Permalänk
Medlem

Vad behöver varje bostadsägare?

Det är snart dags för säsongen med många erbjudande. Black Friday och adventskalendrar.

Jag som är i stadiet att köpa min första bostad tänker därför hålla utsikt efter prylar som både är must have och nice to have.

Spontant tänker jag att en skruvdragare är ganska viktig och något jag kommer hålla utsikt efter. Riskokare äger redan varje sweclockare.

Men vad för andra tips har ni märkt att man bör äga?

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Det är snart dags för säsongen med många erbjudande. Black Friday och adventskalendrar.

Jag som är i stadiet att köpa min första bostad tänker därför hålla utsikt efter prylar som både är must have och nice to have.

Spontant tänker jag att en skruvdragare är ganska viktig och något jag kommer hålla utsikt efter. Riskokare äger redan varje sweclockare.

Men vad för andra tips har ni märkt att man bör äga?

Slagborr om du har betong....
En vettig router

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Brandsläckare? Inte ofta den behövs, men när den väl behövs gör den en jäkla skillnad.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Köp bara möbler som en robotdammsugare kan köra under, mattor utan fransar osv. Robotanpassat från början helt enkelt. Sen valfri Roborock och en swiffer så har du det löst.

Permalänk
Medlem

Beror lite på typ av bostad skulle jag säga. Ex vår BRF har så att man kan låna skruvdragare, slagborr, högtryckstvätt mm. Annat kan man ofta låna av vänner och kollegor.
I mitt fall så har jag köpt vid behov och det har varit väldigt få saker egentligen. Hammare, tumstock, mejsel-set kommer man långt med givet ovan förutsättningar.

Visa signatur

i5 10600K @ stock med Noctua NH-U14A | Asus Prime Z490M-Plus | Palit GeForce RTX 3070 GamingPro 8GB | VENGEANCE LPX 2x16GB DDR4 DRAM 3200MHz CL16 | Fractal Design Define Mini C | Samsung 970 EVO NVMe 500GB | Samsung 860 EVO 1000GB | AOC 27G2U | Corsair RM750x V2 80+ Gold | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Brandsläckare? Inte ofta den behövs, men när den väl behövs gör den en jäkla skillnad.

En brandfilt i köket är också riktigt bra att ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Brandsläckare? Inte ofta den behövs, men när den väl behövs gör den en jäkla skillnad.

Köper man en sådan kan man passa på att köpa en (eller två) brandfilt(ar).

Tillägg: Blev "smurf" på den.

Permalänk
Medlem

Det viktigaste en villaägare behöver är en stor ekonomisk buffert för att kunna åtgärda plötsliga problem som t.ex vattenläcka i källaren, igenkorkat avlopp, varmvattenberedare som går sönder osv. Ju fler "oumbärliga" grejor man har, desto dyrare blir det i längden när de där en efter en går sönder. Därav mitt råd: Äg så lite som möjligt.
Allt "extra" i form av tekniska prylar jag har, förutom vanliga vitvaror, är en kaffekokare, visp, dammsugare, och så dator, ljud- och filmprylar jag använder både i yrke och på fritid. Riskokare är för mig vad man kallar en japansk motorcykel och inget man har inne i bostaden. Skruvdragare behövs inte, jag orkar vrida runt en mejsel för hand och så hemskt många skruvar behöver man inte vrida runt för att hålla bostaden i skick under ett år.

Permalänk
Medlem

Hopfällbar stege eller pall, räcker med ett par trappsteg för att komma åt lampor i taket osv, beroende på hur lång du är såklart. Tex:

Hopfällbar pall 22cm 69,90:- på Jula
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/stegar-och-stallnin...

Hopfällbar stegpall 69 cm 199:- på Jula
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/stegar-och-stallnin...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Brandsläckare? Inte ofta den behövs, men när den väl behövs gör den en jäkla skillnad.

Ett hett tips är att komplettera med en brandfilt för mindre bränder.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Slagborr om du har betong....
En vettig router

Är det betong bör man helst undvika slagborr och använda en borrhammare och det är ett verktyg inte alla har så att skaffa en borrhammare kan ju stå på listan. Den bör ju dessutom vara nätansluten eftersom det är en maskin som sällan används och då är det bra att slippa strulet som laddbara maskiner med tomma batterier innebär.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Slagborr om du har betong....
En vettig router

Slagborr funkar för väldigt lätt betong, en borrhammare gör allt så mycket lättare

Permalänk
Medlem

Frågan är ju hur stor som helst. Allt ifrån basic köksredskap till verktyg, brandvarnare, sängkläder, hygienartiklar. Allt man har i ett hem helt enkelt.

Permalänk
Medlem

- Flera bra brandsläckare av rätt typ.
Pulver är väl det som främst rekommenderas i dag, och sex kg bör det vara. Kan vara vettigt att ha två, med en mindre på två kg intill den större om det verkligen är små saker, eller om ett barn ska släcka. Tänk på att ha som rutin att kolla tryckmätarna nån gång per år, och att vända på dem några gånger (för att undvika att pulvret packas för hårt) per år.
I köket eller intill köket är det bra att ha en "station", sen en uppsättning till i eller precis utanför sovrummet/sovrummen.

- Många brandvarnare, gärna sammankopplade så alla larmar samtidigt om en triggas.
En nära köket, men inte alltför nära spisen för då blir det lätt många fellarm av stekos. Helst en i varje sovrum. En i ett "teknikrum" om det finns, där det är många elektriska saker som kan fatta eld om det blir ett fel. Ha som rutin att testa brandvarnarnas funktion en gång per år, gärna ungefär den här tiden på året, när många börjar ha fler levande ljus inomhus. Byt batteri i god tid.

- Brandfiltar.
Minst en, gärna två, i eller precis intill köket. Korrekt upphängda så filtarna kan dras ut enkelt. Även i en verkstad eller ett garage om man har brandfarliga vätskor där, svetsar eller liknande.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är det betong bör man helst undvika slagborr och använda en borrhammare och det är ett verktyg inte alla har så att skaffa en borrhammare kan ju stå på listan. Den bör ju dessutom vara nätansluten eftersom det är en maskin som sällan används och då är det bra att slippa strulet som laddbara maskiner med tomma batterier innebär.

Det är just därför man väljer en tillverkare där samma batteri används i olika maskiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Det är snart dags för säsongen med många erbjudande. Black Friday och adventskalendrar.

Jag som är i stadiet att köpa min första bostad tänker därför hålla utsikt efter prylar som både är must have och nice to have.

Spontant tänker jag att en skruvdragare är ganska viktig och något jag kommer hålla utsikt efter. Riskokare äger redan varje sweclockare.

Men vad för andra tips har ni märkt att man bör äga?

Det underlättar att veta om bostaden är av lägenhetstyp eller rad/grupphus.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SUMITOMO:

Det är just därför man väljer en tillverkare där samma batteri används i olika maskiner.

sällanbruksmaskiner med krav på hög effekt gör sig inte särskilt bra med batteridrift.
Att växla batterier mellan maskiner funkar för lågeffektmaskiner men jag tycker inte det är så funktionellt för sånt som kräver höga effekter för det brukar kräva hantverkarsystem och de är dyra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skohorn som inte är i plast. Dammsugare och övriga städprylar. Strykjärn/bräda om man har kläder som behöver det. Tvättställ (eller vad det nu heter man torkar tvätt på). Alla sorters förbrukningsartiklar utan bäst före som det är tråkigt att vara utan: Tvättmedel, diskmaskinstabletter, stålull, lampor, dasspapper, spik, skruv, plugg, buntband, fryspåsar, bakplåtspapper, tvål mm. Hammare, hovtong, plattång och magnetisk skuvmejsel med utbytbart huvud. En liten gjutjärnsstekpanna och två grytor i olika storlekar. Hemförsäkring.

Har man en fungerande sovplats, ett fungerande dass och möjlighet att laga mat så klarar man sig rätt bra. Bonus om man har möjlighet att hålla sig någorlunda hel och ren.

Sa jag ett bra skohorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Skohorn som inte är i plast. Dammsugare och övriga städprylar. Strykjärn/bräda om man har kläder som behöver det. Tvättställ (eller vad det nu heter man torkar tvätt på). Alla sorters förbrukningsartiklar utan bäst före som det är tråkigt att vara utan: Tvättmedel, diskmaskinstabletter, stålull, lampor, dasspapper, spik, skruv, plugg, buntband, fryspåsar, bakplåtspapper, tvål mm. Hammare, hovtong, plattång och magnetisk skuvmejsel med utbytbart huvud. En liten gjutjärnsstekpanna och två grytor i olika storlekar. Hemförsäkring.

Har man en fungerande sovplats, ett fungerande dass och möjlighet att laga mat så klarar man sig rätt bra. Bonus om man har möjlighet att hålla sig någorlunda hel och ren.

Sa jag ett bra skohorn?

Jag vill bara flika in att det är lika bra att köpa skohorn i plast så man slipper plåt-skohorns-problemet.

När plastskohorn går sönder så slänger folk dem och köper nya. Metallskohorn som blir böjda fortsätter folk att använda och man blir skitförbannad varje gång man råkar ut för dem.

Så här är det billigaste billiga (köp flera) eller ett riktigt jävla skohorn av typen stålspett som gäller.

Permalänk
Medlem

Lite osäker om du menar första stället du äger eller första stället efter du flyttar hemifrån. Skillnad om man bor i en etta man hyr eller om det är villa med tomt som behöver mycket mer. Men mesta märks väl vad som behövs. Enda jag skulle säga det är värt att lägga större pengar på är en bra säng. Sovit på billigaste IKEA sängen hela mitt liv till jag var runt 30 och köpte en lite finare Kontinentalsäng på MIO. Man märker skillnaden när man hälsar på mamma som fortfarande inte har någon bra säng att man får betydligt mer ont när man sover där. Den kan dessutom hålla många år. Haft min i 7 år nu.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

sällanbruksmaskiner med krav på hög effekt gör sig inte särskilt bra med batteridrift.
Att växla batterier mellan maskiner funkar för lågeffektmaskiner men jag tycker inte det är så funktionellt för sånt som kräver höga effekter för det brukar kräva hantverkarsystem och de är dyra.

Nu menas det att borra några hål i betongvägg och det räcker med exempelvis Ryobi för detta.
Har själv dragit TP-kabel genom att borra hål genom 20cm betongväggar utan problem.
Ryobi har 100+ olika enheter att växla batterier med.
Vill man ha bättre kör man Milwaukee.

Permalänk
Medlem

Det som jag inte sett än borde var nummer ett på listan och det är hemförsäkring.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Regel- och el-finnare

Permalänk
Medlem

Säng.

Går att klara sig utan mycket prylar, bor du i lägenhet behöver du sannolikt inte leka hantverkare eller kommer ändå leja in när behov uppstår.

Skämt o sido, diskmaskin var första jag köpte när jag flyttade senast.

Mikro, airfryer, riskokare, dammsugare o.s.v. kan man klara sig utan. Köksmaskiner behöver man inte mycket av då jag antar att det redan finns ugn.

Permalänk
Medlem

En liten verktygslåda är guld värt!
Skruvdragare och betongborr i all sin ära, men ett litet kitt med en hammare, skiftnyckel, tång och bits-sats kommer du långt med.
Sparar även in händer och fingrar när man bygger alla Ikea-möblerna

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem

Vill fortsätta på brandtipsen med en brandstege för utrymning. Sover ni på övervåningen i villan och inte är granne med brandkåren är det kanske fint att snabbt kunna få ut familjen vid behov om undervåningen är utesluten för passage. Cirka 800kr på normalpris och får förmodligen plats i strumplådan. Fungerar även för utrymning från lgh, om den inte räcker ända ned så minskas i alla fall fallhöjden för sista biten ned.

Annars är väl en krysslaser något man inte trodde sig behöva men sen efter haft en hemma aldrig vill vara utan. Borde gå att plocka upp för småpengar på BF.

Permalänk
Medlem

En del bra råd! Speciellt stege. Jag har aldrig riktigt tänkt på hur gött det skulle vara att ha en till sambon (är själv 188cm).

Jag ska köpa en BRF men det är ju såna här råd man behöver, oavsett om man ska ha en hyres/brf eller inte.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

En skruvdragare med bitslåda.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080