Ny laptop hänger sig nästan dagligen, bör jag skicka tillbaka den?

Permalänk
Medlem

Ny laptop hänger sig nästan dagligen, bör jag skicka tillbaka den?

Jag köpte en ny laptop för knappt 2 veckor sedan och jag är nöjd med allt förutom att den hänger sig nästan dagligen under den senaste veckan, dvs skärmen fryser och inte ens ctrl+alt+del funkar, så jag måste hålla inne strömknappen för att tvinga nedstängning.

Jag har satt i NVMe-disken från min gamla laptop, men förutom det så är all hårdvara som när jag köpte den.

Vad är sannolikheten att det är min gamla hårddisk som orsakar att den hänger sig, trots att det aldrig hände på min gamla laptop? Är det mer sannolikt att det är RAM eller nåt annat som orsakar det? Windows 11 är förinstallerat, men jag installerade Windows 10 istället, kan detta påverka?

Det verkar äga rum när jag spelar eller en stund efter jag har spelat, kanske påverkar att datorn gått varm?

Bör jag återlämna den medan jag fortfarande har öppet köp?

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk

Byt tillbaka till Windows 11 och se om felet upphör.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pekinganka:

Byt tillbaka till Windows 11 och se om felet upphör.

Jag skulle till och med säga att man ska återställa datorn så som den kom. Det kan finnas speciella drivrutiner som saknas när man installerar själv, tex för att kontrollera kylningen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!