Geforce RTX 5090 kan bli mindre än RTX 4090

Permalänk
Melding Plague

Geforce RTX 5090 kan bli mindre än RTX 4090

Enligt nya uppgifter blir Nvidias Founders Edition-variant av Geforce RTX 5090 ett snäpp mindre än sin föregångare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan lika gärna vara dubbelt så lång som 4090 mig lurar du inte Nvidia!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Kan lika gärna vara dubbelt så lång som 4090 mig lurar du inte Nvidia!

Vore kul att se ett 60cm långt kort 😂

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Kan lika gärna vara dubbelt så lång som 4090 mig lurar du inte Nvidia!

Varför inte bara ha grafikkort och chassi i ett? Hela chassit kan agera kylare och leda hettan

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Varför inte bara ha grafikkort och chassi i ett? Hela chassit kan agera kylare och leda hettan

Hur ska dom då tjänar pengar om dom inte har 20 olika märken och modeller med olika RGB-belysning och fräna klisterlappar

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Mindre materialkostnad så får hoppas på ett billigare kort då :>

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Mindre materialkostnad så får hoppas på ett billigare kort då :>

Dream on!

Permalänk
Medlem

Det var ju för väl...

Permalänk
Medlem

Ryktades väl ett tag om att de lägger sig och vilar lite på att pusha den absoluta toppen av prestanda. Avsaknaden av konkurrens i segmentet och allt sånt.

Jag gissar på att andra rykten hör samman här. "5080 släpps före 5090" kontra "nej 5090 släpps först" handlar kanske helt enkelt om att det som skulle vara 5080 kommer heta 5090 och säljas för 5090-pengar. Sedan kommer "Titan AI" någon gång nästa år med 450W TDP och en prislapp som får Titan Z att rodna.

Gällande Founders Edition så har de ju lyckats hålla sig till 2-slot på 320W TDP förut, så någonstans där i krokarna antar jag då att 5090 ligger.

Visa signatur

i9-10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 4070 Super Founders Edition

Permalänk
Medlem

Nya grafikkort från nvidia har som företeelse nästan blivit ett skämt i sig vad gäller överkonstruktion. Undrar hur lång livslängd man kommer kunna förvänta sig av RTX 4090?! Sett till priset hade jag krävt 10 års garanti men köpare får nog vara glada om de håller garantitiden ut. Skulle nvidia fortsätta samma trend så hade de antagligen inte klarat av att producera kort som håller mer än ett år så det är nog rätt givet att de får tänka om. Det är ju inte heller första gången de skapat extrema strömslukare för att senare gå tillbaka till ridbordet och skapa något bättre vad gäller energieffektivitet.
Fast då med konkurrens från AMD vad gällde just prestanda/watt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Fan, vi var ju uppe på tre PCB och fyra slots hos dom värsta gissarna. Jag trodde rytktesspridarna skulle vara uppe i minst 1500W, en halvmeter långt och och 5000 dollars innan Augusti är slut... Och så vänder dom helt på steken och säger att det skall bli en bäbis-leksak....

Det här gillar jag inte.

Permalänk
Medlem

Mest intressanta blir hur effektslukande kommer 5090 bli. Om samma som 4090 och med den vansinniga 16pins kontakten så skulle jag inte skaffa kortet även om jag hade råd..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Spelar det någon roll när det ändå i princip inte går att få tag på ett FE-kort i Sverige?

Rätta mig gärna om jag har fel; köper gärna ett FE nästa gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Spelar det någon roll när det ändå i princip inte går att få tag på ett FE-kort i Sverige?

Rätta mig gärna om jag har fel; köper gärna ett FE nästa gång.

Har gått att köpa genom nvidias websida med Proshop som återförsäljare.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Mindre materialkostnad så får hoppas på ett billigare kort då :>

pff.. e du go eller?.. kommer du ifrån mars?

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

pff.. e du go eller?.. kommer du ifrån mars?

Hur man förklarar att man kommer ifrån Göteborg utan att säga det

Permalänk
Medlem
Skrivet av raggelll:

Hur man förklarar att man kommer ifrån Göteborg utan att säga det

jag tänkte inte ens på det

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Fan, vi var ju uppe på tre PCB och fyra slots hos dom värsta gissarna. Jag trodde rytktesspridarna skulle vara uppe i minst 1500W, en halvmeter långt och och 5000 dollars innan Augusti är slut... Och så vänder dom helt på steken och säger att det skall bli en bäbis-leksak....

Det här gillar jag inte.

Troligen bara en av dessa som kommer stämma...

