Permalänk
Medlem

Rolig bil med dragkrok

Har letat ett tag efter en rolig bil med möjlighet till dragkrok, men det verkar vara ett otroligt smalt utbud gällande detta. Är ju väldigt skönt att ha det när man ska åka till tippen, åka på bilsemester eller bara för att hämta hem något från ikea. Har tänkt mig att lägga max 400k och behöver inte supermycket plats, men lyckas inte hitta något skitbra ändå. Manuellt är ett krav för körglädjens skull

Bilarna som jag kikat på är:
- Toyota GR Yaris
- Honda Civic Type R
- Toyota GT86/GR86
- Mazda MX-5
- Abarth 695
- Ford Focus RS

Har ni förslag? Åker ju allra helst japanskt, men kanske inte går här I dagsläget lutar det mot att köpa en GR Yaris och bara hyra en skåpbil på macken när det behövs, men det känns ju inte kanon.

Permalänk
Medlem

Jag har en Volkswagen Golf 7 Gti med dragkrok och jag är nästan säker på att även Golf 8 Gti kan ha dragkrok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Jag har en Volkswagen Golf 7 Gti med dragkrok och jag är nästan säker på att även Golf 8 Gti kan ha dragkrok.

Absolut ett alternativ. Har någon sorts personlig vendetta mot VW efter apskandalerna dock, så får väl suga på den karamellen ett tag ifall det skulle vara en av de enda alternativen

Upskattar tipset!

Permalänk
Medlem

Några särskild årsmodeller eller särskild lyx?
Tänker finns ju t.ex. Audi s5:or med dragkrok och manuell låda, BMW 335 med manuell och dragkrok, men blir ju lite äldre bilar, och då kanske lite sönderbusade..

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem

308 GTI (förra generationen) kanske det går på? Inte jättevanlig och definitivt inte japansk. Megane RS är väl rökt däremot i och med att avgasröret kommer ut i mitten. Samma är det väl med upphottade Mini. Vet inte hur det är med den större Clubman?

råkade skriva Countryman (som är en "light-SUV" ) istället för Clubman
Permalänk
Medlem

Kan ju inte säga sportbil precis. Men kör v60 t5 240hk med dragkrok. 😜

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cuge:

Har letat ett tag efter en rolig bil med möjlighet till dragkrok, men det verkar vara ett otroligt smalt utbud gällande detta. Är ju väldigt skönt att ha det när man ska åka till tippen, åka på bilsemester eller bara för att hämta hem något från ikea. Har tänkt mig att lägga max 400k och behöver inte supermycket plats, men lyckas inte hitta något skitbra ändå. Manuellt är ett krav för körglädjens skull

Bilarna som jag kikat på är:
- Toyota GR Yaris
- Honda Civic Type R
- Toyota GT86/GR86
- Mazda MX-5
- Abarth 695
- Ford Focus RS

Har ni förslag? Åker ju allra helst japanskt, men kanske inte går här I dagsläget lutar det mot att köpa en GR Yaris och bara hyra en skåpbil på macken när det behövs, men det känns ju inte kanon.

Rekommenderar dig att hyr en skåpbil eller något på macken, dom bilarna du kollar på kan inte ha dragkrok monterat p.g.a. olika saker som t.ex avgasysstemets placering o.s.v.

Sen utöver VW GTI har du den äldre modellen ifrån BMW M135i, den kan ha dragkrok och där har du en bil med körglädje.
Volvo V40 T5, släng in en Polestar optimering på dom och du har en rolig bil, den kan ha drag också.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Subaru WRX STI gick ju tidigare att montera drag på, men vet inte om det går att göra på de sista årsmodellerna? Om det gör det så ligger de runt din prisklass iallafall.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk

Ja asså, det beror på hur du definierar en rolig bil.
VW känns som att dom inte har något "roligt" att erbjuda. Rätt fula och tråkiga bilar. snabb eller inte, inte roliga framförallt.
Extremt tråkig och utdaterad inredning också..

Bakhjulsdriven bil, framhjulsdriven, fyrhjulsdriven?
Både Audi och BMW har blivit av med många barnsjukdomar på sina bilar, och för 400k kan du få nästintill nya av båda bilarna.

BMW har sin självklara bakhjulsdrift (kul för dom flesta) och audi har sin ökända quattro. Vilket också kan vara roligt på vintern.
Båda modellerna erbjuder starka motorer som är mer än duktiga på att skjuta på bilen även med ett tungt släp bakom.
Som vissa andra har tagit upp, BMW 335i och 335D är super alternativ. Med budget på 400k lär du kunna hitta en med rätt låga mil som inte är sönderkörd.
Annars så Audi A6 med 3.0 TDI kanske. En välkänd motor precis som bmws 3.0/3.5D som är lätt att trimma. Beroende på vilken motormodell såklart. BMW har sin M57 som är troligtvis en av dom mest tåliga motorerna som någonsin placerats i en tysk bil.

