Möten på jobbet, vad tycker ni om dessa?

Permalänk

Möten på jobbet, vad tycker ni om dessa?

De flesta av oss har möten på jobb. Vad tycker ni om dessa.
En artikel om ämnet: https://kollega.se/arbetsmiljo/sa-skapar-du-bra-moten
De är för många, för långa och för dåliga. I Sverige lägger vi två miljarder timmar om året på möten. Ibland kanske helt i onödan. Men det går att få till både bättre och färre möten.

Jag tycker mötena fungerar bra, när det gäller antal och längd. Det enda är att de lite väl mycket styr ens arbetsdag. En planerar en dag göra en visst sak på någon annanstans, mitt i denna dag ska man ha ett möte.
En annan sak är att de flesta möten jag har är jag en aktiv part, sedan finns det informationsmöten där man enbart är en lyssnare. Undra hur många som samtidigt som de lyssnar på dessa generella informationsmöten samtidigt gör lite andra saker?

Permalänk
Medlem

Min fru hatar möten för hon jobbar själv i skolkök på förskola och det är knappt så hon hinner laga maten i tid så när de har möte en gång i veckan tar det av hennes tid då inget blir gjort medan hon är på mötet. De i större skolorna har andra som fortfarande är i köket så de påverkas inte på samma sätt. Och det är alltid någon som ska prata massor om saker som inte rör henne så hon måste sitta och lyssna på det. Mötena är via teams men ändå stör de henne rejält. Hon är sådan som vill göra saker inte prata.

Personligen är jag helt annorlunda dock. Gillar möten för man slipper jobba. Bara snacka kan jag göra utan problem haha. Ju längre man slipper gå och jobba på riktigt desto bättre för min del så sitter gärna i möten.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Möten ska vara så få och så korta som möjligt. Så man får något gjort.

Permalänk
Medlem

Tycker att möten är vettiga för att planera framtid och det är väl de enda jag är med på i någon större utsträckning, brukar skippa en majoritet av resten. Ser jag inte varför just jag ska vara med på ett möte som är viktigt ifrågasätter jag min delaktighet tills det tydligt framgår varför jag faktiskt borde vara med.

Permalänk
Medlem

Avskyr möten. Oftast totalt bortkastad tid och både anställda och chefer klagar på att så mycket effektiv arbetstid försvinner på grund av alla möten. De enda som förmodligen tycker om möten är arbetsskygga människor som inte vill ägna sig åt kärnuppgifterna på jobbet. Mötesinfarkt har för övrigt blivit ett vedertaget begrepp.

Permalänk
Medlem

Fysiska möten är OK men teamsmöten kan man skippa helt och hållet. Håller med i övrigt att det är onödigt med många möten. Max två möten per vecka och max en timme per möte. Mera orkar man inte med.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag jobbar för ett internationellt företag så är Teams möten ett nödvändigt "ondo", men mina kollegor brukar vara väldig sjysta, trevliga och sakliga. Så det går regel ganska lätt.

Det enda jag ogillar med möten är eftersom vi är över hela världen kan möten komma på lite udda tidpunkt, t.ex. en eller två timmar efter min arbetsdag är slut, det kan reta mig lite, och jag brukar påminna om om detta så dom försöker matcha tidszonerna så mycket som möjligt, för dom och mig.

Vi gillar skratta och se varann, så vi brukar ha kamerorna aktiverade.

Permalänk
Medlem

Möten ska ha en tydlig agenda, syfte och mål. I projekt för att hantera specifika frågor är helt ok, eller om det är något berörda måste känna till.

"Pulsmöten" och veckovisa gruppmöten med hela avdelningen där chefen papegojar ur sig texten innantill från en PowerPoint som chefen i sin tur fått på sitt chefsmöte är meningslösa.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 2x32 Kingston 64GB + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Möten ska ha en tydlig agenda, syfte och mål. I projekt för att hantera specifika frågor är helt ok, eller om det är något berörda måste känna till.

"Pulsmöten" och veckovisa gruppmöten med hela avdelningen där chefen papegojar ur sig texten innantill från en PowerPoint som chefen i sin tur fått på sitt chefsmöte är meningslösa.

Pulsmöten har vi på mitt jobb kl9, kl11 och kl 15, fullständigt värdelöst precis som du säger med Powerpoint/Excel dokument som man gäspar till.

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Hedersmedlem

Ett bra möte är när vi som grupp har kommit vidare i ett problem.

Har till och från mycket möten, så länge de är relevanta och inte bara "sitta av tiden" så tycker jag det är okej. Har flera möten/uppföljningar i veckan som oftast funkar riktigt bra och som har utvecklats bra senaste åren. Det gäller bara att få rätt personer att mötas kring rätt saker så alla får så bra förutsättningar som möjligt.

Sen måste jag säga att våra riktiga "flum-möten" har varit väldigt givande, de har löst många problem och gjort det lättare för flera att göra sitt jobb på ett bättre sätt.

Teamsmöten är i de allra flesta fallen bättre för mig, att sitta i ett konferensrum och försöka multitaska på en laptop är svårt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

re

Skrivet av MadMantiz:

Möten ska ha en tydlig agenda, syfte och mål. I projekt för att hantera specifika frågor är helt ok, eller om det är något berörda måste känna till.

"Pulsmöten" och veckovisa gruppmöten med hela avdelningen där chefen papegojar ur sig texten innantill från en PowerPoint som chefen i sin tur fått på sitt chefsmöte är meningslösa. Maila ut skiten ifall det inte är något som vi behöver ta ställning till.

Pulsmöten och större avdelningsmöten deltar jag bara på via Teams, jag är nöjd då jag kan sitta och jobba med annat och ändå vara något uppdaterad. Mina chefer är irriterarde för det är så tomt i lokalerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Möten ska ha en tydlig agenda, syfte och mål.

Exakt.

Jag har ibland roat mig med att tacka nej till möten med motiveringen ”tydlig agenda saknas”. Det blir sällan populärt. Hur folk skriver mötesinbjudningar är en rätt bra intelligensmätare. Om agenda saknas är mötet rimligen oviktigt.

Om man har sett ett bra föreningsårsmöte med en proffsig ordförande någon gång, så har man sett ett bra möte. Det ska gå undan och tas beslut, enligt förberedd agenda.

Förberedelser och diskussioner håller mötesordföranden (den som kallat) separat med nyckelintressenter, så att diskussionen är förberedd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Ett bra möte är när vi som grupp har kommit vidare i ett problem.

Har till och från mycket möten, så länge de är relevanta och inte bara "sitta av tiden" så tycker jag det är okej. Har flera möten/uppföljningar i veckan som oftast funkar riktigt bra och som har utvecklats bra senaste åren. Det gäller bara att få rätt personer att mötas kring rätt saker så alla får så bra förutsättningar som möjligt.

Sen måste jag säga att våra riktiga "flum-möten" har varit väldigt givande, de har löst många problem och gjort det lättare för flera att göra sitt jobb på ett bättre sätt.

Teamsmöten är i de allra flesta fallen bättre för mig, att sitta i ett konferensrum och försöka multitaska på en laptop är svårt.

Jag tar nästan aldrig med mig datorn till fysiska möten. Räcker oftast med papper och penna.

Permalänk
Medlem

I vår grupp har vi 15 min möte som max på tisdag morgon. Sedan ett lite längre 30 minutersmöte på torsdag eftermiddag. Effektivt.

I en annan grupp jag jobbade ett tag i så hade de 15-30 min möte varje dag på förmiddag och ett 1h möte på torsdag eftermiddag. Det var mest skitsnack men trevligt var det och lätt att spontant ta upp saker man behövde.

Digitala möten dvs. Fysiskt har jag nog inte haft sedan 2018.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag sitter praktiskt taget konstant i möten. Det har blivit till den grad att jag knappt vet vad jag ska göra de få gånger jag finner mig i en mötesfri kalenderlucka. Men har också gjort analysen att dessa luckor är fundamentala för att börja klura på de där "bör"-frågorna, som annars nedprioriteras i alla möten om "måste"-frågor. Är chef, så till mångt och mycket är ju mitt jobb att via samtal stötta medarbetarna, klargöra förutsättningar och/eller staka ut riktningen i olika frågor. Däremot ser jag att kollegorna sitter i snudd på lika många möten som jag, vilket oroar mig.

I vår organisation har vi också ett jobbigt moment 22, där en möteskultur fostrats genom hela organisationen. Detta har medfört att samtliga medarbetares prioriteringsordning är "1. Möten, 2. Andra aktiviteter (inkl. svara på mail)". I och med att min enhet arbetar tvärfunktionellt genom organisationen är vi beroende av respons från resten av organisationen, annars kan vi inte göra vårt jobb. Men vi har svårt att få respons via andra kanaler än möten, då resten av organisationen ju sitter upptagen i möten hela tiden (och därmed inte svarar på mail/chatt inom skälig tid). Vad blir lösningen från vår sida? Boka upp kollegorna på möten. Och så spinner hamsterhjulet.

Med det sagt: Jag skriver under på att vi har för många, för långa och för dåliga möten. Samtidigt som det också måste finnas utrymme för det fria samtalet, där man genom bollande och kollegial samverkan kan komma på nya lösningar. Människor är dessutom sociala varelser, så en allt för fyrkantig och mötesfri tillvaro kan nog leda till andra bekymmer, då det rimmar illa med de flestas naturliga preferenser och fallenhet.

Klurigt, klurigt...

Visa signatur

---

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ronnylov:

Jag tar nästan aldrig med mig datorn till fysiska möten. Räcker oftast med papper och penna.

De möten jag håller i bygger till 90% på att visa och diskutera saker i affärssystem och excelfiler så jag är glad att vi gått från papper och penna som det var tidigare. Då fick alla varsin utskrift och sen gjordes ändringar av planerna med pilar kors och tvära på listorna. Det kunde bli riktigt intressant när två avdelningar förstått en ändring olika...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Den här beskrivningen att vissa sitter i en sjuk mängd möten. Märker ibland av det, och en tydlig ledning i form av ordförande med dagordning och uppföljning av de uppgifter som mötesdeltagarna får med sig är viktig. Vissa kollegor verkar ju ha heldagar med möten (och jag förstår inte hur en del av dem hinner med att arbeta med de kalendrarna). Eller jo, det märker jag ju när de berättar om att de arbetar på helgerna och ibland väldigt sent.

Som ett inlägg beskrev, ibland får man vara den här obekväma som ifrågasätter de "gamla sanningarna". Ett möte där mitt deltagande förväntas men det är oklart i vilken form och vad jag ska bidra med kan lika gärna tackas nej till och jag kan jobba vidare med de frågor som ligger på mitt bord.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Det jag hatar är när mötet håller på att avslutas och någon (oftast samma person från möte till möte) flikar in: ”Kan vi gå tillbaka till punkt två? Jag vill säga…”

Permalänk
Medlem

Tror möten bygger väldigt mycket på att ingen vågar ta beslut nu för tiden.

Märker av det framför allt I byggbranschen.
För 10år sedan när något blev en krock mellan olika yrkesgrupper så gick man till byggherren på siten och sen löste man de på 10min på plats, platschefen och arbetarna.

Nu kan en vägg som står 2cm fel bli ett 3 veckors långt projekt i bara möten med endast projektledare och inga arbetare, där ingen vågar ta något beslut utan alla bara ska hitta en syndabock

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem

Det finns bra och dåliga möten, möteskallelser och mötesledare.

Om det är ett stående möte där mitt bidrag är ytterst begränsat svarar jag tentative och meddelar att om jag behövs så är det bara att ringa in mig alternativt att jag begär en fast tidpunkt då jag ansluter.

Vidare bör syftet var tydligt. Om det är ett dagligt avstämningsmöte ska man inte lösa problemen, de ska noteras och hanteras utanför det mötet (alternativt i förlängningen när ej berörda kunnat återgå till sitt).

Är det ett lyssna-möte borde det informeras så kan man ta en promenad eller rensa ogräs (bör finnas en powerpoint eller mötesanteckning att tillgå efter mötet).

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Finns få grejer på jobbet som jag avskyr mer än möten som lika gärna kunde varit ett mejl.

Permalänk
Medlem

90% av våra möten är helt meningslösa för mig. Som tur är kan jag jobba samtidigt nu när man jobbar hemmifrån.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Vi har som policy att bara bjuda in personer som verkligen är relevanta för ämnet samt bara starta möten om det är viktigare än den tid man tar i anspråk för kollegorna. Vi började med det i år och jag uppskattar att vi är nere på en fjärdedel av antal möten jämfört med tidigare år.
Tiden då mellanchefer kunde starta möten för att de var sällskapsjuka är borta 🤣

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk

Vad jag upplever som problem i många möten är att det lätt blir offtopic och alldeles för många diskussioner som inte hör hemma i just det mötet man sitter i. Man skulle behöva nån moderator som sätter stopp när ämnet driver iväg...

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Det är efter ännu ett menlöst och poänglöst möte man säger upp sig. För att 3 månader senare sitta i liknande möten på den nya arbetsplatsen. Livet på en pinne.

Permalänk
Medlem

Teams möten är oftast helt oviktiga där man bara säger lite och resten lyssnar och kanske visar ngt dokument. Detta hade istället kunnat skickas ut på mejlen och informerat bara.

Det viktigaste tycker jag är "flum" möterna. När vi har typ ett månadsmöte och diskuterar saker. Hur det går, hur vi ligger till, behöver vi fler verktyg, behöver vi köpa in fler saker. Dessa är oftast mest givande och personalen får "ryta" från mot ledningen att detta funkar inte, vi behöver fler folk och det och det behöver lagas och vi behöver köpa in en till av detta.

Tycker vi har alldeldes för lite möten på mitt jobb. Hade gärna sett ett 15-30m möte/vecka samt ett 1-2h/månad

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Klassiker!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Skrivet av oRBIT2002:

Vad jag upplever som problem i många möten är att det lätt blir offtopic och alldeles för många diskussioner som inte hör hemma i just det mötet man sitter i. Man skulle behöva nån moderator som sätter stopp när ämnet driver iväg...

Tricket är att agera moderator.
"Detta ämne har glidit iväg. Boka in ett separat möte för att diskutera detta." Eller: "Några frågor? Annars har ni tillbaka 13 minuter nu."

Permalänk
Medlem

Morgonmöte på 15-30 minuter i teamet
Planeringsmöte på 40-120 minuter varannan vecka
Långsiktiga visioner 120 minuter varje halvår

Sen såklart: panikmöten för att lugna kunder eller få ut loggar och annat när saker inte funkar

Annars är det faktiskt ganska lugnt med möten för mig, och jag tror våra morgonmöten sparar massa tid på sånt som annars skulle kräva andra möten