Tja Massy.
När du skriver så; "Det där för du backa upp med fakta" istället för att bara fråga mig, så låter du något befallande upplever jag. Hur som: Min fakta är min upplevelse / statistik genom mina år inom IT (ända sedan 90-talet) där jag hjälpt hundratals arbetande att byta ut deras kablar när de slitits ut .. och jag presenterar mina data såhär - helt enkelt med några ord i ett forum bara. Helt gratis för dig att ta till dig om du är öppen för det. Litar du inte på mig utan vill vända dig till t ex YouTubers för deras fakta så varsågod.
Inte för att vara helt nerdy Mr Obvious 🤓 men: En dator och mobil används inte på samma sätt. Därför kan Apple vilja sätta olika kontakter på dem. Min laptop står mestadels still medan den laddar, min mobil håller jag många gånger i handen medan jag laddar. Jag har behov av att ansluta till externa skärmar på veckobasis med laptopen, inte alls på samma sätt med mobilen. Det finns olika behov. Tips: Utgå inte bara från dig själv eller vad som finns tillgängligt idag när du försöker förstå hur andra tar eller tagit beslut genom åren.
Varför är det ointressant hur jag sliter på portarna? Ska mitt brukande inte inkluderas i statistik menar du? 🤔
Håller med: Wobbly kan vara en design för att kontakten ska hålla bättre i vissa miljöer / situationer. Det kan också vara en brist i designen.
Magsafe är så himla nice att ha tillbaka på laptopen igen. HUR kunde Apple ta beslutet att ta bort den några år ... Ja, det kan jag bara spekulera i 😄
Så du tycker jag ska fråga den som kom med ett helt godtyckligt tvivelaktigt påsstående om påståendet stämmer? Då kommer jag ju bara få höra samma sak igen.
Sen var det inte dig jag citerade gällande slitage på portarna.
USB-C samt lightning kablar har du knappast bytt ut sedan 90-talet. Jag tror dessutom du inte är ensam på forumet att ha använt kablar i 30 år.
Generellt sett tycker jag USB-C fungerar utmärkt, det är en klar uppgradering från tidigare micro/mini-USB. De saker, undantaget möjligen dammsugaren (ingen aning vad den ska använda USB-C till), du listar lär alla fungera utmärkt.
Ladda den såklart. Det här med 86 olika "barrelkontakter" där man har en laddare med någon märklig spänning på 15.33 Volt till varenda pryl är historia. Allt man behöver är USB-C PD och en power brick på 150 Watt.