Behöver ersätta Telldus - Med vad och hur?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jimet:

https://telldus.com/important-announcement/

Jag har själv kört med Tellstick Net i flera år varav de senare integrerad till Home Assistant. Blev med lite orolig över att jag var tvungen att lösa premium för att fortsatt kunna använda HAS ihop med Telldus Live.
Scheman/automationer å allt sånt styr jag via HAS så det fungerar alldeles utmärkt fortfarande. Då Basic-användare fortfarande kan lägga till/Ta bort & slå av/på enheter.

Började med att snegla på lite olika alternativ men eftersom allt fungerar som vanligt så får det bli ett projekt till ett senare tillfälle.

Jag tror inte att de implementerat förändringen ännu. Mina scheman på Telldus Live slår fortfarande av och på lampor.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Ligger lite i samma läge som TS.
Försöker få in telldus lokalt till HA. Lagt in MQTT homeassistant i telldusen och låst upp nyckeln men får den inte att hitta enheten i min MQTT broker i HA?
Någon som kör telldus MQTT?

Permalänk
Medlem

[u]Har en rfxtrx med extern antenn till salu ifall någon fortfarande söker[/u]
Såld

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LMLarsson77:

Ligger lite i samma läge som TS.
Försöker få in telldus lokalt till HA. Lagt in MQTT homeassistant i telldusen och låst upp nyckeln men får den inte att hitta enheten i min MQTT broker i HA?
Någon som kör telldus MQTT?

Vilken Tellstick har du? Du behöver en Tellstick.Net v2 eller senare om det ska funka att köra lokalt. Är även osäker på om proceduren för att lägga till den lokalt kräver Premiumabonnemang hos Telldus för att du ska kunna lägga till den först. Allt med API och fjärrstyrning kräver ju numera abonnemang.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av giplet:

Vilken Tellstick har du? Du behöver en Tellstick.Net v2 eller senare om det ska funka att köra lokalt. Är även osäker på om proceduren för att lägga till den lokalt kräver Premiumabonnemang hos Telldus för att du ska kunna lägga till den först. Allt med API och fjärrstyrning kräver ju numera abonnemang.

Har en tellstick znet V2. Vad jag förstått så ska det gå att köra lokalt api utan premium.
Annars kan man lägga till "tellduslive:" i configuration.yaml filen men jag kör HA på en vituell machine på en synology NAS och vet inte riktigt hur jag kommer åt configuration filen?
Kan det räcka att lägga till VSCode som addon eller måste man göra något mer?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LMLarsson77:

Har en tellstick znet V2. Vad jag förstått så ska det gå att köra lokalt api utan premium.
Annars kan man lägga till "tellduslive:" i configuration.yaml filen men jag kör HA på en vituell machine på en synology NAS och vet inte riktigt hur jag kommer åt configuration filen?
Kan det räcka att lägga till VSCode som addon eller måste man göra något mer?

Ja, det går att köra lokalt med Tellstick Znet.
Jag la till Samba addon och editerade min configfil därigenom när jag provade. Vet inte om det finns något annat sätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyL:

Har en rfxtrx med extern antenn till salu ifall någon fortfarande söker

är den för 433mhz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ztrobe:

är den för 433mhz?

Ja, det är en Rfxcom 433. Körde den med Hassio tidigare

Permalänk
Medlem

Hej. Lånar tråden lite. Var nyfiken för er som har bytt bort Telldus, vad har ni skaffat istället ? Tänkte att det kunde vara lämpligt kolla nu när det är tider för den svarta fredan/veckan/månaden eller vad det nu kallas...
När Telldus valde att ta betalt så orkade jag inte skaffa nåt nytt utan valde att betala ett halvår först och sen har jag köpt en månad till.

Jag har en Tellstick Znet Lite v2, samtliga brytare i systemet är Telldus och 433mhz.
För att ta bort Telldus helt så behöver jag ersätta följande:
12st. fjärrströmbrytare för användning inomhus. Använder dessa för belysning i fönster/vitrinskåp/golvlampor etc.
3st. fjärrströmbrytare för användning utomhus. Använder dessa antingen för styra poolpumpen eller julbelysningen.

Belysningen körs via "händelser" och går en del efter solnedgången, så astroursfunktion behövs.
Jag har alltså inga direkt höga krav och vill heller inte lägga några stora pengar på det. Jag vill ej behöva programmera. Att sätta av och på tider för pryttlarna är gott nog. Tyckte Telldus brytarna blev bättre med åren då de blev mer slimmade, så vill ju gärna ha några som inte tar så mycket plats. Har börjat kolla in Deltacos system med wifi pluggar och skulle hamna runt 1700 riksdaler för att helt ersätta mitt gamla system om allt köptes på Inet.

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Medlem

Har gått över till Home assistant (på en utrangerad dator) med Nabu casa SkyConnect (Zigbee). Fjärransluter till systemet (sommarhus 30 mil bort) via Home Assistant Cloud. Har kört systemet "skarpt" sedan i somras utan några som helst problem.

