Filminstitutets VD vill införa Netflix-skatt

Permalänk
Medlem

Om en film inte kan tjäna in sina egna kostnader och gå med vinst utan skattebidrag så borde filmen aldrig ha skapats. Istället för stt kräva skatter från streamingbolagen får de se till att göra bra filmer som genererar pengar.

Permalänk
Bildexpert

Jag tror att det råder lite förvirring kring hur svensk filmpolitik fungerar och vilken roll Svenska Filminstitutet har, så jag sammanfattar den lite kort med risk för att bli flame:ad.

Svenska Filminstitutet (SFI) är i grunden en stiftelse som verkar för att främja svensk film samt film i Sverige på olika vis. Det sker bland annat genom fördelning av produktionsstöd, seminarier, Cinemateketvisningar, arkivering, digitalisering, restaurering, framtagande av lärarhandledningar, offentligt bibliotek med mera.

Eftersom Sverige är ett väldigt litet land där filmproduktionen oftast är inhemsk begränsad internationell räckvidd (bortsett från Bergman, Östlund och enstaka exemplen) är det mer eller mindre nödvändigt att finansiering sker genom offentliga medlen i någon mån. Det är dock väldigt sällan en hel film finansieras av medlen från SFI utan oftast är det öronmärkta summor för specifika utgifter. Ibland så sent som vid postproduktion.

Med andra ord är det inget fel eller konstigt i sak att skatt i någon form går till SFI. Så har det fungerat sedan 60-talet och med tanke på deras viktiga roll för det svenska filmarvet är jag tacksam för det.

Det märkliga här är dock att skatten läggs på streamingtjänsterna, vilket i praktiken gör att stiftelsens budget blir mer eller mindre beroende av de kommersiella bolagens framgång. Tidigare har det helt enkelt varit en utgiftspost hos regeringen samt en andel av priset på biobiljetter och det bör det fortsätta vara för att garantera SFI de resurser som är nödvändiga.

Permalänk
Medlem

Om film är konst så är konst som ingen vill titta på ganska värdelös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Svensk film på svenska kan inte bära sig själv på sina egna ben. Marknaden är för liten helt enkelt.

Det ironiska här är ju att Netflix uppenbarligen tycker marknaden är tillräckligt stor för film och serier på svenska. För det första köper de in svensk film för att streama. Sedan producerar de massa svenskt innehåll. Netflix har antagligen gjort mer för svensk film de senaste åren än vad filminstitutet gjort.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Musikälskare

Håller alla på att tappa förståndet?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Idag är en del av priset på en biobiljett skatt som går till Filminstitutet. När fler filmer streamas hem till folk istället för att visas på bio så går Filminstitutet miste om skatt, kan man tycka. Inte konstigt att hon ber om den här skatten då.

(Detta borde ha stått i artikeln, f.öv)

En del av priset på inträdet för att få lyssna på Fonografen var säkert skatt också. Det finns en anledning till att vissa kulturyttranden inte alltid hänger kvar när utvecklingen går framåt. Filminstitutet får väl starta en egen streaming-tjänst och satsa på kvalitativa produktioner.

Som nämnts i tråden redan - mer skatt löser ingenting om det bara är skräp som skapas.

Permalänk
Medlem

Kan dom inte bara förstå att svensk film är INGET som efterfrågas, alla skattepengar som idag läggs på svensk film borde frigöras till annat.

Permalänk
Medlem

Vi betalar väl redan skatt på streaming, moms.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nu är förstås ett betydande problem för svensk film att den potentiella marknaden är mycket mindre än för Hollywood, eller även fransk eller tysk film, om filmen inte ska göras på engelska från början för en internationell publik. Vilket ju inte riktigt är det huvudsakliga målet med att göra just svensk film av den typ man främst ger stöd för.

Sedan är det kanske lite roligt i sammanhanget att du länkar till en film som beställts av Netflix...

Man har lyckats flera gånger tidigare med allt ifrån Beck, Johan Falk, Palme mfl som blev stora i just Tyskland.

Förutsätter att man gör den på engelska om man vill att det ska slå, annars är man fast med Jönssonligan och Sune-spinoffs. (Finns undantag - Mer om det nedan! ).
Edit*
Och i Tyskland dubbar man allt, så varför bry sig om att prata svenska i så fall?

Det var hela grejen - Om inte ens Netflix med sina djupa fickor kan levererat svenskt med kvalitet eller ens djup, hur i hela friden ska något inhemskt filminstitut göra det?
Dialogen är patetiskt dålig för de talanger som kan skriva flyr Sverige eller skriver på engelska, just för att det ska gå ihop.

