Helgsnack: Kommer AMD kunna slå Nvidia igen?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Kommer AMD kunna slå Nvidia igen?

Nvidia har varit den regerande mästaren på grafikkortsmarknaden det senaste decenniet. Tror du AMD någonsin kommer kunna ta förstaplats igen?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Självklart. Precis som AMD lyckades slå Intel - igen. Frågan är inte om utan när.

Permalänk
Medlem

Allt kan hända...varje gång man räknat ut AMD så kommer dom med nån ny game-changing teknik och snor åt sig tronen. (för en stund innan Nvidia eller Intel kommer ikapp och förbi igen)

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Medlem

Ja det är ju inget fel på korten i sig, är ju mest programvaran som saknar konkurrent kraft. De behöver satsa mer på utvecklare av funktioner så amd faktiskt har möjlighet att använda alla kraft i korten. Tillexempen så fungerar ju inte ens amd med vissa program som exempelvis Daz3D. Spelar ingen roll hur bra kortet är i sånna situationer om det inte går att använda.

Blir ai så bra som många förutspår dock kanske äntligen de kan utveckla lite bättre kompatibilitet med allt som finns och förbättra features som ray tracing och göra egen shadow play (om det inte har fått det än).

Men ja de verkar inte vara så bra på den sidan än och inte sätt stora ändringar så fortsätter de som nu kommer de aldrig ikapp. Är väll större odds att Intel går om de så.

Permalänk
Medlem

Inte för toppsegmentet med "värstingkortet".
AMD har ju redan sagt att dom inte ska släppa den tidigare omryktade kretsen som skulle ha hästprestanda.
Men jag ser det som att Nvidias toppkort nu mer är i prisklasser som professionella icke-spelkort var förr.
Jag menar hur många är det som sitter på ett 4090 nu jämfört med ett 1080ti för en del år sen?
Nästa generation 50XX-kort från Nvidida kommer förmodligen att bli ännu dyrare för varje segment så striden om "egentliga" toppkort i praktiskt bemärkelse kommer att stå i prisklasser runt 10000-12000 kr. Ohyggliga pengar oavsett men tycker egentligen att fokus borde ligga där. Ett grafikkort ska inte behöva kosta mer än alla övriga delar i en bra stationär dator.

Och i den fortfrande svinhöga prisklassen kommer nog AMD att fortfarande vara konkurenskraftigt.
Och bra är väl det.
Förutsatt att dom förbättrar på raytracingprestandan i samma segment OCH att dom återigen inte halkar efter på någon ny funktion för Raytracing eller uppskalning eller något helt nytt som Nvidia eventuellt implementerar.
För problemet för AMD har egentligen varit att Nvidia har varit ledande med att presentera nya funktioner senaste åren och AMD har fått jagat och legat en generation efter hela tiden.
Hoppas verkligen att dom lyckas släppa ett kort motsvarande ett 4070ti Super, som väl blir något 5070ti-kort från Nvidia.
Det är där som det är mest intressant!

Permalänk
Medlem

Jag tror inte de har viljan. De är härskare i konsollbranschen och har inget emot att Nvidia förstör PC-spelsmarknaden genom sitt massiva vinstbegär. De vinner stort på att folk lämnar PC för konsoller. Att de knappt konkurrerar med sina priser talar sitt tydklga språk. De håller sig kvar men inte mer.

Permalänk
Medlem

Tror inte det. Nvidias kundbas är för fanatiska.

Det måste såfall vara om AMD släpper ett kort som är x5 gånger snabbare än nVidias bästa, garanterat 0 problem med drivrutinerna, och ger användaren pengar timvis.

Ger användaren sexuella intriger och stimulans, räknar ut vilka Keno-siffror du ska satsa på, vilken häst som vinner V75.

Vilken fotbollsspelare som gör flest mål i nästa stormatch.

Då kanske nvidia-boysna kan tänka sig att fundera på ett AMD-kort.

