Jobba som 3D artist, hur är det?

Permalänk
Medlem

Jobba som 3D artist, hur är det?

Jag har ibland funderat lite på om man borde göra ett karriärbyte och satsa på ett jobb som 3D artist där man får jobba med att ta fram 3D-modeller/världar som används i spel. Brukar nämligen sitta en del med Blender på fritiden och tycker det är skoj, så det är väl mest därför jag ibland gått och funderat på om det vore nåt. Det är som sagt bara tankar, inget jag verkligen bestämt mig för. Vet inte om jag skulle "våga" sadla om helt på det sättet heller men oavsett vore det intressant få veta lite mer.

Skulle vara intressant höra om någon här gått en sådan utbildning och hur det var, och om någon här kanske jobbar som 3D artist och kan berätta lite grann om hur det är att arbeta med detta.

Är det svårt att få ett sådant jobb, krävs det att man har naturlig talang för 3D eller vad jag ska kalla det, för att kunna ro hem ett sånt jobb?

Visa signatur

Acer Predator Helios 18 Core i9 32GB 1024GB SSD RTX 4080 250Hz 18"

Permalänk
Medlem

Det du behöver är en portfolio som du kan visa och gärna erfarenhet, det är inget man hoppar på från ingenting.

Ska du jobba med det så måste du kunna visa vad du kan i förväg, helst något professionellt.

Annars får man väl vända sig till tjänster som Fiverr och bygga upp ett rykte där men det är nog ganska mycket slavjobb innan du får upp ditt rykte.

Det är inte unikt för 3D-artist utan allt som har med visuella prylar att göra, eller så hoppar man på en junior roll för inga pengar alls, ingen aning var man hittar sådant, de få personer jag känner som faktiskt jobbar med 3D och animationer har hamnat där de är direkt från deras utbildningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Det du behöver är en portfolio som du kan visa och gärna erfarenhet, det är inget man hoppar på från ingenting.

Ska du jobba med det så måste du kunna visa vad du kan i förväg, helst något professionellt.

Annars får man väl vända sig till tjänster som Fiverr och bygga upp ett rykte där men det är nog ganska mycket slavjobb innan du får upp ditt rykte.

Det är inte unikt för 3D-artist utan allt som har med visuella prylar att göra, eller så hoppar man på en junior roll för inga pengar alls, ingen aning var man hittar sådant, de få personer jag känner som faktiskt jobbar med 3D och animationer har hamnat där de är direkt från deras utbildningar.

Okej, det var nog lite det jag misstänkte, att det inte är helt lätt få ett sånt jobb. Jag har sett också att många utbildningar inom 3D brukar kräva ett arbetsprov (eller att man har en portfolio) också. Så man bör antagligen ha lite koll innan man ens söker en utbildning.

Visa signatur

Acer Predator Helios 18 Core i9 32GB 1024GB SSD RTX 4080 250Hz 18"

Permalänk
Medlem

3D artist är nog ett av de bästa jobb man kan få ta i om man har ett genuint intresse för att skapa saker.
Har nästan 20 års erfarenhet.

Däremot kan jag säga att en utbildning inte kommer garantera dig ett jobb, portfolio och personlighet är det som skapar jobbmöjlighet. Utbildning är bra för då kan du lägga mycket tid och samtidigt få csn.

Se till att du hela tiden får feedback från seniora artister och hela tiden blicka framåt på nya projekt och mål. Lär dig grunderna inom de discipliner du vill jobba med.
Är du dedikerad, lägger dina timmar per dag, bra metod för problemlösning och bygger upp en portfolio så har du jobb inom ett år utan utbildning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluberry:

3D artist är nog ett av de bästa jobb man kan få ta i om man har ett genuint intresse för att skapa saker.
Har nästan 20 års erfarenhet.

Däremot kan jag säga att en utbildning inte kommer garantera dig ett jobb, portfolio och personlighet är det som skapar jobbmöjlighet. Utbildning är bra för då kan du lägga mycket tid och samtidigt få csn.

Se till att du hela tiden får feedback från seniora artister och hela tiden blicka framåt på nya projekt och mål. Lär dig grunderna inom de discipliner du vill jobba med.
Är du dedikerad, lägger dina timmar per dag, bra metod för problemlösning och bygger upp en portfolio så har du jobb inom ett år utan utbildning.

Ja jag förstår att en portfolio väger tungt här. Min känsla är att det tar ganska lång tid innan man blir bra på 3D om man inte har naturlig talang för det så att säga. Jämför jag med programmering som jag sysslar med idag är programmeringen en barnlek jämfört med 3D. Rent spontant känns det som att jag gör bäst i att fortsätta ha detta som en hobby istället för att satsa på jobb.

Skapar du characters i ditt jobb? I så fall undrar jag om du fick lära dig nåt om anatomi och sånt när du pluggade? Den biten verkar lite knepig om man vill skapa en figur som är anatomiskt korrekt.

Är det Maya du använder? Fått för mig att Blender inte används så mycket av större studios.

Visa signatur

Acer Predator Helios 18 Core i9 32GB 1024GB SSD RTX 4080 250Hz 18"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bit010:

Ja jag förstår att en portfolio väger tungt här. Min känsla är att det tar ganska lång tid innan man blir bra på 3D om man inte har naturlig talang för det så att säga. Jämför jag med programmering som jag sysslar med idag är programmeringen en barnlek jämfört med 3D. Rent spontant känns det som att jag gör bäst i att fortsätta ha detta som en hobby istället för att satsa på jobb.

