SVT Play får stöd för 4K och Dolby Vision

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobs0n:

Jag håller med dig, jag är åsså känslig både för bild och ljud kvalite. I min mening är DvD/Blueray tämligen överlägsna allt streamingstjafs om du vill ha kvalite.

DVD är verkligen inte bättre än vettiga streamingtjänster, möjligtvis ljudet som har lite högre bitrate. Blu-ray är ett enormt lyft och är relativt billigt idag.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av anders190:

Lite skillnad i diskussionen på Feber igår där man iallafall inledningsvis mer gnällde på att man använde Dolby Vision som Samsung eventuellt inte stödjer/för snål för att licensiera.

Skrivet av superapan:

Kanske korkad fråga: Men en Samsung-TV stödjer ju inte Dolby Vision...betyder det att man inte får HDR då?

Skrivet av edson:

Bör defaulta tillbaka till "vanlig" HDR då.

Ja, som jag har förstått det tidigare så har Dolby Vision en fallback till HDR10 om standarden inte stöds. Men jag kan ha fel.

Har @laxpudding någon input på detta?

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av JonasT:

Ja, som jag har förstått det tidigare så har Dolby Vision en fallback till HDR10 om standarden inte stöds.

Det stämmer. Baslagret är alltid HDR10 med statisk metadata, varpå Dolby Vision kan adderas för dynamisk metadata. I praktiken är det bara en extra videoström på drygt kring 64kbit/sek (för Dolby Vision MEL vilket tycks användas på streamingtjänster).

EDIT: Vad som gäller DVD så är det närmast omöjligt att jämföra det mot någon modern streamingplattform. Allt videoinnehåll är kodat i MPEG-2 och måste även avkodas som interlaced, så i praktiken kan inte progressiv video lagras korrekt på DVD (även om det går att flagga fälten vilket i praktiken ger 25PsF för PAL-utgåvor). Det finns heller inget stöd för Dolby Atmos eller DTS:X på DVD, vilket finns på de flesta streamingtjänsterna samt Blu-Ray och UHD-BD förstås.

Sedan är det väldigt, väldigt lite innehåll som streamas i standardupplösning idag av min erfarenhet och bara den faktorn, tillsammans med nyare och mer effektiva codecs än MPEG-2, gör enorm skillnad. Blu-Ray är däremot hyggligt trots dess brister.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Vad för Dolby Vision-profiler använder de? Nån som kört filerna i mediainfo än?

Edit: Svar: Dolby Vision, Version 1.0, dvhe.05.04, BL+RPU var det på en av deras 1080p-filer. Kunde inte hitta 4k-filen men de har även 1080p-filer i DV-format.

Från MediaInfo på en av "4K" programmen, dock med svart ram runt bilden och SVT logga som tar upp en del av 3840x2160 upplösningen.

General
Complete name : Historien om Sverige - 5. Kampen om tronen, år 1361–1560.mp4
Format : MPEG-4
Format profile : Base Media
Codec ID : isom (isom/iso2/mp41)
File size : 4.23 GiB
Duration : 59 min 32 s
Overall bit rate : 10.2 Mb/s
Frame rate : 25.000 FPS
Writing application : Lavf60.15.100

Video
ID : 2
Format : HEVC
Format/Info : High Efficiency Video Coding
Format profile : Main 10@L5@Main
Codec ID : hvc1
Codec ID/Info : High Efficiency Video Coding
Duration : 59 min 32 s
Bit rate : 9 969 kb/s
Width : 3 840 pixels
Height : 2 160 pixels
Display aspect ratio : 16:9
Frame rate mode : Constant
Frame rate : 25.000 FPS
Color space : YUV
Chroma subsampling : 4:2:0
Bit depth : 10 bits
Bits/(Pixel*Frame) : 0.048
Stream size : 4.15 GiB (98%)
Writing library : x265 3.4+31-6722fce1f:[Linux][GCC 10.3.0][64 bit] 10bit
Color range : Limited
Color primaries : BT.709
Transfer characteristics : BT.709
Matrix coefficients : BT.709
Codec configuration box : hvcC

Audio
ID : 1
Format : AAC LC
Format/Info : Advanced Audio Codec Low Complexity
Codec ID : mp4a-40-2
Duration : 59 min 32 s
Source duration : 59 min 32 s
Bit rate mode : Constant
Bit rate : 192 kb/s
Channel(s) : 2 channels
Channel layout : L R
Sampling rate : 48.0 kHz
Frame rate : 46.875 FPS (1024 SPF)
Compression mode : Lossy
Stream size : 81.8 MiB (2%)
Source stream size : 81.8 MiB (2%)
Language : Swedish
Default : Yes
Alternate group : 1

Visa signatur

- "Only a fool would say that!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Vad för Dolby Vision-profiler använder de? Nån som kört filerna i mediainfo än?