Finns inte på kartan, tyvärr.

MEN! Den klassiska RTX4090 fantasten promotar gärna hur mäktig PS5'an är. haha idioter.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem

De har de väl redan gjort i volym då deras kretsar finns i spelkonsolerna?

Toppkorten är löjligt dyra och ointressanta för den stora massan.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

För ett antal år sedan hade vi mining som gjorde att det både var svårt att få tag på grafikkort och dyrt. Kan hända LLM kommer slå igenom på konsumentsidan? Detta skulle kunna öka efterfrågan på Nvidia som leder och kanske driva upp deras priser.
Klart är i alla fall att det är superlätt att i efterhand när man vet svaret säga att en viss utveckling var självklar.

*edit* Det som krävs för lokal LLM att slå igenom är att: Den har blivit så bra så folk inser att de kan utföra samma arbete med mindre ansträning. Vad de sedan ska göra av denna extra "vilotid" de får, om det är att prestera bättre eller koppla av mer är en sekundär fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Tror inte det. Nvidias kundbas är för fanatiska.

Det måste såfall vara om AMD släpper ett kort som är x5 gånger snabbare än nVidias bästa, garanterat 0 problem med drivrutinerna, och ger användaren pengar timvis.

Ger användaren sexuella intriger och stimulans, räknar ut vilka Keno-siffror du ska satsa på, vilken häst som vinner V75.

Vilken fotbollsspelare som gör flest mål i nästa stormatch.

Då kanske nvidia-boysna kan tänka sig att fundera på ett AMD-kort.

Finns inte på kartan, tyvärr.

MEN! Den klassiska RTX4090 fantasten promotar gärna hur mäktig PS5'an är. haha idioter.

Är själv Nvidia-ägare sen 2007 då jag switchade senast från AMD.
Helt enkelt av den anledningen att Nvidia legast steget före sen dess.
Först med nya funktioner och bäst prestanda i de högre prisklasserna (fram till ochc med1080-ti också "köpbart" för absoluta toppkorten).

Men jag skullle inte tveka en sekund om AMD släppte ett kort som helt enkelt fixar alla nya funktioner som Raytracing och uppskalning lika bra som Nvidia samtidigt som det presterar bara något bättre för samma pris.
Skiter fullständigt i vad det är för märke på en krets bara den "gör jobbet bäst".
För mig är det så att om AMD släpper ett kort i motsvarande 4070-ti-klassen med samma funktioner som är prisvärt om två generationer så köper jag det.
Räknar med att mitt 4070-ti ska räcka tills näst-nästa gen. (60xx för Nvidia).

Permalänk
Medlem

Inte inom överskådlig framtid. Känns som att Nvidia har blivit så stora och mäktiga att dom kan direktera vilket håll utvecklingen ska gå.

Permalänk
Medlem

Om NVIDIAs kort fortsätter att öka i pris som degjort de senaste generationera så kommer nog mer spelare vända sig till AMD. Men NVIDIA kommer fortsätta tälja guld inom AI branchen.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Tror inte det. Nvidias kundbas är för fanatiska.

Det måste såfall vara om AMD släpper ett kort som är x5 gånger snabbare än nVidias bästa, garanterat 0 problem med drivrutinerna, och ger användaren pengar timvis.

Ger användaren sexuella intriger och stimulans, räknar ut vilka Keno-siffror du ska satsa på, vilken häst som vinner V75.

Vilken fotbollsspelare som gör flest mål i nästa stormatch.

Då kanske nvidia-boysna kan tänka sig att fundera på ett AMD-kort.

Finns inte på kartan, tyvärr.

MEN! Den klassiska RTX4090 fantasten promotar gärna hur mäktig PS5'an är. haha idioter.

Jag är rädd att du har rätt. nWintel är en svår kombination att rå på.

