Drar ni ur all elektronik från väggkontakten vid åska?

Permalänk

Drar ni ur all elektronik från väggkontakten vid åska?

Hej,

Vi börjar närma oss åsktider på årtet och det åskar rätt som det är. Jag är uppvuxen på tider då det var mycket luftledningar runt omkring och ville man ha kvar sin elektronik hel så fick man dra ur den från väggkontakterna. Värst var modem till datorn som använde telefonledningar.

Men idag har nog de flesta blivit så mycket mer beroende. Man kanske jobbar hemifrån och hör det mullrar utanför, att helt stänga av datorn och ta ut kompledighet (injobbat ledighet) är ju inte alltid man vill göra.
Använda datorn plus alla skärmar på ups batteri + mobil till internet är en lösning.

Jag är nyfiken på hur folk idag gör? Låter ni prylarna sitta kvar i väggen vid åska?

Permalänk
Medlem

Fortsätter med exakt det jag gör tills/om strömmen försvinner. När den väl gör det så blir det internetdelning

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Inte på tiotals år (vad jag märkt) varit med om att teknik tagit skada i mitt hem i samband med åskoväder och jag drar aldrig ur något. Däremot älskar jag åska och öppnar gärna fönstret och sätter mig nära för att lyssna på mullret och blixtarna

Permalänk
Master of Overkill

Typ allt ja

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Bildexpert

Ja, jag drar ut sånt som är dyrt eller som används frekvent.

Permalänk
Hedersmedlem

Det varierar lite, men åskar det rejält brukar jag som minimum dra ur de dyrare grejerna jag inte använder just då, men i regel alla de prylarna, så har jag en ursäkt att inte sitta vid datorn också.
Skulle nog dra ur dator, TV, digitalpiano samt min egentillverkade lampa som INTE vore kul att göra om utifall den dog.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Bor i tätort med starkt kablat nät.
Är inte så orolig för åskan men är det riktigt rejält drar jag ut kontakten till datorn.

Hade jag bott på landet med luftledning hade jag nog varit oroligare.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Hemma i lägenheten – nej.
På landstället – ja.

Permalänk
Medlem

Åskan tog min robotgräsklippare för två år sen. För kanske sex-sju år sen tog åskan mitt nätaggregat som i sin tur tog grafikkort och moderkort med sig. Bägge tillfällena har betalt ut på försäkringen.

Så nej. Jag drar inte ut sladdarna längre. Det skulle möjligtvis vara ifall åskan är precis ovanför med blixt och dunder samma sekund så att rutorna på huset vibrerar långt efter. Det har hänt några gånger. Då är man inte tuff. Annars älskar jag åskan.

Permalänk
Moderator
Forumledare

Efter att sett svågerns skräckexempel på vad som kan hända om det slår ner illa (i ett skåp) så drar jag ut det jag kan.
Trodde inte det kunde gå så illa i ett relativt nytt hus 😱

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Har inte råd att köpa nya teknik produkter hur som helst, så drar ur alla datorer/konsoller/tv's.

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kopplar inte ut någonting, men jag bor i Stockholm. Inga luftledningar här att oroa sig över.

Permalänk
Medlem

Inte lika nogrann i lägenheten. Men förlorade en dator (var rätt gammal då), 3 switchar och en t300 rs ratt i ett åsknedslag 2020 vid föräldrarnas hus.
Datorn fick smällen via ethernet uttaget (då allt annat var urkopplat) och switchen närmast var den som missats att dras ut.
Sprängde fiberskåpet på gatan också. Grannen rapporterade att det såg ut som smält ost i fiberskåpet , de var där och kikade när nätägaren bytte hela altet.
Allt som hade missats att dras ut bortsett vitvaror dog i smällen.

De tror blixten slog ner i ett träd några meter från fiberskåpet och kom in den vägen eluttagen och nätverksswitchens lilla klump var för klen för att överleva. Kan nog omöljligt gått via fibern

Sen dess är jag rätt paranoid men drar inte ut vid minsta smäll, får komma i närheten först.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av infigo:

Sen dess är jag rätt paranoid men drar inte ut vid minsta smäll, får komma i närheten först.

Det där är inte särskilt smart. Om du väntar på att åskan kommer nära är risken istället att du själv träffas av åskan om du rör vid en inkopplad kabel precis då åskan slår ner. Åskan skiter i några millimeter isolering.

Ska du koppla ur p.g.a. åska så är det innan åskan kommer nära, är åskan redan nära ska du låta allt sitta i!

Permalänk
Medlem

Nej, ety inga luftledningar mellan mig och ställverk. Ska jag vara borta en längre tid kan det i och för sig hända, men just åskskador är jag inte orolig för i allmänhet.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Efter inskaffningen av upsn så har jag inte dragit ut nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det där är inte särskilt smart. Om du väntar på att åskan kommer nära är risken istället att du själv träffas av åskan om du rör vid en inkopplad kabel precis då åskan slår ner. Åskan skiter i några millimeter isolering.

Ska du koppla ur p.g.a. åska så är det innan åskan kommer nära, är åskan redan nära ska du låta allt sitta i!

Jag drar självklart ut den innan den är rakt ovanför. Hör åskan ca en mil eller mer om det kommer söderifrån som igår. Nära är fortfarande mer än 1-2 kilomoter

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14