Permalänk
Medlem

Uppgradera en Asus ROG

Hej!
Köpte en Asus Rog Strix för några år sen med följande spec:

G10DK-A3400G008T

Processor: AMD Ryzen™ 5 3400G Processor (4C/8T, 6MB cache, 4.2 GHz Max Boost)

Grafikkort: NVIDIA® GeForce® GTX1660S 6GB DDR6 : 1x DP, 1x DVI, 1x HDMI

Moderkort: AMD® B550 Chipset
1x PCIe® 3.0 x 1
1x PCIe® 4.0 x 16
1x M.2 connector for WiFi
1x M.2 connector for storage
4x DDR4 U-DIMM slot

Minne: 16GB
4x DDR4 U-DIMM slot
8GB DDR4 U-DIMM
Memory max up to:
64GB

Hårddisk: 1TB SATA 7200RPM 3.5" HDD
256GB M.2 NVMe™ PCIe® 3.0 SSD
Nätagg:
500W power supply (80+ Bronze, peak 550W)

Är jag helt körd och måste köpa allt nytt eller går det att uppgradera denna burk för att få betydligt bättre fps i cs2?

Jag klarar precis cs2 idag med lite under 100fps
Och jag skulle vilja få mer stabil fps och undrar helt enkelt om det är möjligt att göra några uppgraderingar på denna?

Tacksam för svar 🙏☺️

Visa signatur

Yo min 400 Mhz tar de mesta ;)

Permalänk
Medlem

Någon som kan hjälpa en förvirrad själ? Mest osäker på vad chipset AMD B550 klarar av för processor och om jag bör byta nätagg, grafikkortet borde duga men är öppen för att byta ut det också.

Visa signatur

Yo min 400 Mhz tar de mesta ;)

Permalänk
Medlem

Om du kan uppdatera bios så den stödjer AMD Ryzen 5000-serien så kanske en 5600 är ok uppgradering.

Grafikkort kanske 3060 Ti eller 6600XT men frågan är om inte något begagnat är mer värt pengarna då.

Hursomhelst så tror jag en processor hade gjort mest skillnad.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Verkligheten är väl att det inte är någon superdator. När man köper en färdigbyggd dator som du gjort så får man ofta en del specialkomponenter som det snålats med på diverse håll för att hålla kostnaderna nere. Det gör i sin tur att det är svårt att uppgradera med en ny del eftersom de gamla delarna kommer begränsa den.

Jag ser att du efterfrågade en PC runt 10k för 3.5år sen och hade du suttit med någon av datorerna som föreslogs där hade möjligheten för uppgraderingar idag varit klart lättare. Jag vet inte vad du betalade för den du har idag men om du sparade lite pengar på den tiden så är det delvis därför det kommer kosta nu.

Du har ju ett B550 moderkort med en AM4 socket, så du kan ju uppgradera processorn och även köpa nytt grafikkort. Men då bör du också troligtvis byta ut nätaggregatet eftersom det är ganska svagt och kanske av tveksam kvalitet. Utöver det kan moderkortet också vara begränsat på något sätt jag inte vet om.

Du har ändå en m.2 SSD, om än väldigt liten. Bra för att köra operativsystemet på men sen behöver du nog komplettera med 2.5 SSD eller ytterligare m.2 SSD och det vet jag inte om moderkortet har plats eller "ork" till.

Kort och gott
Vill du steppa upp till att spela med hög FPS? Köp nytt eller nyare begagnat iallafall.
Det kan räcka med att steppa upp grafikkortet till något runt RTX 3060, tänk runt 3000kr. Men som sagt, ditt powersupply...
Jag vet inte om din ekonomiska situation men smakar det så kostar det.

Är ingen expert, så osäker på vilken eventuell uppgradering som hade gjort störst skillnad för dig.

Permalänk
Medlem

Jag uppdaterade bios nyligen från 307 till 310, måste bara ta reda på vilken bios de bättre processorerna kräver, klarar man sig på samma nätagg om man bara uppgraderar processorn som test? För funkar inte de är de nog inte lönt att fortsätta då är de lika bra att bygga nytt
Nån som har koll på bios verisionernas kompatibilitet? 😃

Visa signatur

Yo min 400 Mhz tar de mesta ;)

Permalänk
Medlem

När man googlar sig fram så verkar det ju som att ett 5600x skulle kunna passa på amd B550 kortet och i värsta fall behöver man uppgradera bios säger de flesta men de har jag ju redan gjort till senaster bios versionen 310

Visa signatur

Yo min 400 Mhz tar de mesta ;)

Permalänk
Medlem

Glöm mina funderingar man blir bara irriterad när man kollar in i burken och ser all budget de petat dit på en fancy Asus ROG strix bla bla
Sen när man mailade asus om frågor kan de inte ens svara på de enklaste frågorna skyller på OEM så slipper de lägga ner nån tid…

Visa signatur

Yo min 400 Mhz tar de mesta ;)

Permalänk
Medlem

Modellen finns ju med 5800X samt 3070 på Komplett om det nu är samma hårdvara?
https://www.komplett.se/product/1224931/gaming/gamingdator/ga...