Skapar du characters i ditt jobb? I så fall undrar jag om du fick lära dig nåt om anatomi och sånt när du pluggade? Den biten verkar lite knepig om man vill skapa en figur som är anatomiskt korrekt.

Är det Maya du använder? Fått för mig att Blender inte används så mycket av större studios.

Min karriär startade faktiskt med photoshop och webutveckling så kommer också delvis från programmering som sakta gled över till 3D på fulltid. Till vardags så använder jag 3dsmax, tyflow, blender, zbrush, substance painter / designer, photoshop, rizom, vray, unity.

Det verkar som du har en del erfarenhet plus att du är teknisk orienterad baserat på din bakgrund inom programmering så jag ser det inte som en omöjlighet men det gäller att lägga sina 10 000 timmar.

3D rätt brett yrke, är som att säga att man jobbar på sjukhuset :). För att du snabbt ska komma in i branschen så behöver du definiera vad du vill jobba med och sätta en plan utifrån det.

Game Development
Character Design
Environmental Design
Product Design
Architectural Visualization
Visual Effects (VFX)
Motion Graphics
Look Development

Modeling,Sculpting,UV Mapping
Texturing, Shading, Procedural Generation
Concept, Lighting, Cameras / Composition
Animation,Rigging,Particle Systems
Rendering, Programming, Pipelines

Det enda jag inte har jobbat med är faktiskt anatomisk modellering så kan inte hjälpa till så mycket på den fronten men skulle föreslå att gå kurser anatomi med lera och lär dig Zbrush. Characters and Creatures är nog det svåraste att få jobb som om du inte har erfarenhet av just anatomi och organisk modellering. Satsa på hard-surface modellering eller annan typ av organisk modellering, är lättare att lära sig och få jobb.

Jobbar man med att enbart skapa props så är Blender ett bra program då man inte är så beroende av pipelines.
Även fast det har varit mycket kring blender de senaste åren så tror jag att det ska mycket till för att konvertera större studios till blender, har man lagt 10-20 år på att bygga upp pipelines med plugin och script så är det inget man byter i första hand :).
Många indiestudios och concept artists kör blender.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluberry:

Min karriär startade faktiskt med photoshop och webutveckling så kommer också delvis från programmering som sakta gled över till 3D på fulltid. Till vardags så använder jag 3dsmax, tyflow, blender, zbrush, substance painter / designer, photoshop, rizom, vray, unity.

Det verkar som du har en del erfarenhet plus att du är teknisk orienterad baserat på din bakgrund inom programmering så jag ser det inte som en omöjlighet men det gäller att lägga sina 10 000 timmar.

3D rätt brett yrke, är som att säga att man jobbar på sjukhuset :). För att du snabbt ska komma in i branschen så behöver du definiera vad du vill jobba med och sätta en plan utifrån det.

Game Development
Character Design
Environmental Design
Product Design
Architectural Visualization
Visual Effects (VFX)
Motion Graphics
Look Development

Modeling,Sculpting,UV Mapping
Texturing, Shading, Procedural Generation
Concept, Lighting, Cameras / Composition
Animation,Rigging,Particle Systems
Rendering, Programming, Pipelines

Det enda jag inte har jobbat med är faktiskt anatomisk modellering så kan inte hjälpa till så mycket på den fronten men skulle föreslå att gå kurser anatomi med lera och lär dig Zbrush. Characters and Creatures är nog det svåraste att få jobb som om du inte har erfarenhet av just anatomi och organisk modellering. Satsa på hard-surface modellering eller annan typ av organisk modellering, är lättare att lära sig och få jobb.

Jobbar man med att enbart skapa props så är Blender ett bra program då man inte är så beroende av pipelines.
Även fast det har varit mycket kring blender de senaste åren så tror jag att det ska mycket till för att konvertera större studios till blender, har man lagt 10-20 år på att bygga upp pipelines med plugin och script så är det inget man byter i första hand :).
Många indiestudios och concept artists kör blender.

Tack för infon! Alltid intressant få höra från någon som jobbar med det. Jag får väl se vad som händer i framtiden… tills vidare får det fortsätta vara en hobby. Har inte hållit på så länge med 3D heller så man vet ju aldrig, kanske man en dag ledsnar på det så gäller känna efter ordentligt innan man ev hoppar på nån utbildning.

Visa signatur

Acer Predator Helios 18 Core i9 32GB 1024GB SSD RTX 4080 250Hz 18"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bit010:

Tack för infon! Alltid intressant få höra från någon som jobbar med det. Jag får väl se vad som händer i framtiden… tills vidare får det fortsätta vara en hobby. Har inte hållit på så länge med 3D heller så man vet ju aldrig, kanske man en dag ledsnar på det så gäller känna efter ordentligt innan man ev hoppar på nån utbildning.

Jag började sitta och greja props etc till andras passion projects och gamejams för skojs skull, lade minst 10h per vecka och när någon efter ca 7 månaders övning ville ha enklare hjälp och kunde betala, så var jag igång. Jag har fått mina uppdrag genom att lägga ett par timmar för att ge ett utkast på vad jag skulle kunna hjälpa till med baserat på uppdragsbeskrivningen eller att hjälpa någon i ett community med någon problemlösning, och som sedan velat att jag gjorde klart resten av jobbet också.

Det är dock långt ifrån att det ska betala ens i närheten av min ingenjörstimlön från mitt dayjob, så jag skyndar långsamt och har roligt.

Hade jag haft 8h per dag att lära mig hade jag inte tvekat. Att jobba med andra och gå feedback är viktigt!

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.