Fler ansluter till stämningsansökan i USA mot Apples Airtags

Permalänk
Melding Plague

Fler ansluter till stämningsansökan i USA mot Apples Airtags

Över 30 personer säger sig ha blivit olaga förföljda på grund av Airtags och sluter nu upp i stämningsansökan mot Apple i USA.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan man bli stämd för man lanserar en produkt som folk missbrukar?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av GarfieldPower:

Kan man bli stämd för man lanserar en produkt som folk missbrukar?

I USA går allt bra, där måste man ha varningsetiketter på kaffekoppar.

Permalänk
Skrivet av GarfieldPower:

Kan man bli stämd för man lanserar en produkt som folk missbrukar?

Alla knivförsäljare: 😬

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Alla knivförsäljare: 😬

Hur tänkte du nu?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Det finns effektivare sätt att stalka någon. Man knyter i smyg fast ett snöre på personens byxbälte och vevar ut allt efter personen går längre ifrån. Sedan när man vill se vad personen har gjort denna dag, så är det bara att följa snöret.

Skämt åsido. Det har kommit mycket ny teknik som går använda för att spåra folk. Airtags är här bland de sämre, framförallt för att det knytts till både appleabonnemang, appleenheter och folk får notifikation om någon Airtags följer dem som ej är deras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

I USA går allt bra, där måste man ha varningsetiketter på kaffekoppar.

Det är hur enkelt som helst att stämma någon i Sverige också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns effektivare sätt att stalka någon. Man knyter fast ett snöre på personens byxbälte och vevar ut allt efter personen går längre ifrån. Sedan när man vill se vad personen har gjort denna dag, så är det bara att följa snöret.

Skämt åsido. Det har kommit mycket ny teknik som går använda för att spåra folk. Airtags är här bland de sämre, framförallt för att det knytts till både appleabonnemang, appleenheter och folk får notifikation om någon Airtags följer dem som ej är deras.

Känns så där faktiskt, både hur det kan änvändas eller enkelt det är att röjja.

Typ förjävligt att en hederskulturs pappa kan övervaka sin dotter med en sådan. Förjäligt att den smarte cykeltjuven skannar tags så den praktiskt taget inte gör ngn nytta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Kan man bli stämd för man lanserar en produkt som folk missbrukar?

Har hört någon skröna om en mikrovågstillverkare som blev stämd på grund av att en dam värmde katten i mikron(med mindre lyckat resultat), och vad jag kommer ihåg så förlorade mikrovågstillverkaren i rätten.

Om det ligger någon sanning i den vet jag ej, men jag skulle ej vara förvånad...

Visa signatur

Aopen H450A, MSI B450m
Ibland så skriver jag inte så fort.
Salt kan behövas om jag skrivit något efter 23:58

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Kan man bli stämd för man lanserar en produkt som folk missbrukar?

Om bolaget exempelvis medvetet gjort det lätt att missbruka, och döljer det. Exempelvis om man lagrar videor öppet på internet, från kameror uppsatta hemma hos kunderna som säkerhetskameror. Sen säger att allting är så säkert så, finns inget att oroa sig för här inte...

Sen är USA landet man måste ha instruktioner i backspegeln för hur en spegel fungerar, och det finns potential att få ut stora summor, då finns också incitamentet

Permalänk
Skrivet av UncleDirty:

Känns så där faktiskt, både hur det kan änvändas eller enkelt det är att röjja.

Typ förjävligt att en hederskulturs pappa kan övervaka sin dotter men en sådan. Förjäligt att den smarte cykeltjuven skannar tags så den praktiskt taget inte gör ngn nytta.

Pappan som vill stalka deras barn behöver ingen Airtag, de kan aktivera spårningsfunktion på barnets telefon. Det går göra på flera sätt, många har gjort det utan att förstå vad de har aktiverat. Jag har även hört talas om föräldrar med nya bilar som lånar ut dem till barnen, föräldrarna vet då i princip allt om vad de gjorde med bilen, vart de körde, hur de körde etc.

Ny teknik har alltid gått att missbruka. När jag var liten trodde folk att grannarna satt med kikare och de ville i princip förbjuda bättre kikare, när jag började med drönare så trodde folk att man hade lika bra drönare som CSI kommer ha år 3750 eller liknande, där man med drönaren på ett par kilometers håll kan se in i hus och höra vad folk säger.

Men när det gäller Airtags så tycker jag Apple har gjort riktigt bra ifrån sig, de ska ha beröm för denna produkt. Värre är det med andra produkter som jag ej tänker tipsa om.

*edit*
Det speciella med Airtags är att Apple har väldigt gott om pengar och det finns gott om folk som vill ha lite av dessa pengar.
Vilket också bekräftas av att spårningsutrustning har funnits hur länge som helst, när de fick GPS så blev det mindre arbetsinsats att spåra. Apple Airtags har dock så bra säkerhet inbyggd emot missbruk idag, så bara en idiot skulle välja den. (telefonen varnar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tore_a:

Har hört någon skröna om en mikrovågstillverkare som blev stämd på grund av att en dam värmde katten i mikron(med mindre lyckat resultat), och vad jag kommer ihåg så förlorade mikrovågstillverkaren i rätten.