Permalänk
Medlem

Har sett att folk har dragkrok på Kia Stinger GT.
Det är en större bil än dom som du har kollat på men då får du en v6:a med 370 hk och AWD dock verkar dom bara finnas i automat.
Skulle ändå påstå att dom är roliga att köra

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600X GPU: Msi GTX 980 4GB
Mobo: Asus Strix B550-I RAM: 16GB Corsair Vengeance 3200MHz CL16
SSD: 1000GB WD Blue PSU: Corsair SF750 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFerz:

Några särskild årsmodeller eller särskild lyx?
Tänker finns ju t.ex. Audi s5:or med dragkrok och manuell låda, BMW 335 med manuell och dragkrok, men blir ju lite äldre bilar, och då kanske lite sönderbusade..

Nä, skulle nog säga att jag prioriterar just körglädje i första hand. Får ju dock gärna inte vara hur gammalt och skruttigt som helst Är ju rätt skönt att köra lite nyare bil så man slipper bry sig lika mycket om problem med rost och mekanik (oftast).

Skrivet av ztenlund:

308 GTI (förra generationen) kanske det går på? Inte jättevanlig och definitivt inte japansk. Megane RS är väl rökt däremot i och med att avgasröret kommer ut i mitten. Samma är det väl med upphottade Mini. Vet inte hur det är med den större Clubman?

Bra förslag! Ska kika in 308.

Skrivet av Andyah:

Kan ju inte säga sportbil precis. Men kör v60 t5 240hk med dragkrok. 😜

Haha, ja klös finns det ju där, men vetetusan hur kul den är på bana

Skrivet av andreasa64:

Rekommenderar dig att hyr en skåpbil eller något på macken, dom bilarna du kollar på kan inte ha dragkrok monterat p.g.a. olika saker som t.ex avgasysstemets placering o.s.v.

Sen utöver VW GTI har du den äldre modellen ifrån BMW M135i, den kan ha dragkrok och där har du en bil med körglädje.
Volvo V40 T5, släng in en Polestar optimering på dom och du har en rolig bil, den kan ha drag också.

Funkar M135i? Hittar ingenting om den och krok. Hade ju passat kanon annars!
V40 T5 är ju också ett spännande förslag. Har inte tänkt mycket Volvo, men kanske tål att kikas på.
EDIT: Såg nu att den bara fanns i automat Synd!

Skrivet av Ostbullen:

Subaru WRX STI gick ju tidigare att montera drag på, men vet inte om det går att göra på de sista årsmodellerna? Om det gör det så ligger de runt din prisklass iallafall.

Ja, STI har jag funderat på också. Vet ju dock att motorerna är sköra som tusan, och att de oftast brukar vara rätt sönderkörda. Hade älskat en blobeye annars

Skrivet av DennisJang:

Ja asså, det beror på hur du definierar en rolig bil.
VW känns som att dom inte har något "roligt" att erbjuda. Rätt fula och tråkiga bilar. snabb eller inte, inte roliga framförallt.
Extremt tråkig och utdaterad inredning också..

Bakhjulsdriven bil, framhjulsdriven, fyrhjulsdriven?
Både Audi och BMW har blivit av med många barnsjukdomar på sina bilar, och för 400k kan du få nästintill nya av båda bilarna.

BMW har sin självklara bakhjulsdrift (kul för dom flesta) och audi har sin ökända quattro. Vilket också kan vara roligt på vintern.
Båda modellerna erbjuder starka motorer som är mer än duktiga på att skjuta på bilen även med ett tungt släp bakom.
Som vissa andra har tagit upp, BMW 335i och 335D är super alternativ. Med budget på 400k lär du kunna hitta en med rätt låga mil som inte är sönderkörd.
Annars så Audi A6 med 3.0 TDI kanske. En välkänd motor precis som bmws 3.0/3.5D som är lätt att trimma. Beroende på vilken motormodell såklart. BMW har sin M57 som är troligtvis en av dom mest tåliga motorerna som någonsin placerats i en tysk bil.

Bra förslag! Just 335i hade nog gått, men den är lite för stor för min smak. Har någon dragning till mindre bilar. Lättare att parkera och allt sådant Audi är väl inget märke jag tror speciellt högt om, så de går bort tyvärr. Gällande vad jag definerar som kul bil så skulle jag nog egentligen bara säga gott ljud, och rolig på landsväg. Blir väl ett par bankörningar om året också, så den får gärna inte gå sönder av sådant heller

Skrivet av MrAero:

Har sett att folk har dragkrok på Kia Stinger GT.
Det är en större bil än dom som du har kollat på men då får du en v6:a med 370 hk och AWD dock verkar dom bara finnas i automat.
Skulle ändå påstå att dom är roliga att köra

Den är bra cool den ja Tyvärr automat som du säger, och lite för stor för min del. Sjukt ball annars!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cuge:

Funkar M135i? Hittar ingenting om den och krok. Hade ju passat kanon annars!
V40 T5 är ju också ett spännande förslag. Har inte tänkt mycket Volvo, men kanske tål att kikas på.
EDIT: Såg nu att den bara fanns i manuell Synd!

