Följ Black Week på SweClockers
Permalänk

B550 - Ryzen 5700X tankar?

Hejs,

Jag tänkte höra vad ni tycker om dessa komponenter.
Jag har kollat ut några olika prylar med alternativ men är inte säker.

• Asus ROG Strix B550-F Gaming | MSI MAG B550 Tomahawk | Gigabyte B550 Gaming X V2

• AMD Ryzen 7 5700X Processor

• G.Skill Ripjaws V DDR4-3600 C16 2x16G

• Be Quiet! Pure Base 500 (Svart)

• Inter-Tech Argus RGB-650W CM II

• ASUS GeForce RTX 3060 DUAL OC V2 LHR - 12G | Sapphire Radeon RX 6700 XT Pulse - 12G

• be quiet! Pure Rock 2 - Silver

Det är runt 11 -12k vilket är lagom imho för vad jag använder prylarna till

Har inte haft något annat än Nvidia sen Matrox slutade vara "the thing" (oups, där visades åldern)
Men nuförtiden skall tydligen AMD vara bra också, beroende på vad man skall göra.

Det är till en allround dator, lite spel i GameOS (Windows) och resten i WorkOS (Linux)

Egentligen, era tankar och erfarenhet, vad säger ni?

--
MvH Falkowich

Permalänk
Medlem

Hej! 5800x är bara en dryg hundring dyrare än 5700x just nu, så jag hade tagit den istället. För att kyla den hade jag nog kollat på en Thermalright Peerless Assassin 120 SE, det ska vara den bästa kylaren i den prisklassen du kollar på

Permalänk
Skrivet av glenny:

Hej! 5800x är bara en dryg hundring dyrare än 5700x just nu, så jag hade tagit den istället. För att kyla den hade jag nog kollat på en Thermalright Peerless Assassin 120 SE, det ska vara den bästa kylaren i den prisklassen du kollar på

Hejs,

Tackar för delade tankar.

Jag tittade lite på just 5800X, men "internet" verkade så arga över att dom gick varma.
Är det samma processor men snabbare bas frekvens?

Kylaren var slut överallt, så därför dök den inte upp när jag tittade runt.
Jag tittar runt lite och ser om jag kan göra lite fler jämförelser mellan Thermalright och beQuiet

Inga speciella tankar om moderkorten?

--
MvH Falkowich

Permalänk
Medlem

Jag har en väldigt liknande setup fast med ett 6700xt som gpu. Väldigt nöjd i stort, 5700x är en högst kompatibel cpu. Jag har aktiverat PBO och har undervoltat alla cores med -20 i bios (går på 5 min och finns tydliga instruktioner på youtube). Den ligger på ca 61c i spel och 37-45c när jag skrollar internet. Kyler den med en billig deepcool ag400.

Kan varmt rekommendera denna setup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av falkowich:

Hejs,

Tackar för delade tankar.

Jag tittade lite på just 5800X, men "internet" verkade så arga över att dom gick varma.
Är det samma processor men snabbare bas frekvens?

Kylaren var slut överallt, så därför dök den inte upp när jag tittade runt.
Jag tittar runt lite och ser om jag kan göra lite fler jämförelser mellan Thermalright och beQuiet

Inga speciella tankar om moderkorten?

--
MvH Falkowich

Ja det ska stämma det du säger om 5800x vs 5700x. Ja just det, jag glömde att den kylaren ofta är slut i lager överallt. Vad det gäller moderkorten tycker jag att asus-brädet ser riktigt fint ut. Tidiga versioner ska haft något problem med nätverkschipet, men de korten lär vara helt borta ur handeln nu såhär tre år senare : )

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gnejs21:

Jag har en väldigt liknande setup fast med ett 6700xt som gpu. Väldigt nöjd i stort, 5700x är en högst kompatibel cpu. Jag har aktiverat PBO och har undervoltat alla cores med -20 i bios (går på 5 min och finns tydliga instruktioner på youtube). Den ligger på ca 61c i spel och 37-45c när jag skrollar internet. Kyler den med en billig deepcool ag400.

