Två tredjedelar av alla elsparkcyklar är olagliga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Du kanske inte hängde med riktigt, men vi diskuterar alltså elsparkcyklar och regler/lagar kring de. Om du vill prata skidor är du välkommen att skapa en egen tråd för det.

Blir faktiskt osäker på om du är ironisk eller k....?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thor:

Håller med om att diverse kommentarer om kroppsbyggnad osv inte hör till diskussionen och undanbedes då de inte tillför något.

Däremot gnället (vilket jag står för till viss del), kan ju också tolkas som kritik mot transportmedlet och genuin oro. Sen kan det även finnas en viss rimlighet i att folk har åsikter om att 2/3 av alla sålda sparkcyklar är olagliga att framföra på allmänn plats, nu behöver lagstiftningen inte nödvändigtvis vara rimlig men det kan vara en orsak.

Tja, är det ett problem på riktigt då? Att de är "olagliga" menar jag, för det är ju inte så att de är för snabba eller liknande för det mesta utan det handlar om att effekten är för hög. Jag ser liksom inte problemet att en elspark accelererar 0-20 på fyra sekunder istället för sex exempelvis, eller att den faktiskt orkar hålla fem-sju km/h i en uppförsbacke utan att jag behöver skjuta på med foten.

Citat:

Personligen har jag svårt att se att det är en tillräckligt stor grupp individer i samhället som har tillräckligt stor nytta för att det ska väga upp risker/kostnader för samhället.

Tja, först får man ju ta reda på vad riskerna och kostnaderna är för samhället innan man drar sådana slutsatser. Det har hänt olyckor, men är risken för en olycka större än på en cykel, är konsekvenserna större än på en cykel?

Sen är ju frågan vem som bestämmer hur mycket nytta dessa ger, för det finns ju en nytta. En elspark är liksom MVP för en personlig transport för allmänheten. Det minsta fordonet som kan hantera en person och som också kan hanteras av de flesta personer. En elskateboard, någon form av rullskridskor, enhjuling eller liknande kan ju funka för en del, men det krävs vana som man inte behöver med elsparkcykeln, och olycksrisken lär vara rätt mycket större.

Nyttan ligger i att man tar sig längre och/eller snabbare än om man hade gått. Det finns också en fördel med hyrtjänsterna i att man inte behöver planera eller ta hänsyn till fordonet när man inte behöver det. Dock har nyttan begränsats lite på sistone sedan de började stänga av dem på natten då kollektivtrafiken ofta funkar sämre och så.

Citat:

Men med det sagt så är det säkerligen fullt möjligt att ta fram en lagstiftning som möjliggör transportmedlets nyttjande på en bättre nivå. Dvs att produkten blir mer rimligt brukbar, vilket gör att färre köper rena idiotprodukter och således minskar problemet av sig själv.

Det borde finnas krav absolut, men som lagen ser ut nu så begränsar den onödigt mycket när det gäller effekt. Kraven borde mer ligga på att fordonen är tillräckligt stabila, att laddare och batterier är säkra och liknande. Maxhastighet 20 som idag är väl ganska rimligt, men kanske inte för en större modell med bättre hjul eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Självklart och det gäller all transport som buss, bil etc.
Det stora problemet i dagens samhälle är tid.Det tar längre tid att gå än att åka buss, hur hälsosamt det än är att gå så har inte alla denna tid.

Tid är väl det enda vi alla har exakt lika mycket av?

Permalänk
Skrivet av Robiban:

Tid är väl det enda vi alla har exakt lika mycket av?

Alla lever inte lika länge.

När man var liten kunde man sitta och ha tråkigt, när man är äldre har man 5miljoner saker som borde ha gjorts förra årtusendet, men man har inte hunnit och släpar lite efter.
Olika personer har olika mycket, en stor del problem med folkhälsan beror nog på att folk vill men hinner ej.

Som jag på jobbet förra veckan pratade med 3st olika kunder samtidigt på datorn/telefon. Ingen alls bra lösning, men alla behövde ha hjälp just exakt då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Alla lever inte lika länge.

