För det första. Jag är också kund hos Bahnhof i ett stadsnät och har kunnat bekräfta efter höjningar att lokala stadsnätet inte höjt avgiften gentemot Bahnhof. I alla fall inte förra gången de höjde, har inte information om pris sedan sist. Jag har fått 2-3 höjningar sen 2019 när jag flyttade in i min lägenhet (388 till 409 via 419 har jag för mig) där jag har fiber via stadsnätet. Kunde sparat över tusen kronor kommande år om jag bytte till Telia under black friday och jag var riktigt sugen. Jag är riktigt irriterad på Bahnhof just nu.
Några har funderat på vad det är som kostar ("det är ju kablar i marken som funkar för evigt nästan"). En av de saker som kostar är förstås elen till den aktiva utrustningen ute i nätet, en kostnad som gått upp på senare år. Annat som kostar är att uppgradera denna aktiva utrustning (switchar och routrar) i nätet för att hantera störra mängder data, eftersom mängden data vi använder går uppåt hela tiden. Mellan din router och den punkt där din signal/paket går över till din tjänsteleverantörs nät kan det vara 10+ aktiva enheter. Nätägaren har också massa anställda samt interna system för att styra och överaka nätet, fakturera och så vidare. Med det sagt så kan man tycka att många av de kostnaderna inte borde gått upp galet, även om det såklart blivit dyrare med nätverksutrustningen, precis som allt blivit dyrare. Detta är inte för att försvara, utan endast för att försöka förklara att det är lite mer olika delar inblandade än kablar i marken som kan påverka priset.
Vad gäller att priset i bostadsrättsföreningar kan vara så lågt så är det ju samma princip som mycket annat. En bostadsrättsförening binder sig ofta under lång tid och ger leverantören monopol i fastigheten. Det ger garanterat en viss andel abonnemang under lång tid. Därmed rabbatt pga mängd och att de bundit sig.
Och de som klagar på stadsnäten, jag förstår er. Det finns säkert stadsnät som inte har bästa prissättningen och som utnyttjat att de är enda nätet i stora delar av staden/regionen. Men jag har nog å andra sidan aldrig hört talas om en bättre lösning. Alternativet så som jag ser det är att ha nät som Comhem överallt. Där nätägare och tjänsteleverantören är den samma och alltid bara bygger där de har monopol och sätter priserna hur de vill. Det är samma problem, bara ännu värre för slutkund. Finns en anledning till att Comhem/Tele2 konsekvent brukar ligga i botten när det gäller kundnöjdhet.
Förövrigt, ni som pratar om OpenUniverse. De är numera ägda av GlobalConnect Sverige (före detta IP-Only), se https://www.openuniverse.se/blog/2022/02/01/globalconnect-sve... .