Kan varmt rekommendera denna setup.

Ingen höjdare att undervolta på "5 min" dock. Det kräver ordentligt stabilitetstestande i både last och idle, ffa varierande last där olika kärnor belastas. Gör man inte detta ordentligt kan man få slumpmässiga omstarter nån gång ibland, kanske först dagar eller veckor efter ändringen, och inte hitta orsakssambandet.
Det tar absolut minimum några timmar att köra curve optimizer, även om man nöjer sig med första inställningen man testar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Ingen höjdare att undervolta på "5 min" dock. Det kräver ordentligt stabilitetstestande i både last och idle, ffa varierande last där olika kärnor belastas. Gör man inte detta ordentligt kan man få slumpmässiga omstarter nån gång ibland, kanske först dagar eller veckor efter ändringen, och inte hitta orsakssambandet.
Det tar absolut minimum några timmar att köra curve optimizer, även om man nöjer sig med första inställningen man testar.

Absolut vill man få ut varenda gram prestanda ska man givetvis göra som du säger, nu försökte jag ge lite generella tips till en person som jag fick intrycket av inte ville gå så "djupt". Får man en slumpmässig omstart är det ju inte alvarligare än att man höjer volten.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gnejs21:

Absolut vill man få ut varenda gram prestanda ska man givetvis göra som du säger, nu försökte jag ge lite generella tips till en person som jag fick intrycket av inte ville gå så "djupt". Får man en slumpmässig omstart är det ju inte alvarligare än att man höjer volten.

Min 5800X var ostabil med -5, så det gick inte att få ut mycket prestanda ur den! Kanske har kislet mognat sedan dess dock, köpte den på releasedagen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Min 5800X var ostabil med -5, så det gick inte att få ut mycket prestanda ur den! Kanske har kislet mognat sedan dess dock, köpte den på releasedagen.

Ingen aning där tyvärr, kan såklart vara att jag haft tur. Pga av dess högre klockning kanske 5800x är en aning mer känslig också? Bara en gissning dock.

Permalänk
Medlem

Bara några hundralappar dyrare med AM5:

Kräver visserligen DDR5 för några hundra ytterligare

Jag skulle inte köpa ett Inter-Tech PSU.

Visa signatur

*5800X|B550M|32GB|RX6600|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 Vengeance 3200C16 @XMP|MSI Mech 2X Radeon @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk

Troligtvis kommer det bli något sånt hära:

Montech Air 1000 Silent Svart
Chieftec Proton 750W
Noctua NH-D15S | alt | Arctic Liquid Freezer II 240
AMD Ryzen 7 7700X 4.5 GHz 40MB
MSI MAG B650 Tomahawk WIFI
G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo Svart AMD Expo

Sen ett 3060 från där det är billigast för stunden

Tror ni detta skulle fungert?

--
MvH Falk

Permalänk
Viking
Skrivet av falkowich:

Troligtvis kommer det bli något sånt hära:

Montech Air 1000 Silent Svart
Chieftec Proton 750W
Noctua NH-D15S | alt | Arctic Liquid Freezer II 240
AMD Ryzen 7 7700X 4.5 GHz 40MB
MSI MAG B650 Tomahawk WIFI
G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo Svart AMD Expo

Sen ett 3060 från där det är billigast för stunden

Tror ni detta skulle fungert?

--
MvH Falk

Det där är ett kasst nätagg.
Köp det här istället: https://www.komplett.se/product/1246512/datorutrustning/dator...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Det där är ett kasst nätagg.
Köp det här istället: https://www.komplett.se/product/1246512/datorutrustning/dator...

Sant, och mycket bra pris också.

Annars det som jag är lite sugen på är cpu kylningen?
Har aldrig använt "vattenkylning", den enda erfarenheten med vatten och datorer är att vattendimma och serverhallar inte går bra ihop.
Det blir vääldigt varmt hyggligt snabbt när kylsystemets filter blir blöta efter att släckanläggning löser ut..

--
MvH Falk