Permalänk

Nybyggd dator kraschar vid gaming

Hej, har byggt ihop en dator och tyvärr är det problem, det uppstår vid gaming enbart hittills och det som sker är att datorn kraschar, antingen kraschar bara programmet tillbaks till windows eller så blir skärmen svart, fläktar och rgb fortsätter gå ett tag innan hela datorn startar om. Spel som jag testat som kraschar är Red Dead 2 och Doom (2016) , Doom Eternal kunde jag spela igenom hela utan några problem med allt på Ultra settings vilket gör mej lite fundersam..

Försökt felsöka själv men inte lyckats lösa problemet, testat äldre drivrutiner för grafikkort, kört memtest, kollat temperaturer och tror inte dom är för varma. Börjar fundera på om det är något hårdvarufel som är problemet. Eller att jag missat någon drivrutin. Tänker att jag ska göra en helt ny installation av Windows och drivrutiner så tar gärna emot tips så allt det går korrekt till.

Första datorn jag byggt på typ 15 år så känns extremt frustrerande så om någon har förslag är jag supertacksam!

Om det behövs craschdumpar eller något från Event History/loggboken så säg till.

Operativsystem: Windows 11 Home
Skärm: LG UltraGear 27GP850P-B
Processor: AMD 7600X
Processorkylare: Thermalright Peerless Assasin
Moderkort: Asrock B650m Pro RS Wifi
Minne: G.Skill Trident Z5 RGB DDR5 32GB
Grafikkort: Radeon rx6950xt XFX Speedster Merc 319
SSD/Hårddisk: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4
Nätaggregat: Corsair Rm850e 850w
Chassi: Montech 95 King Pro
Övriga komponenter: Ducky One 2 mini RGB, gammal steelseries mus "rival 300"

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av gronsvart:

Hej, har byggt ihop en dator och tyvärr är det problem, det uppstår vid gaming enbart hittills och det som sker är att datorn kraschar, antingen kraschar bara programmet tillbaks till windows eller så blir skärmen svart, fläktar och rgb fortsätter gå ett tag innan hela datorn startar om. Spel som jag testat som kraschar är Red Dead 2 och Doom (2016) , Doom Eternal kunde jag spela igenom hela utan några problem med allt på Ultra settings vilket gör mej lite fundersam..

Försökt felsöka själv men inte lyckats lösa problemet, testat äldre drivrutiner för grafikkort, kört memtest, kollat temperaturer och tror inte dom är för varma. Börjar fundera på om det är något hårdvarufel som är problemet. Eller att jag missat någon drivrutin. Tänker att jag ska göra en helt ny installation av Windows och drivrutiner så tar gärna emot tips så allt det går korrekt till.

Första datorn jag byggt på typ 15 år så känns extremt frustrerande så om någon har förslag är jag supertacksam!

Om det behövs craschdumpar eller något från Event History/loggboken så säg till.

Operativsystem: Windows 11 Home
Skärm: LG UltraGear 27GP850P-B
Processor: AMD 7600X
Processorkylare: Thermalright Peerless Assasin
Moderkort: Asrock B650m Pro RS Wifi
Minne: G.Skill Trident Z5 RGB DDR5 32GB
Grafikkort: Radeon rx6950xt XFX Speedster Merc 319
SSD/Hårddisk: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4
Nätaggregat: Corsair Rm850e 850w
Chassi: Montech 95 King Pro
Övriga komponenter: Ducky One 2 mini RGB, gammal steelseries mus "rival 300"

Hur varm blir processorn?
Det jag skulle göra först är att köra ram minnet utan oc profil. Om du får samma problem så: montera ut minne +CPU och cleara cmos. Montera tillbaka allt (låter dumt, men kolla så skyddsplasten är borta från kylaren).

Det är mitt förslag till steg 1 samt 2.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du uppdaterat till senaste BIOS? Moderkortet kanske kommer ur kartong med någon ostabil BIOS-version.

Permalänk

Plastbiten på kylaren är borta Har testat att köra minnet utan XMP och fick samma problem. Ska testa steg 2

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Har du uppdaterat till senaste BIOS? Moderkortet kanske kommer ur kartong med någon ostabil BIOS-version.

Yes det är uppdaterat till senaste BIOS. Återkommer med CPU temps

Permalänk
Medlem
Skrivet av gronsvart:

Plastbiten på kylaren är borta Har testat att köra minnet utan XMP och fick samma problem. Ska testa steg 2

Va bra att du fick bort den 🤩 Jag har själv nämligen råkat installera med den på men kom på det innan datorn startades 😂

Har du tankat hem senaste bios samt chipset drivrutinerna från AsRock? Kan kanske vara lönt om du inte gjort det innan du går på steg 2.
Hoppas det löser sig!

Permalänk
Medlem

Om spelet crashar till Windows eller startar om så är det nog gpu, sitter den i ordentligt i pcie? Testa tag i och ur samt plugga in kablarna en gång till...

