Stör mig som fan att mitt nya jobb kräver att man har webbkameran på när man har möte. Detta från att ha kommit från ett jobb där ingen hade kamera någonsin. Det är så mycket friare att inte ha kamera, man kan ta möten var som helst och lite hur som helst. Nu med webbkamera ska man alltid behöva sitta vid ett skrivbord med bra ljus osvosvosv.
Det är redan jobbigt nog att bli inkastad i massa möten varje dag, så ska man så klart göra det ännu jobbigare med krav på webbkamera.
/Rant over
Så jäkla tröttsamt när man envist måste ha massa jäkla möten, så är mellanchefen som kallar till mötet är sån hip kille och "Åh jag är på språng/på cykeln/på tåget/i bilen så jag joinar mötet med telefonen". Antingen kommer du till jobbet i tid (om det så råkar vara i ditt kontor i hemmet) så du kan vara med på ditt meningslösa möte och faktiskt ge det full fokus, eller så tar vi mötet vid ett annat tillfälle för att vi ska höra din sprakiga mottagning när du sitter på tåget och även bakgrundsljudet är tröttsamt eller ditt flåsande när du cyklar och kanske kan lägga 20% av din tankeverksamhet på mötet tillsammans med "öh kan du ta det där igen jag hörde inte" etc. För att inte tala om bilen; Kör du bil kör du bil å då ska du inte sitta i jäkla möte. Sjukt respektlöst att inte ge mötet som nu måste hållas sin fulla uppmärksamhet.
Sedan så finns det så klart undantag att man nån enstaka gång kan få delta i mötet under mindre optimala förhållanden, men inte nästan varje gång.
Jag blir inte trött av att se andra personer i webcam eller sitta i digitalt möte. Jag blir trött på att mellanchefer visat sig vara värdelösa för företag så de kallar till möten hela jäkla tiden för att försöka visa sig viktiga och behövda när mötet lika gärna kunde vara ett mail. Fasen mer än 25% av min arbetstid går åt till möten och jag är utvecklare, ingen jädra PO eller lead dev eller liknande.
Rant över.