Blivit skyldig att betala Norton för något jag ej köp - Vad göra?

Permalänk
Medlem

Blivit skyldig att betala Norton för något jag ej köp - Vad göra?

Jag har fått en Paypal faktura (via gmail) från Norton att jag ska betala 399.99$ för Norton LifeLock. Jag har aldrig använt mig av Norton någonsin. Är detta lurendrejeri eller ej, fakturan ser "kompetent" ut. Jag kan motsätta mig fakturan inom tolv timmar men då jag fick fakturan igår har dessa timmar troligen passerat. Nortons kundservice har inte öppet fören efter helgen så kan inte ringa idag. Hur ska jag ställa mig till detta, agera eller strunta i det. Hade ett Paypal konto för flera år sedan när jag köpte ljudbibliotek men som jag glömde av lösenordet till. Kan detta konto blivit kapat på något sätt. Vad är bästa sättet att gå till väga.

Vänliga hälsningar
Fiklm

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Fiklm:

Jag har fått en Paypal faktura (via gmail) från Norton att jag ska betala 399.99$ för Norton LifeLock. Jag har aldrig använt mig av Norton någonsin. Är detta lurendrejeri eller ej, fakturan ser "kompetent" ut. Jag kan motsätta mig fakturan inom tolv timmar men då jag fick fakturan igår har dessa timmar troligen passerat. Nortons kundservice har inte öppet fören efter helgen så kan inte ringa idag. Hur ska jag ställa mig till detta, agera eller strunta i det. Hade ett Paypal konto för flera år sedan när jag köpte ljudbibliotek men som jag glömde av lösenordet till. Kan detta konto blivit kapat på något sätt. Vad är bästa sättet att gå till väga.

Vänliga hälsningar
Fiklm

Låter som phising alternativt en "om du betalar för tjänsten så köper du tjänsten".
LifeLock är någon form av identitetsskydd och kostar 339 USD/år vilket jag då inte får ihop med din faktura.

Vart kommer fakturan faktiskt ifrån?

Har du något kort/konto kopplat till paypal? Om du inte bör du spärra eventuellt kort/konto kopplat till tjänsten.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiklm:

Jag har fått en Paypal faktura (via gmail) från Norton att jag ska betala 399.99$ för Norton LifeLock. Jag har aldrig använt mig av Norton någonsin. Är detta lurendrejeri eller ej, fakturan ser "kompetent" ut. Jag kan motsätta mig fakturan inom tolv timmar men då jag fick fakturan igår har dessa timmar troligen passerat. Nortons kundservice har inte öppet fören efter helgen så kan inte ringa idag. Hur ska jag ställa mig till detta, agera eller strunta i det. Hade ett Paypal konto för flera år sedan när jag köpte ljudbibliotek men som jag glömde av lösenordet till. Kan detta konto blivit kapat på något sätt. Vad är bästa sättet att gå till väga.

Vänliga hälsningar
Fiklm

Jag fick samma sak. Åkte i skräpkorgen direkt! Jag har inte köpt ngt och de där är i 99% fake/phishing.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

Studera ditt inlägg objektivt, så kan du närma dig ett svar på äkthetskriteriet.

Min tydning är att någon försöker stjäla din skjorta, genom utpressning. Eftersom kravet på 12h kan få individer panikslagna så de betalar utan att tänka omkring omständigheterna.

Acceptera eller betala ingenting och rapportera till Paypal, om fakturan är synbar där.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Fiklm:

Är detta lurendrejeri eller ej, fakturan ser "kompetent" ut. Jag kan motsätta mig fakturan inom tolv timmar

Inget seriöst bolag skulle ange en tidsfrist om tolv timmar för att bestrida en faktura.

Bara ett lurendrejeriförsök.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Det går att fejka avsändaraddressen på email, så även om det ser ut som att det kommer från Norton så är det inte säkert att det faktiskt gör det. Google har instruktioner här för hur man kan analysera headern på mailet för att se vem det faktiskt kommer ifrån.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Varför skulle du få faktura på en produkt/tjänst du aldrig köpt eller ens använt?

Permalänk
Medlem

Det är bara scam. Jag får också dessa då och då. Släng och glöm.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

du kan ju alltid höra av dig till nortons support. (inte via nån länk till deras sida i mailet)

de borde ju kunna kolla om det är dem som skickat fakturan mha något identifieringsnummer på fakturan.

men håller med resterande luktar rutten fisk.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag inte hört av mig under en längre tid. Självklart var det ett lurendrejeriförsök. Tack så mycket för all hjälp och information. Var till stor nytta.

Mvh Fiklm