Permalänk

Uppgradera min PC! Tips

Tjenare!

- Jag har just nu en z490-p, DDR4 3600mhz, i5-10600k, 3070Ti. Och har Noctua NH-D15 G2 HBC som CPU-kylare.

Hade tänkt köpa:
- MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI
- AMD Ryzen 9 7900X3D / 12 Cores / 24
- Kingston Fury Beast Black 32GB (2x16GB) /

* Ska behålla min 3070 Ti.

Vad tror ni om detta? Är detta en bra uppgradering? Då jag har grova problem med FPS i spel, så jag måste göra en förändring, då jag vet att min CPU är några GEN gammal.

Tack på förhand, och en underbar helg på er!

//Finnen

Permalänk
Medlem

Vad spelas och i vilka inställningar?
Då 7800x3d är lika bra som 7900x3d i de flesta spel, förutom de riktigt cpu krävande som använder många kärnor.
Och 3070ti kan vara problemet ifall du spelar nya spel på högsta grafikinställningar vare sig upplösning, speciellt på 1440p eller högre.

Permalänk
Medlem

Du kan använda exempelvis RTSS med Msi Afterburner eller Hwinfo för att se hur mycket cpun och gpun är belastade i spel som du har fps problem i.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en 7800x3d på drop när Inet hade Megaklick.

Jag är väldigt nöjd med den processorn.
Jag har ett likadant moderkort som du tänkt köpa, hade ett likadant fast ett B560 innan hade en 11400F innan byted till AMD, relativt nöjd med MSI ändå.

Det blev dock ett par corsair-minnen för mig då jag även dom köpte på drop.

Uppgraderade då jag började uppleva fps-drop i mina favoritspel, samt att det var dags för ett generations-hopp i min rigg.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)