Permalänk
Medlem

Slå Nvidia? På vilket vis? Topp-prestanda? Nej, troligen inte - om inte Nvidia gör flera totalmissar i rad.
Ett problem AMD har är LLM/AI, där Nvidia ligger låååångt före i form av developer experience och mjukvarukompatibilitet.

Permalänk
Medlem

Krävs nog att Nvidia gör en tabbe eller väljer att fokusera på AI kort enbart i toppen. Eller om AMD lyckas komma på något helt nytt.

Pris/prestanda och lägre segmenten är dock en helt annan sak och personligen bryr jag mig inte om kort som kostar över 10000kr ändå.

De har dock svårare än någonsin då Nvidia får in massvis med pengar just nu mer än någonsin.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Slå nvidia på vad?
RT/PT är inte intressant ändå.

Och AMD har bäst GPU pris/prestanda redan?

Så jag förstår inte 😆

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

AMD kan inte ens fixa drivrutiner till World of Warcraft, känner 2 personer där drivrutinen kraschar 5+ gånger om dagen och finns ingen fix på flera år. Båda har 7900XTX.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det finns plats för fler i de sjuka prisklasserna Nvidias topp-kort ligger i, om nån konkurrent nu inte kommer på något herrejösses som Nvidia inte har.

Så AMD, som jag förstått det, gör rätt i att inte satsa på det. Marknaden är för liten för de prisklasserna, jag menar man bygger ju lätt ihop en hel dator med mycket bra prestanda för samma pris som bara ett topp-grafikkort från Nvidia kostar. Personligen tycker jag att ett mellanklasskort från AMD ger all prestanda som jag behöver, har jag nu noterat när jag efter typ +15 år med Nvidia provat på AMD GPU igen.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt.. allt med pc och spel nu känns rätt ruttet.
Vi kan få mycket hårdvara som är ok för ok pris.
Men vill vi ha mer än ok så kostar det så sjukt jävla mycket.
Det är alltid intressant att läsa om nya tekniker. Men själva produkterna är helt ointressanta på grund av priserna.
Gör själv ett test. Ta 30k och bygg en dator från grunden. Du ska ha ALLT som ingår och vara helt nöjd.
Vad får du får dom pengarna? Vi pratar till senaste AAA spelen, inte CS i 720p.

Den överväldigande majoriteten väljer med plånboken och skiter i vilket märke det är.

Med detta sagt så hejar jag på AMD. För det vore bra för alla om dom kunde få ur sig en serie med grafikkort som på riktigt konkurrerar.
Och ja, jag tror dom kan det.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

AMD kommer nog aldrig ha det absolut högst presterande kortet. (Det har de aldrig haft heller). Tror inte att NVIDIA släpper den tronen, och de har så mkt kraft att plocka fram ifall AMD skulle få för sig att utmana. I prestanda klassen har AMD helt enkelt inget att erbjuda. De får nöja sig med att sälja vad som mest liknar aliexpress kort. Det är ett segment som nog funkar ändå eftersom det är i den prisklassen som den absoluta massan befinner sig.

Permalänk
Medlem

Oavsett om det blir AMD eller någon annan, så tror jag det blir en annan form för "tävling" om grafik i framtiden.

Jag tror nämligen processorna blir så kraftfulla att dom kommer ta över grafikkorten och att vi återvänder till software graphics drivers. (Vi talar inte on onboard gpu).

Permalänk
Medlem

Tror inte det, amd får nog pengar av Nvidia för att ligga steget bakom.

Annars hade nog inte amd lagt ner sitt monster kort de höll på med

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6400MHz cl30 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

AMD kan ju redan nu vara ett bättre köp då de kan ha väldigt konkurrenskraftiga priser.
Men att slå Nvidia på det viset att de faktiskt har bättre tech och gör bättre kort är LÅÅÅÅÅÅNGT borta.
Nvidia har mycket högre prestanda.
Mycket bättre uppsklaning.
Mycket bättre energieffektivitet.
Extremt mycket bättre RT prestanda.
Extremt mycket bättre för produktivitet.