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Mindre materialkostnad så får hoppas på ett billigare kort då :>

Mindre materialkostnad = större vinst. Att Nvidia skulle sänka priserna ser jag inte som direkt trovärdigt med tanke på deras historik.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Det kommer med stor sannolikhet vara dyrare, strömtörstigare och större. Så länge Nvidia inte fortsätter med att räkna in DLSS och frame generation i varenda "prestandatest". Då kan de säkerligen klå nuvarande generation med tekniker som "inte funkar" på dagens hårdvara utan att faktiskt öka rastreringsprestandan på något markant vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Enligt nya uppgifter blir Nvidias Founders Edition-variant av Geforce RTX 5090 ett snäpp mindre än sin föregångare.

...och får en tre snäpp större prislapp.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Nya grafikkort från nvidia har som företeelse nästan blivit ett skämt i sig vad gäller överkonstruktion. Undrar hur lång livslängd man kommer kunna förvänta sig av RTX 4090?! Sett till priset hade jag krävt 10 års garanti men köpare får nog vara glada om de håller garantitiden ut. Skulle nvidia fortsätta samma trend så hade de antagligen inte klarat av att producera kort som håller mer än ett år så det är nog rätt givet att de får tänka om. Det är ju inte heller första gången de skapat extrema strömslukare för att senare gå tillbaka till ridbordet och skapa något bättre vad gäller energieffektivitet.
Fast då med konkurrens från AMD vad gällde just prestanda/watt.

Vad är detta för svammel? 4090 är det mest energieffektiva kort som någonsin skapats till konsumenter sett till prestanda.
Så mycket ström drar det inte att det skulle orsaka någon massdöd efter 3 år. Då ska dom med andra ord snart börja dö?

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Medlem

Inte en chans 5090 är mindre än 3 slots. Har de löst 600watt korten så de inte smälter så blir det 4 slots.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Hoppas på fler slots och bättre kylning likt cpu kylare

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Avstängd

Nvidia tänker det är nog ingen som vill lägga 30k på ett kort som inte är större än 15 cm, men om vi gör den 10 gånger större så kommer kunden känna att dom får mer för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Nya grafikkort från nvidia har som företeelse nästan blivit ett skämt i sig vad gäller överkonstruktion. Undrar hur lång livslängd man kommer kunna förvänta sig av RTX 4090?! Sett till priset hade jag krävt 10 års garanti men köpare får nog vara glada om de håller garantitiden ut. Skulle nvidia fortsätta samma trend så hade de antagligen inte klarat av att producera kort som håller mer än ett år så det är nog rätt givet att de får tänka om. Det är ju inte heller första gången de skapat extrema strömslukare för att senare gå tillbaka till ridbordet och skapa något bättre vad gäller energieffektivitet.
Fast då med konkurrens från AMD vad gällde just prestanda/watt.

Men just 4090 är väl ändå väldigt energieffektivt? Sen att det har en ganska hög strömbudget med tillhörande prestanda gör ju att strömförbrukningen är rätt hög.. men sett till perf/W är det ju ändå väldigt bra.

Från swec egna test;

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Hur ska dom då tjänar pengar om dom inte har 20 olika märken och modeller med olika RGB-belysning och fräna klisterlappar

Nvidia får skriva avtal med Nibe och Midea istället för Asus och MSI.

Permalänk
Medlem

HA! Puny God-card!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Nya grafikkort från nvidia har som företeelse nästan blivit ett skämt i sig vad gäller överkonstruktion. Undrar hur lång livslängd man kommer kunna förvänta sig av RTX 4090?! Sett till priset hade jag krävt 10 års garanti men köpare får nog vara glada om de håller garantitiden ut. Skulle nvidia fortsätta samma trend så hade de antagligen inte klarat av att producera kort som håller mer än ett år så det är nog rätt givet att de får tänka om. Det är ju inte heller första gången de skapat extrema strömslukare för att senare gå tillbaka till ridbordet och skapa något bättre vad gäller energieffektivitet.
Fast då med konkurrens från AMD vad gällde just prestanda/watt.

Så sammanfattningsvis:

- Nvidia överkonstruerar sina kort.
- 20 tkr är ofantligt mycket pengar så 10 års garanti or bust!
- Fast dom överkonstruerade korten kommer antagligen bara hålla 2 år.
- Fortsätter Nvidia överkonstruera kort på detta viset i framtiden så lär de bara hålla 1 år!
- RTX4090 slukar kopiösa mängder energi och är därmed extremt oeffektivt. (Även om tester visar annat)
- AMD kommer konkurrera med energieffektiva GPU:er. (Baserat på feelz)

Något jag missade?

(Förlåt för att jag är dryg! Försök att se det som ett försök till vänskaplig banter)

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Fans det inte en läcka som visade att kortet hade 3 PCB'er?

Vad tror ni det kortet kommer kosta slår vi 30k sek barriären?