Testa sedan att köra 1 ram sticka (16 duger okej iaf)

Temp skulle jag kika på memory temp på gpu'n samt om cpu throttlar dock brukar de inte crasha windows om det nu inte är dålig OC.

Saker du kan testa
Kör en pbo tweak med ryzen master
Kör en UV på gpu
Kör 1 ram sticka

Se till att ha
Chipset
Senaste adrenaline
Senaste bios
Senaste windows updates

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Om spelet crashar till Windows eller startar om så är det nog gpu, sitter den i ordentligt i pcie? Testa tag i och ur samt plugga in kablarna en gång till...

Testa sedan att köra 1 ram sticka (16 duger okej iaf)

Temp skulle jag kika på memory temp på gpu'n samt om cpu throttlar dock brukar de inte crasha windows om det nu inte är dålig OC.

Saker du kan testa
Kör en pbo tweak med ryzen master
Kör en UV på gpu
Kör 1 ram sticka

Se till att ha
Chipset
Senaste adrenaline
Senaste bios
Senaste windows updates

Med senaste chipset, vad menar du då? Chipset för processor ingår i adrenaline va? UV för gpu, räcker det att välja det som option i Adrenaline? Och pbo tweak vad menar du med det? Tror den är ställd på Auto i BIOS
Ska testa med en ramsticka och montera om GPUn

Permalänk
Medlem
Skrivet av gronsvart:

Med senaste chipset, vad menar du då? Chipset för processor ingår i adrenaline va? UV för gpu, räcker det att välja det som option i Adrenaline? Och pbo tweak vad menar du med det? Tror den är ställd på Auto i BIOS
Ska testa med en ramsticka och montera om GPUn

https://www.asrock.com/MB/AMD/B650M%20Pro%20RS%20WiFi/index.a...

Där har du massa fina Drivers etc

Angående UV så använder jag enbart nvidia och afterburner men du kan absolut vara testa att sänka power limit till 80% och se om det blir stabilare.

Angående pbo så tror jag auto kan fungera men många kör manuellt (?) är Intel människa just nu

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Yes, trodde Adrenaline räckte för Cpu och Gpu men ska jag även ladda ner AMD chipset driver och AMD graphics driver från asrock?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gronsvart:

Yes, trodde Adrenaline räckte för Cpu och Gpu men ska jag även ladda ner AMD chipset driver och AMD graphics driver från asrock?

Chipset iaf 😊graphics driver är nog samma som Adrenaline

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Kan ladda ner OCCT och stresstesta olika delar av systemet. Enkelt interface och gör att du kan utesluta en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gronsvart:

Yes, trodde Adrenaline räckte för Cpu och Gpu men ska jag även ladda ner AMD chipset driver och AMD graphics driver från asrock?

Chipset är styrkretsarna på moderkortet i ditt fall AMD 650 serien. Windows laddar in dessa, kan dock vara värt att ta dem direkt från moderkortstillverkaren om problem upplevs.

Permalänk
Skrivet av reeseth:

Kan ladda ner OCCT och stresstesta olika delar av systemet. Enkelt interface och gör att du kan utesluta en del.

Laddat ner, nåt speciellt test du rekommenderar eller bara köra nåt för alla komponenter som går?

Skrivet av Big_N:

Chipset är styrkretsarna på moderkortet i ditt fall AMD 650 serien. Windows laddar in dessa, kan dock vara värt att ta dem direkt från moderkortstillverkaren om problem upplevs.

Okej då är jag med, laddat ner asrocks länkade chipset nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

https://www.asrock.com/MB/AMD/B650M%20Pro%20RS%20WiFi/index.a...<Uppladdad bildlänk>

Där har du massa fina Drivers etc

Angående UV så använder jag enbart nvidia och afterburner men du kan absolut vara testa att sänka power limit till 80% och se om det blir stabilare.

Angående pbo så tror jag auto kan fungera men många kör manuellt (?) är Intel människa just nu

Börja inte undervolta när du har problem med systemet. Det ska gå stabilt utan att du ska behöva leka mäster undervoltare eller överklockare. Försök utesluta en sak i taget. Mitt tips om att montera om processorn är om någon pin hamnat lite snett eller att det på något sätt blivit en sned belastning som påverkar kontaktytorna.

Stavfel
Permalänk

Körde igång ett test för CPU i OCCT och kommer nu upp en jäkla massor av errors på physical core 1 logical core 2, kan det vara monteringen som föregående postare skrev? Ska montera om den och köra test igen
615 errors hittills

Permalänk
Medlem
Skrivet av gronsvart:

Körde igång ett test för CPU i OCCT och kommer nu upp en jäkla massor av errors på physical core 1 logical core 2, kan det vara monteringen som föregående postare skrev? Ska montera om den och köra test igen
615 errors hittills

Många fel kan dyka upp där pga minnet med. Prova att ändra om dem med. Alt. Kör med färre stickor. 1 med om den botar med det.