Undantaget i mitt tycke är folk som typ Crazy Pictures som skapar, skriver och filmar med faktisk entusiasm även om det inte är för alla (UFO Sweden var grym om man är inne på sånt, men jag kan vara färgad för det kändes friskt med något som inte var en barnfilm eller kriminalare)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Vet inte om man ska skratta eller gråta. Väldigt förvånad danskarna redan har det på plats.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Den mesta svenska filmen som produceras är totalt skit. klart det går med förlust när ingen vill se skiten.
Dom ger pengar till sina kompisar som vill göra va fan som helst.
Som ny aktör är det omöjligt att komma in i filminstitutets finrum att få sin film finansierad hur bra ide man än har. (manus/förarbete).

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Filminstitutet är inte en intresseorganisation utan en del av den statliga filmpolitiken, dock i stiftelseform. Det här är alltså lite som att Trafikverkets GD säger att verket vill ha mer pengar till att bygga väg och järnväg.

Förutom att det inte går att jämföra viktig infrastruktur med filmskapande då...

Permalänk
Avstängd

Trött på alla svenska film som bara spelas in i Stockholm och inte andra ställen i landet och sen all politik och genus hela tiden.

Se bara på Berts dagbok helt förstörd, saknar gamla goda 90 talet där mycket bra filmer och serier gjordes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Förutom att det inte går att jämföra viktig infrastruktur med filmskapande då...

Tåget blåste tydligen förbi din station. Vilket statligt verk jag använde som exempel - Trafikverket är välkänt - saknar relevans i sammanhanget.

tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

De? Hon tycker något. Huruvida det finns en majoritetet för ett sådant förslag i riksdagen torde för närvarande vara oklart.

"Artikeln" är också baserad på ett urklipp ur en intervju på ca en halvtimme (som inte länkas i sin helhet):
https://sverigesradio.se/avsnitt/anna-croneman-jag-onskar-mig...

Finns alltid en majoritet av politiker som är villiga att införa fler skatter i Sverige.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Jag tycker det är vrickat att kultur och andra "estet"-grejor blir finansierade av skattepengar.

Som prisbelönad filmregissör håller jag med.

Kulturen är väldigt politisk/vinklad kring samhällsdebatter vilket gör det oerhört skumt att det finnansieras med skattepengar. Inom kulturen vill man gärna ha en självbild kring "öppenhet", men de facto är att allting ska vara 'rätt' enligt deras normer - nåt man blir rätt less på även när man är i branschen.

Mindre skatter, mer brainpower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Om en film inte kan tjäna in sina egna kostnader och gå med vinst utan skattebidrag så borde filmen aldrig ha skapats. Istället för stt kräva skatter från streamingbolagen får de se till att göra bra filmer som genererar pengar.

Nu ställer du väldigt höga krav här. Snart bakas väl denna avgift in i skatten som TV-avgiften.
Vi får betala för mer skit ingen vill ha. 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

Det ironiska här är ju att Netflix uppenbarligen tycker marknaden är tillräckligt stor för film och serier på svenska. För det första köper de in svensk film för att streama. Sedan producerar de massa svenskt innehåll. Netflix har antagligen gjort mer för svensk film de senaste åren än vad filminstitutet gjort.

Vet inte om du missat det, men Netflix är tvungna att producera och visa en viss mängd (30%) material i och från EU, annars så får de inte verka här.

https://variety.com/2022/digital/global/netflix-30-europe-con...

Hade Netflix fått välja så hade de haft mycket mindre skapat material från EU, kostar ju dem en massa extra.

Permalänk
Medlem

Enbart Nissling av alla inlägg som är det minsta insatta hur filmfinansiering, stöd och filmpolitiken fungerar. Märklig tråd och reaktioner.

Permalänk
Medlem

Bara bra, lägg ner all svensk film och tv-serie produktion, den kan ju inte konkurrera med USA.

Blir ju lättare med en framtida kulturkanon för då film och tv, bara kopiera topplistan på amerikanska strömningstjänster.

<sarkasm>

Permalänk
Medlem

Hade de inte funnits krav från EU så hade not Netflix hellre slopat allt sådant.
Och jag hade personligen inte brytt mig ett dugg, kollat på kanske 2 Svenska serier/filmer på netflix under alla år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nouveau:

Som prisbelönad filmregissör håller jag med.

