Längre skruvar och spacers med Vesa, risk för kalabalik?

Permalänk
Medlem

Längre skruvar och spacers med Vesa, risk för kalabalik?

Så jag köpte i dagarna en begagnad Acer predator X38P och insåg inte att den har en fläkt just där VESA fästet är. Tydligen så ska det följa med en adapter som tyvärr inte ingick, och som jag inte ens visste fanns. Så nu måste jag ordna med någon annan lösning om inte acer kan ordna en reservdel. En "enkel" lösning är att använda spacers men jag undrar om man sätter extrem stress på skruvarna och man därmed riskerar att allt rasar? Skärmen väger väl en sådär 10kg. Jag har plockat upp M4 25mm skruvar och hade tänkt använda en noctua 15mm fläkt som "spacer" för att få lite extra luftflöde också.

Permalänk
Medlem

Svårt att ge något exakt råd utan att ha sett varesig skärmen eller fästet, men av vad jag kan se ur manualen är det original nåt sorts plåtvagga som ska vara där.
Jag gissar att jag själv i det där läget skulle snegla på ett par plåtvinklar av den typ som använs för att sätta fast en 3.5" hårddisk i en 5.25" plats. Sätt dem vertikalt. Då blir det 8 korta skruvar och plåtblecken tar hela belastningen, blir plats emellan för luft att cirkulera. Sånt där brukar finnas i skrotlådorna och jag använder själv ett par sådana vinklar som hopfällbart grytunderlägg (!) Förträffligt bra. Annars, ta bara två plåtbleck, bocka, borra och montera.
Jag är inte så säker på att en fläktram av plast håller för snedskjuvningen som kan bli när du vänder och vickar på skärmen, och beror på hur fästet ser ut om du kan få till luftflädet så det blir tillräckligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Svårt att ge något exakt råd utan att ha sett varesig skärmen eller fästet, men av vad jag kan se ur manualen är det original nåt sorts plåtvagga som ska vara där.
Jag gissar att jag själv i det där läget skulle snegla på ett par plåtvinklar av den typ som använs för att sätta fast en 3.5" hårddisk i en 5.25" plats. Sätt dem vertikalt. Då blir det 8 korta skruvar och plåtblecken tar hela belastningen, blir plats emellan för luft att cirkulera. Sånt där brukar finnas i skrotlådorna och jag använder själv ett par sådana vinklar som hopfällbart grytunderlägg (!) Förträffligt bra. Annars, ta bara två plåtbleck, bocka, borra och montera.
Jag är inte så säker på att en fläktram av plast håller för snedskjuvningen som kan bli när du vänder och vickar på skärmen, och beror på hur fästet ser ut om du kan få till luftflädet så det blir tillräckligt.

Tack för ett bra råd! Ja sån där plåtvinkel låter inte helt dumt. Prövade med vanliga distanser och tror det fungerar bra, luftflödet är lite begränsat men bytte kylpasta på skärmen, vilket känns lite skumt att säga, verkar ha hjälpt en del.