Rykte: Microsoft vill köpa upp Valve

Permalänk
Medlem

Bara att hålla tummarna!

Tror själv det kan vara en bra grej, Valve sitter på väldigt många ip's som dom inte gör ett skit med, liksom 20 år och fortfarande inte ett knyst om HL3.

Sen angående steam så kan dom nog må riktigt bra av lite uppdateringar, skala ner skiten och ta bort allt onödigt krimskrams!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Please, God, no!

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Tog bort ett sidospår med lite väl mycket ”Ron Swanson”-vibbar.
Alla får själv välja hobbys utan att behöva bli hunsade

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Tror själv det kan vara en bra grej, Valve sitter på väldigt många ip's som dom inte gör ett skit med, liksom 20 år och fortfarande inte ett knyst om HL3.

Inte för att vara sådan, men hellre att de håller lite på sina IPs än att de kör dem i botten som så många andra företag har gjort. Mjölkar dem utan att bry sig.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Inte för att vara sådan, men hellre att de håller lite på sina IPs än att de kör dem i botten som så många andra företag har gjort. Mjölkar dem utan att bry sig.

Well Valve håller inte på deras IPs lite, dom har fryst ner dom, låst in dom i ett kassaskåp och sedan grävt ner det 100 meter under havsbotten!

Senaste 10 åren så är det Valve gjort följande
2016 The lab - rent VR spel
2020 Half life Alyx- Rent VR spel
2023 - CS 2

Så till PC så är det ett spel på över 10 år! och då är det bara en remake av ett befitting spel och inget nytt över huvud taget.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Bara att hålla tummarna!

Tror själv det kan vara en bra grej, Valve sitter på väldigt många ip's som dom inte gör ett skit med, liksom 20 år och fortfarande inte ett knyst om HL3.

Sen angående steam så kan dom nog må riktigt bra av lite uppdateringar, skala ner skiten och ta bort allt onödigt krimskrams!

Team Xbox?

NEJ
Resultatet hade varit katastrof, MS ska bort bort bort.
Håll tummarna att detta INTE inträffar.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Skulle ju vara ödets ironi. Gabe sa väl upp sig från MS för att starta Valve?

Har svårt att se att de säljer hela företaget. De är inte i någon dålig sits ekonomiskt?

En möjlighet är att MS köper andelar i Valve för att kunna knyta Steam ännu mer till Windows och Xbox GamePass.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well Valve håller inte på deras IPs lite, dom har fryst ner dom, låst in dom i ett kassaskåp och sedan grävt ner det 100 meter under havsbotten!

Senaste 10 åren så är det Valve gjort följande
2016 The lab - rent VR spel
2020 Half life Alyx- Rent VR spel
2023 - CS 2

Så till PC så är det ett spel på över 10 år! och då är det bara en remake av ett befitting spel och inget nytt över huvud taget.

Fast Microsoft historia när det kommer till IPn är till och med betydligt mer dyster och så fort de gör något nytt så lyckas de nästan aldrig nå upp till några höga nivåer. De spelen som sticker ut är väl Gears, MS flight sim och Forza.

MS verkar gå emot att bli i samma klass som EA var när dem var som sämst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Follow90:

Tror det med, mina tankar är att steam deck har öppnat upp så pass mycket för linux att fler och fler programmerare kommer sikta in och få sina produkter även på linux, låt säga det börjar med spelbranchen och om den kommer igång kanske även programvaror mm med börjar gå åt linuxhållet och om både programvaror och spel börjar fungera på windows så är windows rejält hotat då windows vad jag vet är deras största inkomstkälla och om linux som är gratis börjar hota dem kan hela windows börja bli hotat.
Jag personligen kör windows idag enbart pga att mitt cadprogram inte funkar på Linux annars hade jag gått över.
Kör google meet istället för teams.
Kör thunderbird istället för outlook
Kör libreoffice istället för windows office
Företag kör windows idag för det är ett säkert kort och man typ alltid gjort det men jag personligen hatar alla nya uppdateringar i tex office, känns som man måste lära sig saker man kunnat tidigare igen för de ändrat layouten tex än kört samma spår och bara utökat funktionerna, därav gillar jag libreoffice.
Jag upplever att intresset för steam är just att vara en linuxdödare så de kan fortsätta dra in pengar i sitt operativ och fortsätta har stor majoritet användare och inte låta linux ta sig in i bilden.

Windows är knappt 10% av deras inkomst och sjunkande. Cloud/datacenter börjar närma sig 40% och växer följt av cloud office suiten på över 20 % så windows är inte i närheten av deras stora kassako i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Tror själv det kan vara en bra grej, Valve sitter på väldigt många ip's som dom inte gör ett skit med, liksom 20 år och fortfarande inte ett knyst om HL3.

Orsaken till att så många vill ha t.ex. HL3 är ju dock för att HL2 är ett av de bästa spelen någonsin, men om Valve själva inte känner att de vill/kan göra en värdig uppföljare så lär ett uppköp av Microsoft knappast göra saken bättre. Då tycker jag det är bättre att bara låta IP:na vara istället för att försöka tvinga fram uppföljare som sannolikt bara gör fansen besvikna.

Skrivet av norrby89:

Sen angående steam så kan dom nog må riktigt bra av lite uppdateringar, skala ner skiten och ta bort allt onödigt krimskrams!

Ja, för Microsoft är ju kända för att skala ner saker och inte lägga till en massa bloat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Hoppas Disney köper Valve så det kommer en Half Life 3:a

Säker på att du vill se ett HL3 vars utveckling styrts av MS eller Disney?

Skrivet av morbidruu:

Låter troligt med tanke på detta: https://www.gamereactor.eu/jez-corden-100-steam-is-on-the-nex...

Jez Corden: "100% Steam is on the next Xbox"

Precis. Men jag tror snarar på att de köper in sig lite i Valve eller bara gör en vanlig överenskommelse. MS behöver troligen köpa rättigheten att ens använda Steam förinstallerat i en Xbox. Det blir ju ev lite konkurrens med Steamdeck. Sen finns det ju vinningar för båda i ett sånt avtal, så inte säkert det behöver kosta MS så extremt mycket.

Frågan är va MS/Xbox har för planer på portabla enheter? Där kan finnas ett möjligt samarbete också. Steamdeck kör väl på Linux idag?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Orsaken till att så många vill ha t.ex. HL3 är ju dock för att HL2 är ett av de bästa spelen någonsin, men om Valve själva inte känner att de vill/kan göra en värdig uppföljare så lär ett uppköp av Microsoft knappast göra saken bättre. Då tycker jag det är bättre att bara låta IP:na vara istället för att försöka tvinga fram uppföljare som sannolikt bara gör fansen besvikna.
Ja, för Microsoft är ju kända för att skala ner saker och inte lägga till en massa bloat...

Självklart, nu är inte Half life 3 ett måste, men dom sitter fortfarande på IPn som dom bara låter dö ut!

Tycker själv att Alyx va ett grymt spel även om det inte är ett Half life 3! Så varför inte fler spinoffs eller varför inte en Remake av första half life och dess expantioner, vad som är bättre än vad Valve gör idag (Inget alls utöver CS och Dota och små skräp spel mer eller mindre)

Edit: Och då är det angående Valve som spelstudio, där kan inte MS göra det något sämre då Valve gör mer eller mindre inget alls där idag.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Microsoft är väldigt stora fan av Linux och hela open source-världen. Så att dom skulle köpa något för att "döda Linux", är taget helt ur din egna instängda luft.

Jo men tjena

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasidro:

Windows är knappt 10% av deras inkomst och sjunkande. Cloud/datacenter börjar närma sig 40% och växer följt av cloud office suiten på över 20 % så windows är inte i närheten av deras stora kassako i dagsläget.

