Intel Arc får stöd för Starfield med ny drivrutin

Permalänk
Melding Plague

Intel Arc får stöd för Starfield med ny drivrutin

Bolaget har släppt en ny drivrutin som åtgärdar många av problemen hos Arc-grafikkorten ihop med spelet Starfield – men det finns fortfarande jobb kvar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter underbart 🙂👌

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9900X - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Sapphire 7900xtx Nitro+ - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

Frågan är ju vad problemet är egentligen, är spelet konstigt kodat eller är det deras dx12 eller vulkan (vet inte vad starfield använder) som är fucked?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Spelet släpps ju om 2 dagar för de flesta så de hinner nog nästan med en patch till.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Bra nyheter för de tvåhundra Starfield fans som använder Arc!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Frågan är ju vad problemet är egentligen, är spelet konstigt kodat eller är det deras dx12 eller vulkan (vet inte vad starfield använder) som är fucked?

Kan tänka mig att Intels drivrutiner saknar mycket av den specialkod som AMD och Nvidia har och som spelutvecklare är vana vid.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Frågan är ju vad problemet är egentligen, är spelet konstigt kodat eller är det deras dx12 eller vulkan (vet inte vad starfield använder) som är fucked?

Det släpps nästan veckovis nya extensions för exempelvis Vulkan, kan helt enkelt vara så att de saknade nåt nytt som Starfield använder. Eller så använder Bethesda något på ett sätt det inte var tänkt, sånt är inte ovanligt heller. Eller den gamla klassikern att förlita sig på odefinierat beteende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det släpps nästan veckovis nya extensions för exempelvis Vulkan, kan helt enkelt vara så att de saknade nåt nytt som Starfield använder. Eller så använder Bethesda något på ett sätt det inte var tänkt, sånt är inte ovanligt heller. Eller den gamla klassikern att förlita sig på odefinierat beteende.

Förmodligen så handlar det om Bethesda gör något konstigt med deras kod Intel har haft problem med äldre spel men nyare spel har funkat ok.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Håller på med ett prestandatest av Starfield, så med de nya Intel-drivarna kan nu Arc vara med. De är dock fortfarande väldigt skakiga och kan sammanfattas med:

Fördelar
Det tar inte längre 30 minuter att starta spelet
Man kan nu se vad som händer i spelet

Nackdelar
Spelet kraschar fortfarande sporadiskt
Vissa texturproblem
Prestandan är horribel

Skulle med andra ord ge rekommendationen till Arc-ägare att avvakta med Starfield tills Intel har fått bättre ordning på drivrutinerna.

Permalänk
Medlem

Men alla ägare till Arc kan ju trösta sig med vilket fyndpris kortet hade!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Håller på med ett prestandatest av Starfield, så med de nya Intel-drivarna kan nu Arc vara med. De är dock fortfarande väldigt skakiga och kan sammanfattas med:

Fördelar
Det tar inte längre 30 minuter att starta spelet
Man kan nu se vad som händer i spelet

Nackdelar
Spelet kraschar fortfarande sporadiskt
Vissa texturproblem
Prestandan är horribel

Skulle med andra ord ge rekommendationen till Arc-ägare att avvakta med Starfield tills Intel har fått bättre ordning på drivrutinerna.

De två första nackdelarna verkar dock finnas på övriga (eller bara Nvidia?) också, har sett Asmongold exempelvis få dessa problem. Prestandanproblem är väl rätt väntat med tanke på att deras kort är budget/low-mid.

Permalänk
Medlem

Woohoo, arc A770 16GB "beta" testare här, så goda nyheter då missnöjet var stort i helgen!

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Om jag minns rätt så är Creation Engine ganska extrem i antal drawcalls som görs och ett av Intels Arc's problem tycks vara att man har betydligt mindre kapacitet för antal drawcalls jämfört med motsvarande kort från Intel och AMD (om jag har fel får de som eventuellt vet bättre rätta mig här). Om detta stämmer så kan det vara rätt mycket jobb för Intels drivrutinsteam att få Starfield att flyta bra.

Permalänk
Medlem

Från vad jag har sett så verkar stjärnfält, uppdatera bakgrunden i 4 delar, mark, himmel, vänster och höger.
Detta fungerar bra i rymden men väl på marken så får jag svindel när saker till höger poppar in i otakt med saker till vänster samtidigt som marken är i otakt med bägge.
Bilden verkar dessutom laddas i 2 lager, ett lager med färg och ett lager svart/vitt som läggs över, så att färgerna bleknar. Det får såklart en önskad effekt av att man har ett visir på sin rymddräkt, men ibland blir det ett glapp mellan dessa lager.

Kul att intel jobbar på det, men jag förstår om det inte känns så lönt, då Bethesda troligen behöver välja vilket justering de vill göra för att fixa buggarna innan det är lönt att skriva bättre drivrutiner, annars blir det ju en svårare gissningslek.

Tarfield är absolut inte ett färdigt spel...än.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Från vad jag har sett så verkar stjärnfält, uppdatera bakgrunden i 4 delar, mark, himmel, vänster och höger.
Detta fungerar bra i rymden men väl på marken så får jag svindel när saker till höger poppar in i otakt med saker till vänster samtidigt som marken är i otakt med bägge.
Bilden verkar dessutom laddas i 2 lager, ett lager med färg och ett lager svart/vitt som läggs över, så att färgerna bleknar. Det får såklart en önskad effekt av att man har ett visir på sin rymddräkt, men ibland blir det ett glapp mellan dessa lager.

Kul att intel jobbar på det, men jag förstår om det inte känns så lönt, då Bethesda troligen behöver välja vilket justering de vill göra för att fixa buggarna innan det är lönt att skriva bättre drivrutiner, annars blir det ju en svårare gissningslek.

Tarfield är absolut inte ett färdigt spel...än.

Tjärfältet, jag gillar den (o)medvetna felskrivningen

Permalänk

Mao flyter det mkt bättre på en steam deck? Lol

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Frågan är ju vad problemet är egentligen, är spelet konstigt kodat eller är det deras dx12 eller vulkan (vet inte vad starfield använder) som är fucked?

Det är verkligen en superintressant fråga!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Frågan är ju vad problemet är egentligen, är spelet konstigt kodat eller är det deras dx12 eller vulkan (vet inte vad starfield använder) som är fucked?

Dom använder deras 20år gamla spelmotor och inget i grafiken ser ut att vara nyare såååååå DX9 kanske?
Det är ju även DX9 spel Intel generellt har problem med.... tillfällighet?

Permalänk
Medlem

När amd och nvidia släpper drivrutiner dag ett är det för att finslipa prestandan, när intel släpper några dagar senare är det för att det över huvud taget ska fungera 😆

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Dom använder deras 20år gamla spelmotor och inget i grafiken ser ut att vara nyare såååååå DX9 kanske?
Det är ju även DX9 spel Intel generellt har problem med.... tillfällighet?

Starfield använder Creation Engine 2 en uppdaterad variant av Creation Engine och använder DX12 det är främst DX9 och DX11 spel som Intel har haft stora problem med DX12 så har det funkat ok

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB