Permalänk
Medlem

Router med förälldrarkontroll

Har idag ett Asus XT8 router som fungerar skapligt.
Dock har jag stött på problem när jag skall använda föräldrarkontrollen och stänga av wifi till enheter efter 2300 för att mina barn skall sluta surfa på nätterna.
Problemet jag har är att min router bara kan blockera vissa adresser som jag anger eller alla mellan vissa tider.
Jag skulle vilja vända på funktionen och bara tillåta vissa enheter vissa tider av dygnet.
På så sätt kan mina barn inte komma runt blockering som de gör idag med sina telefoner och har dynamiska macadresser.

Så jag letar därför efter en enkel wifi router som kan hantera detta.

Permalänk
Medlem

Har dom inte simkort i telefonerna?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Bättre ha sån där kontroll direkt i enheten istället.

Permalänk
Medlem

"På så sätt kan mina barn inte komma runt blockering som de gör idag med sina telefoner och har dynamiska macadresser."

Det enda sättet för en router att veta vilken enhet det är är utifrån vilken MAC den har, om den ändras så funkar det inte helt enkelt..

Det finns en gratis och analog lösning: Samla in mobilerna på kvällen och ge tillbaka dem på morgonen.

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre å köra direkt på telefonen?

Iphone
Go to Settings on your kid's phone.
Tap Screen Time.
Tap Use Screen Time Passcode and enter a pass code (this locks the setting so kids can't change it back).
Tap on Downtime, toggle it on, and set a Start and End Time.
If you want to turn off messaging and FaceTime during Downtime, go to Screen Time/Always Allowed/Allowed Apps and remove them.
If you want to manage your kid's phone using your own phone, first set up Family Sharing and then enable Screen Time settings.

Android
Google's Family Link app allows you to schedule a span of time for the phone to be off, such as bedtime. But you can also completely lock the device so kids can't even get into it. Family Link requires two downloads, one for your phone and one for your kid's.

Download the Family Link for Parents app on your phone (available for iOS or Android).
Download the Family Link for Children & Teens on your kid's phone (available for Android only).
On your phone, create a family manager account.
Once your kid's profile is set up, select Bedtime and set the span of time your kid can't use their phone.
If you want to completely shut down your kid's device, go to their profile and tap "lock."

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Raiden Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Har idag ett Asus XT8 router som fungerar skapligt.
Dock har jag stött på problem när jag skall använda föräldrarkontrollen och stänga av wifi till enheter efter 2300 för att mina barn skall sluta surfa på nätterna.
Problemet jag har är att min router bara kan blockera vissa adresser som jag anger eller alla mellan vissa tider.
Jag skulle vilja vända på funktionen och bara tillåta vissa enheter vissa tider av dygnet.
På så sätt kan mina barn inte komma runt blockering som de gör idag med sina telefoner och har dynamiska macadresser.

Så jag letar därför efter en enkel wifi router som kan hantera detta.

Asus dokumentation tyder på att funktionaliteten är rätt yxig. Den nämner specifikt XT8 en bit ner på sidan.

Sätt upp två SSID med olika namn och lösenord på de två olika radiorna (2,4 GHz och 5 GHz) som inte används av mesh:et. Ge lösenordet till det ena SSID:t till ungarna. Sätt upp ett schema enligt dokumentationen på den radion. Borde fungera?

Radion slås av så det spelar ingen roll vilken MAC-adress man fejkar på klienten. Det kommer antagligen fungera till ungarna knäcker ditt eller grannens nät, stjäl dina enheter, alternativt säljer knark så att de har råd att skaffa eget mobilabbonemang.

Om båda grupperna, barn/föräldrar, behöver använda båda radiorna på grund av räckvidds- eller prestandaproblem så är du nog rökt med din nuvarande (jävlar vad dyr) router. I alla fall om klienterna mot förmodan verkligen har helt slumpmässiga MAC-adresser. Sist jag läste på påstods det att både Android och iOS genererar MAC med utgångspunkt i namnet på SSID:t (och enhetens unika id antar jag). Poängen är bara att man inte ska kunna korrelera samma enhet mellan olika SSID:n, inte att enheten ska byta MAC stup i kvarten på samma nätverk. Jag har verifierat att min iPhone fungerar så.

Med en icke-enkel router (OpenWrt) kan man slå av ett SSID i taget, dvs ha flera SSID på samma radio och slå av ett av dem, via cron.

Linux har inbyggd funktionalitet för att bygga brandväggsregler på tidsstyrning och MAC-adresser. Nästan alla konsumentroutrar bygger på Linux, så det är bara en fråga om ifall det går att utnyttja funktionaliteten eller inte. Typ: Förbjud all trafik LAN-WAN. Tillåt all trafik från LAN-WAN med MAC x. Tillåt all trafik från LAN-WAN med MAC y 10:00-20:00 måndag-fredag. Nackdelen blir då att man kan bli tvungen att stänga av de slumpmässiga MAC-adresserna, om de faktiskt är på riktigt slumpmässiga. Det kan också vara knepigt att få påbörjade uppkopplingar att brytas vid exakt klockslag.

Permalänk
Medlem

Tack @KAD för ditt utförligt svar.
Jag tror dock inte detta fungerar.
Jag tänkte nämligen göra exakt just så men det verkar inte att gå att köra flräldrarkontroll på bara ett Wi-Fi nät. Utan det är allt eller inget och Mac/ip som det styr på.

Funderar på att montera en Wi-Fi punkt till som jag kör till XT8an. Då kan de använda den som de vill men jag jan alltid köra föräldrarkontroll på den hur mycket de än vill sedan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Har dom inte simkort i telefonerna?

Jo men surfen tar slut efter snap, TikTok youtube

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Triton242:

Jo men surfen tar slut efter snap, TikTok youtube

Använd det mot dem;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Använd det mot dem;)

Ja krig och utpressning mot sina egna barn det är något jag förespråkar 😀😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Haha, ja det låter ju som en fröjd, krigsföring i det egna hemmet.

Mina jäntor är bara 1 och 4, så än så länge klarar jag mig med att styra kontrollen med Google Familylink för 4-åringen. 1-åringen får vänta ett tag till innan hon får åtkomst till hennes platta. Därtill kör jag FortiGate och UniFi som brandvägg och wifi-lösning så det finns redan ett "Kids" wifi som jag kan styra och ställa när det finns internet och vad man kan nå, av nån anledning så tycks det alltid gå att surfa till www.elevspel.se på det nätet. =D

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Triton242:

Gräv skyttegravar medans du kan:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Gräv skyttegravar medans du kan:D

To late, Im in damge control mode

Nä men telefonerna är inte något man får röra hur som helst inte för en 16 och 14 årig tjejer.. Krävs LÅNGA diskussioner, hot är inget jag finner är varken sexigt eller värst produktivt i längden så jag försöker skippa det och helt enkelt ibland bara begräna saker på annat sätt. Det brukar bli mindre bråk om och bättre acceptans

Alltid roligt också att höra kidsen förklara för sina kompisar att pappa har stängt av internet efter 23

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Triton242:

To late, Im in damge control mode

Nä men telefonerna är inte något man får röra hur som helst inte för en 16 och 14 årig tjejer.. Krävs LÅNGA diskussioner, hot är inget jag finner är varken sexigt eller värst produktivt i längden så jag försöker skippa det och helt enkelt ibland bara begräna saker på annat sätt. Det brukar bli mindre bråk om och bättre acceptans

Alltid roligt också att höra kidsen förklara för sina kompisar att pappa har stängt av internet efter 23

Jag fattar vad du menar och håller med, diskussion och förklaring är så mycket bättre:)