När man var liten kunde man sitta och ha tråkigt, när man är äldre har man 5miljoner saker som borde ha gjorts förra årtusendet, men man har inte hunnit och släpar lite efter.
Olika personer har olika mycket, en stor del problem med folkhälsan beror nog på att folk vill men hinner ej.

Som jag på jobbet förra veckan pratade med 3st olika kunder samtidigt på datorn/telefon. Ingen alls bra lösning, men alla behövde ha hjälp just exakt då.

Haha ja det stämmer, det går att trixa semantiskt kring det påståendet

Förstår så klart vad du menar. varje individ försöker fylla vardagen med olika många aktiviteter vilket man kan uttrycka som att "man inte har tid". Men även om mitt påstående kan verka klyschigt finns en poäng i det också. Jag tror alla upplever att man inte hinner med allt man skulle vilja i det samhälle vi lever och samtidigt fylla sitt sömnbehov. Men att lära sig att hantera och prioritera sina aktiviteter tror jag är viktigt för att må bra. Jobb är en stor del av mångas vardag så det är naturligt den del de flesta av oss behöver förhålla sig hälsosamt till. Att prata med tre personer samtidigt eller jobba 12 timmar om dygnet är inte det, för mig. Andra trivs kanske med det. Inget rätt eller fel alltså utan alla är vi olika

Nu hamnade vi off-topic men för att knyta an till ditt första påstående skulle en person som villhöver motionera mer kunna prioritera bort en halvtimmes datorspelande eller serietittande på kvällskvisten för att kunna kliva upp lite tidigare, behålla sin nattsömn och ha möjlighet att gå till jobbet på morgonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Haha ja det stämmer, det går att trixa semantiskt kring det påståendet

Förstår så klart vad du menar. varje individ försöker fylla vardagen med olika många aktiviteter vilket man kan uttrycka som att "man inte har tid". Men även om mitt påstående kan verka klyschigt finns en poäng i det också. Jag tror alla upplever att man inte hinner med allt man skulle vilja i det samhälle vi lever och samtidigt fylla sitt sömnbehov. Men att lära sig att hantera och prioritera sina aktiviteter tror jag är viktigt för att må bra. Jobb är en stor del av mångas vardag så det är naturligt den del de flesta av oss behöver förhålla sig hälsosamt till. Att prata med tre personer samtidigt eller jobba 12 timmar om dygnet är inte det, för mig. Andra trivs kanske med det. Inget rätt eller fel alltså utan alla är vi olika

Nu hamnade vi off-topic men för att knyta an till ditt första påstående skulle en person som villhöver motionera mer kunna prioritera bort en halvtimmes datorspelande eller serietittande på kvällskvisten för att kunna kliva upp lite tidigare, behålla sin nattsömn och ha möjlighet att gå till jobbet på morgonen.

Man ska vara försiktig att tänka på till exempel spelande som en sak som garanterat går att ta bort- problemet med "4HL" eller four hour life som folk ofta kallar det är att man har extremt begränsad tid att få in sådana aktiviteter som gör livet värt att leva- alltså saker som gör en glad utan att kräva någon större arbetsinsats.
I optimala förhållanden får man detta av jobbet, i mitt fall har arbete sällan varit så trevligt att jag känner att det ger mer än det tar och det ser inte ut att bli bättre precis.

Om man får ut något av att spela spel och tar bort dem- vad händer då med balansen av reward/effort?
Något man tänker på en hel del om man har ADD/ADHD och konstant behöver "hacka" sin hjärna för att få belöningsystemen att fungera bra nog att kunna fokusera på något alls.

Just nu behöver jag plugga över sommaren och har slutat spela helt tillsvidare, men är också väldigt medveten om att det var den sista saken jag regelbundet unnade mig som är helt och hållet kravlöst stimulerande på så vis att det ger utloppp för kaos-energi som inte får plats varken i förhållande, på jobbet, eller i studier.

