Permalänk
Medlem

Dyr offert på lagning av laptop

Jag skicka in en Acer Swift laptop på lagning till Tyskland. Jag hade haft den i väskan en regnig dag och då hade den badat lite i regnvattnet. Efter det funkade den som vanligt men batteriet gick inte att ladda och inte heller att hålla igång med strömmen i.

De vill byta moderkort+batteri nu vilket uppgår till 7150 kr, vilket är 350 kr mindre än vad jag köpte den för...

Ska jag avböja och försöka lösa det själv? Allt funkar ju förmodligen förutom någon del i munstycket/moderkortet där laddningen sker. Vad kan göras egentligen?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vatten på moderkortet kan ju faktiskt ha kortslutit precis vad som helst men 7 papp låter mycket ändå. Imo är det lite vad du känner för.

Permalänk
Medlem

Jag skulle i varje fall avböja.
Att en laptop eller annan elektronik badar lite behöver inte betyda katastrof så länge den är avstängd helt, det är när man försöker starta den skadorna sker.
Man kan försöka lösa det själv, men det kräver förstås en del kunskaper och utrusning, komponenterna är nästan mikroskopiska.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Vad säger försäkringsbolaget?

Permalänk
Medlem

Som Petterk säger. Kolla med försäkringsbolaget. Tyvärr så drar det av en del i åldersavdrag (ända upp till 80% av nypris om datorn är mer än 4 år gammal). Sedan har du självrisken på det så frågan är hur mycket du egentligen får ut i slutet om det skulle godkänna skadan.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Oj, jag hade helt glömt bort att det finns vissa rättigheter här i livet också : ) Jag ska kolla direkt med försäkringsbolaget vad de säger. Tack för iden!

Permalänk
Medlem

Inte orimlig kostnad.
Det är inte ovanligt att ersättningsdelar är rätt dyra.
Moderkortet i det läget är ju i praktiken nästan hela datorn, väldigt mycket är integrerat idag. Kolla bara priserna på moderkort till stationära, där är ju inte ens CPU:n integrerad.
Sen är reservdelar till budgetdatorer (som Acer är), med kort garantitid och därmed mindre frekvent garantiservice (el service över lag), knappast någon direkt volymprodukt.

Men visst, har du rätt försäkring och datorn inte är alltför gammal kan reparationen delvis ersättas.

Sen att veta exakt vad som inte fungerar och försöka göra någon slags egen reparation är nog väldigt svårt, frånsett då att göra samma som de tänker sig och byta ut delarna.
En synbart skadad strömkontakt el USB-port kan i en del fall gå att byta genom att löda lös och tillbaka en ny, men mer än så är på en helt annan nivå.

Skulle råda dig som de andra också sagt att kolla med ditt försäkringsbolag. Om försäkringen inte täcker så är det ju upp till dig om du vill satsa på befintlig dator el skaffa en ny.
Oavsett vilket lär du inte komma hemskt mycket billigare undan ändå.
Tänker man på hållbarhet, alltså resursanvändning och miljö, är det nog bättre att reparera. Men tyvärr är det ju ofta rätt ofördelaktigt i övrigt.