Edit: Svar: Dolby Vision, Version 1.0, dvhe.05.04, BL+RPU var det på en av deras 1080p-filer. Kunde inte hitta 4k-filen men de har även 1080p-filer i DV-format.

Då är det ingen inbyggd fallback till HDR för de som sitter på en Samsung TV. Profil 5 är utvecklat för streaming-ändamål så det är inte förvånande att SVT också kör på Profil 5.

Skrivet av swede1:

Från MediaInfo på en av "4K" programmen, dock med svart ram runt bilden och SVT logga som tar upp en del av 3840x2160 upplösningen.

General
Complete name : Historien om Sverige - 5. Kampen om tronen, år 1361–1560.mp4
Format : MPEG-4
Format profile : Base Media
Codec ID : isom (isom/iso2/mp41)
File size : 4.23 GiB
Duration : 59 min 32 s
Overall bit rate : 10.2 Mb/s
Frame rate : 25.000 FPS
Writing application : Lavf60.15.100

Video
ID : 2
Format : HEVC
Format/Info : High Efficiency Video Coding
Format profile : Main 10@L5@Main
Codec ID : hvc1
Codec ID/Info : High Efficiency Video Coding
Duration : 59 min 32 s
Bit rate : 9 969 kb/s
Width : 3 840 pixels
Height : 2 160 pixels
Display aspect ratio : 16:9
Frame rate mode : Constant
Frame rate : 25.000 FPS
Color space : YUV
Chroma subsampling : 4:2:0
Bit depth : 10 bits
Bits/(Pixel*Frame) : 0.048
Stream size : 4.15 GiB (98%)
Writing library : x265 3.4+31-6722fce1f:[Linux][GCC 10.3.0][64 bit] 10bit
Color range : Limited
Color primaries : BT.709
Transfer characteristics : BT.709
Matrix coefficients : BT.709
Codec configuration box : hvcC

Audio
ID : 1
Format : AAC LC
Format/Info : Advanced Audio Codec Low Complexity
Codec ID : mp4a-40-2
Duration : 59 min 32 s
Source duration : 59 min 32 s
Bit rate mode : Constant
Bit rate : 192 kb/s
Channel(s) : 2 channels
Channel layout : L R
Sampling rate : 48.0 kHz
Frame rate : 46.875 FPS (1024 SPF)
Compression mode : Lossy
Stream size : 81.8 MiB (2%)
Source stream size : 81.8 MiB (2%)
Language : Swedish
Default : Yes
Alternate group : 1

BT.709 = SDR dvs. ingen HDR på avsnittet.

Visa signatur

Sitter på gamla grejer.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av JonasT:

Ja, som jag har förstått det tidigare så har Dolby Vision en fallback till HDR10 om standarden inte stöds. Men jag kan ha fel.

Har @laxpudding någon input på detta?

Dolby Vision är i grunden HDR10 med add ons – enkelt förklarat. Som det fungerar kommer Dolby Vision enbart aktiveras när det finns en handskakning på plats som bekräftar för källan att DV fungerar och vilken typ av DV som enheten hanterar och föredrar. Sker aldrig den handskakningen kommer HDR10 skickas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrisrolex:

Då är det ingen inbyggd fallback till HDR för de som sitter på en Samsung TV. Profil 5 är utvecklat för streaming-ändamål så det är inte förvånande att SVT kör på Profil 5.

BT.709 = SDR dvs. ingen HDR på avsnittet.

Preics, HDR finns inte på den serien. HDR funkar dock på Taelgia.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

De får gärna släppa sitt föråldrade 50Hz-tänk också efersom frameraten matchar dåligt med dagens 60Hz-skärmar.

