Behöver ersätta Telldus - Med vad och hur?
Har i sommarstuga Telldus för det var bra pris på den och 433 MHz har lång räckvidd och billigt inköp.
Senaste tidens problem med Telldus gör att jag får leta alternativ. Värmen startar automatiskt, systemet fungerar inte alls, de helt ignorerar sina kunder och deras egna forum. De överger 433MHz och nu senast kommer de ta betalt för tidigare gratistjänster.
Med detta så blir det att leta alternativ men hittar inget som passar. Har hittat flera smarthubbar men de saknar en viss funktion eller kostar väldigt mycket. De krav jag har är Ethernet-port, extern 433 MHz-antenn så jag enkelt kan byta ut Telldus utan att skaffa wifi eller bygga om nyinköpta enheten för extern antenn. Vill också ha alternativ som kan stå igång i flera månader och veta att det kommer fungera. Kanske en inbyggd funktion av automatiskt omstart en gång i veckan i fall att?
Det som ser ut att kunna vara alternativ är en Raspberry Pi (Såg en som kör Home Assistant på "dell wyse 3040 n10d". Ebay kostar de runt 500 kr) med 433 MHz-modul, SSD och Home Assistant eller annan mjukvara. Och någon tunneltjänst så jag kommer åt den utanför lokala sommarstuganätet.
Är inte intresserad av att "nörda" med att konfigurera i terminal/text filer utan bara installera Home Assistant (eller annat alternativ), plugga i USB-sticka, installera stöd för 433 MHz och sedan leta upp alla enheter. Allt via webgränssnitt... Med ökad ålder har jag tröttnat på att lägga timmar/dagar på att göra saker krångligt och felsöka.
Är detta möjligt? Tips?