Om det ligger någon sanning i den vet jag ej, men jag skulle ej vara förvånad...

Det är en skröna https://www.snopes.com/fact-check/the-microwaved-pet/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Alla knivförsäljare: 😬

Jag ser att alla hittills missat att nämna elefanten i rummet som heter vapenindustrin. Den är naturligtvis undantagen regler kring missbruk då vapnen är avsedda att skada och döda. Världen är fantastisk.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

herregud.

Permalänk
Medlem

Roliga är ju att produkten blivit ganska värdelös till följd av allt "anti-stalk" de implementerat. Hjälpa dig hitta tjuven gör de ju inte då de blir den första som blir varse att det finns en AirTag i närheten.

Också störande när man är på stan och blir notifierad att en airtag funnits nära en under en lite längre stund."Jaha, och? Tack för att du skickar notiser till mig i onödan, telefonjävel".

Skulle nog inte lanserat denna produkt alls när man är i Apples position där alla är ute efter ens blod. Låt tredjepart sköta det och höj priset på airpods lite till istället..

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Skrivet av Teddis:

Roliga är ju att produkten blivit ganska värdelös till följd av allt "anti-stalk" de implementerat. Hjälpa dig hitta tjuven gör de ju inte då de blir den första som blir varse att det finns en AirTag i närheten.

Också störande när man är på stan och blir notifierad att en airtag funnits nära en under en lite längre stund."Jaha, och? Tack för att du skickar notiser till mig i onödan, telefonjävel".

Skulle nog inte lanserat denna produkt alls när man är i Apples position där alla är ute efter ens blod. Låt tredjepart sköta det och höj priset på airpods lite till istället..

Nej Airtag är fortfarande bra för att skydda sin egendom.
Som privatperson så är man oftast intresserad av att få sin egendom i fred. Detta med att få fast kriminella får staten syssla med. Om man då har en Apple Airtag på sin egendom så kommer tjuvarna såklart dumpa den när de upptäcker detta, att de sedan inte grips, ja som sagt det är för en själv inte det viktigaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Roliga är ju att produkten blivit ganska värdelös till följd av allt "anti-stalk" de implementerat. Hjälpa dig hitta tjuven gör de ju inte då de blir den första som blir varse att det finns en AirTag i närheten.

Yup, det är bättre att den finns än alternativen, vilket är MYCKET skummare och har funnits i årtal utan nån slags upprör emot det, delvis för att folk inte vet om dom, men here you go:

Dessa kräver bara ett anonymt simkort.. och har funnits i 15+ år...

Permalänk
Skrivet av JoOngle:

Yup, det är bättre att den finns än alternativen, vilket är MYCKET skummare och har funnits i årtal utan nån slags upprör emot det, delvis för att folk inte vet om dom, men here you go:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Dessa kräver bara ett anonymt simkort.. och har funnits i 15+ år...

Jepp det finns hur mycket som helst. Där de nu har hindrat så man ej enkelt kan köpa simkort anonymt.
Det sista är både bra och dåligt. Jag vet inte hur många simkort jag har köpt och skickat ut till kunder, där kunder lika med gigantiska företag. Ska jag nu köpa ett simkort kopplat till mig själv och skicka ut? Jag vet inte vart detta simkort kan ta vägen när teknikern är klar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Roliga är ju att produkten blivit ganska värdelös till följd av allt "anti-stalk" de implementerat. Hjälpa dig hitta tjuven gör de ju inte då de blir den första som blir varse att det finns en AirTag i närheten.

Också störande när man är på stan och blir notifierad att en airtag funnits nära en under en lite längre stund."Jaha, och? Tack för att du skickar notiser till mig i onödan, telefonjävel".

Skulle nog inte lanserat denna produkt alls när man är i Apples position där alla är ute efter ens blod. Låt tredjepart sköta det och höj priset på airpods lite till istället..

Det har aldrig varit tanken från Apple att den ska användas för skydd mot stölder

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Det har aldrig varit tanken från Apple att den ska användas för skydd mot stölder

Jag tror inte Apple har varit så navia. Speciellt när spårningsbrickor har funnits så länge innan.
Dock anser jag att Apple har agerat bra, det enda speciella är att folk vill ha pengar från Apple och de kan ha en chans att få detta. Att det sedan finns hur många som helst andra bättre sätt är irrelevant.
Jag påstår den som idag försöker förfölja någon med en Airtag, den är dummare än en som knyter fast ett snöre på någon för att spåra personen.

