Grafikkort har vi konsumenter tyvärr bara oss själva att skylla iom att det är vi som skapat denna situation och helt enkelt bara accepterat det högre priset som blev under covid. Angående moderkort så är det som jag förstått det en av få ställen där kostnaden ändå är på grund av ökade kostnader för att göra/utväckla dom medans grafikkortspriserna idag är mycket som går direkt in i Nvidias och AMD's ficka även om iallafall AMD är på bättringsvägen nu när 7900 xtx börjar närma sig 10 000kr sträcket.
Men angående mobiler och att en mobil för 10 000kr skulle vara en budget mobil? Antar att du tjänar en hel del i sånt fall då en budget mobil i mångas ögon inte är en mobil för 10 000kr utan en mobil för 2000-3000 kr som man ger ens barn som första mobil.
Liksom tror inte många skulle kalla pixel för en budget mobil, då har man i sånt fall totalt missat 60-70% av marknaden. Så där tror jag snarare med den synen att du lever i en premium bubbla för är nog vad jag skulle kalla alla mobiler över 10 000kr iom att 98% av alla användare klarar sig felfritt på en ny mobil för 3000kr idag.