Så trycket byggs upp och det är ett jävla pussel att försöka hitta "produktiva" outlets för den energin- träna, fixa bil, bygga saker, fixa i trädgård, odla osv. Och realistiskt är det en temporär lösning, förr eller senare behöver jag kunna unna mig kravlös fritid igen.

I mitt fall betyder "har inte tid" när jag säger oftast "detta kommer inte hamna högt nog i prio-listan att gå förbi någon av de saker jag behöver göra dagligen för att få vardagen att gå ihop".

Verkar vara ett vanligt missförstånd att folk skulle mena att de faktiskt inte har någon tid alls och inget går att göra, när det mer realistiskt är så att man har begränsade resurser i form av energi, pengar, och fri tid, men har mängder av saker (jobba, pendla, laga mat, tvätta, städa) som behöver göras för att vardagen ska gå ihop.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Man ska vara försiktig att tänka på till exempel spelande som en sak som garanterat går att ta bort- problemet med "4HL" eller four hour life som folk ofta kallar det är att man har extremt begränsad tid att få in sådana aktiviteter som gör livet värt att leva- alltså saker som gör en glad utan att kräva någon större arbetsinsats.
I optimala förhållanden får man detta av jobbet, i mitt fall har arbete sällan varit så trevligt att jag känner att det ger mer än det tar och det ser inte ut att bli bättre precis.

Om man får ut något av att spela spel och tar bort dem- vad händer då med balansen av reward/effort?
Något man tänker på en hel del om man har ADD/ADHD och konstant behöver "hacka" sin hjärna för att få belöningsystemen att fungera bra nog att kunna fokusera på något alls.

Just nu behöver jag plugga över sommaren och har slutat spela helt tillsvidare, men är också väldigt medveten om att det var den sista saken jag regelbundet unnade mig som är helt och hållet kravlöst stimulerande på så vis att det ger utloppp för kaos-energi som inte får plats varken i förhållande, på jobbet, eller i studier.

Så trycket byggs upp och det är ett jävla pussel att försöka hitta "produktiva" outlets för den energin- träna, fixa bil, bygga saker, fixa i trädgård, odla osv. Och realistiskt är det en temporär lösning, förr eller senare behöver jag kunna unna mig kravlös fritid igen.

I mitt fall betyder "har inte tid" när jag säger oftast "detta kommer inte hamna högt nog i prio-listan att gå förbi någon av de saker jag behöver göra dagligen för att få vardagen att gå ihop".

Verkar vara ett vanligt missförstånd att folk skulle mena att de faktiskt inte har någon tid alls och inget går att göra, när det mer realistiskt är så att man har begränsade resurser i form av energi, pengar, och fri tid, men har mängder av saker (jobba, pendla, laga mat, tvätta, städa) som behöver göras för att vardagen ska gå ihop.

Håller ju med dig i sak. Vissa aktiviteter behöver vi göra i vardagen och även om de kan ses som "jobbiga" är de ändå direkt kopplade till en positiv vardag, tänker på städa, laga mat, tvätta etc. Skulle man sluta med det tror jag depressionen blir värre och hälsan sämre.

Nu tog jag spelande som exempel man kan ju kapa i städandet också om man hellre vill det 🙂

Vet inte om 4HL är ett etablerat begrepp men är skeptisk till att det är någon typ av norm i sverige. Jobb + sömn = 16h. Tror väldigt få gör altiviteter man inte faktiskt vill göra 4 timmar varje dag. Jag kanske är lyckligt lottad och blåögd men jag tror inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Håller ju med dig i sak. Vissa aktiviteter behöver vi göra i vardagen och även om de kan ses som "jobbiga" är de ändå direkt kopplade till en positiv vardag, tänker på städa, laga mat, tvätta etc. Skulle man sluta med det tror jag depressionen blir värre och hälsan sämre.