Du har rätt i det du säger de gör inte mest pengar i windows dock är det mer än 10%, men du tror inte även de andra tjänsterna blir hotade ifall fler går över till linux? 😊

Tror fortfarande intresset för steam är att inte få fler till Linux i det långa loppet. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Så varför inte fler spinoffs eller varför inte en Remake av första half life och dess expantioner, vad som är bättre än vad Valve gör idag (Inget alls utöver CS och Dota och små skräp spel mer eller mindre)

De låter spelarna göra remakes, moddar och sånt. Se Black Mesa, många Portal-moddar, HL2 VR, HL2 RTX, en remake av Blue Shift håller på att göras av fans just nu, o.s.v. Varför slösa tid och resurser på något som spelarna redan skapar? Dessutom får de gratis reklam.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

De låter spelarna göra remakes, moddar och sånt. Se Black Mesa, många Portal-moddar, HL2 VR, HL2 RTX, en remake av Blue Shift håller på att göras av fans just nu, o.s.v. Varför slösa tid och resurser på något som spelarna redan skapar? Dessutom får de gratis reklam.

varför? Ja du nämner black mesa som kom ut 2012 som då va baserat på den redan ganska gamla source motorn, och remaken av Blue Shift är om jag förstått det rätt en mod till black messa, dvs extremt utdaterat.

Nu tänker jag en remake av half life i Source 3 (vet att source 2 är det nyaste vi har men är samtidigt en riktigt gammal motor)

Liksom varken valve eller communityn har inte gjort något nytt och innovativt på länge, sure finns många grymma moddar osv men vart är det där extra som Valve gav oss med half life och half life 2? Vi får bättre grafik i CS med en nästan 10 år gammal motor.

Vill se något som inte är ett "meeh" från valve vilket valve har levererat en gång på 20 år med Alyx!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Sötast

Vad skulle poängen med att sälja helt ärligt talat? Ser inte det som en möjlighet.

Om man har en plattform som steam så är risken att man skulle gå med förlust de närmsta 50 åren i princip noll.
De ÄR #1 av en anledning. De har också tillräckliga ekonomiska medel för att kunna ändra strategi helt och hållet om det skulle krisa någon gång.

Kan inte se någon nytta med att ta sitt drömbolag och ge bort det till en konkurrent när man redan badar i pengar som man inte kan göra av med.

Microsoft däremot? En stor skara av er sweclockersmedlemmar HYLLADE när Microsoft senast gjorde ett stort inköp. Ni tyckte det var fantastiskt bra att oändliga ekonomiska muskler köper upp andra enorma muskler så att vi slutligen kan ha 3 spel....

Jag hade gett det 5 år sedan hade valve börjat gå utåt, investerare, aktieägare etc skulle göra som alltid. Kräva profits. Microsoft hade sedan börjat rent ut sagt fitta med allting tills även det hade blivit förstört.

Skrivet av Joppis:

Säg hej till Microsoft Deck 2.0! OS är nu utbytt mot Windows 12 och enheten har fått en stooor dedikerad knapp för Co-Pilot. Tryck på knappen och så spelar Microsofts servrar åt dig och du kan fokusera på annat. Åh just det, var tionde minut är det reklampaus för MS övriga produkter.

Det är tragiskt hur detta i stora drag redan beskriver deras nuvarande OS

Permalänk
Medlem

Kan det bero på proton, steamos och alla andra steg ifrån windows? Dvs rätt riktning?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Nej tack, de har precis förstört Activision Blizzard, WoW har aldrig haft fler buggar i sig än just nu och det bara sprutar ut halvfärdigt content för att hålla pengaflödet uppe...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Follow90:

Du har rätt i det du säger de gör inte mest pengar i windows dock är det mer än 10%, men du tror inte även de andra tjänsterna blir hotade ifall fler går över till linux? 😊

Tror fortfarande intresset för steam är att inte få fler till Linux i det långa loppet. 😊

Windows har typ noll betydelse för deras cloud/datacenter. Varför skulle vilket OS folk kör ha någon betydelse för den delen? Du kan redan idag hosta vad du vill hos dem och köra typ vad som helst. Office 365 delen som är deras näst största inkomstkälla skulle ju dock i dagsläget ligga illa till såklart. Sen kan såklart en minskning av Windows slå mot Microsoft som varumärke som helhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasidro:

Windows har typ noll betydelse för deras cloud/datacenter. Varför skulle vilket OS folk kör ha någon betydelse för den delen? Du kan redan idag hosta vad du vill hos dem och köra typ vad som helst. Office 365 delen som är deras näst största inkomstkälla skulle ju dock i dagsläget ligga illa till såklart. Sen kan såklart en minskning av Windows slå mot Microsoft som varumärke som helhet.

Om fler använder Linux tänker jag fler går mot Linux server med kanske?
Tänker bara om jag hade vart ägare av Microsoft och sätt denna utveckling så hade jag sätt det som ett hot mot verksamheten och försöka göra mig av med den men till vilket pris.
De är ju ändå beredd att satsa ca 25% av sina likvida medel 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well Valve håller inte på deras IPs lite, dom har fryst ner dom, låst in dom i ett kassaskåp och sedan grävt ner det 100 meter under havsbotten!

Senaste 10 åren så är det Valve gjort följande
2016 The lab - rent VR spel
2020 Half life Alyx- Rent VR spel
2023 - CS 2

Så till PC så är det ett spel på över 10 år! och då är det bara en remake av ett befitting spel och inget nytt över huvud taget.

Du glömmer Artifact också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Follow90:

Om fler använder Linux tänker jag fler går mot Linux server med kanske?
Tänker bara om jag hade vart ägare av Microsoft och sätt denna utveckling så hade jag sätt det som ett hot mot verksamheten och försöka göra mig av med den men till vilket pris.
De är ju ändå beredd att satsa ca 25% av sina likvida medel 😊

Fast på serversidan är Linux redan betydligt mycket större.

Permalänk
Medlem

Låter som ett extremt tunnt rykte. Tankar och lösa planer om uppköp till höger och vänster finns väl hela tiden i de flesta branscher. Har svårt att se att MS bara skulle hosta upp de slantarna direkt efter Activision Blizzard köpet.

Permalänk
Medlem

Om Valve någon gång i framtiden blir uppköpta, så kommer jag nästan garanterat gå helt över till GOG.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Självklart, nu är inte Half life 3 ett måste, men dom sitter fortfarande på IPn som dom bara låter dö ut!

Tycker själv att Alyx va ett grymt spel även om det inte är ett Half life 3! Så varför inte fler spinoffs eller varför inte en Remake av första half life och dess expantioner, vad som är bättre än vad Valve gör idag (Inget alls utöver CS och Dota och små skräp spel mer eller mindre)

Edit: Och då är det angående Valve som spelstudio, där kan inte MS göra det något sämre då Valve gör mer eller mindre inget alls där idag.

Valve låter inte sina IP:n dö ut. De släpper något nytt när de känner att de har något nytt att komma med (Alyx, som du själv nämner), även om det då tar många år, till skillnad från nästan alla andra utvecklare/utgivare som så fort de får ett IP som blir populärt börjar övermätta marknaden med uppföljare och som följd på det viset faktiskt riskerar att döda IP:t.

Med det sagt så är det något Valve kan göra endast tack vare sin stadiga inkomst från Steam.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Du glömmer Artifact också.

Även Dota underlords. Helt underbart spel som dom tyvärr själva helt plötsligt glömde bort.

Visa signatur

Chassi: A4-H2O Mobo: Strix Z390-I CPU: 9700K AIO: EK-AIO 240 RAM: Kingston Fury 3200MHz CL16 2x16GB GPU: 4090 FE PSU: ROG Loki 1000W SSD: 1x 970 EVO 500GB, 1x 660P 2TB Tgb: Mecha Mini (MX black) Mus: Pro X Superlight Skärm: G8 OLED, LG 34GK950G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Gaben lär aldrig sälja tänker jag. Förhoppningsvis så är hans söner inte lika giriga.
Men vem vet. Han är 61 år gammal och han har tidigare jobbat på Microsoft. Inte omöjligt.

Gaben lär väl vara miljardär vid det här laget och sönerna mångmiljonärer. Finns nog tillräckligt för alla, och mer därtill, även om de inte säljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Gaben lär väl vara miljardär vid det här laget och sönerna mångmiljonärer. Finns nog tillräckligt för alla, och mer därtill, även om de inte säljer.

Ja, men hans ena son verkar iffy medan hans andra går i fars fotspår. Från det jag läst tidigare. Men deras media/social presence är närmare noll.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Men va bra då kommer det bli fantastiska prem tjänster varje månad på en 500 Men va då ni kan ju spela mot kompisar