Permalänk

Ska testa era förslag ikväll, efter att ha läst en del på nätet verkar många haft liknande problem vilket lösts med ny psu, så funderar på att beställa en ordentlig 1200w psu som klarar av höga transienter och testa om problemen försvinner.

Några tips på psu av hög kvalité så man kan utesluta att den orsakar problemen?

Ska jag ta bort den gamla kylpastan och applicera ny också? Ca 2 veckor gammal

Permalänk
Medlem
Skrivet av gronsvart:

Ska testa era förslag ikväll, efter att ha läst en del på nätet verkar många haft liknande problem vilket lösts med ny psu, så funderar på att beställa en ordentlig 1200w psu som klarar av höga transienter och testa om problemen försvinner.

Några tips på psu av hög kvalité så man kan utesluta att den orsakar problemen?

Ska jag ta bort den gamla kylpastan och applicera ny också? Ca 2 veckor gammal

Så länge din nätdel inte är kass. Så är den fullt tillräcklig. Ny kylpasta spelar inte så stor roll om du ändå felsöker. Antar att det inte är några jättehöga temperaturer du har på CPU ?

Permalänk
Skrivet av reeseth:

Så länge din nätdel inte är kass. Så är den fullt tillräcklig. Ny kylpasta spelar inte så stor roll om du ändå felsöker. Antar att det inte är några jättehöga temperaturer du har på CPU ?

Nej tycker inte det är så höga temps men kan ju inte kolla när det väl kraschar eftersom datorn oftast startar om, kan man logga temp på något sätt? Och vilka temps på komponenter bör jag ha mest koll på och vilka värden är för höga?

Läste att en del med liknande gpu menade att problem kan uppstå vid snabba transienter och att inte alla psu klarar dem men vet inte..

Permalänk

Har monterat CPU igen och lagt på lite mer kylpasta, gick att spela ca 1h innan blackscreen restart
Loggboken visar "Tjänsten AMDRyzenMasterDriverV22 kunde inte startas på grund av följande fel:
Det går inte att hitta filen." Händelseid 7000. Kan detta vara relevant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gronsvart:

Har monterat CPU igen och lagt på lite mer kylpasta, gick att spela ca 1h innan blackscreen restart
Loggboken visar "Tjänsten AMDRyzenMasterDriverV22 kunde inte startas på grund av följande fel:
Det går inte att hitta filen." Händelseid 7000. Kan detta vara relevant?

det kan det - Testa detta: https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/amdryze...

Permalänk

Ska testa ta bort filen från registret, testar just nu att spela med ändrad fläktkurva och lägre strömförbrukning i adrenaline, verkar inte krascha men spelet flyter ju sämre så känns inte optimalt. Kan det vara psu isåfall ändå? Om det funkar med lägre förbrukning

Permalänk

Temps även lägre hotspot runt 75 och annars runt 60, innan var det 80-85 hotspot. Men ska väl vara lugnt med dom tempsen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gronsvart:

Ska testa ta bort filen från registret, testar just nu att spela med ändrad fläktkurva och lägre strömförbrukning i adrenaline, verkar inte krascha men spelet flyter ju sämre så känns inte optimalt. Kan det vara psu isåfall ändå? Om det funkar med lägre förbrukning

Kan vara psu, kan vara kortet

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Sålänge inte alla tester vissar ok i OCCT så behöver du inte prova spel. Stresstesten skall vara felfria annars får du problem förr eller senare. Med så många fel som du hittade sist så hade jag kört tester för att verifiera om ändringarna du gör har någon betydelse. Hur gick det med minnena? Har du byt plats på dem och provat med en sticka? Har du 2 stickor totalt ?!?

Permalänk
Skrivet av reeseth:

Sålänge inte alla tester vissar ok i OCCT så behöver du inte prova spel. Stresstesten skall vara felfria annars får du problem förr eller senare. Med så många fel som du hittade sist så hade jag kört tester för att verifiera om ändringarna du gör har någon betydelse. Hur gick det med minnena? Har du byt plats på dem och provat med en sticka? Har du 2 stickor totalt ?!?

Testade att montera om cpu först, men ska testa att byta plats på ram och testa med en, kör OCCT nu först, återkommer! Tack för all hjälp:)

Permalänk

OCCT igår fick jag massor av fel, detta var med xmp på. Kör just nu med xmp av och inga fel än 30min in, däremot kraschade rdd2 fortfarande med xmp av men verkar slutat krascha då jag sänkt effektförbrukning och ändrat fläktkurvor på gpu.
Vet inte hur länge man ska köra OCCT heller? 1h räcker?
Ramminnena ska finnas på qvl för moderkortet, det är dessa F5-6000J3636F16GX2-TZ5RS

Permalänk
Medlem

Hade väldigt likt problem. Hade en Ryzen 2700x som började strula mer och mer på samma sätt som du beskriver.
Liknande fel i OCCT som pekade på CPU.
Snubblade över ett erbjudande om en Ryzen 5800x så jag slog till. Samma problem.
Köpte ny PSU = alla problem borta.
Har du annan PSU att testa med så gör det.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-