Nu tog jag spelande som exempel man kan ju kapa i städandet också om man hellre vill det 🙂

Vet inte om 4HL är ett etablerat begrepp men är skeptisk till att det är någon typ av norm i sverige. Jobb + sömn = 16h. Tror väldigt få gör altiviteter man inte faktiskt vill göra 4 timmar varje dag. Jag kanske är lyckligt lottad och blåögd men jag tror inte det.

Yup, det är sant, vet inte hur många gånger jag hört folk säga "det är ju skönt att få det gjort iallafall" eller beskriva hur bra de mår av att se dammet glida in i dammsugaren. Jag har inte den responsen tyvärr, inte generellt till något som behöver göras regelbundet som inte involverar något slags kreativitet eller utmaning; matlagning fungerar sålänge jag alltid gör något nytt och inte följer recept- städa, tvätta osv är resource-drain utan belöning.

Om man väl har sådant issue och börjar analysera vardagen så blir det väldigt tydligt vilka saker som är hållbara reward-loops i sig och vilka som är beroende av att rewards genom själv-hjärntvättning, alltså de är givande för att man övetygat sig själva om att de är nödvändiga snarare än för att uppgiften i sig är stimulerande.
Spel är ett exempel på hur man kan lösa sådana problem med andra saker- om vissa saker som behöver göras är enbara energisänkor utan belöning så kan något som är ren belöning som spel kompensera. Tar man bort kompensation kommer det gå utåt fort.

Kapa i städandet- sure. Men var lite poängen att man har ju saker som behöver göras och om man lägger till något mer som behöver göras så kommer tiden och energin inte från ingenstans.

4HL är inte så etablerat i sverige, har snackats löst om bland vissa på min arbetsplats men sverige ligger ändå bra till.

Skulle säga att du har tur om du får in sömn+jobb på 16H. Är nu tjänsteledig för att plugga, men:

Jobbat på nuvarande arbetsplats sedan 2013, varav en hel del vars kontorstid eller fältjobb med fasta tider. Ca 30min in, 8-17, sedan ca 30min hem. För att komma iväg 07:30 på morgonen behövs att man är i säng runt 22 om man vill faktiskt få en hel natts sömn (avundsjuk på de som kan somna på minuter utan att vara totalt fysiskt utmattade). Där har ju arbetsdagen + sömn ätit upp ungefär 20h.
Och poängen med 4HL är snarare att som bäst får du fyra timmar av fritid efter allt "nödvändigt" som matlagning osv, alltså fyra timmar fri tid av varje veckodag du lever i ditt liv förutom semesterdagar.

Äldre uttryck som "working for the weekend" kanske känns igen? Samma koncept.

Är givetvis enorm skillnad mellan arbetsplatser och roller, har haft turen att kunna kontrollera arbetstid mer under senare åren och jobba hemifrån under covid osv vilket gav lite mer tid om dagen när man slapp pendla osv.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, är det ett problem på riktigt då? Att de är "olagliga" menar jag, för det är ju inte så att de är för snabba eller liknande för det mesta utan det handlar om att effekten är för hög. Jag ser liksom inte problemet att en elspark accelererar 0-20 på fyra sekunder istället för sex exempelvis, eller att den faktiskt orkar hålla fem-sju km/h i en uppförsbacke utan att jag behöver skjuta på med foten.

I grund så ligger nog en del av problemet i att regelverket är begränsande. Om konsument X ska köpa något som är olagligt (för hög effekt) finns det mindre anledning att inte köpa något ännu värre eftersom gränsen redan är överskriden.

En annan del av problemet kan tillskrivas verksamheterna som väljer att sälja dessa produkter, men det är inte glasklart med tanke på att det är okay att sälja med disclaimer. Här är jag dock av åsikten att rimlighetsprincipen bör kunna vägleda butikerna och jag kan tycka att det är inpå gränsfall till oetisk verksamhet att sälja sådana produkter.

Personligen anser jag att om lagarna inte hanterar något som är grovt kränkande eller skarpt socialt orättvist så ska dessa efterlevas och jag har svårt att finna varken eller i nuvarande lagstiftning. Problemet är väl kanske att det tar lång tid för lagar att förändras, något som själv inte är helt oerfaren från. Men sega utdragna processer i lagförändringar behöver inte vara något dåligt, mer välarbetade slutresultat tenderar att fungera bättre i praktiken.

Skrivet av snajk:

Tja, först får man ju ta reda på vad riskerna och kostnaderna är för samhället innan man drar sådana slutsatser. Det har hänt olyckor, men är risken för en olycka större än på en cykel, är konsekvenserna större än på en cykel?

Det var inte helt enkelt att reda ut vad statistiken säger, om antal cykelolyckor minskat som exempel. Men man kan resonera att det är ett helt nytt transportmedel, vilket andra trafikanter inte har vana vid. Om vi utgår från att argumentet är rimligt så är det en tidsfråga innan transportmedlet blir mer välkänt av medtrafikanter. Problemet är att under tiden för denna invänjningsperiod så orsakas olyckor som kanske inte är nödvändiga. Återigen så är det en avvägning mellan nytta och kostnad, jag är som sagt inte direkt övertygad om att nyttan överväger kostnaden.

En annan orsak till att jag misstänker att olycksrisken är högre är att det är enklare att uppnå högre hastighet, pendelcyklister & vardagscyklisten i centrala delar av städer bedömer jag av personliga upplevelser färdas i lägre hastigheter än elsparkcyklar. Högre hastighet innebär högre olycksrisk, det är svårt att motargumentera.

Skrivet av snajk:

Sen är ju frågan vem som bestämmer hur mycket nytta dessa ger, för det finns ju en nytta. En elspark är liksom MVP för en personlig transport för allmänheten. Det minsta fordonet som kan hantera en person och som också kan hanteras av de flesta personer. En elskateboard, någon form av rullskridskor, enhjuling eller liknande kan ju funka för en del, men det krävs vana som man inte behöver med elsparkcykeln, och olycksrisken lär vara rätt mycket större.

Vem som bestämmer nyttan med diverse fordon är personen som ska bruka fordonet givetvis. Men personen kan aldrig överställas samhället. Med det sagt så håller jag med dig om att elsparkcykeln är nog det minst osäkra transportmedel av alla de du nämnt. Det kan väl tilläggas att det finns ett alternativ du inte nämner, el assisterad cykel.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thor:

I grund så ligger nog en del av problemet i att regelverket är begränsande. Om konsument X ska köpa något som är olagligt (för hög effekt) finns det mindre anledning att inte köpa något ännu värre eftersom gränsen redan är överskriden.

Tja det är förstås en risk. Men jag tror snarare folk testar eller läser tester och köper något hyfsat rimligt. Det finns många varianter som är "nästan lagliga" med rimligt pris och så, men ska man gå upp till mycket kraftigare saker så blir det väldigt dyrt. Jag vet inte vem som köper en skranglig elsparkcykel som går i 45 eller 70 för mer pengar än en bättre begagnad bil liksom, men vilka de än är så lär de inte vara så många.

Citat:

En annan del av problemet kan tillskrivas verksamheterna som väljer att sälja dessa produkter, men det är inte glasklart med tanke på att det är okay att sälja med disclaimer. Här är jag dock av åsikten att rimlighetsprincipen bör kunna vägleda butikerna och jag kan tycka att det är inpå gränsfall till oetisk verksamhet att sälja sådana produkter.

Jo. Samtidigt finns det ju faktiska användningsområden där lagen inte spelar in, typ om man har en stor tomt, eller för stora lager eller fabriksbyggnader. Ganska långsökta dock. Men jag minns ju alla "roliga telefoner" exempelvis som såldes när jag var liten på Hobbex och liknande, som man inte fick koppla in på telefonnätet, som rimligtvis inte hade någon "laglig användning" alls mer än att titta på dem, likväl såldes de.

Citat:

Personligen anser jag att om lagarna inte hanterar något som är grovt kränkande eller skarpt socialt orättvist så ska dessa efterlevas och jag har svårt att finna varken eller i nuvarande lagstiftning. Problemet är väl kanske att det tar lång tid för lagar att förändras, något som själv inte är helt oerfaren från. Men sega utdragna processer i lagförändringar behöver inte vara något dåligt, mer välarbetade slutresultat tenderar att fungera bättre i praktiken.

Man kan också se det som att rimliga och logiska lagar ökar förtroendet för lagarna.

Jag tycker att lagen i grunden borde vara tillåtande, ska man förbjuda något så måste det finnas en godtagbar förklaring baserad på data, inte känsla. Är en elspark med en 300W-motor livsfarlig nog att totalförbjudas på allmän väg, medan en med 250W är ofarlig nog att barn får använda den helt fritt? Även om båda är begränsade till samma maxhastighet? Det låter inte rimligt. Gränsen är godtyckligt satt och således innebär den minskad respekt för lagen, denna lag specifikt men också lagen i helhet.

En annan aspekt är att alla ska vara lika inför lagen, men denna lag gör en elsparkcykel mycket mindre användbar i exempelvis Göteborg, där jag bor som är fullt av branta backar, jämfört med exempelvis i Malmö där 250W sannolikt inte är ett hinder typ någonstans.

Citat:

Det var inte helt enkelt att reda ut vad statistiken säger, om antal cykelolyckor minskat som exempel. Men man kan resonera att det är ett helt nytt transportmedel, vilket andra trafikanter inte har vana vid. Om vi utgår från att argumentet är rimligt så är det en tidsfråga innan transportmedlet blir mer välkänt av medtrafikanter. Problemet är att under tiden för denna invänjningsperiod så orsakas olyckor som kanske inte är nödvändiga. Återigen så är det en avvägning mellan nytta och kostnad, jag är som sagt inte direkt övertygad om att nyttan överväger kostnaden.

Så kan det vara. Samtidigt är det väl ingen större skillnad mot en cykel ur andra trafikanters synvinkel? En cykel som alltid har lampor visserligen, vilket absolut inte gäller andra cyklar (eller bilar för den delen).

Citat:

En annan orsak till att jag misstänker att olycksrisken är högre är att det är enklare att uppnå högre hastighet, pendelcyklister & vardagscyklisten i centrala delar av städer bedömer jag av personliga upplevelser färdas i lägre hastigheter än elsparkcyklar. Högre hastighet innebär högre olycksrisk, det är svårt att motargumentera.

Tja, det är inte riktigt min upplevelse. Jag har tagit en elsparkcykel någon gång till jobbet, men jag har också haft ett par elcyklar som jag har pendlat med mer regelbundet, och elcykeln är minst lika snabb i starten och når mycket högre hastigheter (båda jag hade drev på upp till 28 enligt både cykelns mätare och GPS:en). Vid varje rödljus var ju jag snabbare iväg än de "Memiler" som såg cykelbanan som ett slagfält, sen cyklade de om mig rätt fort förstås. Däremot kom jag förstås ikapp långsammare vanliga cyklister väldigt fort, vilket man normalt inte gör på en elsparkcykel då de inte är snabbare än dem generellt.

Citat:

Vem som bestämmer nyttan med diverse fordon är personen som ska bruka fordonet givetvis. Men personen kan aldrig överställas samhället. Med det sagt så håller jag med dig om att elsparkcykeln är nog det minst osäkra transportmedel av alla de du nämnt. Det kan väl tilläggas att det finns ett alternativ du inte nämner, el assisterad cykel.

Skillnaden är att en elcykel är mycket dyrare och kräver mer av användaren och köparen. Även den billigaste skit-elcykeln från Biltema eller liknande kostar ju lätt över tiotusen, medan man kan få en hyfsad elsparkcykel för typ 2500, eller ännu billigare på rea. Man slipper också tänka på cykelparkering både hemma och på jobbet då man lätt fäller ihop sparkcykeln och har den under skrivbordet eller i garderoben liksom, vilket också minskar stöldrisken ganska kraftigt (och stöldrisken är ett reellt problem, jag har haft många cyklar genom åren men aldrig slitit ut eller "förbrukat" en enda utan de har alltid blivit stulna långt innan dess). Man kan lätt ta med sig en elsparkcykel i bilen eller på kollektivtrafiken. Jag kan lätt dela en elsparkcykel med min sambo som är 20 cm kortare än mig, det hade varit svårt att hitta en cykel som vi båda hade kunnat använda på ett hyfsat sätt.

Permalänk
Medlem

Mina tankar angående El-sparkcykel.

Jag har både en el-cykel och en el-spark.
Har ca 1 mil till jobbet så det är perfekt cykelavstånd.
Jag köpte min el-cykel för fyra år sen och cyklade hela året, ca 200 mil. Problemet jag hade med el-cykeln var att det blir för omständligt. jag skall ta med batteriet från lägenheten, sätta batteriet i cykeln, ta ur den från cykel-förrådet, parkera vid jobbet och sen kånka med sig batteriet när man lämnar cykeln.
Tröttnade på detta efter första året. Svårt att ha med sig cykeln i bilen om man åker till kusten och vill åka runt lite längst med vattnet. Skall man ha med sig frugans cykel samtidigt går det inte.

Köpte mig en el-spark förra året. Detta blev en helt annan grej. Sååå mycket smidigare.
Tar ned den från kroken på väggen i lägenheten, rullar in den i hissen och åker iväg. Inga stöldbegärliga batterier som måste bäras med om man ställer den någonstans där det kan finnas långfingriga personer. Dessutom är det mycket roligare att åka el-spark
Skall vi till kusten och åka runt får både min och frugans el-spark lätt plats i bilen.

En av tre nackdelar jag upptäckt med el-spark är hur andra runt omkring reagerar när jag kommer åkandes. Äldre är livrädda verkar det som, kliver av cykel/gångbanan fast det är gott om plats, händer aldrig när jag cyklar.
Konstigt då el-sparken går i 20 km/h vs e-cykelns 25 km/h och är bra mycket mindre och lättare.
Bilar vägrar väldigt ofta stanna och släppa över mig vid övergångställen, de gör de nästan alltid när jag cyklar.

Ja folk verkar ha en negativ inställning överlag mot el-sparkar, även om det är en privat el-spark man åker på och kör ansvarsfullt.

Nackdel no 2 är att lagstiftningen gällande motoreffekten är helt uppåt väggarna. SD till exempel vägrar acceptera högre motoreffekt på grund av citat "Vi vill inte uppmuntra till att det skjutsas på el-sparkar". Va??
Om samma argument skulle användas på cyklar, bilar hade hela världen skrattat gott åt Sverige.
Motoreffekten påverkar endast möjligheten att orka med uppförslut, skjutsas kan man göra med en 100w motor om man vill det.

Nackdel no 3 är att det blir jobbigt att åka längre än 1 mil i sträck. Man blir trött i fötterna helt enkelt.
Nu har jag en Xiaomi mi pro 2 utan fjädring och det blir väldigt stötigt emellanåt, kan vara det som gör att det blir ansträngande för ben och fötter.
Kommer köpa en Ninebot max G2 nästa år, med fjädring bak o fram och med blinkers.

Angående säkerheten, jag blir hellre påkörd av en el-spark som väger 14 kilo och kommer åkandes i 20 km/h än en el-cykel som väger 25-30 kg och blåser på i 25 km/h. Sen har vi ju mopeder som väger nästan 100 kg och kör i 30 km/h på cykelvägarna.

Det är ingen skillnad att köra omkull med en el-cykel jämför med en el-spark. Man får precis lika svinont. Kör hellre omkull med en el-spark då man lätt kan hoppa av och det går lite långsammare.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Givetvis sänker en transmission effektiviteten, men med tanke på att elscootrarna är effektbegränsade till 250w och inte kan ta sig upp för brantare backar är det en helt okej kompromiss. Räckvidden är sällan ett problem och effektivitetsförlust går att kompensera med större batterier.

Finns redan en lösning på denna som många redan har och det är att ha högre peak effekt, många sätter den på 500 eller 750 w och det hjälper massivt. Peakeffekt är inte reglerad över hur mycket man får ha så utan bara hur länge den får kickas in men detta är inget problem så nån reduktionsväxel behövs inte. Dock så hjälper det inte att inte alla skriver ut hur mycket i peak dom har vilket är störande.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Finns redan en lösning på denna som många redan har och det är att ha högre peak effekt, många sätter den på 500 eller 750 w och det hjälper massivt. Peakeffekt är inte reglerad över hur mycket man får ha så utan bara hur länge den får kickas in men detta är inget problem så nån reduktionsväxel behövs inte. Dock så hjälper det inte att inte alla skriver ut hur mycket i peak dom har vilket är störande.

Är medveten om högre peak-effekt, men får den verkligen vara aktiv tillräckligt länge för att köra upp för en längre backe? Trodde det rörde sig om ett par sekunder, inte en halvminut.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Jag bor i en ort där det tack och lov inte finns företag som hyr ut sparkcyklar. Har sett en hel del som har egna privata, och de kör rätt OK. Jag antar att biten att man inte själv äger cykeln utan hyr den gör att folk kopplar bort konsekvenstänket och kör vårdslöst, kör i fyllan och ställer skiten precis var som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Är medveten om högre peak-effekt, men får den verkligen vara aktiv tillräckligt länge för att köra upp för en längre backe? Trodde det rörde sig om ett par sekunder, inte en halvminut.

Lite sent svar kanske, men peakeffekten får vara aktiv i 15 minuter enligt ett av transportstyrelsen dokument. Får se om jag kan hitta det, inte helt lätt med dom.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Lite sent svar kanske, men peakeffekten får vara aktiv i 15 minuter enligt ett av transportstyrelsen dokument. Får se om jag kan hitta det, inte helt lätt med dom.

Att se lagtexten gör jag gärna, men jag tänkte främst på hårdvaran.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Att se lagtexten gör jag gärna, men jag tänkte främst på hårdvaran.

Hittade inte dokumentet så drog ett mail till dom så skickar svaret här när det nu kommer.

Hänger inte riktigt med på det sista du säger dock.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Hänger inte riktigt med på det sista du säger dock.

När jag skrev nedanstående:
” Är medveten om högre peak-effekt, men får den verkligen vara aktiv tillräckligt länge för att köra upp för en längre backe? Trodde det rörde sig om ett par sekunder, inte en halvminut.”

Så syftade jag inte på vad som var legalt tillåtet, utan om det fanns elsparkcyklar som var konstruerade så att peak-effekten användes under lång tid.

Det är inte ovanligt att peak-effekten är mer än det dubbla mot vad normaleffekten och jag är tveksam till att batteri, motor och kablage skulle hantera det i 15 minuter .

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

När jag skrev nedanstående:
” Är medveten om högre peak-effekt, men får den verkligen vara aktiv tillräckligt länge för att köra upp för en längre backe? Trodde det rörde sig om ett par sekunder, inte en halvminut.”

Så syftade jag inte på vad som var legalt tillåtet, utan om det fanns elsparkcyklar som var konstruerade så att peak-effekten användes under lång tid.

Det är inte ovanligt att peak-effekten är mer än det dubbla mot vad normaleffekten och jag är tveksam till att batteri, motor och kablage skulle hantera det i 15 minuter .

Jaha då förstår jag. Beroende på vilken modell vi kollar på så är det inte allt för sällan som motorerna kablaget m.m är överdimensionerat för att tåla det under en längre stund men hur mycket längre vet jag inte, beroende på hur tillverkare har speccat den så kan den möjligen bara peaka i t.ex 5 min eller som du sa några sekunder bara.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /