Filminstitutets VD vill införa Netflix-skatt

Permalänk
Medlem

Är så klart emot det hela på grund av flera orsaker. Främsta är att jag inte litar på film/kultur etablissemanget när det gäller att välja bra projekt och att det är en korrupt liten klubb.
Om folk kunde söka ett litet stöd och för det göra en trailer/proof of concept video(ai säkert hjälpsamma) och sen pusha dem på sociala medier, folk får rösta och vinnarna får en chans att göra sin film.

Permalänk
Medlem

"Dankmark"

Permalänk
Medlem

April månad har redan paserat och är över och tyvärr likaså för svensk filmindustri, låt den gå i graven bara, eller lär er och göra riktiga, sevärda filmer än skit som ni har producerat fram tills nu.

Permalänk
Medlem

Problemet med Svenska Filminstitutet är att de t.ex. inte gav stöd till "Den Blomstertid Nu Kommer". Vet att Crazy Pictures tog upp detta i någon podd nära premiären, men det framgår även här https://www.filminstitutet.se/sv/nyheter/2019/filmer-utan-sto.... I länken kan man också se att det eventuellt förekommer en partiskhet i vilka filmer som får stödet:

Skillnaden mellan filmer utan stöd och filmer med stöd kan visa på att man hellre ger stöd åt filmer som är skapade av kvinnor än män. Det måste dock inte betyda att fördelningen av stödet är skevt, men sannolikheten är ju större än 0.

Jag ser hellre att man låter privata sektorn styra vad som finansieras och inte. En lösning med skattesubventionering för filantroper som vill göra film är kanske ett sätt?

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk

Rubriken borde vara "Filminstitutets VD vill boosta sin lön lite extra"

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av EagiZ:

Problemet med Svenska Filminstitutet är att de t.ex. inte gav stöd till "Den Blomstertid Nu Kommer". Vet att Crazy Pictures tog upp detta i någon podd nära premiären, men det framgår även här https://www.filminstitutet.se/sv/nyheter/2019/filmer-utan-sto.... I länken kan man också se att det eventuellt förekommer en partiskhet i vilka filmer som får stödet:

Vad jag har förstått det så fick Crazy Pictures inget stöd då alla stöd för året redan var utbetalade.

Och att SFI ger stöd för kvinnliga kreatörer är inget nytt eller ens något de sticker under stolen med. Då andelen kvinnliga regissörer i Sverige var så pass låg under en tid hotade de med att ge allt stöd till kvinnliga filmskapare, men vad jag vet skedde det aldrig. Deras gamla VD Anna Serner tog upp det i stor utsträckning i sitt sommarprat för några år sedan.

Permalänk
Medlem

Netflix Sverige har säkert en siffra om inbetald moms i sin årsredovisning. Problemet är väl inte att det saknas pengar som staten får in på 'streaming', utan att de inte öronmärks för SFI. Sen har det ju redan funderats på här i tråden om det är nödvändigt att skattefinansiera svenskt filmskapande mer än vad det redan görs idag. Jag skulle säga att det just nu är ett rungande nej för det här i tråden

Pengar rullar in, det går bra nu!

https://www.di.se/digital/app-moms-jackpott-for-staten/

"överskott på 765 miljoner"

Cashen rullar in, det går bra nu!

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem

Om det inte bär ekonomiskt så ska det läggas ner. Subventionering genom skatt är att använda offentliga medel till särintressen vilket är så fel att det är löjligt.

Permalänk
Medlem

Lägg ner hela skiten med svenskfilm, klart och tydligt att ingen vill se de.

Permalänk
Medlem

Jag försökte Googla vilka svenska filmer som varit mest inkomstbringande genom tiderna och den listan verkar inte existera. Man kan hitta vilka Hollywood-filmer som spelat in mest i Sverige men inte de svenska filmerna.

Det enda jag hittade var en lista med vilka filmer som setts mest på Bio och det ger ju en indikation men det är ju knappast totalen av all inkomst med rättigheter och övrigt försäljning av filmen. Jag kan tänka mig ett par filmer till som måste sålt bra på fysisk media och även på streaming som inte finns med på den listan.

Man kan ju inte låta bli att undra när inte ens listan finns över de mest inkomstbringande svenska filmerna om det inte är viktigt för svensk filmindustri vad som är populärt och faktiskt säljer?

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk

Bra att beskatta filmtittandet, folk borde göra nyttigare saker. Dock dåligt att kasta bort pengarna.

Permalänk
Medlem

Vi betalar redan för statlig TV-produktion utan att kunna välja bort det. Och vi betalar till filminstitutet.
Varför inte låta dem sammanfalla under samma budget? Biografbesökandet har en historisk bakgrund, men de omständigheterna gäller inte längre, så det kanske är dags att sluta försöka hålla något vars tid har kommit och gått under armarna?

Det är anmärkningsvärt att vård och skola som gemensamma åtaganden i samhället farmas ut på privata aktörer.
Kan det bero på att skol- och vårdpolitiker kan tjäna pengar som ägare och styrelseledamöter i de företagen, medan det är svårare för kulturadministratörer att tjäna pengar på film och TV-produktion?

Permalänk
Medlem

Är inte principiellt emot statligt stöd till svensk filmindustri för att t ex kunna främja återväxten av skådespelare, regissörer, manusförfattare etc genom att stötta mindre produktioner så att nybörjare kan få skaffa sig erfarenhet eller liknande. Känns dock som att svensk filmindustri alldeles för mycket har fastnat i föreställningen att de måste ha stora statliga stöd för att skapa film till en liten svensktalande marknad. Musikindustrin har dock inte alls samma problem att skapa kommersiellt gångbar musik på svenska. Som många är inne på handlar det snarare om att produkten man levererar är för dålig och man måste helt enkelt höja nivån.

Svårt att jämföra musik och film kanske vissa vill invända med och ja, det kan jag till viss del hålla med om. Visst är det kanske lättare att skriva en låt än att spela in en film men samtidigt är det inte heller samma intäktsmöjligheter eller konkurrenssituation. Det svårt att få till stora intäkter för varje enskild låt man skriver och spelar in som svensk artist och dessutom så konsumerar vi idag musik från allt från sydamerika till Korea medan vi bara importerar filmer och serier i volym från USA och Storbritannien i stort sätt. Jag anser att det är svårt att nå kommersiell framgång i båda branscherna men den ena verkar lyckas betydligt bättre än den andra.

Jag tror att man fastnar lite i Hollywood-syndromet där man vill ha absoluta proffsklass på bild, ljud och filmmusik etc och sen ha med väldigt etablerade skådespelare för att, till viss del, motivera den dyra produktionen och sen hoppas på att det sammantaget ska dra publik. Sen tror jag också att det handlar om att det lätt blir ett Stockholms-perspektiv som berättelserna filtreras igenom oavsett om de utspelar sig på den skånska myllan eller i de norrländska skogarna. Det blir alldeles för stereotypiskt, man känner alldeles för tydligt att det är just en film man tittar på och det blir svårt att känna med och leva sig in i karaktärerna.

För att vara lite mer konkret så anser jag t ex att när det ska spelas in en dramaproduktion i Norrland så blir det ofta extremt fokus på att det är norrlänningar vi får följa istället för bara vanliga (eller kanske ovanliga beroende på storyn) människor där faktumet att de är just norrlänningar inte är så viktigt. Stereotypiska inslag som jakt och skjutvapen, körning med snöskoter, ödeliggande stugor etc ska alltid vara i fokus (så att tittaren inte en endaste stund ska tveka på att det är i just Norrland filmen utspelar sig) istället för att bara vara saker i periferin. Det här leder till att berättelsen lätt blir tunn och ytlig. Det leder också till mycket återupprepning och att det ena produktionen blir den andra väldigt lik då det hela tiden är samma element som återanvänds. Summa summarum så blir det förutsägbart och ointressant.

Sverige är på många sätt ett unikt land med ett eget språk och säregen kultur vilket man inte alltid tänker på eftersom man blir hemmablind. Hade filmskaparna fokuserat betydligt mer på att försöka belysa det utan att fastna i det stereotypiska så tror jag att det finns många fängslande berättelser att översätta till film som publiken skulle ta emot väl, även om det bara var inspelat och klippt med utrustning som en bättre kittad youtuber har tillgång till.

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem

Nu är Croneman ny på posten som VD, så förstår att hon testar allt möjligt (hon har tidigare sagt att hon absolut inte ville ha jobbet, troligtvis för branschen är så dekis). Men, svensk film är för dålig i grund och botten. Ryggmärgsreaktionerna är alltid fel från deras sida när saker som t.ex. Metoo drogs igång, de skriker om att få vara fria från styre och politisk inriktning men vill själva utöva sådant istället för att försöka ha en ren form av meritokrati (även om sådant är svårt inom "kultur").

Svensk film har under hela mitt snart 40-åriga liv varit satt på konstgjord andning, realistiska målet att sätta svensk film utan respirator har aldrig tagits fram, nu står man efter decennier av konstgjord koma och undrar varför patient inte har muskler nog att resa sig eller andas på egen hand. Vill man inte göra filmer som drar in pengar utan smal skitfilm så blir det inte heller nå intäkter för resten, varför ska svenska folket bekosta massa muppar som tror att för att film ska vara bra så kan man inte göra den kommersiell?

§ 1.7
Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Har väl aldrig varit billigare och enklare att göra och distribuera film än idag? Om man inte ska ha enorma specialeffekter osv. Och med AI borde det bli ännu billigare. Sedan kanske förväntningsribban höjs och det blir svårt med actionfilmer, men, ska konkurrenter eller skattebetalare sponsra sådant?

(sponsra dokumentärer och allmännyttiga filmer kan jag gott tänka mig att skattebetalarna sponsrar, i god demokratisk ordning)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Ja eller börja göra bättre filmer/serie som folk vill se och betala för..
Skatt skatt skatt skatt

Permalänk
Medlem

Men vi skulle kanske vara någorlunda optimistiska ändå.
Här är filmer som jag hade tittat och tycker de var bra.
"Män som hatar kvinnor" - alla tre.
"Ondskan"
"En man som heter Ove"

Kan ni komma på några? Skriv här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EagiZ:

En lösning med skattesubventionering för filantroper som vill göra film är kanske ett sätt?

Låter som ett fantastiskt sätt att gödsla marknaden med ännu mer The Assembly snitt av filmer.

Samtliga kommer dessutom garanterat ha dessa "filantropers" före detta dokusåpa eller porrskådispartners i huvudrollerna. Det kommer bli toppen det...

Ursäkta. Men jag såg nyligen remaken av "Philadelphiaexperimentet" och är fortfarande traumatiserad och triggad. ;P

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Men vi skulle kanske vara någorlunda optimistiska ändå.
Här är filmer som jag hade tittat och tycker de var bra.
"Män som hatar kvinnor" - alla tre.
"Ondskan"
"En man som heter Ove"

Kan ni komma på några? Skriv här.

Beck filmerna, iaf de gamla. Inte direkt följt dem på senare tid dock. Men de gamla med Persbrandt växte jag upp med och gillade.

Johan Falk filmerna gillar jag, inklusive Noll Tolerans, Livvakterna och Den Tredje Vågen. Nog många som ser ner på dem osv men det är helt ok filmer ändå tycker jag iaf.

Crazy Pictures två filmer var bra, framförallt UFO Sweden blev jag väldigt väldigt positivt överraskad av. Tokdiggade den verkligen.

Göta kanal, iaf om det är första eller två första? Inte så bra koll för nu finns det väl en handfull eller ngt...

Jönssonligan, originalen. Dock måste jag faktiskt säga att den nya tappningen var fantastiskt en bra film, positivt överraskad av den. Återstår att se vad det blir av den ytterligare nya tappningen.

Det var väl spontant svenska filmer jag sett och gillat. Finns nog fler men inga jag på rak arm kommer på. Så det finns, enligt mig, svenska filmer som är bra. Nu är detta kanske filmer som finns pga skattemedel, vad vet jag.

Men oavsett är jag starkt emot all form av skattefinansierad kultur, vad det än är. Skattemedel ska helt enkelt inte gå till sånt som invånarna helt enkelt själva väntas finansiera....Går det inte runt så finns inte längre något existensberättigande för det man gör, eller så gör man något fel. Klart.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Beck filmerna, iaf de gamla. Inte direkt följt dem på senare tid dock. Men de gamla med Persbrandt växte jag upp med och gillade.

N.b. att det finns äldre filmatiseringar av Beck än de med Haber och Persbrandt, som är baserade på själva böckerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Men vi skulle kanske vara någorlunda optimistiska ändå.
Här är filmer som jag hade tittat och tycker de var bra.
"Män som hatar kvinnor" - alla tre.
"Ondskan"
"En man som heter Ove"

Kan ni komma på några? Skriv här.

Utvandrarna,Invandrarna…fantastiska filmer med fantastiska skådespelare.Inget som produceras nuförtiden är i närheten.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

Har mig att SFI sponsade den här svenska B - filmen "Camp Slaugther" (engelskt tal å var väl inspelad på Barnens ö). Ingen hit iallafall. Blev så skrämd att jag fick uppsöka psykakuten eller var det skämtakuten när jag hade kollat den, hyrde den på DVD.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Vad jag har förstått det så fick Crazy Pictures inget stöd då alla stöd för året redan var utbetalade.

Och att SFI ger stöd för kvinnliga kreatörer är inget nytt eller ens något de sticker under stolen med. Då andelen kvinnliga regissörer i Sverige var så pass låg under en tid hotade de med att ge allt stöd till kvinnliga filmskapare, men vad jag vet skedde det aldrig. Deras gamla VD Anna Serner tog upp det i stor utsträckning i sitt sommarprat för några år sedan.

Det sjuka med sådana hot är att både i Sverige och i Hollywood så är det väääldigt jämnt mellan män och kvinnor på chefspositioner/producenter, dvs. dom som anställer regissörer, manusförfattare, osv. vilket får en att fundera, varför anställer inte dessa kvinnor i maktpositioner fler kvinnor?

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Utvandrarna,Invandrarna…fantastiska filmer med fantastiska skådespelare.Inget som produceras nuförtiden är i närheten.

På tal om remakes..

Är nyversionen klar än tro? Har inte hörts mycket om det sen det projektet presenterades.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Svensk tv och film är ett skämt.

Borde va helt självfinansierat inga bidrag no nothing så de faktiskt måste göra bra skit eller gå i konkurs.

Som det är idag är det ju bara ren pengatvätt...

Inte producerats nå vettigt sen typ jägarna på 90talet eller när den nu va aktuell.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

Det ironiska här är ju att Netflix uppenbarligen tycker marknaden är tillräckligt stor för film och serier på svenska. För det första köper de in svensk film för att streama. Sedan producerar de massa svenskt innehåll. Netflix har antagligen gjort mer för svensk film de senaste åren än vad filminstitutet gjort.

Kan tänka mig att beskatta de streaming tjänster som inte har någon produktion i Sverige.
Då får man pengar från de som skiter i oss, vill man slippa så är det bara lägga lite produktion här.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikariwarrior:

April april, 620 miljoner räcker tydligen inte att göra film ”ingen” tittar på.

Det räcker till eftertexterna till Avatar 3 😄

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av filbunke:

High risk, high reward? Varför riskera förlora ens egna pengar? Bättre att helt enkelt bara producera realitysåpor och serier som lyxfällan. Skitbillig skit. Behövs inte många tittare för att det går ihop och sen kommer vinsten!

Nu pratar vi väl specifikt om film dock? Det är väl inte reality tv som dom vill ha skattestöd för direkt.

Visa signatur

Stop-motion kreatör på hobbynivå Youtube

Permalänk
Hedersmedlem

Varför finansiera något som ingen vill ha?

Permalänk
Medlem

Starta en fond istället.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself