Problem med laddbox
Hej.
Jag valde och beställa en laddbox via OKQ8 då vi fick ett okej pris via företaget.
Det gick väldigt snabbt från order till att den satt uppe på väggen. Detta var i början utav oktober.
När jag kom hem på eftermiddagen och stoppa i laddkabel märkte jag att jag bara fick halva hastigheten enligt spec. Jag ringde då elföretaget och frågade vad som kan vara felet och svaret jag fick var att dom hade testat allt så det måste vara någon inställning i bilen som det är fel på.
Jag tog då kontakt med biltillverkaren som svara att det inte finns någon inställning i bilen utan man ska kunna ladda full hastighet.
Jag kontaktade elfirman och bad dom komma ut och felsöka sin installation vilket dom gjorde och hävdade att allt fungerar utan problem. Jag fortsätter att skicka mail till både elfirman och okq8 att det inte fungerar men får ingen respons.
Nu har jag haft laddstolpen i snart en månad som bara går på halvfart och börjar att trötta på detta. Jag tar då kontakt med en annan elfirma för att höra vad dom tror är felet. Efter några minuters felsökning över telefonen så konstateras han att lastbalanseraren inte fungerar. Han guidar mig över telefonen hur denna ska konfigureras och visp så fungerar allt perfekt.
Han bad mig även skicka foton på installationen och sa att det inte är korrekt utförd.
Jag skickar nu ett mail till OKQ8 att jag har fått hjälp utav en annan elektriker att få igång min box samt att installationen ej är korrekt utförd och vill därför ha ett prisavdrag samt att dom får komma hit och åtgärda installationen.
I början november trillar en faktura ner i brevlådan som jag bestrider via mail vilket OKQ8 godkänner.
I slutet av November hör OKQ8 av sig och beklagar sig över allt och jag ska få ett prisavdrag samt att elektrikern ska fixa ordning installationen.
Jag godkänner prisavdraget och skriver även att jag inte kommer att betala innan allt är klart.
I december dyker en ny faktura upp på fullt belopp vilket jag bestrider (Tyvärr över telefon)
Igår 19 jan kom ett kravbrev från OKQ8 med fullt belopp samt inkassokostnad. Vilket jag betalade direkt då jag inte vill riskera att få något till kronofogden.
Min fråga är egentligen har jag rätt att be dom att komma och plocka ner boxen ? Jag vill inte ha någon att göra med OKQ8 eller denna elektriker något mer.