SVT gör tv, inte Youtube... 50 Hz är standard för tv i hela Europa och inget som SVT har hittat på själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

50hz på min Philips OLED funkade inte utan tydliga hack. Det berodde på att Android OS är låst till 60hz vilket gjorde att 50hz material ryckte till hela tiden. TVn kunde dock ta emot 50hz signaler från externa enheter så som Apple TV 4K.

Bra av SVT att äntligen börja sända 4K och HDR, även om bitraten är låg. Fortfarande ett stort hopp från deras förra 1080p kvalité.

Nja, appar kan växla skärmens uppdateringsfrekvens om de vill så det är ingen begränsning i Android i sig.

Skrivet av hobs0n:

Har inte orkat läsat genom hela tråden. Min erfarenhet av streaming tjänster är ju att det är det är knappt värt att streama över 720k för fanken. HUr funkar streamingen nuförtiden om man har bandbredd nog för det?
Kommer ihåg förr i tiden då jag hade filmer hemma lokalt. En lokal film i DvD(typ 720×576) krossade ju vilken streamingstjänst som helst i 1080k då och gör det fortfarande.
Så streamingstjänster över 720k låter ju bara löjlligt?

Då har du testat några riktigt risiga streamingtjänster. Nej, en DVD har aldrig sett bättre ut än en någorlunda vettig streamingtjänst. TV-tillverkarna skulle inte kunna sälja nya TV-apparater om streamingtjänsterna var så dåliga som du beskriver då det är vad majoriteten tittar på.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Nja, appar kan växla skärmens uppdateringsfrekvens om de vill så det är ingen begränsning i Android i sig.

Då har du testat några riktigt risiga streamingtjänster. Nej, en DVD har aldrig sett bättre ut än en någorlunda vettig streamingtjänst. TV-tillverkarna skulle inte kunna sälja nya TV-apparater om streamingtjänsterna var så dåliga som du beskriver då det är vad majoriteten tittar på.

Jo, det är låst till 60hz. Nyare versioner av Android TV har dock möjligheten till att byta efter behov.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Jo, det är låst till 60hz. Nyare versioner av Android TV har dock möjligheten till att byta efter behov.

Appar har kunnat växla uppdateringsfrekvens i flertalet år nu (har nog kört så sedan åtminstone 2015) vid exempelvis videouppspelning. Själva GUI:t är dock normalt en statisk uppdateringsfrekvens.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av dblade:

När vi överväger SVT:s roll i den svenska medielandskapet och dess senaste rörelser mot att expandera sitt utbud, inklusive möjligheten att streama i 4K, är det viktigt att granska både finansiella och innehållsmässiga aspekter. SVT, finansierat genom en public service-avgift på upp till 1 300 kronor per person och år, samlar in en potentiell summa på omkring 13 miljarder kronor årligen från Sveriges 10 miljoner invånare. Denna finansieringsmodell väcker frågor om huruvida dessa investeringar ger tillbörlig valuta för pengarna till medborgarna.

Från ett innehållsperspektiv är kvaliteten på programutbudet kritisk. I en tid där tittarvanor och teknik utvecklas snabbt, kan det vara lockande att investera i tekniska uppgraderingar som 4K-streaming. Men den verkliga nyckeln till framgång ligger i att erbjuda engagerande, relevant och mångsidigt innehåll. För tittare spelar det ingen roll hur hög upplösningen är om programmen som erbjuds inte fängslar deras intresse.

En potentiell lösning på dessa utmaningar är att omstrukturera SVT. Genom att skapa en tydlig uppdelning mellan public service-verksamheten och en mer kommersiellt orienterad del, kan SVT fortsätta att tjäna sitt public service-uppdrag samtidigt som man ger utrymme för att utforska nya tekniska och innehållsmässiga arenor. Denna modell skulle innebära att skattebetalarnas pengar primärt används för att stödja kärnverksamheten inom public service, medan den kommersiella delen finansieras separat, kanske genom abonnemangsavgifter eller liknande modeller.

I den public service-fokuserade delen skulle SVT kunna koncentrera sig på att skapa och distribuera högkvalitativt, relevant och inkluderande innehåll som speglar de demokratiska och humanistiska värden som är centrala för dess uppdrag. Å andra sidan, i den kommersiella grenen, skulle SVT ha friheten att experimentera med nya teknologier och innehållstyper för att konkurrera med andra mediehus på en mer likvärdig marknadsplats.

Denna strategi skulle inte bara säkerställa en mer ansvarsfull användning av skattebetalarnas medel utan också möjliggöra för SVT att fortsätta vara en dynamisk och konkurrenskraftig aktör inom medievärlden. Genom att balansera sitt public service-uppdrag med kommersiella ambitioner på detta sätt, kan SVT bättre tjäna det svenska samhällets behov och preferenser.

Skrivet av Ompet:

Oavsett om de delat upp det i två olika delar så borde de absolut uppgradera till den nya standarden 4k. Finns ingen anledning att de ska vara kvar i något gammalt bara för att de ska leverera -> högkvalitativt <- relevant innehåll. Så nog är denna investering korrekt oavsett vad man tycker om SVTs programutbud.

Skrivet av Abbs:

För det första ingår mer än SVT i public service avgiften/skatten (SR, UR). SVT har en budget på cirka 5 miljarder SEK av en total om cirka 9 miljarder SEK för public service.

För det andra är inte alla svenska invånare vuxna.

Skrivet av Napster91:

Är texten ai genererad? Känns som någon gpt.

Ja, inlägget är av allt att döma AI-genererat. Fick det intrycket redan efter att ha läst bara någon enstaka mening, och jämför man med tidigare inlägg från @dblade finns det inga språkliga eller stilistiska likheter överhuvudtaget. Tråkigt sätt att delta i diskussionen på, tycker jag.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Infiniti:

Vad jag vet finns det inga moderna TV-apparater som kan visa 50Hz-material korrekt. De kan TAR EMOT 50Hz, och meddelar att de spelar upp i 50 Hz. Men de uppdateras ändå alltid i 60/120 Hz (möjligtvis 96Hz för filmer).

Det finns det visst. De flesta, skulle jag våga säga, även om det såklart finns vissa scenarier där uppspelningen som helhet i praktiken inte fungerar som den ska ur användarens synvinkel, av den ena eller andra anledningen.

Citat:

Så JO, SVT borde gå över till 60 Hz som är vedertagen standard på i princip all digital video. 50 Hz är en förlegad relik från den analoga tiden.

Hur skulle det gå till, menar du? Majoriteten av materialet som sänds på SVT är producerat i antingen 25 eller 50 fps. De skulle kanske teoretiskt kunna ställa om sina egna produktioner, men tänk på allt som köps in/sänds från andra länder och allt befintligt material. För att inte tala om allt runtomkring såsom belysning (som ofta flimrar i 50 Hz i Sverige) etc etc.

Det jag däremot mycket gärna skulle vilja se hos svenska TV-tjänster är stöd för antingen 50 eller 60 fps, så att man kan se sändningar från USA och andra länder utan extremt hackande. Men antar att det är väldigt tekniskt komplicerat att implementera detta i hela infrastrukturen, och dessutom på ett sätt som är kompatibelt med all tänkbar gammal föråldrad utrustning som folk sitter med hemma i stugorna.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Trevligt! Tycker Shieldens uppskalning grejat det bra också.

Lite OT men är Shield värt? Aldrig förstått vad det riktigt används för men kanske är jämförbart med en Apple TV.

OnT:
Härliga nyheter! Använder SVT Play relativt ofta själv faktiskt så det kommer att uppskattas.

Permalänk
Medlem

Testade "Taelgia", (SVT Play appen på TV:n, Panasonic TX - 58HX810E) å har "Dolby Notice" (Dolby Atmos/Vision) påslaget i TV:n. Enligt "Dolby Notice" är det bara "Dolby Atmos" ljud, enligt hemmabio recviern "Stereo" ljud. Har "Bitstream" aktiverat på TV:n. Ska testa på 4k Apple TV . Testat på Apple TV:n (inkopplad direkt i hemmabio recviern) å enligt displayen "DDAtmos" ljud.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ja, inlägget är av allt att döma AI-genererat. Fick det intrycket redan efter att ha läst bara någon enstaka mening, och jämför man med tidigare inlägg från @dblade finns det inga språkliga eller stilistiska likheter överhuvudtaget. Tråkigt sätt att delta i diskussionen på, tycker jag.

Det börjar förutsägbart också med faktafel direkt eftersom SVT inte får hela public service-avgiften... Kan ju krävas riktig intellligens för att förstå sådana detaljer, liksom att kontrollera hur mycket som faktiskt tas in (och ges vidare) eftersom alla invånare inte betalar full avgift, eller ens någon.

Permalänk
Medlem

Ser för jävligt ut på 1440p, eller är det bara jag?

Tex:

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

SVT gör tv, inte Youtube... 50 Hz är standard för tv i hela Europa och inget som SVT har hittat på själva.

När man kollar på europeiska tv-sändningar, på en tv... Ja då funkar 50 Hz. En allt smalare nisch.

Allt färre människor kollar på tv-sändningar utan använder SVT som en streamingtjänst. Och då går det utför jäkligt snabbt med hanteringen av 25 FPS video genom hela bildkedjan av hårdvara och mjukvara eftersom 60 Hz är standard, även på enheter här i Europa.

Standard uppdateringsfrekvenser
Datorskärmar: 60 Hz
Surfplattor: 60 Hz
Mobilskärmar: 60 hz

Dessa skärmar ändrar inte uppdateringsfrekvens utan konverterar all video till 60 Hz, där 50 Hz-material inte går jämnt ut utan blir hackigt och dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Preics, HDR finns inte på den serien. HDR funkar dock på Taelgia.

Inser att min formulering kanske låter som att Taelgia inte strömmas alls med HDR bara för att det visas i Dolby Vision (Profil 5). Självklart väljs annan videoström med vanlig HDR istället om inte stöd finns.

Visa signatur

Sitter på gamla grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

När man kollar på europeiska tv-sändningar, på en tv... Ja då funkar 50 Hz. En allt smalare nisch.

Allt färre människor kollar på tv-sändningar utan använder SVT som en streamingtjänst. Och då går det utför jäkligt snabbt med hanteringen av 25 FPS video genom hela bildkedjan av hårdvara och mjukvara eftersom 60 Hz är standard, även på enheter här i Europa.

Standard uppdateringsfrekvenser
Datorskärmar: 60 Hz
Surfplattor: 60 Hz
Mobilskärmar: 60 hz

Dessa skärmar ändrar inte uppdateringsfrekvens utan konverterar all video till 60 Hz, där 50 Hz-material inte går jämnt ut utan blir hackigt och dåligt.

Det finns ingen sådan standard. Det är möjligen absolut vanligast, men inte någon standard.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Ser för jävligt ut på 1440p, eller är det bara jag?

Tex:
https://i.imgur.com/vVDQ1Km.png

Är det inte bara att du inte väntat tills den nått full kvalitet och/eller har seg uppkoppling? Sitter just nu där WiFi:t knappt når och då tar det ett tag innan det ser vettigt ut. Det börjar på potatovision och blir sedan successivt blir bättre.

Permalänk
Skrivet av dblade:

När vi överväger SVT:s roll i den svenska medielandskapet och dess senaste rörelser mot att expandera sitt utbud, inklusive möjligheten att streama i 4K, är det viktigt att granska både finansiella och innehållsmässiga aspekter. SVT, finansierat genom en public service-avgift på upp till 1 300 kronor per person och år, samlar in en potentiell summa på omkring 13 miljarder kronor årligen från Sveriges 10 miljoner invånare. Denna finansieringsmodell väcker frågor om huruvida dessa investeringar ger tillbörlig valuta för pengarna till medborgarna.

Från ett innehållsperspektiv är kvaliteten på programutbudet kritisk. I en tid där tittarvanor och teknik utvecklas snabbt, kan det vara lockande att investera i tekniska uppgraderingar som 4K-streaming. Men den verkliga nyckeln till framgång ligger i att erbjuda engagerande, relevant och mångsidigt innehåll. För tittare spelar det ingen roll hur hög upplösningen är om programmen som erbjuds inte fängslar deras intresse.