Kulturen är väldigt politisk/vinklad kring samhällsdebatter vilket gör det oerhört skumt att det finnansieras med skattepengar. Inom kulturen vill man gärna ha en självbild kring "öppenhet", men de facto är att allting ska vara 'rätt' enligt deras normer - nåt man blir rätt less på även när man är i branschen.

Mindre skatter, mer brainpower.

Jag är inte mot att en del blir allokerat till projekt, men jag tycker de bör ha en nykter åsikt som inte är politiskt knarkad, och det finns någon översyn (Nej, det finns allt för många myndigheter).
Det är svårt att göra ett argument icke-politiskt, när det snuddar på politik, utan att försöka implementera någon politik.

För att återgå till Orignalposten, så är det helt fel att påtvinga folk att betala för något de inte vill ha?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Tåget blåste tydligen förbi din station. Vilket statligt verk jag använde som exempel - Trafikverket är välkänt - saknar relevans i sammanhanget.

Tror snarare att det var du som missade min poäng. Om Trafikverket ber om mer pengar för att förbättra infrastrukturen som alla använder och är beroende av så blir inte lika många förbannade som folk blir när filmskapare känner att de kan plocka pengar ur din ficka för nåt du inte vill ha.

Permalänk
Medlem

Föga förvånande att allt fler konsumenter vänder sig till fildelning när streaming blir dyrare och det du faktiskt betalar för inte är ditt. Samma med spel.

Permalänk
Medlem

Gör man en bra film, så tittar folk på den.

Svensk film har inte haft ett bra trackrecord, men har de senare åren börjat bli bra.

Men att subventionera svensk film, när det görs mycket skit, vore en riktigt dålig idé. Hur fan kan man ens yttra sig med en sån "idé"?

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Många känslor och många som hatar på kultur. Den dagen man inte stödjer kultur längre, den dagen är starten på fritt fall för ett samhälle. Bara att öppna historieböcker och jämföra kultur i ett land med valfri positiv parameter.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Lägg ner skiten och skjut till de 620 miljoner skattekronorna till välfärden och alla är nöjda och glada?

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk

@talonmas Det är ingen rättighet att få skapa film, det är ingen självklarhet att vi måste ha svenskproducerad film. Producerar man någonting som folk faktiskt vill se så tjänar man pengar, gör man ett kasst jobb så blir det inget. Lite det som är grejen med film, high risk, high reward. Man kan ju tjäna flera gånger sin produktionskostnad om man gör en bra film som inte kostar hur mycket som helst.

Hon bör avgå omedelbart. Parasiter som henne vill vi inte ha i någon statligt ägd position.

Visa signatur

Stop-motion kreatör på hobbynivå Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Tror snarare att det var du som missade min poäng. Om Trafikverket ber om mer pengar för att förbättra infrastrukturen som alla använder och är beroende av så blir inte lika många förbannade som folk blir när filmskapare känner att de kan plocka pengar ur din ficka för nåt du inte vill ha.

Men återigen, vilken myndighet jag använde som exempel saknar relevans i sammanhanget. Det kunde lika gärna ha stått den fiktiva Pysselmyndigheten. Därför finns det ingen poäng att göra. Min poäng var och är fortfarande att det är naturligt att en chef för en myndighet, eller i det här fallet en stiftelse som är en del av verkställandet av statens filmpolitik, vill ha mer resurser till sin verksamhet.

Filmskapare kan säkert känna mycket, men huruvida "de kan plocka pengar ur din ficka" är en fråga för regering och riksdag. Och som sagt i ett annat inlägg så är det här förstås kopplat till utredningen som har tillsatts, vars resultat ska presenteras nästa år. Vad den kommer med för förslag, och vad regeringen väljer att göra med dem, återstår att se. Att modellen med en "streamingskatt" kommer upp i en intervju av den här arten är förstås inte så förvånande när det finns andra länder som har infört en sådan.

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Jag älskar att det man säger i klartext är helt enkelt

Det vi producerar har så otroligt låg kvalitet att vi inte klarar av att konkurrera så vi behöver ta till andra medel

Har man 4 skådisar som alternerar runt i alla filmer blir det lätt tröttsamt. För att inte ens tala om det absoluta skräpet som svensk film titulerar som Hollywood kvalitet

Inte konstigt heller om filmer blir dyra när dom ska ha dyra kändisskådisar hela tiden. Finns bra skådespelare som inte kostar halva filmbudgeten samma gäller ju för Hollywood.

Visa signatur

Stop-motion kreatör på hobbynivå Youtube