxi:

Just när det gäller DLSS så är AMD inte intresserade av att vara en del av det och sätter även stop för det i sina spel. Denna gången är det AMD som är boven.

Inte intresserad av att lägga till stöd för sina konkurrenters proprietära lösningar menar du? Nämen vad konstigt...

Permalänk
Musikälskare

Spelet är inte ute än

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?