Nvidia sätter vilka (över)priser dom vill typ och sen får AMD konkurrera på pris och då tenderar de att lägga sig på en nivå där det för vissa är värt det men inte för andra beroende på vad man prioriterar.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Medlem

Någosin är ju diskutabelt att diskutera utefter.

Kommer apple någonsin komma tillbaka? Frågat 1996.

Kommer amd komma ikapp intel? Frågat 2013.

Och den här: Kommer nvidia någonsin att köpa amd? Från 2008:
(https://www.sweclockers.com/nyhet/7297-analysforetag-forutspa...)

nividia kan få för sig att helt lämna konsumentmarknaden, innebär det att AMD hamnar på topp, eller är det en teknalitet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

AMD kan inte ens fixa drivrutiner till World of Warcraft, känner 2 personer där drivrutinen kraschar 5+ gånger om dagen och finns ingen fix på flera år. Båda har 7900XTX.

Varför skylla på de som tillverkar GPU:n och inte speltillverkaren?
Ställt som en helt seriös fråga.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag tror inte det finns plats för fler i de sjuka prisklasserna Nvidias topp-kort ligger i, om nån konkurrent nu inte kommer på något herrejösses som Nvidia inte har.

Så AMD, som jag förstått det, gör rätt i att inte satsa på det. Marknaden är för liten för de prisklasserna, jag menar man bygger ju lätt ihop en hel dator med mycket bra prestanda för samma pris som bara ett topp-grafikkort från Nvidia kostar. Personligen tycker jag att ett mellanklasskort från AMD ger all prestanda som jag behöver, har jag nu noterat när jag efter typ +15 år med Nvidia provat på AMD GPU igen.

AMD borde släppa sina nya kort när nvidia släpper 5090 eller 5080. De konkurrerar då inte med nividas mellanklasskort och nvidia vill helst vänta med att släppa dessa ett tag efter topkorten, så större chans för AMD för att sälja kort, allt beroende hur de står sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

AMD borde släppa sina nya kort när nvidia släpper 5090 eller 5080. De konkurrerar då inte med nividas mellanklasskort och nvidia vill helst vänta med att släppa dessa ett tag efter topkorten, så större chans för AMD för att sälja kort, allt beroende hur de står sig.

De skall ju enbart vara 7900 GRE med bättre rt med samma pris? Vet inte vilka de konkurrerar med 😀

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

AMD kan nog slå Nvidia om dom vill, men det kostar att ligga på topp och just nu tror jag AMD går på sparlåga 8000-serien kommer inte utmana 5000-serien. Får AMD till sin MCM teknik så kommer det spara dom mycket pengar i framtiden när nodkrympning blir allt svårare.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

AMD ligger väl fortfarande väldigt bra i prestanda per krona har jag för mig så beror väl på i vad man ska kolla.

Skrivet av LeVvE:

AMD kan inte ens fixa drivrutiner till World of Warcraft, känner 2 personer där drivrutinen kraschar 5+ gånger om dagen och finns ingen fix på flera år. Båda har 7900XTX.

varför köper man äns ett 7900xtx till wow... när typ ett midsegment kort från typ 3 generationer bak lätt kan dra runt det i 100+ fps...

och inte som att Nvidias drivare är felfri den heller kan man lugnt påstå. de har buggar i varenda patchnote och många av dem har legat där sen typ gtx200 serien för sådär 15 år sen eller nått...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

AMD ger inget som helst intryck av att dom vill at PC skall vara gaming nummer ett, det gör Nvidia. Så länge man har den attityden kommer dom aldrig komma tillbaka igen. Tyvärr måste dom till viss del ta av konsoll-kunder för att skapa en PC-kund. Jag är väldigt osäker på att AMD vill ta den risken, och jag tror detta är roten till problemet. En konsoll till PC kund är i dagsläget en förlorad kund för AMD, Iallafall GPU, CPU ligger dom bra till med.