Permalänk
Medlem

Min spontana känsla är att det måste standardiseras och ändras hur dessa saker fungerar

Realtid behövs verkligen inte, en timmes fördröjning eller en timme mellan uppdateringar skulle räcka

Eller kanske något baserat på avstånd? Är du nära objektet eller om det rört sig senaste stunden

Men framförallt behöver ju närvarande enheter varnas när den pingas. Inte stänga av den, men meddela att man nu spåras i realtid. Det skulle antingen kunna leda till att saken genomsöks eller överges

Det känns bara inte helt genomtänkt

Permalänk
Skrivet av medbor:

Min spontana känsla är att det måste standardiseras och ändras hur dessa saker fungerar

Realtid behövs verkligen inte, en timmes fördröjning eller en timme mellan uppdateringar skulle räcka

Eller kanske något baserat på avstånd? Är du nära objektet eller om det rört sig senaste stunden

Men framförallt behöver ju närvarande enheter varnas när den pingas. Inte stänga av den, men meddela att man nu spåras i realtid. Det skulle antingen kunna leda till att saken genomsöks eller överges

Det känns bara inte helt genomtänkt

Realtid behövs absolut. Man tappar ett par nycklar på stan, man vill direkt se var de är. Inte vad de var för en timma sedan.
Ditt förslag med fördröjning så vad löser det med stalkers? Att de inte i realtid ser var någon är, det behöver de oftast inte veta.
Angående varna närvarande enheter, så finns det idag gps spårning i hur mycket prylar som helst. Vi pratar om modem, fordon, gräsklippare, teknisk utrustning etc. Dessa varnas inte alls om de förföljer någon.
Det finns idag egentligen bara en enda pryl som har en varning och det är Apple Airtags.

*edit*
Jag vet ett modem med inbyggd gps som har blivit stulen. Om personen kopplar på ström till denna och kopplar in antenn så har de dens koordinater. -Idiot som ej vet vad den stal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Realtid behövs verkligen inte, en timmes fördröjning eller en timme mellan uppdateringar skulle räcka

Så man ska vänta en timme innan man kan hitta sin jäkla pryl man precis lade ifrån sig? På riktigt?
Folk ska alltid stämma alla för allt utan grund, hoppas det här fjanteriet blåser över snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Roliga är ju att produkten blivit ganska värdelös till följd av allt "anti-stalk" de implementerat. Hjälpa dig hitta tjuven gör de ju inte då de blir den första som blir varse att det finns en AirTag i närheten.

Också störande när man är på stan och blir notifierad att en airtag funnits nära en under en lite längre stund."Jaha, och? Tack för att du skickar notiser till mig i onödan, telefonjävel".

Skulle nog inte lanserat denna produkt alls när man är i Apples position där alla är ute efter ens blod. Låt tredjepart sköta det och höj priset på airpods lite till istället..

Kan inte tänka mig att du faktiskt regelbundet får notiser om AirTags i närheten på stan. Det får du bara om AirTagens ägare inte varit i närheten av området av taggen på en stund, vilket gör att när du väl får notisen så är det läge att undersöka lite, för det händer inte utan anledning.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Kan man bli stämd för man lanserar en produkt som folk missbrukar?

Att stämma kan man alltid göra, men inte troligt att de döms för nåt.

Permalänk
Medlem

Det finns ju andra fabrikat som visserligen har en mindre användarbas, men där du bara blir notifierad om du har deras app. Om du blir det överhuvudtaget, eller mobil-baserade som länkades tidigare.

De delar ju till och med informationen till android. Så jag tycker de gör vad de kan. Möjligtvis att man i en brottsutredning skulle kunna få hjälp av Apple med namnet på ägaren till airtagen. Men är man riktigt kriminell har man nog en burner i ett fignerat namn

Permalänk

Kan man inte stämma Google också?

Och ja, jag använder Android.

Permalänk
Skrivet av Matsamoto:

Kan man inte stämma Google också?

Och ja, jag använder Android.

Inte för just detta då Google tyvärr inte har en bra spårningsbricka. När jag söker såinser jag att Apple Airtags krossat konkurrensen. Tile finns inte att köpa på Kjell & co, webhallen etc. Endast budgetbrickor kvar.

Det jag har emot Airtags är att de är så låsta till Apple och krångligt att använda utan.

Det fanns funktion för att hjälpas åt att leta efter brickor på andra märken, tillverkaren ville ha mycket pengar för denna tjänst. Vilket innebär att nästan ingen hade den och den i praktiken blev nästan värdelös.

*edit*
Galaxy SmartTag 2 har nyss släpps. Ett alternativ för Android users.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Inte för just detta då Google tyvärr inte har en bra spårningsbricka. När jag söker såinser jag att Apple Airtags krossat konkurrensen. Tile finns inte att köpa på Kjell & co, webhallen etc. Endast budgetbrickor kvar.

Det jag har emot Airtags är att de är så låsta till Apple och krångligt att använda utan.

Det fanns funktion för att hjälpas åt att leta efter brickor på andra märken, tillverkaren ville ha mycket pengar för denna tjänst. Vilket innebär att nästan ingen hade den och den i praktiken blev nästan värdelös.

Mmm, verkligen konstigt: https://www.reuters.com/article/us-tech-antitrust-apple-tile/...

Permalänk

Och ihop med att inte göra en app till android så de kan aktivera brickan därifrån.
De kan argumentera hur mycket säkerhetsrisk som helst, i praktiken är Airtags en produkt som stärker iPhonevalet.

Nå ingen tekniknörd vinner om Apple förlorar. Och de som är rädd för stalkning så är Airtags idag ett idiotisk val för ändåmålet.