Så här i efterhand så kunde jag behållit Z-wave brytarna från Telldus, men eftersom jag ville byggde ihop och testkörde HA (ny erfarenhet) innan jag ersatte Telldus i sommarhuset så gick jag över till Zigbee.

Styr fönsterlampor efter solens position samt underhållsvärme inomhus via elradiatorer, att skriva regler för detta i HA är enkelt.

Min erfarenheten efter först använt Vattenfalls Smart hem, sedan Telldus när Vattenfall släckte ned sitt system - kör ett lokalt system - ingen molntjänst...

EDIT
Själv har jag aldrig föredragit 433MHz eftersom det systemet saknar dubbelkommunikation (kan aldrig vara säker på att brytaren hade bytt status). Men om du trots detta vill återanvända dina 433MHz prylar så finns Homey Pro, har själv ingen erfarenhet av denna kontroller men folk talar väl om den.
Själv hade jag tittat på, ifall jag inte hade någon överbliven dator, på en Home Assistant Green med valfri radio (Z-wave eller Zigbee)

Permalänk
Medlem

@bläjd
Själv gick jag från telldus till zigbee (ikea/ha) skrev om det i en annan tråd...samt kör ett par fåtal enheter via wifi för att hålla nere IP adresser.
Ikea har ett relativt billigt utbud och lätt att komma igång med.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Hej,

Är nybörjare och har äldre nexa Pe-3 med fjärrströmbrytare samt Telldus och båda kör Frekvens: 433,92 MHz . Totalt 9 vägguttag som används till lampor.

Vad ska man köpa för att kunna styra dessa från telefon? Skulle gärna vilja lägga in villkor på vissa lampor så dem tänder och släcker själv också.

Tar helst tips ifrån Amazon då jag har 500kr gift card där

Mvh
Nbdod

Visa signatur

NbdOverdoze we all gonna die!

Chassi: Gigabyte Gz-X1 PSU: XFX Core 550W MB: Msi B85M-E45 CPU: i5-4440 GPU: GTX 650TI RAM: Kingston 8Gb HDD: 250gb ssd samsung, 2TB Western digital

Permalänk
Medlem

@nbdod
Måste det vara vägguttag?
Kjell har trevliga wifi lampor, annars skulle jag kika på deltaco pluggar som båda även funkar i tuya appen.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@nbdod
Kjell har trevliga wifi lampor, annars skulle jag kika på deltaco pluggar som båda även funkar i tuya appen.

Hej,

Nej det behöver det väl inte vara egentligen.
Jag fick faktiskt tips om wifi pluggar och lampor idag och köra dem via google home, så har skrotat idén med hub faktiskt och kommer köra wifi pluggar samt wifi lampor.

Visa signatur

NbdOverdoze we all gonna die!

Chassi: Gigabyte Gz-X1 PSU: XFX Core 550W MB: Msi B85M-E45 CPU: i5-4440 GPU: GTX 650TI RAM: Kingston 8Gb HDD: 250gb ssd samsung, 2TB Western digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@nbdod

Om man någonsin vill ha i sin prylar i Home Assistant så är Deltaco/Tuya ett elände. Wiz var lätt som en plätt.

Jag har kvar min Tellstick.Net v2, har flyttat automation till HA. Fungerar lika bra/dåligt som innan.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nbdod:

Hej,

Nej det behöver det väl inte vara egentligen.
Jag fick faktiskt tips om wifi pluggar och lampor idag och köra dem via google home, så har skrotat idén med hub faktiskt och kommer köra wifi pluggar samt wifi lampor.

Tänk efter en extra gång innan du satsar för mycket på wifi. Dessa är oftast molnbaserade och kräver därför internet för att kunna styras. Vad är visten med att kommandot till lampan i DITT hem ska ut och vända i en server i Kina?
Sen krävs det att du har ett vettigt nätverk för att det ska bli bra med wifi-grejer. Bra täckning och en router som klarar att hantera många enheter. Sen ska du givetvis ha ett eget VLAN för alla wifi-lampo och pluggar, eftersom det är en risk att ha de på samma närverk som din mobil, dator etc.

Wifi-lampor har sällan stöd för att kunna styras med knapp, om man inte bygger in dem i ett system som Home Assistant. Knapp ska finnas för de tillfällen man inte har mobilen på sig eller är sugen på att prata med tex Google Assistant.

Ska du köra wifi så titta isåfall på Shelly. De kan styras helt lokalt och kan därför styras utan internet och tillverkarens moln. Belysning är en fundamental funktion i ett hem och ska bara funka. Alltid.
Annars är Zigbee en bättre lösning, även om de kräver en hub.

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UCG Ultra, 24-port PoE switch, Flex Mini switch, 2x AP AC-LR, 1x Swiss Army Knife AP)

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Ja, det går att köra lokalt med Tellstick Znet.
Jag la till Samba addon och editerade min configfil därigenom när jag provade. Vet inte om det finns något annat sätt.

Jag försöker förstå hur du kan använda ett Add-on för filhantering till att styra lampor på Tellstick. Finns det beskrivet hur det går till någonstans?