My bad gällande m135i, läste för snabbt.. tydligen är ljuddämparen iväg där med.

Just det, Volvo var korkade där och släppte den endast med automat.. sånt misstag dom gjorde där för V40 bjuder på rolig körglädje faktiskt.

Än så länge är det nog VW GTI som är den enda som erbjuder det och som är typgodkänd för det..

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

My bad gällande m135i, läste för snabbt.. tydligen är ljuddämparen iväg där med.

Just det, Volvo var korkade där och släppte den endast med automat.. sånt misstag dom gjorde där för V40 bjuder på rolig körglädje faktiskt.

Än så länge är det nog VW GTI som är den enda som erbjuder det och som är typgodkänd för det..

Ja, ser ut som att det är VW som är enda valet typ. Så får nog göra mig vän med folk med dragkrok eller be om stammisrabatt på macken och köpa en bil jag vill ha helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cuge:

Ja, ser ut som att det är VW som är enda valet typ. Så får nog göra mig vän med folk med dragkrok eller be om stammisrabatt på macken och köpa en bil jag vill ha helt enkelt

Det låter som det bästa sättet! Vilken bil lutar det åt mest?
Kan ju införskaffa en äldre bil med drag för endast dom ändamålen och som vinterbil om du ej vill köra din framtida bil på vinter.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Finns ingen krok kan du montera själv för 3000kr om du har lite kunskap eller lämna in. Så slipper du ha krok som avgörande faktor då du inte verkar ha en specifik önskan på bil.

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Medlem

En liten rolig bil som jag själv haft är ju Volvo C30 T5 med dragkrok och manuell. Skall tilläggas att man får köpa och montera krok själv.

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Medlem

Finns hur mycket som helst ju

Antingen är du kräsen eller så vet jag inte vad

https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige/fordon/bilar?ccc...

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybenos:

Finns ingen krok kan du montera själv för 3000kr om du har lite kunskap eller lämna in. Så slipper du ha krok som avgörande faktor då du inte verkar ha en specifik önskan på bil.

Det är inte bara att skruva dit en dragkrok på alla bilar.

Först så måste biltillverkaren ha typgodkänt exakt det modellutförandet med en dragkrok, vilket de inte brukar göra för de mer nischade specialmodellerna av en modellserie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Det låter som det bästa sättet! Vilken bil lutar det åt mest?
Kan ju införskaffa en äldre bil med drag för endast dom ändamålen och som vinterbil om du ej vill köra din framtida bil på vinter.

Lutar åt en GR Yaris just nu. Tilltalar mig något oerhört med en liten pocket rocket Dragbil hade 100% varit ett alternativ om det inte vore för det faktum att jag bor (och vill bo) i lägenhet

Skrivet av stig86:

En liten rolig bil som jag själv haft är ju Volvo C30 T5 med dragkrok och manuell. Skall tilläggas att man får köpa och montera krok själv.

Det är kanske ett alternativ ja! Ska luska lite i vilka mods som behövs för bankörning. Förmodligen lite med oljesump och sånt

Skrivet av Izenoz:

Finns hur mycket som helst ju

Antingen är du kräsen eller så vet jag inte vad

https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige/fordon/bilar?ccc...

Ser inget jättekul där. Hade du någon speciell i åtanke? Är väl knappast någon som skriker körglädje...

Permalänk
Medlem

Porsche panamera kan du tydligen ha dragkrok på ^^

Tror även du kan ha det på en Mercedes SLK 350. ruskigt bra drag och körglädje i dem

Edit: Eller en slk 55 amg om man nu vill ha prestanda så det kommer ut ur öronen ^^

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk

Kan rekommendera en bil där du kan montera fast dragkrok...

De löstagbara är de sämsta skit som kommits på....

För är väl klart att när man planerat använda den så går den inte få dit för skiten har tagit ihop, frusit eller för mycket rost på skiten.

Eller vid besiktning givetvis automagisk 2a.

Och låter du den alltid sitta kvar så kan du ge dig fan på att den rostat fast till besiktningen å så får man 2a på skiten för att de inte får loss den...

Inte skitsnyggt med ett kohorn bak men fan bästa i alla situationer när det kommer till driftsäkerhet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Körglädje i vad jag tycker är framförallt
-A3/A4
-Mercedes B-200

Sen har vi v60/90, v60 framför 90.

Annars finns alltid Subaru Impreza men då får du eftemontera ett drag, Mitsubishi Lancer,, samma sak med draget. Det ”går” men kanske bökigt att behöva rulla in den på verkstad för drag (kostnaden är inte så himla stor iofs).

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.