En potentiell lösning på dessa utmaningar är att omstrukturera SVT. Genom att skapa en tydlig uppdelning mellan public service-verksamheten och en mer kommersiellt orienterad del, kan SVT fortsätta att tjäna sitt public service-uppdrag samtidigt som man ger utrymme för att utforska nya tekniska och innehållsmässiga arenor. Denna modell skulle innebära att skattebetalarnas pengar primärt används för att stödja kärnverksamheten inom public service, medan den kommersiella delen finansieras separat, kanske genom abonnemangsavgifter eller liknande modeller.

I den public service-fokuserade delen skulle SVT kunna koncentrera sig på att skapa och distribuera högkvalitativt, relevant och inkluderande innehåll som speglar de demokratiska och humanistiska värden som är centrala för dess uppdrag. Å andra sidan, i den kommersiella grenen, skulle SVT ha friheten att experimentera med nya teknologier och innehållstyper för att konkurrera med andra mediehus på en mer likvärdig marknadsplats.

Denna strategi skulle inte bara säkerställa en mer ansvarsfull användning av skattebetalarnas medel utan också möjliggöra för SVT att fortsätta vara en dynamisk och konkurrenskraftig aktör inom medievärlden. Genom att balansera sitt public service-uppdrag med kommersiella ambitioner på detta sätt, kan SVT bättre tjäna det svenska samhällets behov och preferenser.

Yeah right att alla Sveriges innevånare betalar 1300kr/år i licensskatt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Det finns ingen sådan standard. Det är möjligen absolut vanligast, men inte någon standard.

Tja, finns ju såklart högre uppdateringsfrekvenser också.

Men lista gärna dina displayer där hemma som kör med låst 50 Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Tja, finns ju såklart högre uppdateringsfrekvenser också.

Men lista gärna dina displayer där hemma som kör med låst 50 Hz.

Utöver TVn så har jag adaptiv refresh rate på både telefon, dator, och laptop. Alla hanterar 50hz

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Utöver TVn så har jag adaptiv refresrate på både telefon, dator, och laptop. Alla hanterar 50hz

Trevligt! Men du förstår alltså på riktigt inte vad jag menar med att 60 Hz varit standard uppdateringsfrekvens på datorskärmar de senaste 15-20 åren? Eller du vill bara märka ord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Trevligt! Men du förstår alltså på riktigt inte vad jag menar med att 60 Hz varit standard uppdateringsfrekvens på datorskärmar de senaste 15-20 åren? Eller du vill bara märka ord?

Jag förstår vad du menar, men det är fortfarande inte någon standard(alltså något man kommit överens om), men helt klart väldigt vanligt.

Det är dock inte SVTs eller någon annan TV-producents fel att det tillverkas devicer och appar som inte kan visa 50hz-innehåll korrekt. 50hz video är dock en del av flera standarder, och har varit så i många många år.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av Frux:

När man kollar på europeiska tv-sändningar, på en tv... Ja då funkar 50 Hz. En allt smalare nisch.

Allt färre människor kollar på tv-sändningar utan använder SVT som en streamingtjänst. Och då går det utför jäkligt snabbt med hanteringen av 25 FPS video genom hela bildkedjan av hårdvara och mjukvara eftersom 60 Hz är standard, även på enheter här i Europa.

Standard uppdateringsfrekvenser
Datorskärmar: 60 Hz
Surfplattor: 60 Hz
Mobilskärmar: 60 hz

Dessa skärmar ändrar inte uppdateringsfrekvens utan konverterar all video till 60 Hz, där 50 Hz-material inte går jämnt ut utan blir hackigt och dåligt.

Ligger inte problemet snarare på att appen eller skärmen inte klarar av att automatiskt skifta Hz till, i det här fallet, 50Hz?
Anser du samma sak om all film som är 24fps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

När vi överväger SVT:s roll i den svenska medielandskapet och dess senaste rörelser mot att expandera sitt utbud, inklusive möjligheten att streama i 4K, är det viktigt att granska både finansiella och innehållsmässiga aspekter. SVT, finansierat genom en public service-avgift på upp till 1 300 kronor per person och år, samlar in en potentiell summa på omkring 13 miljarder kronor årligen från Sveriges 10 miljoner invånare. Denna finansieringsmodell väcker frågor om huruvida dessa investeringar ger tillbörlig valuta för pengarna till medborgarna.

Från ett innehållsperspektiv är kvaliteten på programutbudet kritisk. I en tid där tittarvanor och teknik utvecklas snabbt, kan det vara lockande att investera i tekniska uppgraderingar som 4K-streaming. Men den verkliga nyckeln till framgång ligger i att erbjuda engagerande, relevant och mångsidigt innehåll. För tittare spelar det ingen roll hur hög upplösningen är om programmen som erbjuds inte fängslar deras intresse.

En potentiell lösning på dessa utmaningar är att omstrukturera SVT. Genom att skapa en tydlig uppdelning mellan public service-verksamheten och en mer kommersiellt orienterad del, kan SVT fortsätta att tjäna sitt public service-uppdrag samtidigt som man ger utrymme för att utforska nya tekniska och innehållsmässiga arenor. Denna modell skulle innebära att skattebetalarnas pengar primärt används för att stödja kärnverksamheten inom public service, medan den kommersiella delen finansieras separat, kanske genom abonnemangsavgifter eller liknande modeller.

I den public service-fokuserade delen skulle SVT kunna koncentrera sig på att skapa och distribuera högkvalitativt, relevant och inkluderande innehåll som speglar de demokratiska och humanistiska värden som är centrala för dess uppdrag. Å andra sidan, i den kommersiella grenen, skulle SVT ha friheten att experimentera med nya teknologier och innehållstyper för att konkurrera med andra mediehus på en mer likvärdig marknadsplats.

Denna strategi skulle inte bara säkerställa en mer ansvarsfull användning av skattebetalarnas medel utan också möjliggöra för SVT att fortsätta vara en dynamisk och konkurrenskraftig aktör inom medievärlden. Genom att balansera sitt public service-uppdrag med kommersiella ambitioner på detta sätt, kan SVT bättre tjäna det svenska samhällets behov och preferenser.

De här 10 miljoner, är det inklusive barn då?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Skrivet av ipac:

Nej. Det finns fler aspekter än bitrate som påverkar kvalitén. Sen maxar väl DVD 9.8 Mbps?

Så rubriken kunde möjligen vara "SVT klarar DVD bitrate"...

Absolut!

Dvd är verkligen extremt dåligt.

Jag tar mycket hellre 5 Mbit/s 1080p HEVC än 9,8 Mbit/s (eller vad det nu är) 480/567p MPEG 2.

Visa signatur

Glory to Arstotszka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jag förstår vad du menar, men det är fortfarande inte någon standard(alltså något man kommit överens om), men helt klart väldigt vanligt.

Det är dock inte SVTs eller någon annan TV-producents fel att det tillverkas devicer och appar som inte kan visa 50hz-innehåll korrekt. 50hz video är dock en del av flera standarder, och har varit så i många många år.

Ok fine, 60Hz har blivit de facto global standard på displayer och videouppspelning.

Känns bara som inte alla hängt med utan hållit kvar vid tanken "i Europa kör vi minsann PAL och 50 Hz" samtidigt som våra hem har fyllts med mediaspelare och displayer som bara visar 60 Hz korrekt, enligt amerikansk standard.

Skrivet av compila_beeper:

Ligger inte problemet snarare på att appen inte klarar av att automatiskt skifta Hz till, i det här fallet, 50Hz?
Anser du samma sak om all film som är 24fps?

Så kan man säga. Vi har länge fått dras med digitala mediaspelare (hårdvara och appar) som inte klarat att växla läge på tvn som DVD och blurayspelare gjorde förr, varken till motsvarande 24 FPS eller 50 FPS. Dvs utvecklingen har gått bakåt på den punkten. Ibland har tvn kunnat lösa det själv, men långt ifrån alltid, och många andra displayer har som sagt rent fysiskt saknat möjlighet att anpassa sin 60 Hz uppdateringsfrekvens till 50 Hz videomaterial.

Och tex Google chromecast fick inte en "match framerate"-funktion öht förrän förra året, och bara på nyare modeller. Men vi kan väl hoppas att hårdvaruutvecklingen kommer ikapp att visa SVTs 50 Hz. Dynamiska displayer på mobilen börjar bli vanligare och nya tv är snabbare på att växla läge utifrån videosignalen.