Som ingenjör bör du kunna tänka på den stora bilden, dvs. inkomst över större tidsperiod.
Såhär såg min lönekurva ut när jag examinerades 2016:
2016: ingång 26 000
2017: 31 500
2018: 33 500
2019: 47 000
2020: 54 000
2021: 60 000
Din syster kommer aldrig klättra mycket mer än 40-45k då upphandlare helt enkelt är ett jobb som inte har samma löneutveckling, så som det är för många andra jobb. Över spannet av 30 år, kommer din syster ha tjänat mycket mycket mindre än mig (och dig, om du slutför utbildningen). Som ingenjör har man helt enkelt helt andra möjligheter att trycka lönen uppåt.
Sedan vet jag inte varför du överhuvudtaget tror att hur "populär" en högskola är skulle på något sätt inverka lönerna man får. Det är marknaden som sätter lönen, och marknaden ger för det mesta blanka fan i var du pluggat eller hur många som pluggat din linje. Det viktiga är och kommer alltid att vara; hur många andra finns det som kan göra det du kan. I Sverige anser vi dessutom att samtliga utbildningar är lika värda med samma innehåll och därmed inte spelar någon roll, även om det såklart är finare med ett examina från KTH än från BTH. Likväl kommer någon från BTH få samma löneerbjudande i Stockholm som någon från KTH för samma jobb med samma meriter och samma prestation.
Men framför allt vill jag säga att du verkar alldeles för fokuserad på lön, löneutveckling och status. Om du tycker att du "slösar tid" för att du inte kommer tjäna lika mycket som din syster, då är du i mina ögon redan nu i fel utbildning. Du ska vara i en utbildning för att du tycker att jobbet som följer med det är roligt. Du ska spendera hela ditt vuxna liv på att jobba inom detta område. Du har inte råd att välja utbildning baserat på löneutveckling.
Jag har ett antal bekanta, folk som läst Indek, läkare, jurister, alla områden där man jagat pengarna och status endast. Det är otroligt få av dem som är nöjda med sina val. Många av dem har bytt linje, många bytt helt arbetsfält. I princip alla av dem var tvungna att lära sig samma läxa den hårda vägen: I princip ingen mängd pengar kommer att vara värt att ha ett tråkigt jobb för. Speciellt inte om det jobbet är något som kräver 10-12 timmars arbetsdag.
Så mitt tips till dig är att börja tänka på vilket jobb du vill ha, som du tror du kommer tycka är roligt, snarare än vilken utbildning kommer ge dig ett "jetset-liv", för det sistnämnda kommer utan tvekan sluta upp i att du inte är nöjd med livet överhuvudtaget. Förr eller senare, det är något alla lär sig. Bättre med förr, såklart.