Open infra - 995kr faktura efter fel på fiberanslutning, felet var i deras nät

Permalänk
Medlem

Open infra - 995kr faktura efter fel på fiberanslutning, felet var i deras nät

Hej.

Känner jag bara måste kolla om det är normalt / vanligt att man åker på en avgift för felsökning/ avhjälpning av fel på fiberanslutning?

Hade fel på min anslutning i somras, efter att tekniker varit på plats konstaterade de att de var fel på en SFP i kopplingspunkten på min fiber utanför tomten, de bytte den och efter det fungerar det igen.

Fick nu hem en faktura om 995 kr för åtgärden för hembesöket.

Det värkar vara så enligt villkoren på open infras hemsida men jag ifrågasätter fortfarande om det dels är rimligt och blir nyfiken på om det här är vanligt också?

Sen ifrågasätter man lite det med hembesöket, de kunde ju börjat i andra ändan och felsöka från platsen det fungerar på och mot mitt hus.

Permalänk
Medlem

Hej, normalt sätt så som jag varit van att jobba så om man kommer ut till en kund och det inte finns någon yttre åverkan på fiberkonverteraren och felet då ligger i deras utrustning vilket inkluderar fiberkonverteraren så brukar det inte bli någon kostnad för att avhjälpa felet.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Jag skulle bestrida fakturan, helt klart.
Då jag jobbade åt Tele2 samt BBB så fakturerades kund endast om felet låg i deras utrustning.

Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: LG 42C2 + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, GoXLR, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)

Permalänk
Medlem

Står i avtalet de har rätt ta en kostnad som jag fattar det https://support.openinfra.com/sv-SE/support/solutions/article... jag betalar 18 kr i månaden för "underhåll"

Jag har mailat till telekområdgivarna för på deras information står det att felavhjälpning ska vara kostnadsfri och ska även ta kontakt o kolla med Bahnhof för de sa också att de bara kostar om det är fel i min utrustning / orsakat av mig, så får väl se lite vad jag får för svar, ska såklart också kontakta open infra och kolla vad exakt de menar.

Men väldigt nyfiken på om de här är något som är vanligt / normalt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Står i avtalet de har rätt ta en kostnad som jag fattar det https://support.openinfra.com/sv-SE/support/solutions/article... jag betalar 18 kr i månaden för "underhåll"

Jag har mailat till telekområdgivarna för på deras information står det att felavhjälpning ska vara kostnadsfri och ska även ta kontakt o kolla med Bahnhof för de sa också att de bara kostar om det är fel i min utrustning / orsakat av mig, så får väl se lite vad jag får för svar, ska såklart också kontakta open infra och kolla vad exakt de menar.

Men väldigt nyfiken på om de här är något som är vanligt / normalt ?

Det låter orimligt och oseriöst om företaget tar ut ett felsökningsavgift på 1000kr, när deras teknik inte höll måttet, bortom din tomt.

I princip upplåter detta till att företaget kan manipulera med sin utrustning, och första jäkel som ringer om problemet, betalar timlönen för en ledig tekniker.

Jag tror dock att fakturan har dykt upp för att det skett någon misskommunikation. Ring och snacka med dem, så bör det lösa sig. Min erfarenhet är att företaget tar kostnaden i sådana här ärenden, som du saknar möjlighet att påverka.

Permalänk
Skrivet av GooGeL:

Det låter orimligt och oseriöst om företaget tar ut ett felsökningsavgift på 1000kr, när deras teknik inte höll måttet, bortom din tomt.

I princip upplåter detta till att företaget kan manipulera med sin utrustning, och första jäkel som ringer om problemet, betalar timlönen för en ledig tekniker.

Jag tror dock att fakturan har dykt upp för att det skett någon misskommunikation. Ring och snacka med dem, så bör det lösa sig. Min erfarenhet är att företaget tar kostnaden i sådana här ärenden, som du saknar möjlighet att påverka.

Ja detta låter helt orimligt. Så om switchen där sfp'n satt packar och 10st felanmäler tar dom och fakturerar 10x995kr då?

M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oortcloud:

Ja detta låter helt orimligt. Så om switchen där sfp'n satt packar och 10st felanmäler tar dom och fakturerar 10x995kr då?

M

Företaget i fråga verkar ha en kantad gloria, men bevildade kunder brukar rata företag som tryggar uppkopplingen via såsom 5G eller fiber och flaskpost.

Pålägget med serviceavgift på 17kr per månad eller vad det nu är och serviceavtal, förtydligar att Open Infra är inget man bör välja i första hand som leverantör. För det är oseriöst.

Ungefär som Elgigantens försäkringar, som ett plus i kanten på hemförsäkringen, som redan täcker mångt och mycket.

Edit: Bevildade är bewildered, med rak översättning, dock menades på förvildade. Kantad gloria är ett symboliskt uttryck.

Eftersom att det efterfrågats.

Permalänk
Medlem

Open Infra tar avgifter för service, dock hittar jag inte den äldre prislistan som gällde när de gjorde just ditt besök på deras hemsida.

Jag tror varken bredbandskunder är förvildade eller förvirrade för övrigt. Tips är att utgå från ett ord som fungerar i sammanhanget och att ord har olika betydelser och inte bara är bokstäver.

Permalänk
Hedersmedlem

*Meningslöst tjafs raderat*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Tack Kent, jag väntar svar från Bahnhof och Open Infra om vad som gäller, (inte självvalt ha open infra utan tidigare ägare som skaffade) och även mailat telekområdgivarna så får vi se vad vi får försvar, troligen bara betala o försöka vara glad men tänker ifrågasätta å det längsta, hade de varit fel hemma hos mig är det ju en sak men detta var ju ute i deras nät

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Tack Kent, jag väntar svar från Bahnhof och Open Infra om vad som gäller, (inte självvalt ha open infra utan tidigare ägare som skaffade) och även mailat telekområdgivarna så får vi se vad vi får försvar, troligen bara betala o försöka vara glad men tänker ifrågasätta å det längsta, hade de varit fel hemma hos mig är det ju en sak men detta var ju ute i deras nät

Testa att höra med din kommuns konsumentrådgivare, jag har mycket svårt att se att du som användare skulle vara ålagd att betala för att en tekniker hittat och åtgärdat ett fel på en tjänst du köper.
I första läget hade jag helt enkelt mailat och bestridit fakturan till Open Infra

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Tack för råd och att kunna bolla frågan, efter lite kontakter fick jag fakturan avskriven av openinfra, tog det via deras kundtjänst som gjorde att de beslutade sig för att avskriva den.

Så gött ha nånstans o lyfta den här typen av funderingar,